Hur sköts AIK? – Organisation, kansli och strategi

Valberedningen har presenterat sitt förslag till styrelse vid årsmötet. Man tar egentligen upp två brister:

• Dels “signaler internt” om att ledamöter varit för operativa.

• Och dels att styrelsen ibland inte fått mötesdokument i tid nog att förbereda sig optimalt.

Trots det säger man att styrelsen ändå som helhet fungerar väl och att man har högt i tak där olika idéer kan torgföras. Man har kommit en bit på vägen i förändringsprocessen som sjösattes i fjol (syftar på den sportsliga biten).

Vem som varit för operativ sägs inte men man kan notera att Arash Talebinejad lämnar styrelsen. Han och en annan var de som det pratats om som varit väldigt på i vissa transfers. Kan själv inte säga om detta var bra eller dåligt i sammanhanget, men det var uppenbart att saker inte fungerade smidigt mellan styrelsen-vd-sportchefen under Berntsens sista år.

1 gillning

Intressant! Kan tänka mig att transfermarknadens dragningskraft gör att styrelsefolk med fotbollsbakgrund gärna “sugs in” för att “hjälpa”. Det behöver väl inte vara dåligt, men det kan nog skapa en del snedvridningar om det inte råder total synkronisering och 100% tydlighet i ansvarsfrågan.

Har dålig koll på Arash, så vet inte riktigt hur han är som person. Men att han inte får omval bör vara en signal om att han kanske inte riktigt passat in. Vi får se om “nya styrelsen” lyckas hitta en bättre balans.

Att man inte fått underlag i tid (om det stämmer) är bara uselt. Antingen så är det FS som slarvar eller så har han själv haft problem att få in underlag från Berntsen mfl. Så det indikerar väl, som du är inne på, att relationen mellan Fredrik Söderberg och Thomas Berntsen inte var optimal. Kanske är Berntsen väldigt mycket av gamla skolan… Dvs gillar inte att sammanställa material och rapportera till personer som enligt honom har mindre kunskap än han själv.

1 gillning

Nye föreslagne ledamoten Viktor Bolin har gästat Vi är överallt-podden ett flertal gånger.

Minns detta relativt nya avsnitt där man pratar om vad som kan förbättras i AIK. Bolin tycker exempelvis att det är en bra idé att starta knatteverksamhet runt om Stockholm och ge föräldrar chansen att låta sina barn spela i AIK.

Finns säkert annat intressant men som med poddar är det ju så att det mesta försvinner ur huvudet några dagar efter man lyssnat.

Det är väl det som det pratats om, att Berntsen kommer in fem i tolv och presenterar en transfer. Dessutom var ju detta i ett läge när den nya linjen var klubbad och klar, men Berntsen ville fortsätta plocka spelare på en annan hylla.

Så kan man såklart inte bedriva verksamheten och det talade för att Berntsen skulle lämna även om vi gått bättre sportsligt.

1 gillning

Starka Bosse-vibbar här. Visst var de typ grannar också?

1 gillning

Två nya poddar ute med Fredrik Söderberg som gäst. Den första tycker jag väl övergripande handlar om saker han redan pratat om i andra sammanhang. En del om förtroende, supportrars konstruktiva kritik och läget kring klubben. Han känner en styrka trots den problematiska situationen man är i. Många supportrar tror på riktningsförändringen och han betonar vikten av god kommunikation. Och även att det finns kritik mot olika saker, som själva riktningsförändringen. Inget direkt nytt med andra ord.

I avsnitt två handlar det mer om ekonomin. Bokslut för Q4 2025 kommer nästa veckan. Söderberg pushar för att man framöver kommer redovisa koncernens bokslut mer sammankopplat med AB:ts, för att ge en mer rättvisande bild av AIK:s ekonomi. Det ligger intäkter i föreningen som stora partneravtal och solidaritetsersättningar, som inte fyker upp i AB:ts bokslut.

2 gillningar

Detta antar jag är det gamla vanliga? Att man reflexmässigt avfärdar allt som andas lite för mycket “corporate”, och kanske att man inte gillar att ledande positioner bemannas upp med lego-tjänstemän?`

Saker man inte säger om man har gott om pengar. Men kan köpa det. Han är väl rädd för överdrivna reaktioner och är ute och kalibrerar ned förväntningarna.

1 gillning

Precis, själva omställningen med datadrivet osv. Så tolkar jag det – folk som vill ha den gamla stilen, Bosse och Berntsen typ.

Det var min tanke också och det måste vara en del av det. Men, det finns en pedagogisk poäng i det, givet hur mycket situationen diskuteras och att folk faktiskt kan få saker fel. Problemen i AIK ligger väldigt specifikt inom en del av klubben och ger intrycket av att man som helhet är dysfunktionella, vilket man inte är och som jag varit inne på tidigare.

1 gillning

Jag tror ju på gnagets nya riktning OM de kan acceptera att de hamnar tia utan att riva upp allt i grunden om ett år. De har nu till slut fattat att Bajens väg är vägen att gå även om många gnagare inte vill erkänna det då vi inte vinner. Men då kan vi fråga oss, vilka av oss är närmast en titel? Ja vi säljer (tyvärr ibland) bort sportslig framgång kortsiktigt men kolla på resultaten. nu har vi två raka andraplatser, det är det bästa vi någonsin gjort förutom när vi vann 2001 och detta TROTS att vi sålde Erabi och Tounekti under säsong för 150m. Hur en del Gnagare kan se på det och säga att “Näe, vi kör på etablerat istället” övergår mitt förstånd. Facit finns och bara Gnaget kan kopiera vårt recept till 10-20% så är det ren profit. Men då måste de också tåla ett hundår eller två och det är det som är den stora frågan.

2 gillningar

Det finns folk som är skeptiska inom AIK:s supporterled, men man måste också sätta det i en kontext. Dels finns det personer som inte förstår vad datadriven analys är (vilket kan kopplas till en generationsfråga). Men den stora saken är att det finns en gammal kultur inom AIK av starka ledare. Vissa litar inte på Fredrik Söderberg och ser den här omställningen som ett sätt att konsolidera makt.

Jag tror att den absolut stora majoriteten av supportrar inte har något problem med den nya linjen, men det är ju som bekant inte de som sitter tysta i båten som märks mest.

Sedan vänder jag mig emot att vi nu kopierar Hammarby. Lag som Mjällby, Sirius, Elfsborg, Häcken, Helsingborg och säker andra kör samma linje. Ni är i framkant och bäst på det ni gör, men det är inget heligt koncept och heller inget unikt för svensk fotboll. Kan också vara en personlig grej, andra gnagare kanske sitter och grämer sig betydligt mer över era framgångar :slightly_smiling_face:

Det är nog svårt att också överföra klubbkänsla, det ni tycker är en stor framgång med två raka andraplatser är inte något man inom AIK-led skulle värdera lika högt. Men var ni kommer från är det såklart en stor framgång och ett steg på vägen att ta nästa kliv.

1 gillning

Så är det och jag är ödmjuk inför att gnagare har andra ingångsvärden, jag vet att det är så och just därför är det ännu svårare. Söderberg, han har ett jäkla munläder och verkar vara en bra kille, jag tror på honom.

2 gillningar

Skulle säga att AIK måste hitta sin egen väg, och att den förmodligen är mer lik er väg. Men att bara klona tror jag inte på. Investeringströskeln till det ni gör är gigantisk för en klubb som startar här och nu. AIK måste hitta en modell som passar för de egna förutsättningarna och den egna identiteten.

Man kan även argumentera för att tålamodet med sportslig motgång är kortare i AIK. Svårt att säga exakt förstås, men AIK har många falanger och mycket dynamik inbyggt. Mycket krut i tunnan, helt enkelt.

En strategi som sedan 2024 ger följande payoff hade jag inte övergivit. Det är en brutal (och oroväckande) tangent på Bajens ackumulerade xG minus xGA. Inringat är Kim Hellbergs “inkörningsperiod”:

Jag är absolut öppen för att det går att köra etablerat, men då måste man vara extremt duktig på det och säkra en kontinuitet i modellen över tid. Bra om olika idéer kan konkurrera. Men jag misstänker att scoutingprocesserna för etablerade spelare är för svag i hos AIK och DIF för att den modellen ska slå er modell över tid.

Man kan ta tiden under Andreas Alm som exempel, rödmarkerat 2011 till halva cirka säsongen 2016. Tre stora silver, två lilla silvret, ett brons.

Höjdpunkten var EL 2012. Men man minns tiden som väldigt stabil och med harmoni i klubben. Men det var ingen storhetstid – snarare diskuterar folk vad som gjorde att man inte nådde ända fram vid de olika säsongerna. Som AIK-supporter vill man ha både stabiliteten och den extra spetsen (titlar).

1 gillning

Håller helt med. Men den tiden måste också betraktas utan en samtida lins.

Konkurrenslandskapet såg annorlunda ut. Väldigt många föreningar var strategiskt eftersatta, och småklubbarna hade där och då inte samma tillgång till information som de har idag.

Nu har de kunnat generationsväxla inom ledning och strategi, och en del av storklubbarnas bristande tålamod kommer förstås från att de egna supportrarna med egna ögon ser vilka kliv småklubbar kan ta trots bristande resurser och markant mindre kraft i varumärket. Och det är förmodligen en identitetskillnad.

Detta skulle jag säga är ett framväxande, men undanträngt, synsätt i DIF-led också. Många har på något sätt hållit sig fast i glädjen av att inte vara konkursmässiga och gjort Bosse/Henke heliga pga detta. Men där under så gror en massa av medlemmar som inte alls är intresserade av den typen av fixering vid det förgångna.

Och här handlar det huvudsakligen om ekonomi. Våra ekonomiska förutsättningar innebär att topplag + titlar ingår i förväntansbilden. Jag inbillar mig dock att man i DIF-led är aningen mer förlåtande till sämre prestationer om ekonomin ser sämre ut, jämfört med AIK.

1 gillning

Blev en omlyssning. Inleds med en del övergripande prat om AIK, identitet och potential. Usp:ar man har är dels publiken, dels en upplevd “farlighet” som är en fördel när nya yngre supportrar hittar AIK (men som klubben själva av förståeliga skäl inte kan använda sig av).

Bolin arbetade tidigare med marknadsundersökningar åt AIK och en återkommande åsikt var identiteten av AIK som störst sedan (alltid), ett ånglok i utvecklingen av fotbollen och byggandet av Råsunda, exempelvis. Rent sportsligt svarar prestationerna inte upp till denna självbild (minst sagt), men den är ett verktyg i varumärkesbyggande och tillväxt.

Wernersson ger som exempel att han känner att det inte är bra att DIF ligger före ekonomiskt. Men skulle DIF ligga flera steg före i publikutveckling skulle han känna totalt panik. Även exemplet med att AIK kan nå BP i form av talangutveckling men BP kan inte nå AIK i andra parametrar.

Konkreta förbättringsförslag:

• Grundliga förklaringar av analysmetoder, tillvägagångssätt och strategier i AIK+ (appen). Syfte: tålamodsskapande och förståelse bland supportrar. Proaktiv kommunikation – speciellt viktigt när långsiktiga men kanske väldigt tekniska planer sjösätts.
  • Gällande kommersiella intäkter. Dubbla eller trippa antalet säljare. Lättare ur ett riskperspektiv än att köpa flera profilerade spelare.
  • Utveckla AIK Media (AIK+/sälja matcher) ännu mer. Har skett en ökning från 1 till 6 miljoner i omsättning. Bolin tror man bara skrapat på ytan. Man kan göra så mycket som det går, men utan att göra avkall på klubbens identitet. Pratas om “share of wallet” och att det finns mycket utvecklingspotential där, att koppla AIK-engagemang till olika tjänster. Utveckla lojalitetsprogram.

Bakgrund Viktor Bolin:

Sammanfattning

Yrkesbakgrund

Efter avslutade studier inledde Viktor en över 20 år lång karriär inom PR, reklam och digital produktutveckling. År 2015 grundade han den prisbelönta reklambyrån Post, där han även var styrelseordförande. Byrån har producerat flera uppmärksammade kampanjer för AIK Fotboll, däribland Pensionärsknattarna, Vi e AIK (”Monoliten”) och Golden Fuel Awards, samt bidragit till att stärka klubbens visuella identitet.
Idag arbetar Viktor som Chief Creative Officer på techstartupbolaget Njord, vars produkt är inriktad på att möjliggöra internationella affärer med hög komplexitet. Parallellt är han verksam som föreläsare på Berghs School of Communication och mentor inom Norrsken Foundations portföljbolag genom Norrsken Evolve.

Valberedningens motivering

Valberedningen föreslår Viktor Bolin då han kan tillföra stark strategisk kompetens inom kommunikation och varumärkesutveckling. Med sin långa erfarenhet från både byråvärlden och entreprenörskap, samt sin förståelse för AIK:s identitet och supporterperspektiv, förväntas Viktor bidra till att stärka klubbens arbete på kommunikationsområdet. Detta för att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sporten och för att ytterligare kapitalisera på AIK:s starka varumärke.

1 gillning

Absolut, var inte menat som en rak jämförelse med nutid. Utan exemplifierat hur man ser på en sådan period i efterhand.

1 gillning

Detta har jag snappat upp. Att AIK gärna faller tillbaka på detta när övriga saker går trögt. Det är rimligt, även om det förstås aldrig kommer vara lika viktigt som poäng för den aktuella säsongen, titlar och derbysegrar.

Allt låter bra, men det ska genomföras med gott resultat också. Och oftast, men inte alltid, kräver det stora ingrepp i organisationen. Att transformera en befintlig organisation till ett helt nytt arbetssätt kräver extremt skickliga ledare och en enorm beslutsamhet. Brukar gå lättare om man roterar in fler personer som redan från början är lojala med det nya. Att bara “utlösa” en ny strategi genom att förändra i styrelsen funkar ytterst sällan.

I min bok total bullshit att AIK skulle kunna nå BP i talangutveckling. Det kan bara komma från en person som inte har någon som helst koll på hur - eller vad - BP är.

Visst, rent krasst kan man säkert hitta en metod för att producera samma andel topptalang, men att matcha hela BP:s apparat, bredd och utbildningskapacitet kräver oerhörda ansträngningar och en skicklighet som jag just nu inte ser i något av storlagen. Det är liksom inget som bara kan adderas till en verksamhet, utan det måste utgöra en del av DNA, och kommer således få stora konsekvenser för all annan verksamhet.

Nog för att BP inte är något allsvenskt topplag, men deras kultur, struktur och metoder för fotbollsutbildning och utveckling av de allra yngsta och en bit upp är inget som bara kan klonas över en natt.

1 gillning

Enig, men man måste också se detta för vad det är – en 40 minuters podcast där många idéer belyses i korta ordalag. Tror dock det finns fröer sådda, AIK Media är ett exempel på något som definitivt tag ett kliv, samtidigt som det kommer krävas mycket genomtänkt strategi och hårt arbete för att ta ytterligare.

Nu ska jag inte lägga ord i podcastarnas mun. Men man kan tolka det som att de ville göra ett övertydligt exempel – för det är definitivt mer troligt att AIK skulle kunna närma sig BP än vice versa.

Personligen tycker jag heller inte det är något man ens ska försöka eftersträva, av den anledningen att BP har en extrem stor breddverksamhet som är så pass integrerad i deras modell. AIK kan säkert utveckla saker i sin akademi på många sätt, men det blir inom helt andra ramar än BP.

1 gillning