Allsvensk merch & souvernirer

En idé är att ha medlemsförmåner interagerat i vad man nu har för utbud kring klubben. Till exempel skulle man kunna ha en permanent kollektion i shoppen med kläder enbart för medlemmar. Krävs att shoppen styrs upp också men det är något som behövs oavsett.

Er merch har hållit hög klass de senaste åren (ser ofta avundsjukt på den kollektionen som Bajare då det hos oss är snudd på total katastrof) så att skapa exklusivitet genom en kollektion endast för medlemmar vore absolut något som skulle kunna fungera. Tänker att även de tröjorna som även idag släpps i mindre utgåvor som försäsongströjor exempelvis skulle kunna säljas exklusivt till medlemmar. Skulle garanterat vara ett bra incitament för att generera fler medlemmar, exklusivitet är alltid eftertraktat, speciellt om det är synligt som genom speciell attribut.

2 gillningar

Shoppen har definitivt gått mot det bättre i utbudet de senaste åren och även börjat gå med vinst. Man har också lyckats bra med spetsprodukterna och som du säger tror jag också det vore en bra idé att låta dessa vara medlemsexklusiva.

Men det är fortfarande en hel del skumma plagg som kommer ut, främst på grund av ett avtal med Nike och leverantören Voky. Väldigt mycket som dykt upp är sådant som folk i gemen inte skulle förknippa med AIK, eller ens fotboll, sånt som i stilen ser ut som basket-merch.

1 gillning

Denna grej verkar ha landat väl i DIF-led. Känslan över lag är att ju mer “exklusiva grejer”, desto mindre utsmyckning och labbande med fonter och färger. DIF-butiken (som säljer bra och har ett växande överskott) har annars en enorm förmåga att blanda och ge. Jag vet inte om jag är nöjd eller missnöjd (är väl inte jätteinvesterad i frågan…), men jag upplever iaf bland folk att tongångarna blir mer positiva till arbetet som läggs ned.

Vill man djupdyka ännu mer finns det ju ytterst informella “leverantörer” som åker med på dessa varumärken. Här är en bild på något som jag misstänker inte kommer från någon officiell kanal.

2 gillningar

Vad tycker ni om detta?

Som vanligt snyggt och hög kvalitetskänsla. Har själv ingen större insikt i förpackningskultur, men det ser premium ut iaf.

Men känns som ett ganska överansträngt försök att koppla in sig i historien va?

1 gillning

Skulle spontant säga att det ser bra ut, men att det på något sätt börjar bli förutsägbart.

1 gillning

Är det inte normalt vid jubileum av något slag? Just cuptröjan är nu en tradition av att just kopplas till tradition.

1 gillning

Det är säkert normalt. Men är det något specifikt just i år? Jag måste ha missat något. Vad firar ni?

Har vid närmare eftertanke inte själv några starka minnesbilder av olika jubileumsgrejer hos oss, men kanske minns fel.

Gällande er är man van vid att ni gör rätt högkvalitativa släpp gällande utvalda grejer. Så ni ligger nog i framkant där.

1 gillning

135 år. Vilket i sig inte är någon superspeciellt egentligen, men är kutym att hel- och halvdecennier är lite extra.

3 gillningar

OK. Tänkte att det skulle vara något cuprelaterat. Men en “vanlig” ovanlig födelsedag alltså. Ska inte gnälla. Visst, känns ansträngt, men ändå positivt att någon anstränger sig lite extra. :slight_smile:

2 gillningar

Det blir alltid något speciellt inför cupen, sedan kommer den vanliga matchtröjan inför Allsvenskan.

Verkar vara något flera lag kör på, om än inte alltid i limited edition.

Degerfors “försäsongströja” är en hyllning till historien.

ÖIS kör en och samma tröja för hela säsongen, men även den har en historisk prägel

Hammarbys cuptröja är en hyllning till guldåret 2001.

1 gillning

Jag känner att jag måste läsa in mig bättre på tröjkulturen.

2 gillningar

Apropå gnagets premium-förpackning så är det otroligt snyggt. Känns absolut inte överansträngt. För min del borde historien användas mer än det görs i tider när klubbar börjar efterhärma exempelvis Juventus med stiliserade logotyper och annat skit. Det enda jag tycker är synd är att grabben som går i sexan i skolan aldrig kommer kunna få tag på en av tröjorna. Att VD:n som är 50 köper en bidrar egentligen inte till mycket för klubben när han sitter i sin loge någon match/säsong. Så bygger man inte hype i min mening.

Vår cuptröja är ju naturligtvis rent estetiskt skitful men det stuntar jag i, för mig finns det få vackrare tröjor. Snyggt utan sponsorer också och att hylla hela söderort på bröstet. Det roliga är att just 2001 hade vi TRE olika huvudsponsorer som varvades på olika spelare, lite som Elfsborg körde med för några år sedan.

2 gillningar

Ja, jag får nog böja mig lite här. Var nån form av reflex där jag kände att det blev lite mycket. Men som du säger… Det är bra att de gör sin grej.

Händer alla lag att det görs släpp som landar snett. 2024 hade vi en lila bortatröja som jag aldrig tyckte om - tvärt om.

Haha vad sjukt att du nämnde just den, var väl den som användes i Europa också? Tyckte den var helt ok men jag kommer aldrig låta Bajen byta ut färgen på klubbmärket, där går min gräns men annars får de göra vad de vill. När man ser ert klubbmärke på den tröjan blir det ett rent varumärke, all tradition och framförallt all historia försvinner. Grundarna skapade inte märket för att några stollar 130 år senare skulle göra om det för att vara mer estetiskt.

Vi har spelat i grönt, i vitt, i grått (!), i svartgult, i gult i fjol. Är ingen puritan direkt men gärna någon sorts koppling. Vi ska inte spela i blått eller rött exampelvis men gult, helsvart, helvitt, finns mycket jag faktiskt hade tyckt vara kul. Är dessutom bra om man vill kränga merch att släppa så olika tröjor som möjligt om man nu ska vara finansguru.

1 gillning

Helt enig om detta. Det kändes som något väsensskilt mot vad man är van vid. Visserligen gillar jag nytänk, men detta kändes som att någon från Adidas pressat ned en ny tröja i halsen på oss och sagt “våga”.

Poängen är att det inte behövs. Och om man vill göra något extremt våghalsigt så måste det finnas lite verkshöjd. Köper att man ibland testar något galet, men då får det fan vara något som är genomarbetat. Detta var ju bara urtvättad temu-tröja. En tröja som dessutom passade på att våldföra sig på precis allt som har med klubben att göra. Färger, logga, avsaknad av ränder. Allt skulle rivas ut. Plågsamt att titta på. Tror aldrig någonsin jag sett något lila ens i närheten av Djurgården i officiella sammanhang.

Jag vill minnas att ni hade en tröja som såg ut som en förvirrad QR-kod för några år sedan? Visserligen med färgerna intakta, men ändå något helt nytt. Inte min kopp te, men frågar du mig så tar jag hellre den än en lila tröja med genomskinlig sköld.

1 gillning

Lila och DIF? Aldrig? Säker? :grin:

Kan seriöst vara den fulaste tröjan någonsin haha. Inte för att vara den 40 år senare men herregud. Bilden är från säsongen 86-87 så får väl lite leeway bara för att det är 80-talet då.

2 gillningar

Wow. Detta hade jag förträngt.

OK. Där kom den.

Jag kräver en djupintervju med AIK Marknad.

2 gillningar

Vad folk kommer gilla:

Reklamfri

Utseendet

Ogilla:

Enbart 270 ex går till med säkerhet till AIK:are. Övriga 135 säljs via en butik i Manchester, vilket känns absurt. I och med asken känns detta knappt ens som en tröja folk kommer bära, utan mer som ett samlarföremål.

2 gillningar