En idé är att ha medlemsförmåner interagerat i vad man nu har för utbud kring klubben. Till exempel skulle man kunna ha en permanent kollektion i shoppen med kläder enbart för medlemmar. Krävs att shoppen styrs upp också men det är något som behövs oavsett.
Er merch har hållit hög klass de senaste åren (ser ofta avundsjukt på den kollektionen som Bajare då det hos oss är snudd på total katastrof) så att skapa exklusivitet genom en kollektion endast för medlemmar vore absolut något som skulle kunna fungera. Tänker att även de tröjorna som även idag släpps i mindre utgåvor som försäsongströjor exempelvis skulle kunna säljas exklusivt till medlemmar. Skulle garanterat vara ett bra incitament för att generera fler medlemmar, exklusivitet är alltid eftertraktat, speciellt om det är synligt som genom speciell attribut.
Shoppen har definitivt gått mot det bättre i utbudet de senaste åren och även börjat gå med vinst. Man har också lyckats bra med spetsprodukterna och som du säger tror jag också det vore en bra idé att låta dessa vara medlemsexklusiva.
Men det är fortfarande en hel del skumma plagg som kommer ut, främst på grund av ett avtal med Nike och leverantören Voky. Väldigt mycket som dykt upp är sådant som folk i gemen inte skulle förknippa med AIK, eller ens fotboll, sånt som i stilen ser ut som basket-merch.
Denna grej verkar ha landat väl i DIF-led. Känslan över lag är att ju mer “exklusiva grejer”, desto mindre utsmyckning och labbande med fonter och färger. DIF-butiken (som säljer bra och har ett växande överskott) har annars en enorm förmåga att blanda och ge. Jag vet inte om jag är nöjd eller missnöjd (är väl inte jätteinvesterad i frågan…), men jag upplever iaf bland folk att tongångarna blir mer positiva till arbetet som läggs ned.
Vill man djupdyka ännu mer finns det ju ytterst informella “leverantörer” som åker med på dessa varumärken. Här är en bild på något som jag misstänker inte kommer från någon officiell kanal.