Officiellt: Anton Saletros lämnar AIK för Chicago Fire
Saletros ut och Gefvert in?
Tror det är en smart värvning, men säger säkert också något om ambitionsnivån vi har att förvänta oss kommande år/åren på grund av den svaga ekonomin.
Skulle precis posta samma länk. Gefvert hade ritktigt starka siffror i VSK 2024, men allt pulveriserades av att man inte lyckades göra mål. Med normal effektivitet hos anfallarna hade han varit en riktigt stark poängspelare.
Tror inte man behöver vara rädd för att göra den där typen av värvningar. Kan vara smart.
Läste analysen på Fotbollsthlm.
Känns opolerad men talangfull. Men 9 miljoner för Madiodio låter dyrt med tanke på vår ekonomi..? Kanske lite oroväckande med svag passningsfot om vi ska kunna bli mer spelförande. Å andra sidan vet vi inte vem som tränar laget nästa säsong. Vi vet ingenting om något. Jag ger detta rykte 3/5 glidtacklingar på naturgräs.
Ja, en inte obetydlig summa. Men marknaden för västafrikaner ser fortsatt stark ut. Han är 21, och hämtades till Norge som 19-åring. Det luktar som att det blir ett år i AIK, sedan vidare ut på kontinenten.
Känns just nu som man redan har tre försäljningsbara backar i truppen. Nissen, Olofsson, Teribe. Även Faqa men han lär man inte få någon större summa för.
Benkovic hoppas jag säljs i vinter. Kanske blir det som kan lösa Dia i så fall, för annars ser jag inte hur man ska hitta 9 miljoner för en mittback.
Beror också på om det blir 3-backslinje nästa år. Vilket beror på tränarens spelsystem. Och i detta nu vet vi ju inte vem som tränar AIK 2026.
Om det är Benkovic ut och Madiodio in så kommer det vara en sportslig försämring.
Säkerligen. Men det finns ett transfernetto att hämta här nånstans. På pappret ser det ändå klokt ut givet att man behöver en truppstruktur som ger transferavkastning.
Det som kanske är lite märkligt är att Haugesund redan nu bör kunna hitta en köpare i Europa. AIK ser ju samma sak här som Haugesund såg när man tog honom spelaren från Afrika och tecknade ett långt kontrakt.
Instämmer helt. Men, ska man vara realistisk är han för bra och dyr för den nya yngre satsningen. Han har ett år kvar på kontraktet och ska vi få ut något måste vi antingen förlänga, vilket blir dyrt, eller sälja senast i sommar.
Säljer man kan man plocka in en habil mittback i 25-årsåldern som komplement till Sotte och våra ynglingar.
Lägg till att Benkovic tar upp en plats i utlänningskvoten. Och det verkar som vi kommer ha rätt stort Afrika-fokus i truppen kommande säsonger.
Påstås att man nekade bud på Benkovic på 17 msek under sommarfönstret, så gissningsvis vill man väl ha kanske 25 och uppåt. Om man nu har en köpare klar till Benkovic så ser Madiodio ännu mer logisk ut.
Ännu inget om Besirovic. Lämnar han blir det en till sign off som äter på EK 2025. Men, känns kanske inte helt fel att försöka ta så många av kostnaderna som möjligt innan 31 dec. Det kommer också få nästa års bokslut och kvartalsrapporter att se bättre ut.
Nu minns jag inte den exakta summan ickeutbetalda upplupna “löneskulder”, dvs signoffs. Men tror den låg på… 17 miljoner? Så i praktiken är det 17 msek i förskott på framtida intäkter som man lånat av sig själv.
Riskabelt och spekulativt, absolut. Och summan är (om mitt minne inte sviker) inte kattskit. Men det ska heller inte överdrivas. Det är ingen astronomisk siffra, och kanske har en sådan här signoff använts för att förvärva någon av spelarna som vid en försäljning kommer betala av hela kalaset.
Tänkte ge mig på en truppsammanfattning och uppdatera den successivt till nästa säsong. Det är många spelare under kontrakt och det lär väl hända en hel del under transferfönstret. Främst spelare ut, antar jag. Men förmodligen några in också.
Sammanställningen är från efter säsongen slutade och räknar inte in spelare som sålts innan dess.
Målvakter
Kristoffer Nordfeldt, 2027
Kalle Joelsson, 2027
Backar
Filip Benkovic, 2026
Sotirios Papagiannopoulos, 2027
Martin Ellingsen, 2026
Charlie Pavey, 2027
Mads Tychosen, 2027
Tinde Teribe, 2029
Fredrik Nissen, 2029
Eskil Edh, 2027
Ahmed Faqa, 2026
Wilmer Olofsson, 2028
Mittfältare
Aron Csongvai, 2027
Yannick Geiger, 2029
Abdihakin Ali, 2026
Linus Järeteg, 2029
Johan Hove, 2028
Bersant Celina, 2026 (31 augusti)
Axel Kouame, 2029
Andreas Redkin, 2027
Taha Ayari, 2028
Victor Andersson, 2027
Adrian Helm, 2029
Zadok Yohanna, 2029
Stanley Wilson, 2027
Kazper Karlsson, 2028
Anfallare
Kevin Filling, 2028
Alexander Fesshaie, 2027
William Hofvander, 2026
Henry Meja, 2026 1 september
Emmanuel Gono, 2028
Utgående kontrakt 2025
Dino Besirovic
Utgående kontrakt 2025, har lämnat
Rasmus Bonde
John Guidetti
Thomas Isherwood
Utlånade med köpkrav
Andronikos Kakoullis, 2028
Sålda
Anton Saletros, Chicago Fire
Utan att veta vad en potentiell ny tränare vill ha och inte ha i truppen har jag ändå nån slags känsla för vilka som mest säkert lär lämna.
Det gäller:
Hofvander
Faqa
Meja
Samtliga har utgående kontrakt under 2026 och har varit utlånade mestadels av sin tid i AIK. Meja ser ut att vara en habil spelare för Ettan och lär säljas/lånas ut resten av sitt kontrakt. Faqa är 22 och har mestadels spelat på lån, lär säljas eller lånas ut. Hofvander kändes som en billig breddvärvning från början, lär avyttras.
Tror också Gono får en säsong till på lån.
I övrigt ser man att truppen i stora drag har den profil som den nya strategin föreskriver: unga spelare med långa kontrakt.
Jag lyssnade på Steele i Testa Stör. Fick ingen skarp bild av vilka spelare som kan tänkas lämna. Men däremot var han glasklar med att spelare in ska ta sig igen hans filter först, dvs den så omtalade databaserade utvärderingen av tänkbara värvningar. I nästa steg ska metoden användas för att identifiera spelare så att scoutingen blir mer behovsorienterad och styrd av klubben snarare än agenterna.
Detta är något som låter väldigt bra på pappret. Inget revolutionerande direkt, men helt uppenbart löser det ett stort problem inom den eftersatta svenska fotbollen som är i kraftigt underläge mot agenterna.
Det låter dock som att man har ett eller två fönster kvar innan allt är på plats. Men man bör redan nu kunna se att mängden felbeslut minskar. Känns som ett sunt sätt att arbeta.
Jag fick också ett bra intryck. Vilket jag dock fått av rätt många AIK-representanter genom åren.
Det som känns bra är att det, som du säger, är en process som redan är påbörjad. Både Yohanna och Kouame har redan visat att de har potential, om än hämmade av spelsystem och ledarskap.
Så ja, det lär ta 1-2 fönster till innan man kan dra en första större slutsats om systemet. Tror redan nu att vi kan sälja för 150-200 miljoner nästa år, givet att vi har en rejäl talangpool i truppen nu. Lilla hybrisen kanske, men det är magkänslan.
En annan aspekt är att det nu finns en förevändning för att begränsa inflödet av “fel” spelare, och då menar jag inte enbart sportsligt. Filtret fungerar i praktiken som något som flyttar makt från agenter till förening. Det bör vara svårare att “installera” en spelare i AIK idag än det varit tidigare… Om den inte kommer underifrån och är okänd, för då är dataunderlaget ändå i princip obefintligt.
Ja, bra poäng. Jag tror till exempel att vi riskerat se Quaison i laget i sommar, med den gamla skolans rekryteringsstrategi. En äldre spelare måste nu vara en som faktiskt levererar på en allsvensk hög nivå fortfarande. Och den del av truppen som är “rutinerad” kommer vara betydligt mindre.
Nu kanske inte Berntsen värvat Quaison. Han var definitiv bra på att hitta spelare i åldern 25-30. Men han gick också på nitar, som Ellingsen och Uronen. Nu tror jag sannolikheten är noll att man skulle göra en chansning likt Ellingsen.
Jag förstår precis vad du menar. Vi är ju kvar i detta Disco-tänk. När man minst anar det så triggas hemvändarreflexen och så står man där med en bänkad Rinne som man kastat massa miljoner på. Sportchefer borde förbjudas att värva gamla spelare som de har etablerade relationer med. ![]()
Sådana värvningar får skötas av en oberoende part.