AIK-Silly – rykten och spekulationer

Haha, ja vi får se! Tittade lite på honom. Han verkar vara en karaktär iaf, lite udda profil på fler sätt. Har försökt göra en tidslinje med allt jag hittade på X och andra medier.

2011 - sju år gammal går han in i Universidad de Chiles akademi. Han kommer att stanna där i femton år, vilket är ovanligt länge för en spelare som hela tiden ryktas iväg.

2019 - sägs att han “bländar” i U15-landslaget, tränaren Cristián Leiva lyfter honom, och i oktober åker han till U17-VM i Brasilien som lagets yngste, 15 år gammal. Spelar fyra minuter enl källor.

I RedGols spelarprofil (2019) får han en fråga om drömmen:

“Jugar en Europa.” - [Att spela i Europa.]

Idolen är då Alexis Sánchez, drömarenan Camp Nou osv osv. Blir det ingen fotboll vill han bli ingenjör. På träningsläger sover han… eller tittar på på Fast & Furious. Vanlig femtonåring. :slight_smile:

27 juni 2021 - A-lagsdebut, 17 år, mot San Luis de Quillota i Copa Chile. Resten av året blir det dryga 150 ligaminuter.

2022–2023 - han spelar. 1 365 respektive 1 161 ligaminuter. Det väller inte in mål. Ett mål kontra tre mål.

December 2022 - Två iranska fotbollsportaler, Estedadhayefootball och IranLegioneri, publicerar att den 18-årige Assadi skulle kunna spela för Iran. Estedadhayefootball skriver, i RedGols spanska återgivning:

“Lucas Assadi es un jugador de Universidad de Chile de 18 años, de sangre iraní.” - [Lucas Assadi är en 18-årig spelare i Universidad de Chile, med iranskt blod.]

RedGol sammanfattar saken: “iranierna har uppfunnit persiska förfäder åt honom”.

Engelska Wikipedia och även vissa intervjuer anger i stället palestinskt påbrå via faderns namn.

Juni 2024 - 98:e minuten mot Everton. Han gör segermålet, drar upp en ninjamask och intar en stridsposition. Firandet är ett internskämt mellan honom och brodern Matías. Här finns olika uppgifter, där vissa hävdar att målgesten är kopplad till Mortal Kombat, andra den japanska animen Naruto. Assadi hade hade lovat göra firandet om han fick chansen att göra mål. Brodern svarar på sociala medier:

“Eres el mejor del mundo.” - [Du är bäst i världen.]

Notera: brodern är professionell domare i chilensk fotboll.

2024 - och ändå är det verkar vara hans hans sämsta år vad jag kan se. Under Gustavo Álvarez får han 22 ligamatcher men bara tre från start. Drygt 600 minuter speltid. Han vinner Copa Chile men verkar inte ha något större förtroende att tala om.

13 augusti 2025 - Estadio Nacional, åttondelsfinal i Copa Sudamericana mot Independiente. Han gör matchens enda mål. Får smeknamnet “Det återuppstådde”

20 augusti 2025 - returen i Avellaneda. Han gör mål igen. Matchen avbryts efter våldsamheter mellan supportergrupperna, med skadade och gripna (jag tolkar det som att någon dör men lite svårt att förstå texterna). CONMEBOL ställer in matchen och diskvalificerar den 4 september Independiente. U de Chile går vidare.

14 september 2025 - Supercopa de Chile mot Colo-Colo på Estadio Santa Laura. U de Chile vinner 3–0 och tar sin andra Supercopa någonsin; Assadi gör ett av målen.

25 september 2025 - returmötet i kvartsfinalen mot Alianza Lima, i Chile. Han gör 1–0 redan i femte minuten, Javier Altamirano sätter 2–0 och Eryc Castillo reducerar. 2–1, och Alianza Lima är ute.

Säsongen 2025 i siffror - Lite lurigt. Facit ser ruggit bra ut: 4 mål och 6 assist i ligan, 4 mål på sex Sudamericana-matcher osv. Men: 16 ligamatcher, bara sju från start, 832 minuter. Han blev “årets man” i chilensk fotboll på en dryg halv säsongs speltid.

27 oktober 2025 - muskelbristning. 55 dagar, sju missade matcher. Året tar slut.

Januari 2026 - Transferdrama inleds. Metalist 1925 Charkiv lägger 4,5 miljoner dollar för 80 procent av rättigheterna, och man är överens med säljaren. SPELAREN säger nej pga att det är krig i Ukraina. Malmö FF och Toronto FC lägger runt två miljoner dollar var, ungefär 18 miljoner kronor; U de Chile säger nej. Atlético Mineiro visar intresse.

Journalisten Marcelo Muñoz sammanfattar senare vad som hände:

“Hubo una oferta para que saliera en enero y la ‘U’ no la aceptó. El jugador sentía que era el momento y eso le molestó.” - [Det fanns ett bud på att han skulle gå i januari och “U” accepterade det inte. Spelaren kände att det var rätt ögonblick, och det störde honom.] Lite oklart om detta stämmer, har sett motsatsen.

23 februari 2026 - fotledsstukning. 36 dagar, sex matcher borta.

17 mars 2026 - Malmö FF höjer till 2,4 miljoner euro plus bonus. Nej igen. Det chilenska fönstret stänger den 25 mars och han sitter kvar.

11 maj 2026 - han förlänger till 31 december 2028. Lönen beskrivs i chilensk media som en av de bästa en akademiprodukt någonsin fått i klubben.

Och i kontraktet skriver han, på egen begäran, in en utköpsklausul.

Juni 2026 - Maccabi Haifa lägger bud. Nej. Nicolás Córdovas landslag åker till vänskapsmatcher mot Portugal och DR Kongo. Assadi får inte följa med.

Sedan verkar han spela sämre och något verkar inte vara rätt. 5 juni tar tränaren Fernando Gago på sig hela skulden för en undermålig prestation själv:

“Si juega mal es toda responsabilidad del entrenador, siempre. Nosotros trabajamos para sacar el mayor rendimiento de cada futbolista.” - [Om han spelar dåligt är det helt och hållet tränarens ansvar, alltid. Vi arbetar för att få ut största möjliga prestation ur varje spelare.]

16 juni 2026 - En Cancha publicerar den analys som förklarar mer än alla citat tillsammans, under rubriken “Corre más, pero crea menos” [Springer mer, men skapar mindre]. 2026 års Assadi pressar mer, bryter mer, oftare och vinner fler försvarsdueller än 2025 års - och skapar mätbart färre chanser.

Juni–juli 2026 - han petas ur truppen sex matcher i rad. Media skriver att skälet enligt källor inom klubben är attityd på träning. Tränaren Gago säger offentligt efter förlusten mot Unión La Calera (2026-07-03):

“Voy a poner al que mejor esté y al que mejor entrene, independiente de las condiciones de cada futbolista. También hay normas en los entrenamientos y necesito a todos comprometidos.” - [Jag kommer att spela den som är i bäst form och som tränar bäst, oavsett varje spelares förutsättningar. Det finns också regler på träningarna, och jag behöver att alla är engagerade.]

Samtidigt uppges Gago själv ha bett Assadi förlänga och stanna:

“Le pedí que renovara y que no se fuera.” - [Jag bad honom förlänga och att inte gå.]

2 augusti 2026 - startelvan igen efter mer än tre månader, mot Huachipato. Två assist. 2–0. Och efteråt säger han:

“Perdí a mis dos abuelos por parte de mamá con muy poco tiempo de diferencia, en un mes.” - [Jag förlorade mina två morföräldrar med mycket kort tids mellanrum, på en månad.]

Ska ha brutit ihop över att se sin mamma ledsen. Sedan säger han:

“Por algo sigo acá. Creo que esa es la respuesta. Estoy acá, estoy feliz y feliz de volver a jugar.” - [Det är av någon anledning jag är kvar här. Jag tror att det är svaret. Jag är här, jag är glad och glad över att spela igen.]

Gago, samma kväll:

“Decidí que hoy juegue los 90 minutos, como hace dos semanas decidí que no juegue.” - [Jag bestämde att han skulle spela 90 minuter i dag, precis som jag för två veckor sedan bestämde att han inte skulle spela.]

13 augusti 2026 - ettårsdagen av Independiente-målet. Chilenska konton fyller flödet med klipp. Men samma dag formulerar @matimnzml (Triple M, 5 320 följare) på X med 571 likes:

“El año pasado lo tenían tasado en 15 millones, Lucas Assadi le destruiste la carrera.” - [I fjol var han värderad till 15 miljoner. Lucas Assadi, du förstörde din karriär.]

Andra inlägg är mer positiva och ser honom som ett “nyförvärv”.

16 augusti skriver klubbordföranden:

“Por Lucas Assadi hay varios equipos interesados, tiene cláusula de salida. Si él considera que debe partir, vamos a priorizar la decisión del jugador.” - [Det finns flera intresserade lag för Lucas Assadi, han har en utköpsklausul. Om han anser att han bör ge sig av kommer vi att prioritera spelarens beslut.]

Sportchefen Manuel Mayo säger rakt ut vad klausulen betyder:

“Si llega un club de los que están interesados, están dispuestos a pagar y si el jugador quiere ir, no tenemos nada que hacer. El jugador tiene la última palabra.” - [Om en av de intresserade klubbarna dyker upp, är beredd att betala, och spelaren vill gå - då kan vi ingenting göra. Spelaren har sista ordet.]

Sedan kommer lite spridda skurar om pågående budsituation:

• ADN Radio Trabzonspor är den enda klubben med ett bud på bordet, strax under klausulen. “Trabzonspor es el único que hizo una oferta por Lucas Assadi sobre la mesa, pero paga un pelito menos que la cláusula.” - [Trabzonspor är den enda som lagt ett bud på Lucas Assadi på bordet, men de betalar en aning mindre än klausulen.]
  • Emol/Radio Agricultura, 2026-08-17: Malmö FF har lagt 2,7 miljoner dollar för 80 procent - exakt klausulbeloppet.
  • Journalisten Felipe Cartagena Carvajal" La oferta que llegó por Lucas Assadi es del fútbol sueco. De momento, se considera insuficiente tanto en el monto como en el porcentaje que piden por la carta del jugador."* - [Budet som kommit in på Lucas Assadi är från svensk fotboll. Tills vidare bedöms det otillräckligt både i belopp och i den andel av spelarens rättigheter som man begär.]
1 gillning