Allsvensk merch & souvernirer

Jag har lite svårt att processa vad det är man vill signalera med det här släppet. Vad är den djupare idén? Den finns säkert där. Men jag får inte ihop det. Måste koppla in mig i nån form av astral dimension för att begripa hur dessa bilder kan härledas till:

Cuptröjan som hyllar klubbens spridning och historia

Och varför har man inte korrat texterna på sajten?

Påryggenåterfinnssiffrortillverkadeisidenochhandgjord3D-silikonmeddelvis guldmetallisk karaktär som samspelar med tröjans övriga gulddetaljer.

Handgjord 3D-silikon tackar man ju inte nej till!

1 gillning

Fick just ett mejl från klubben. En del i detta är nog att locka fler medlemmar – eftersom det är ett krav (plus årskort) för att få vara med i utlottningen för att få köpa ett exemplar. Vilket är något som vi diskuterat tidigare, angående att skapa mervärde för medlemskapet.

Men det är knappast hela idén. Vad gäller texten på hemsidan ser det bara sjukt ut, som att någon matat in fel format och sedan struntat i att korra.

2 gillningar

Men varför står modellen i en extremt förfallen urban östasiatisk tätbebyggelse? Räckte det inte med den svenska ortenbetongen och tunnelbaneestetiken ni normalt kör?

2 gillningar

Verkar som bilderna är tagna i Spanien. Men, är det ens AIK själva som producerat dessa eller är det nån PR-byrå i England?

Jag är själv ingen ortenromantiker och har aldrig gillat den estetiken. Gillar retrostilen på plaggen men den gifter sig väldigt dåligt med miljöer inspirerade av The Bronx och basketkultur.

2 gillningar

Tror nu att det är AI. Eller så har Sotte tagit sig till Asien (eller någon Chinatown) och en av damspelarna till Italien.

2 gillningar

Ja. Ser så ut. Slop, men bra gjord slop ändå. Jag är fine med det. Försöker dock fortfarande förstå budskapet.

1 gillning

Bara en fråga, har sett hur cuptröjorna hos gnaget bara säljs i en extremt begränsad upplaga. Varför? De är ju enormt snygga, kanske de snyggaste jag sett på flera år. Alla hade ju betalat tusentals kronor för dem. Jag fattar också principen att göra det exklusivt men verkar helt omöjligt att ens få tag i.

Känns ju inte heller som att gnaget är i läget att inte sälja sånt som folk ändå vill köpa?

2 gillningar

Anledningen är kortfattat att AIK själva inte kan ta fram sådana tröjor. Folk har klagat på strategin förut och styrelsen besvarade en motion på ämnet så här inför årets årsmöte.

Tidigare har man också skrivit att det blir en form av kompensation när det släpps en kollektion av andra kläder baserade på cuptröjan. Se exempel här.

3 gillningar

Vet inte om det är rätt tråd. Men såg denna på X.

Jag kan inte mycket om Guldägget ska gudarna veta. Men min uppfattning är ändå att AIK spelar i en egen liga i sådana här sammanhang. Inte för att det är mina favoritkampanjer… men uppenbarligen är man ofta på tapeten även när man jämför kampanjerna “vanliga företag”.

3 gillningar

Kan inte minnas att vi någonsin varit med i sådana sammanhang. Varken som segrare eller ens nominerad.

Sen är det där väldigt byrådrivet. Det där är byråernas ankdamm, där de älskar att vara med och tävla. Har man ingen sådan kultur så betvivlar jag att man ens dyker upp på radarn.

Med det sagt är det bra kampanjer som AIK levererar med sina partners. På något sätt får man ju genomslag varje gång.

1 gillning

Såg den här i Expressen. Är säker på att den där tröjan aldrig sålts i officiella shopen.

1 gillning