Dijan Vukojevic uppges aktuell för AIK – är bosman
Kan bli ett billigt fynd kanske? Grafiken gör att man blir sugen i alla fall. Kanske kan Goitom lägga in en rekommendation. ![]()
Tror han skulle vara perfekt i en anfallsuppsättning där alla andra är yngre och oprövade. Han gör bevisligen mycket mål i Allsvenskan och han gör det under stark press – Degefors var ju nedflyttningshotade hela hösten, när han spelade.
Ett 2-årskontrakt eller 1+1 hade varit rimligt.
Ja, hans siffror är extraordinära. Han sticker verkligen ut. En del av det är dock säkert drivet av att Goitom instruerat honom att ta många avslut. Jag tänker att han kan vara en bra andreanfallare, kanske en joker för större lag. Det skulle dock strida mot er nya talangfabriksfilosofi att låsa en av de bäst ekonomiskt avkastande positionerna till en spelare som är mycket svår att sälja för större pengar. Han är ändå 30 år.
Men han ser betydligt giftigare ut än Flataker (som jag tyvärr gillar), även om den senare förstås är - och ska - vara en spelare på uppgång.
Nja, strategin säger inte att man ska ha 23 spelare under 25 i truppen. Har det inte exakt i huvudet men det finns definitivt plats för äldre spelare – men inte speciellt många och alla måste vara i speldugligt skick (såklart).
Dessutom tror jag vi kommer tappa fler spelare i spannet 25-30 kommande två fönster. Tänker på Benkovic och Celina främst.
Uppdaterad med Besirovic förlängning.
Just nu inte en trupp som skrämmer någon om man inte räknar med att fler av de yngre får ett jättegenombrott. Men då riskerar de ändå att ryka till sommaren. Har svårt att se att vi i dagsläget kan neka transfers som är på en tillräcklig ekonomisk nivå. Oavsett tabelläge.
Det blir ett mellanår för klubben, minst. Det som är positivt på sikt är att när man väl gjort några stora försäljningar och stabiliserat det egna kapitalet behöver vi inte vara lika desperata.
En annan sak som jag tänkt på är åren 2005-2006. Då tvingades vi starta om i Superettan med ett riktigt lågbudgetlag. Och det gick väldigt bra, studsade upp direkt och sedan hade vi guldchans i sista omgången 2006.
Känslan är väl att det måste säljas in en jävligt trovärdig plan om ett uttalat “mellanår” ska mötas med det tålamod som krävs.
Det kan snabbt blåsa upp till storm. Inte minst om mellanåret ser lite för “mellan ut”. Och inte minst i era led.
Men jag håller med om att det ser ut som att det behövs, om inget dunderradikalt sker på intäktssidan.
Noterade att ni får konkurrens om Madiodio nu, men att spelaren tydligen vill till AIK. Då lär det bli av, kanske kring de 9 miljoner som det spekuleras kring.
Kan nog fungera hos er. Redan acklimatiserad i norden, och med en ålder och kostnad som gissningsvis innebär att han är tänkt som starter.
Första varningssignalen vore om man påstår sig vara ett topplag nästa år. Det tror jag inte, men låt oss vänta och se när ny tränare och sportsligt ansvarig är på plats.
Kritiken som finns är dels mot Söderbergs prestation som vd. Dels mot den nya modellen, där vissa vill ha en klassisk sportchef. Men, ingen aning vilken kraft detta har. Båda de stora supporterpoddarna verkar med på tåget gällande nya strategin i alla fall, vilket har inverkan på folks åsikter.
Sant. Har man båda poddarna i ryggen så är mycket vunnet. Men det är just supporterpoddar, så det är inte rimligt att förvänta sig ett oändligt tålamod därifrån heller. Vet att VÄÖ iaf är 100% inställda på talangfabrik-läge, men det måste ju kombineras med titelsträvan (på sikt) för att bli trovärdigt. Och framförallt så måste de unga spelarna ni tar in vara från högsta hyllan. Talanger finns det gott om, men bara ett litet fåtal blir så pass bra att de verkligen färgar och kan vara med och bära ett topplag.
Här är jag ändå hyfsat positiv. Vår talangproduktion har varit bra, om än inte bäst, ganska många år. Vi är också en storklubb i grunden vilket har en annan inverkan på spelares vilja att gå till oss. Vi må bli brädade av 5-6 toppklubbar men vi är likväl hetare än övriga 10 lag i serien.
Elddopet blir som du nämnt att klara en sportslig kräftgång och fortsätta tro på idén. Men, vad har man för val? Vi har inga pengar för en ny Berntsen-satsning.
Talangproduktionen har varit bra, men det är inte helt lätt att skala upp. Att gå från X andel talanger till Y andel talanger, samtidigt som man vill bibehålla en hög sportslig nivå kan se lätt ut på pappret, men det är betydligt svårare i praktiken.
Absolut inte omöjligt, men det är inte ett strategibyte som på ett magiskt sätt bara fungerar för att man beslutar sig för det. Det kommer medföra utmaningar, och det kommer gissningsvis ta tid innan det nya sätter sig.
Men ja, förutsättningarna är goda.
Är helt med dig i farorna i detta. Man byter inte ut halva truppen mot spelare under 21 och får samma resultat.
Det som gör att jag ändå har en positiv känsla (vore inte AIK:are annars) är att jag ändå ser att vi har en stark kärna av ledare i truppen. Vilket vi hade 2005 också, när vi i praktiken hade halva laget från U-truppen.
Tänker på: Besirovic, Tychosen, Sotte, Nordfeldt och Celina främst. Sedan får man se vilka som blir kvar av övriga “seniora” spelare.
Ja du har rätt, men det krävs att någon av de du rabblar upp också kliver fram och bär laget. Kommer krävas mer än vad respektive spelare visat i år. Det finns läge för det nu när Salétros lämnat… Någon måste ta taktpinnen och steppa upp.
Celina har enligt mig högst höjd och potentiell stjärnstatus av de du räknat upp. Men han känns väldigt ojämn när han inte har dagen.
Den här säsongen har Mikkjal metodiskt brutit ned spelglädjen hos många och kanske speciellt bärande spelare som Saletros.
Jag vågar därför påstå att det finns en potential i många av dem jag räknade upp. Men precis som alla andra spelare krävs det speltid och någon form av tro på spelidén, för att de ska kunna ta plats fullt ut. Så, min optimistiska spaning är att någon eller samtliga där kommer kliva fram nästa säsong.
Celina kanske inte är en bärande spelare på samma sätt, det har du rätt i. Samtidigt är han en som verkligen kan tända laget helt på egen hand när humöret vill.
Ja, det där med nedbruten spelglädje känner man igen. Samma sak sades om Kim och Tolle, och jag är benägen att hålla med. Får man in någon som iaf på kort sig kan “tända” spelarna så beter sig många som om de vore nyförvärv.
Och det är ju naturligt att någon kliver fram här. Salétros vakuum kommer fyllas ut. Jag är bara tveksam till vem det ska vara som samtidigt håller samma jämna höga kvalitet. Kanske är det just där ni ska förstärka utanför “talangramarna”. Ser dock inte många sådana spelare på marknaden just nu. Mujanic är knappast en sådan.
Där är nog spelaren Saletros viktigare än kaptenen, i den mening att jag tror vi kan ersätta hans pannben men inte hans övriga kvaliteter. Dock tror jag mycket på Kouame, om än att han är något annorlunda kan han bli ett nav i mittfältsoffensiven 2026.
Koumane kan såklart få ett genombrott men har mycket att bevisa. Och får han ett genombrott lär han försvinna direkt. Vi hade i Salétros lite långsiktighet som också höll högsta nivå i allsvenskan. Detta tror jag är svårt att ersätta hur man än gör. Sällsynt spelare.
Intressant namn, får man väl ändå säga. Har tydligen arbetat med Steeles dataverktyg tidigare, vilket inte lär vara en nackdel. Ska ha bra attityd och helt inkörd på det spår AIK slagit in på.