Blåvitt – Nyhetsdiskussioner

Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.

I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.

1 gillning

Spaning, jag tror supporterrivaliteten mellan Blåvitt och GAIS kommer närma sig den vi har i Stockholm. Och det ganska fort, inom några säsonger men kanske redan 2026.

När GAIS slog Blåvitt i cupderbyt… kan det ha varit våren 2023? Upplevde jag främst en besvikelse på egna spelare och ledare, från Blåvitt. Sedan GAIS återinträde i Allsvenskan har det känts som att synen från Blåvitt gått från “jaja dessa pajaser som fått lite flyt” till att derbyna nu är tydligt viktigaste matcherna under säsongen.

Man är definitivt inte “där” än, i jämförelse med Stockholm. Men det känns som alla parametrar pekar åt det hållet.

Adam Bergmark Wiberg till Blåvitt känns som en rätt spännande värvning.

Som Djurgårdare har man en speciell relation till honom. Minns att man klart hoppades på att han skulle slå igenom, samtidigt som det hela tiden kändes som att han saknade något. Det var någon säsong där han skulle ta steget, men då brände han tre jättelägen i cupen, och sedan var äventyret över.

Har alltid varit glad åt hans framgångar i andra klubbar. Verkar vara en sympatisk person. Ska bli intressant att se vad Bålvitt får ut av honom.

1 gillning

Det verkar finnas en öppen kanal mellan Djurgården och Blåvitt. Stefan Rehn, Tobbe Hysén, Adam Bergmark Wiberg. Ett mönster :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Intressant betraktelse, och inget jag reflekterat över. På temat tror jag att rivaliteten mellan klubbarna är väldigt låg. Oklart varför, men det är känslan iaf.

1 gillning

Det handlar nog delvis om tillfälligheter – som nämnts i annan tråd fick ni en stark rivalitet mot GAIS, mycket tack vare kvalet 1985. DIF och GAIS hade mer med varandra att göra i skarpa lägen under formativa år för fotbollskulturen. Hoppas denna rivalitet växer till sig än mer under kommande säsonger.

Och vice versa för AIK och Blåvitt – AIK var första 08-laget att spräcka Blåvitts dominans på 1990-talet och rivaliteten späddes på av olika händelser och specifika matcher under åren. 6-0 på Råsunda till exempel, där Pascal Simpson gjorde 2+3, mitt under Blåvitts Champions League-yra.

För Blåvitt så är AIK allt som de ogillar med Stockholm och guldet på Gamla Ullevi 2009 är nog det värsta som hänt i deras historia.

1 gillning

“Min fiendes fiende är min vän.”

Kanske också kan vara en anledning som på det passiva planet dämpar rivalitet och antagonism mellan DIF och Blåvitt.

1 gillning

Jag tror “marknadsföringen” (på gott och ont) varit betydligt hätskare mellan AIK och Blåvitt genom åren. Mycket tack vare supporterkulturen under 80- och 90-talen såklart. Allsvenskans enda huligandödsfall skedde inför mötet mellan lagen 2002.

AIK-trubaduren har fångat en del av antagonismen i sina låtar.

2 gillningar

Helt klart. Alla stockholmslag har ju en viss rivalitet med IFK just för att de är det stora laget från landets andra stad men absolut är ju IFK-AIK ett nummer större än våra möten och de mot DIF. Vi gillar ju mest att snacka skit och att få sjunga om att rensa fisk men för er är det ju en verklig rival, lite likt Madrid-Barcelona. För Bajen känns IFK lika mycket som en rival som GAIS eller Malmö exempelvis, det är inte extra speciellt.

2 gillningar