Allsvenskans nya superstjärna är här – Lucas Assadi
![]()
Spelklar när arbetstillståndet är klart.
Detta blir en riktigt spännande spelare att följa. Jag ser det som ett tecken på en nystart, möjligen en liten strategisk korrigering av AIK som vi varit inne på tidigare… Man verkar helt enkelt ha ett jävla självförtroende i sin modell.
Vi får se om han lever upp till hypen, och vi får även se reaktionerna i MFF-led om detta visar sig bli en succé. De ”avstod” ju honom.
Inte att förglömma: vi har släppt Zadok, Celina och Viktor Andersson. Ayari och Kouame är skadade. Den typen av individuell skicklighet som Assadi besitter är något vi är i skriande behov av.
Kurskorrigeringen är nog att man kan lägga mer pengar på spelartypen än man kunde innan Zadok såldes. Vi kan nu spetsa truppen på ett annat sätt.
I Chile verkar man inte vara superimponerad av att Assadi hamnar i AIK.
Haha stormakten Chile är butthurt över att en av deras talanger väljer Allsvenskan. Det finns mycket man kan säga om detta. ![]()
Man känner igen tongångarna. Låter lite som när vissa svenska spelare väljer att gå till typ Polen. Tycker det är bra att chilenarna engagerar sig i detta. Assadi har helt uppenbart strålkastarljuset på sig…
23-årige vänsterbacken Aziz Harabi ansluter inför säsongen 2027. Kontrakt över 2030.
Just nu har vi vänsterbackarna Edh och Bergquist med kontrakt över 2027. Troligen sker en rockade inför 2027 där någon av ovanstående lämnar klubben. Wilson tror jag är tänkt att konkurrera på mitten framöver. Återstår att se om någon vänsterback från akademin också får kontrakt – men inte med tre seniorspelare före sig i kön. Hur som helst, en något oväntat värvning och vi får se i januari hur Takkula formerar truppen.
Det är möjligt att jag bor i en filterbubbla på nätet, men när jag tar del av diverse kommentarer om denna värvning så ser det ut som att Takkula har gått på en rejäl mina. Det är knivrånet som sticker ut och är “över gränsen”.
Känslan är att Takkula kommer behöva backa, och att ni tvingas köpa ut kontraktet.
Detta påminner en del om när Bosse för tio år sedan glitchade och värvade Brwa Nouri, som hade ett förflutet han själv beskrev såhär:
Om man vänder det till Djurgården, hur ser du på att Djurgården lyssnar på den gruppen av fans som på något sätt stoppar affären?
- Grejen var att Bosse och Djurgården sa att de ville till Europa, men jag har väldigt svårt att se att man ska gå till Europa om man lyssnar på dem som de lyssnade på. Jag förstår att man tar i beaktande att fans kan tycka och att man vill grunda sitt beslut på vad människor, fans och medlemmar tycker. Men samtidigt, vad är deras värdegrund? Det är inte så att jag är en våldsbrottsling i dag. Jag gjorde väldigt många fel när jag var yngre, men jag tycker också att det är farligare att ge en person som inte har gjort misstag chansen än att ge en person som har gjort sitt misstag och blivit en okej människa chansen.
Brwa var på många sätt en mycket större grej förstås. Det var en etablerad spelare, absolut inte tänkt som nån “chansning” i DIF.
Resultatet blev att Bosse fick backa och DIF köpte ut kontraktet redan innan Nouri gjort sin första minut.
Sebastian Hausner in på lån, tidigare spelat i Blåvitt. Kändes nödvändigt, bara hålla tummarna för att han inte går sönder.
Lite trist med ett lån i stället för Bruzelius tänker jag. Borde kännas bättre att få tillbaka en gammal AIK-fostrad spelare, antar jag? Lär väl säkert ansluta när kontraktet går ut om det finns en lucka då.
Har inte följt den nyheten och visste inte att Bruzelius tillhört oss. Får se hur truppen ser ut nästa år, just nu har vi Olofsson och Nissen som är unga och igår skrev Kalle Hagen på ett A-lagskontrakt. Likt Sixten verkar han varit gnagare sedan barnsben, så det fylls på med nya potentiella supporterfavoriter underifrån.