Lyssnade igenom avsnittet.
Jag tror han är ärlig och genuin, men jag blir inte övertygad av presentationen. Det känns visserligen som att man valt att fatta ett gäng tuffa beslut, men samtidigt känns budskapet förvirrat och nyvaket. Han rabblar många självklarheter om vad som är rätt och fel, pratar om att inte lägga sig i sportsliga mål etc. Berättar att man nu tittar på tydliga profiler för spelare och tränare, vidareutvecklar om att tränarfrågan också är underordnad att rekryteringschef Miika Takkula skulle komma på plats. Allt låter bra, men vem som helst kan säga detta – och han har ju varit med under eran han själv kritiserar.
Söderberg gör även en bisarr jämförelse med 90-talet. “Vi är mer noggranna nu!”. Tacka fan för det. Jag vet inte vad det är han försöker försvara (upplevd massiv kritik om att AIK rekryterat i blindo?), men att jämföra dagens organisation med 90-talet känns bara patetiskt.
Ang Mikkjal. FS fastslår att han rekryterades fullt ut baserat på förmågan att skapa träningskultur. Hur illa var det innan? Och varför hamnade man där?
Träningskultur är ett begrepp som brukar innebära hårt kämpande och disciplinerade lag som tar många löpningar och gör många löpmeter. Det behöver väl inte vara fel i sig, men räcker det…? Apropå 90-tal. En heroisk färöing med en rejäl mytbildning om att kunna få fart på diverse divor. Låter som en dålig Disneyfilm. Mikkjal framstår som en förbannad Roberth Björknesjö. Inget illa menat mot någon, men det är ett helt uppenbart kortsiktigt beslut som rationaliserats in som ett långsiktigt beslut.
Det är i skrivande stund helt omöjligt att bedöma vilken sportslig kvalitet vi kommer få se i AIK nästa år. Detta tror jag även presumtiva tränarkandidater känner av. Vilken nivå kommer laget hålla och vilka ambitioner blir realistiska? Man behöver helt enkelt hitta en tränare som köper in på kombinationen “upplevt topplag - 2026 är en transportsträcka”. Förstår att det tar tid. Intressant att han kokade ned det till “cirka” 3 namn kvar som man tittar på…
FS fastslog att 2026 blir en transportsträcka. Att målet är att alla aikare efter året ska känna “Vi är på rätt väg”.
Transportsträckor är sällan raka. Det är han nog medveten om. Tror man behöver hålla tummarna nu.
Funderar även om det är så att Jeremy sakta äter sig in mer och mer. Det var jättetydligt att Söderberg tagit inspiration av honom. Resonemanget om varumärkesstorleken kontra organisationens omfattning (jämförelse med Manchester United) var nästan en rak kopia av vad Jeremy sade i Testa Stör. FS är definitivt influerad och verkar ha stor respekt för Jeremy.
Sen… Josip lider av svårartade Bojan-tendenser. Frågorna är för långa. Frågorna är egentligen åsikter som avslutas med ett frågetecken. Han känns väldigt kunnig, men behöver bli skarpare för att intervjuobjektet ska komma fram bättre. Det finns säkert mer att hämta ur Söderberg om man ställer rätt frågor och leder honom framåt.