BP – Nyhetsdiskussioner

Min gissning är att det är en konflikt om klubbens kultur som pågått rätt många år.

BP är på en bra plats – men på samma plats. Även om man får ett starkare eget kapital. Häcken är en bra jämförelsepunkt eftersom man för säg 20 år sedan hade någorlunda liknande förutsättningar.

Båda klubbarna har sedan dess byggt upp en fin transferekonomi baserat på egna talanger. Men, Häcken har även utvecklat ett Afrikaspår plus att man lyckats spetsa laget med äldre spelare. Detta har lett till flera titlar och Europaspel. Man har även byggt en supporterbas med tillhörande kultur.

BP är förutom när det gäller egna talanger fortfarande på ruta ett i allt annat. Man är i praktiken mer av en klubb för Ettan Norra, om det inte varit för talangpoolen. Hade jag varit supporter hade jag också velat förändra detta, även om det innebar ett risktagande.

2 gillningar

Ska fiska lite i detta bland mina kontakter.

Yes, stora steget som möjliggör en statusförflyttning är att man lär sig sälja direkt till kontinenten, och inte behöver använda andra klubbar som skyltfönster. Och detta har ju BP med eftertryck visat att man klarar av, och det finns flera exempel på det - Både Arrhov och Alladoh i närtid och flera andra exempel om man backar bandet.

När en klubb tar detta avgörande säljsteg organisatoriskt finns det få skäl att acceptera sin plats i den lokala näringskedjan. Det är både olönsamt och rätt pinsamt att fortsätta lyda under de större klubbarnas villkor om man inte behöver. Så jag kan förstå att detta ger en rejäl psykologisk boost för medlemmar och supportrar, som vill omsätta detta i - som du säger - ökad status. Allt annat vore konstigt.

Jag fattar bara inte exakt vad man vill göra som sagt. Är värvningar av Oliver Berg och Simon Strand likställt med att satsa? Är det mer sånt man vill se? Eller vill man sikta ännu högre?

Att BP nu kräver stora summor för sina spelare tvingar för övrigt övriga klubbar att bli smartare och listigare. Det fick vi se ett exempel på när DIF tog Alexander Andersson, vilket var ett solklart övertramp av de regler som klubbarna satt upp sinsemellan gällande hur man får plocka ungdomar av varandra.

2 gillningar

Berg, ja. Strand, nej. Strand är en klassisk BP-värvning: man vet inte om han är där för att han verkligen brinner för det eller för att han får bo kvar i Stockholm. Visst, han ger säkert nån slags rutin i truppen men i realiteten är han en spelare som fasats ut från någon av de större klubbarna.

Rent krasst ger dessa “hemvändare” sällan någon effekt i derbyna heller. Den med mest derbyskalle jag sett i BP var Samuel Leach Holm, men för att kunna behålla sådana behöver man klättra några steg i hierarkin.

1 gillning

Jag är nog extremt färgad av Bergs färglösa tid hos oss, men som BP-supporter hade jag hellre tagit Strand än Berg om jag ville bli ett lag för övre halvan.

Berg är en otroligt märklig person. Flummig, lite filosofisk och taktiskt överintresserad. Samtidigt ser han helt ut att sakna gnista och edge. Har också svårt att glömma när han började gråta (då i KFF) efter att ÖFK:s Samuel Mensiro påstod att Berg utfört någon form av rasistisk attack på planen. Jag var inte där, jag såg inte matchen, och jag har ingen aning - men det känns extremt osannolikt givet den bild jag har av Berg. Samtidigt förstå varför man ska börja gråta av en sån sak…

1 gillning

Vi kan konstatera att klubblegendaren Ola Danhard lämnar BP:s styrelse och, får man förmoda, sitt engagemang i klubben på högre nivå.

I och med att ordföranden Tor Dunér avböjt omval och att man tappade sportchefen till Bajen i vinter så sker det en rätt rejäl omstöpning av klubben. Utifrån sett verkar det så i alla fall. Och det är knappast gjort med någon större plan, utan verkar ske efter diverse schismer.

1 gillning

Han gjorde ju ett inhopp hos oss under en period, men vi skördade inga direkta frukter av det vad jag kan minnas. Han var ansvarig för DIF Dam och Ungdom. Detta sades när han lämnade 2020.

– Ola har gjort ett jättejobb där han strukturerat upp vår ungdomsverksamhet vilket lett till kraftiga förbättringar. Han är ingen kille som går in med stora omvälvningar utan tar lite varje dag så man märker det inte på samma sätt. Sedan ska man ha klart för sig att resultat inom ungdomsverksamhet kommer långt efter. Så effekten av Olas arbete kommer att synas om fem år ungefär, förklarar Mats.

Pliktskyldiga artighetsfraser. Tror inte man kan förändra DIF på det sättet. Allt måste komma inifrån.

Sen får vi se om exit från BP innebär att någon form av strategisk riktningsförändring tar vid. Som du är inne på luktar det omstöpning, men då är det rimligen fler huvuden som behöver rulla.

1 gillning