Hur sköts AIK? – Organisation, kansli och strategi

Vd Fredrik Söderberg har gjort en del framträdanden i medier senaste tiden. Han var med i Tuttosvenskan och jag lyssnade på inslaget.

Han har fått en del kritik, både internt och externt i samband med detta. En sak folk menar är att han ger ett oseriöst och babbligt intryck. Jag håller delvis med, han framstår ibland inte som den bästa på att få fram rätt komplexa processer på ett koherent sätt.

Ett annat är att han är alldeles för ärlig med AIK:s (sina egna) felsteg senaste åren. Här finns även en långvarig intern kritik som bottnar i hur han tillsattes – han lyftes upp inom organisationen. Någon utlysning av denna ytterst viktiga position gjordes aldrig.

Nu kommer han vara med i Testa Stör och vi får se hur långt man vågar sträcka sig. Oftast tar man med lyssnarfrågor, men sållar friskt innan sändning.

Personligen skulle jag nog rikta kritiken mot organisationen som helhet och rikta in mig på beslutsfattandet. Känslan är at man ofta agerar sent, i förhållande till när man vet att något är fel. Sedan får Söderberg motivera detta på ett eller annat sätt utåt – som att det var perfekt läge att sparka Berntsen i mars 2025. Där hade man kunnat tänka sig att november 2024 hade varit en betydligt bättre tidpunkt. Och så vidare.

1 gillning

Lyssnade igenom avsnittet.

Jag tror han är ärlig och genuin, men jag blir inte övertygad av presentationen. Det känns visserligen som att man valt att fatta ett gäng tuffa beslut, men samtidigt känns budskapet förvirrat och nyvaket. Han rabblar många självklarheter om vad som är rätt och fel, pratar om att inte lägga sig i sportsliga mål etc. Berättar att man nu tittar på tydliga profiler för spelare och tränare, vidareutvecklar om att tränarfrågan också är underordnad att rekryteringschef Miika Takkula skulle komma på plats. Allt låter bra, men vem som helst kan säga detta – och han har ju varit med under eran han själv kritiserar.

Söderberg gör även en bisarr jämförelse med 90-talet. “Vi är mer noggranna nu!”. Tacka fan för det. Jag vet inte vad det är han försöker försvara (upplevd massiv kritik om att AIK rekryterat i blindo?), men att jämföra dagens organisation med 90-talet känns bara patetiskt.

Ang Mikkjal. FS fastslår att han rekryterades fullt ut baserat på förmågan att skapa träningskultur. Hur illa var det innan? Och varför hamnade man där?

Träningskultur är ett begrepp som brukar innebära hårt kämpande och disciplinerade lag som tar många löpningar och gör många löpmeter. Det behöver väl inte vara fel i sig, men räcker det…? Apropå 90-tal. En heroisk färöing med en rejäl mytbildning om att kunna få fart på diverse divor. Låter som en dålig Disneyfilm. Mikkjal framstår som en förbannad Roberth Björknesjö. Inget illa menat mot någon, men det är ett helt uppenbart kortsiktigt beslut som rationaliserats in som ett långsiktigt beslut.

Det är i skrivande stund helt omöjligt att bedöma vilken sportslig kvalitet vi kommer få se i AIK nästa år. Detta tror jag även presumtiva tränarkandidater känner av. Vilken nivå kommer laget hålla och vilka ambitioner blir realistiska? Man behöver helt enkelt hitta en tränare som köper in på kombinationen “upplevt topplag - 2026 är en transportsträcka”. Förstår att det tar tid. Intressant att han kokade ned det till “cirka” 3 namn kvar som man tittar på…

FS fastslog att 2026 blir en transportsträcka. Att målet är att alla aikare efter året ska känna “Vi är på rätt väg”.

Transportsträckor är sällan raka. Det är han nog medveten om. Tror man behöver hålla tummarna nu.

Funderar även om det är så att Jeremy sakta äter sig in mer och mer. Det var jättetydligt att Söderberg tagit inspiration av honom. Resonemanget om varumärkesstorleken kontra organisationens omfattning (jämförelse med Manchester United) var nästan en rak kopia av vad Jeremy sade i Testa Stör. FS är definitivt influerad och verkar ha stor respekt för Jeremy.

Sen… Josip lider av svårartade Bojan-tendenser. Frågorna är för långa. Frågorna är egentligen åsikter som avslutas med ett frågetecken. Han känns väldigt kunnig, men behöver bli skarpare för att intervjuobjektet ska komma fram bättre. Det finns säkert mer att hämta ur Söderberg om man ställer rätt frågor och leder honom framåt.

1 gillning

Ja det landar väldigt fel. Möjligen är det så att folk i hans närhet har den tiden som riktmärke och jämförelsepunkt. Men det han borde jämföra med är tiden från omstarten/kaosåret 2010 och fram till och med guldet 2018 – då ekonomin var i balans och topp tre-placeringarna kom stup i kvarten.

Helt korrekt, och Mikkjal var den tränare där Söderberg själv haft mest inverkan på rekryteringen, i den mån han inte överlät det mesta åt Berntsen. 2023 var det precis i samma veva han blev befordrad från vice vd till vd, när Berntsen kom in och anställde Henning Berg. Därför kan man inte lägga Bergs falnande på hans bord.

Men både Berntsens abrupta avslut och att Mikkjal fick köra på även 2025 hamnar väldigt mycket på Söderberg.

1 gillning

Kanske är Söderberg en sån typ av vd som bara förvaltar, och mer eller mindre automatiskt viker sig när mer “sakkunniga” personer utövar påtryckningar? Att han saknar den hårdhet som ibland måste aktiveras i en sådan miljö. Han gör ju rätt ofta en sak av att sporten inte verkar vara hans grej, så det vore inte konstigt om han lät sportens vilja tränga in.

Appropå diskussionen om att han kritiseras för det ekonomiska utfallet.

Tror det kan vara lite farligt. Man har en miljö där mängder av ledare formats under ett tryck som kräver en extremt vilja och envishet för att lyckas. Det är centrala egenskaper som inte bara kan slumra. Dessa kommer oundvikligen leda till att “sporten formar organisationen” (måste inte vara fel) på ett sätt som gör att nya strategier som styrelse kanaliserar genom vd hamnar i riskzonen.

Finns det några exempel på när FS styrt med järnhand?

1 gillning

Ärligt svar, vet ej. Man kan notera att han var vice klubbchef/vice vd i tre år innan han befordrades. Där var han del i flera positiva processer som gynnat klubben, men utan att ha den allra högsta beslutande makten.

Till exempel var han med och sjösatte publikstrategin 2018, som med facit i hand har varit lyckad på ett sätt som dels är mätbart men även förmodligen har positiva spinn off-effekter som är svårare att konkretisera.

Med det sagt så har han oket på sig att vara son till en legend och att ha flyttats upp internt. Internrekryteringar är väl inget att orda om, men givetvis måste man kunna kritisera beslutet att inte utlysa vd-tjänsten. Jo, i fallet Manuel Lindberg gick det käpprätt åt skogen, men det måste ses som ett undantagsfall. Söderberg kanske har många egenskaper för att vara högt upp i en organisation – men har han allt som krävs för att vara allra högst upp?

2 gillningar

Det är precis så jag tänker. Att han är en klassisk förvaltare, om än paketerad i en mer modern framtoning. Han är knappast en visionär i alla fall (baserat på vad som sägs i poddar), och förmodligen har han ännu inte riktigt de nypor som krävs för att stå emot. Men… Han kan utvecklas också.

Vi får se nu vad som sker rent sportsligt, och hur spel och poängproduktion ser ut. Det är ändå det som avgör tålamodet och skapar tillståndet som pressar vd att tillåta avsteg från strategin.

Detta kan inte vara något som AIK-are överlag är särskilt nöjda med:

2 gillningar

Nä, fast nu utelämnade du Mjällby som har brädat alla andra storklubbar :slightly_smiling_face:

Angående Söderberg så är det i sammanhanget intressant att han nu driver igenom en organisation som ska vara processorienterad och personoberoende. Vilket rimmar väl med din syn på honom som en förvaltare, snarare än en hands on chef.

2 gillningar

Utgick faktiskt från de klubbar som Söderberg själv nämnde som konkurrenter när i podden! :slight_smile:

Jag vet inte om det kommer från honom eller om det bara är en trend. Men spontant skulle jag säga att jag inte tror på organisationer som styr för hårt efter det där. De blir förblindade.

Och nu är det på modet. Alla har insett att händelsestyrda klubbar har begränsningar, nästan oavsett hur skickliga “hantverkare” man har i organisationen. Så nu vill alla bli “personoberoende”.

Tror jag skrivit det i en annan tråd, men det optimala är om man kan sätta en struktur/ramverk som möjliggör för människor att få ut sin potential. Att man attraherar de bästa människorna och ger dessa optimala förutsättningar i form av förutsägbarhet och bördig jord. Att reducera ned det mänskliga ledarskapet, eller personberoendet, helt tror jag inte på.

Ingen svensk klubb är där idag.

2 gillningar

Alltså, du har säkert en poäng i att pendeln kan svinga över helt till andra sidan. Och man riskerar tappa mer handlingskraftiga karaktärer i organisationen, till förmån för statistiknörden.

I realiteten tror jag dock det inte lika mycket handlar om en trend, som du verkar mena. Utan snarare om att man måste sätta denna typ av organisation för att kunna scouta spelare på samma sätt som konkurrenterna. Få klubbar kan ha heltidsagenter som rent fysiskt scoutar nordens andraligor, till exempel. Men med datadrivna system går det – och man har inte råd att låta konkurrenterna plocka alla guldkorn.

Del 1/2 av intervju med Fredrik Söderberg i Testa Stör. Åter igen tycker jag inte det framgår så mycket nytt.

Han säger att tidpunkten för den nya strukturen i AIK sattes i februari 2024. Värt att ha i bakhuvudet när man utvärderar både Söderberg och organisationen som helhet.

Han medger att det inte var speciellt bra att Berntsen helt öppet dissade strategin med att bygga truppvärde. Där saknades det ordentlig samsyn, av någon anledning. Som nämnts innan kom Berntsen in 2023, innan Söderberg hade fått vd-posten och innan strategin sjösattes.

Avslutet med Mikkjal skedde snyggt och utan hårda ord alls. Söderberg beskrev det som att han aldrig tidigare haft ett så professionellt avslut från en i ledande befattning.

Söderberg menar att det nya arbetssättet redan förbättrat organisationen markant. Skillnaden på hur processer går till jämfört med ett år sen är påtagliga. Han säger också att detta i princip är omöjligt att kommunicera ut, utan att man helt enkelt får lita på honom.

Senare säger han också att även om samsynen och tron inom klubben är stark är den inte det i supporterkollektivet, vilket han förstår fullt ut, givet all turbulens.

1 gillning

Det låter mer och mer som att Söderberg försöker kopiera Hammarby, först ändrade strategin och det där är som von Heines ord :slight_smile:

3 gillningar

Ja, Hammarby är ledstjärnan här. Hammarby ligger även hyfsat långt fram i nordisk kontext. Hammarby har efter flera försök även fått resultateffekt av strategin.

Ska inte säga att jag tycker strategin är överlägsen och ofelbar, men däremot är det glasklart att man “leder” utvecklingen. Tyvärr får sägas, men det finns ingen anledning att förminska detta.

Sen vet jag att det inte är lika harmoniskt på insidan som det framställs utåt. Det finns interna konflikter i Bajen, och en man har fortfarande en konflikt mellan “gamla och nya världen”. Det har dock hanterats utmärkt hittills, så än så länge ser jag personligen ingen anledning att sänka förväntningarna på Hammarby.

Modellen prövas nu i ett ännu skarpare läge när Kalle Karlsson kliver in. Ska bli mycket intressant att se hur utfallet blir.

2 gillningar

Ja, eller varför inte Mjällby eller Sirius? Det är inte direkt någon hemlighet hur den typen av strategi fungerar, mängder med klubbar i utlandet har använt sig av den i många år. Finns många exempel i Norge och Danmark exempelvis. Inte något patent Hammarby sitter på :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Håller med, men tycker Hammarby visat mer. Framförallt sett till hur framgångsrika man varit i att integrerar hela Afrikaspåret i verksamheten. Detta är svårt. Alla klubbar har försökt, men enbart Hammarby har lyckats. Delar av detta kopplas förstås till att man löst speltidsproblemet genom HTFF.

Men man har även hittat metoder för social integration osv. Man har till och med hittat en marknad där man säljer spelare som knappt får speltid, till någorlunda höga summor.

Hammarby har zoomat ut och skapat ett system som är förutsägbart från ax till limpa. Det är oerhört svårt att ta sig dit.

Om allsvenska klubbar vore företag är jag 100% säker på att Hammarby skulle värderas högst, med god marginal. Detta oaktat aktuellt “truppvärde”, utan huvudsakligen med anledning av det strukturella fundament man har.

Känns fel att sitta här och hylla Bajen, men om vi inte kan förstå vad de sysslat med så kommer det bli svårt att konkurrera. Man behöver förstås inte göra exakt samma sak dock.

Hammarbys modell kommer också att utmanas. :slight_smile:

2 gillningar

Ja, alltså jag är den sista som skulle säga att Hammarby inte gjort saker väldigt bra. I princip alla led. Men frågan var ju nu om det som AIK gör bara är nån slags kopia av Hammarby, vilket det inte är. Modellen är ju universell, även om Hammarby implementerat den väldigt bra inom ramarna för svensk fotboll.

Man är definitivt inte först med ett lukrativt Afrikaspår dock. Det som skiljer är hur transfermarknaden fungerar sedan kanske fem år tillbaka. Som du säger ger man spelare minimalt med speltid och tjänar multum.

Men AIK har haft ett pågående Afrikaspår sedan åtminstone 2010 med Banguras. Och flera av försäljningarna har varit direkt avgörande för klubben. Man har sedan länge en social funktion för dessa spelare. Sedan gick det ju i delvis stå precis som allt annat nån gång efter guldet 2018, då man hattat fram och tillbaka utan långsiktigt tänk.

2 gillningar

Modellen är universiell, korrekt. Det är förmågan att implementera och tillämpa som är avgörande. Därefter, när marknaden hamnar balans, ställs krav på lyckad innovation och framgångsrik iteration.

Det finns inte ett enda exempel på någon som kommit i närheten av vad Bajen gör. Det klubbar tidigare gjort är att man har åkt ned och scoutat och fått hem afrikaner. Ibland har man låtsats att det skett som en del av ett noga designat samarbete. Av förklarliga, och anatomiska/fysiologiska och även genetiska skäl har många av dessa satsningar blivit sportsliga och ekonomiska braksuccéer. Detta kan i princip vilken klubb som helst göra, helt utan strategi.

När nästa steg ska tas faller det alltid, och jag har sett det så otroligt många gånger. Afrikaspår, argentinaspår, samarbetsklubbar, utbyten etc. Det är ord och snömos som uttalas av människor som tillhör organisationer som inte har förmågan att förändra sina beteenden i grunden. Det blir i regel alltid pannkaka, även om man har styrelse, medlemmar och hela organisationen med sig.

Att Hammarby förvandlat detta till en hel produktionslina som producerar regelbundet och förutsägbart värde är unikt i fotbollssverige.

Jag tror inte man ska underskatta vad detta kommer ha för påverkan på lite längre sikt. För att återknyta till huvudämnet - Hur AIK styrs - så kan man säga som så att när Söderberg är i fatt vad Bajen är idag (om han lyckas) så kommer Hammarby - om de spelar sina kort rätt - vara längre fram. AIK behöver tillföra något unikt som ger en konkurrensfördel som inte Hammarby bara kan kopiera.

1 gillning

Ja, det är jag med på. Problemet för Hammarby är att ett lag som Mjällby med 1/3 (om det ens räcker) av budgeten kan mäta sig med sitt system. Nålsögat för guld är ju det minsta man måste ta sig igenom – MFF hittade ett sätt genom Europa. Mjällby med sitt system, Hammarby har sitt.

Men Hammarby måste levla upp en nivå till, samtidigt som Allsvenskan alltjämt ändå inte blivit en en- eller tvålagsserie likt Bundesliga eller La Liga. Det där lilla extra som Hammarby behöver kanske inte ligger i ökad ekonomisk omsättning, utan i något annat. För att återgå till ett tidigare inlägg är det då förmodligen en mer handlingskraftig tränare som blir tungan på vågen, en som inte är sådär systemvänlig och inte i grunden passar profilen.

1 gillning

Ja, Mjällbys extrema framgångar är både välkomna och inspirerande. Just för att det verkar som att det är frukterna av ett strukturerat tänk. Allt tyder på det. Och de säger det själva. Men det avgörs egentligen när vi ser hur deras modell står pall nu när det kommer nya krav:

• Europamatcher
  • Högre externa krav
  • Möjligen lockar man andra mentala profiler hos spelare, vilket kan ställa till det.

Håller helt med. Hammarby har inte skördat ordentlig än. Vi får se om de lyckas, men mycket tyder tyvärr på det. Kan, som du säger, vara något annat som saknas där.

Däremot kan man tveklöst säga att Hammarby har gjort upp med sitt förflutna. Man är inte längre vad man var under årtionden rent identitetsmässigt, på gott och ont förstås.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Klondebatten och HTFF:s öde

Del 2/2. Handlar en del om press utifrån. Söderberg säger att han känner en enorm enighet inom klubben. Men accepterar att åsikterna går i sär bland supportrarna.

Han lämnade X eftersom forumet slutade vara konstruktivt. Han blev inpingad av folk konstant för kritik, ofta från motståndarsupportrar. Får nog köpa hans förklaring, X har en tendens att fånga det sämsta hos folk. Kritik är bra, men poänglös om det inte blir konstruktivt.

Annars blir det som i förra avsnittet, inte mycket nytt ändå.

Han nämner nya träningsanläggningen vid Råstasjön. Allt är klart och på tid, det som återstår är finansieringsmodellen, som man nu diskuterar med inblandade parter. Sedan skickas planritningen till kommunen.

På frågan om en inomhushall svarade han att det inte diskuteras med andra klubbar, men hintar om att det pågår undersökning hos kommuner. Han säger också förbundet har planer på en sådan vid sin kommande träningsanläggning.

1 gillning