BP – Nyhetsdiskussioner

Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.

I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.

Uppgifter: BP säljer Ezekiel Alladoh till Philadelphia Union

2 gillningar

Extremt imponerande utveckling hos BP när det kommer till transfers. Att få… 40 miljoner(?) för en spelare man hämtade från Ghana inför i år… 7 mål, rejält med speltid och nyss fyllda 20.

Helt rätt att sätta press på övriga stockholmsklubbar och slutar rea bort talang om man ändå kan göra den här typen av transfers. Det säger jag med BP-hatten (som jag inte äger) på.

2 gillningar

Störst problem för er eftersom att ni använt BP som informell farmarklubb under hela er “resa”. :joy:

2 gillningar

Ja det är väl ingen som hävdar något annat? Men även om vi varit väldigt skickliga i att ta talanger från BP så råder det ju inget tvivel om att de tre stora alla på ett nästan skoningslöst sätt sugit ut talang ur BP tack vare starkare varumärke och starkare ekonomi.

Sen kanske det har varit en del av BPs tidigare strategi… Att fostra “elitspelare”, samtidigt som man själv inte alltid haft representationslag i högsta serien? Vi får väl se vad BP-folket har att säga om detta när de dyker upp på forumet. :slight_smile:

2 gillningar

Lugn nu. Se det som beröm. Den som har flest och bäst BP-spelare i längden vinner, eftersom att de fostrar och utvecklar överlägset flest talanger i sthlm.

3 gillningar

Riksdagsledamot: Hübinetteutredningen kan skrotas

Uppgifter: Daleho Irandust lämnar BP – intresse från utlandet

Lurig spelare, som å ena sidan kan ge väldigt mycket till sitt lag genom sitt fina spel. Men som verkar vara något av en glaslirare. Det sistnämnda gör att jag tror att han faktiskt blir kvar i Allsvenskan, förmodligen i någon topp 8-klubb.

1 gillning

Han har iaf en aura av att inte fungera i DIF, så jag hoppas verkligen att Bosse är försiktig här. Man ser ju annars hur han tänker “Nino ut, Irandust in - check!”. Det vore en förbättring, men det känns ändå fel.

Framför allt är han en konstgrässpelare och innermittfältare, en position jag föreställer mig att ni vill förstärka på – med Ekdal, Schüller och förmodligen Siltanen out (om än i sommar för Siltanen).

Dessutom bor han redan i Sthlm. Det som talar emot är såklart att han är 27 och nog vill casha in i utlandet nu.

Tillägg: han är även en spelare som inte belastar den beryktade utlänningskvoten.

Hmm, min minnesbild är lite suddig, men jag tycker han var som bäst längre ut till höger i Häcken 2020. Och innermittfältare både behöver vi och inte behöver. Offensiva innermittar behöver vi rimligen inte just nu, men däremot behövs gissningsvis någon som ligger lite längre bak mtp att både Schuller och Ekdal lämnar.

Framförallt behöver vi hela spelare som vi kan lita på över en hel säsong. Ytterst tveksam till om Irandust har det i sig, givet hur vi vill spela.

Men ja, du har helt rätt gällande utlänningskvoten. Det kan absolut få oss att agera.

Lär bli så att han sonderar terrängen länge och sedan tar ett lukrativt kontrakt sent under fönstret.

1 gillning

Kul med en falangstrid inom BP. Nu avgår ordföranden, som tillhör “satsa för en högre nivå”-falangen inom klubben.

2 gillningar

Ja. Jag försöker förstå vad det är som händer där egentligen. Årets transferfönster tycker iaf jag indikerar att man “satsar”, men kanske vill man se att pengarna från transfers återinvesteras ännu mer i en slagkraftig trupp?

Om man kikar snabbt på nuvarande trupp så ser man att de hämtat en hel del utifrån. De ser ut att ha blivit rätt skickliga på att hämta spelare som går lite under radarn i Europa, men har kört fast.

Jag vet inte riktigt vad jag tror om nuvarande interna strid mellan de som vill satsa och de som jag antar inte vill satsa. Och jag utgår från att satsa betyder “investera mer pengar i truppen”, ergo köp från lite högre hyllor.

BP har ju något helt unikt i sin extrema talangbas. Gissar att det kan vara farligt för klubben att klippa banden för mycket där. Hade hellre sett att de utvecklade en egen metod som byggde mer på egna talanger. Å andra sidan är det möjligt att det inte räcker till, och att det skulle innebära ökad risk att man fortsatte vara en jojoförening.

Men det hade varit kul för Allsvenskan om fler olika synsätt och metoder konkurrerade.

2 gillningar

Tror man ska se det väldigt enkelt: den falangen som vill satsa vill också att klubben ska växa. Bromma support må vara extremt få men i grunden är de också vanliga supportrar. Och då är man nog ute efter mer än att bara vara “deltagare” och talangproducenter.

1 gillning

Fattar. Men jag tror man kan bygga större framgångar än man har idag utan att frångå att prioritera spelare från egna leden. Man har ju etablerad relation med enormt många spelare som tagit steget ut innan genombrottet som senior. Så finns det något lag som kan lyckas med en aktiv “hemvändarstrategi” är det BP.

Att bara försöka köpa framgång genom att kopiera lag som har helt andra förutsättningar känns lönlöst. Då har man ju ingen USP kvar. De bör fokusera på att dra så stora fördelar de bara kan från sina unika förutsättningar.

För övrigt osar det väl lite BP om Vecchia nu va?

1 gillning

Tror du missar en aspekt här: status. Jag tror inte den här falangen vill gå bananas och värva in en halv startelva. Men det man vill är att använda pengarna man lägger på hög till att kunna hävda sig bättre. Kanske knipa några segrar mot lokalrivalerna, som i sin tur blir startskottet på något.

2 gillningar

Jo, det köper jag helt och hållet. Klart de vill vinna mer. Funderar bara över varför den här falangen som trycker på för att satsa hårdare valt en så primitiv väg. Just nu är det troligare att de får hem ett utlandsproffs som hamnat snett än att de lyckas slå DIF/AIK/Bajen på fingrarna gällande en spelare som samtliga klubbar vill ha.

Med det sagt känner jag att jag har dålig koll på exakt vad det är man vill göra. Denna konflikt måste på något sätt bottna i saker som faktiskt har hänt. Spelare man valt bort pga “för dyrt”, eller att spelare från egna led fått någon form av förtur när truppen utvärderats.

2 gillningar