Ja. Som jag skrev, revolutionen är här. Den är nog inte fullt ut i samklang med vad alla medlemmar vill se, men pandoras box är öppnad och rubicon är korsad och allt det där. Jag kan förstå att många ser på detta med enorm ångest, exempelvis @Deffe även om han aldrig skulle erkänna det.
Med det sagt. Det finns ingen annan väg, eftersom att absolut ingen har lyckats formulera en trovärdig alternativ väg framåt. Så nu handlar det om att bli absolut bäst på detta, och när alla tagit steget kommer man behöva bedriva riktig innovation för att etablera sig högt upp i näringskedjan. Där är vi inte än dock, utan än så länge är det vi sysslar med bara ett sätt att försöka implementera och förfina ett tänk som redan är stort, etablerat och fått fäste i många europeiska klubbar.
Jag har hängt en del i Bochum i jobbet. Om jag ska bosätta mig där skulle jag också vilja ha en hel del pengar.
Det här tror jag verkligen på. Större reach med att samla in bredare datamängder kommer att göra att vi kommer att få se spelare från lite alla möjliga länder.
Känns rimligt.
Här gäller det att knyta an till supportrar också så att man får med sig dem på resan. Bra resultat så kommer det att bli lättare. Såklart.
I aktuell trupp så är det förmodligen egentligen bara Mike som har den här internationella intensiteteten som jag misstänker att Hahn far efter. Piotr har bedömt motsvarande kapacitet, men det kommer inte riktigt ut på samma sätt.
Högt upp på intensitetsindex skulle jag också lägga Lien och Zugelj (som jag tycker verkar koppla på och av lite mycket). Hegland och Fallenius är inte långt bakom och Asoro gör en del anspråk på att vara intensiv men jag tycker att han borde vara lite mera påkopplad hela tiden.
Men det är helt klart flera som skulle behöva köra lite mera norska 4x4-intervaller så att de kan vara lite mera intensiva lite oftare.
Du har rätt, jag var lite lat där i min bedömning av truppen. Falle passar in. Hegland… Ja kanske, ej helt säker. Men han har iaf den “ungdomliga hungern” som eftersträvas.
Nino är intressant. Kan finnas betydligt mer där som man inte sett ännu. Han togs trots allt från högintensiva Bodö/Glimt. Och på det temat hade Gulliksen också passat in i filosofin.
Asoro känns för mig mer snabb än intensiv, men det är extremt svårt att bedöma utan att ha rätt underliggande data som mäter just intensiteten. Jag tänker mig att optimala “intensitetsprofilen” är är:
Snabb
Aggressiv
Konsekvent
Påkopplad
Snabbt beslutsfattande
Om Mike är i ena änden på skalan, så har vi Manges sista år i andra änden på skalan.
Det är precis detta jag erkänner. Har svårt att komma till ro. Rädd att man felvärderar historik i jakt på nytt. Finns saker att bevara, vilket vår historiskt starka position visar.
Som vi har diskuterat tidigare.
Men håller förstås tummarna. Det blir sannerligen något nytt. Att vänja sig vid en ung tysk data kille som sportchef.
Skämt åsido. Jag tror nog det finns saker man vill bevara. Men det hade varit intressant om du själv hade pekat ut vad du anser är viktigast att ta med sig in i det nya? Räcker inte med att peka på utfallet om vi ska kunna ha en bra diskussion. Vi kan försöka hålla det till det sportsliga så att vi inte graviterar bort från trådens ämne.
Mycket av det jag vill bevara har redan kastats ut. Oåterkalleligt. Som Bosses nätverk och relationer. Vill även se att man tar med sig stämning o glädje. Det som är och har varit delar av vardagen. Rädd att det försvinner i professionaliserings iver. Det är värden som inte går att mäta. Men som ger resultat. Många intervjuer med spelare vittnar om detta. Vill också att man tar med sig en prägel på spelare med stockholms koppling. Får inte bli för opersonligt. I det nya.
Jag har nog en robust syn på fotboll. Att det är lag med sammanhållning som vinner. Sämre lag kan slå bättre lag. Med rätt grupptänk.
Detta är sant, men jag tror det är grovt överskattat. Det finns en mytbildning kring Bosses alla olika grepp för att värva spelare, och hur avgörande hans personlighet varit. I vissa fall stämmer det säkert, men oftast är det logik och rationella beslut som styr agenter och spelare. De styrande valutorna är pengar, speltid, satsning, varumärke och “projekt”. Där har vi bättre förutsättningar nu än tidigare.
Varför är du rädd att detta försvinner? Att skapa en trevlig miljö, som också är professionell, är liksom ingen hemlig och unik kunskap som bara bor i Bosses huvud. Det är att grovt underskatta våra nya ledare på väldigt svaga grunder.
Denna är jag också nyfiken och konfunderad kring. Jag har svårt att se att nya ledarskapet tar med sig den filosofin, då den innebär ett handikapp i den objektiva rekryteringen. Min gissning är att akademin, och flödet från akademi till A-lag, kommer ersätta den här idén fullt ut. Det är på det sättet delar av truppen kommer ha en förankring i vår kulturella mylla. Snarare än att man plockar hem en målvakt som bara råkar vara Djurgårdare.
Tror detta är korrekt, men varför sikta på det? Känns konstigt att sikta på att ha ett “sämre lag som överpresterar pga starka mjuka värden” jämfört med att försöka hitta sätt att ställa ett optimalt presterande lag på banan. Att patcha dåliga värvningar med ökad glädje är en nödlösning som hör hemma i Disney-filmer som Mighty Ducks och liknande.
Måste säga att det är starkt jobbat att få med Hahn på ert projekt. Han måste ju haft andra erbjudanden från större klubbar med högre lön och får man anta bättre förutsättningar.
Samtidigt förstår man också att det finns en lockelse att ta över och utveckla en klubb som har väldigt bra förutsättningar att kunna växa, vinna titlar och spela i Europa. Hahns nivå hade nog inte varit högre än säg mittenklubb i hemlandet Tyskland eller en klubb som motsvarar Djurgården, men kanske i Österrike eller jämförbart land.
Sedan ligger det nog mer i pipeline som Frisén preppat honom med. Det finns nog en större utvecklingsplan som sjösatts men där konturerna kommer klarna när Hahn och sedan rekryteringschefen är på plats.
Jag håller med, men är ändå lite orolig. Det DIF försöker göra nu är att man moderniserar i turbohastighet. Man rullar liksom ut “porsche”-versionen (i svensk kontext) av en modern fotbollsklubb på väldigt kort tid. Välkomnar såklart detta, men har i bakhuvudet att “vi har ju aldrig byggt en porsche tidigare”. Så, som jag sagt tidigare: Förväntar mig turbulens. Och jag förväntar mig inte mindre turbulens ju fler individer från helt annan kontext som ska in som pusselbitar i detta.
Har förstått att Hahn (naturligtvis) välsignat den här Agbejoye som nu är så gott som klar. Blir ett litet intressant kvitto på hans ögon. Det sägs att det är ett bra namn som man verkligen tror på, och således inte enbart någon random afrikan där chansar. Vi får se.
Det sägs även att DIF betalar runt sex miljoner plus en rätt saftig VFK (säkerligen runt 30%).
Om man ska jämföra med AIK så känns Steele och Takkula ganska normala, tjänstemän som gör sitt jobb. Givetvis karriärister och så, men i grunden är det en modell som implementeras.
Hos er är det både Jamestown-modellen som till stor grad skiljer ut sig mot det jämförbara svenska klubbar sysslar med. Och nu dessutom något av ett stjärnskott från Tyskland som fotbollschef. Omstöpningen sker som du säger otroligt fort och ni har spänt bågen avsevärt i och med profilvärningen av Hahn.
Jag tror att Djurgården på pappret sätter en smartare organisation “spelare för spelare”. Men alla ska funka ihop också, och man måste få kontinuitet från nyckelpersoner OCH tålamod från medlemmar.
Det kan bli många egon i båten om alla som tas in kommer med en viss status. Det kan i vissa fall vara smartare att rulla fram med lite mer low key-namn som tvingas komma överens, men ser man utifrån att det inte är aktuellt att tänka så för DIF just nu. Man ser ut att sätta full gas direkt (stressade?), och kraven på ekonomisk och sportslig leverans kommer snabbt bli rejält höga.
Jag tror att @StenFrisk varit inne på det tidigare: Omställningen blir extra stor eftersom att tidigare ledare stretat emot så många år.
Kanske inga jättenyheter, men åtminstone en liten pusselbit:
Potter verkar gilla Hahn. Här kan man aktivera fantasin och extrapolera en tidslinje där Potter hamnar i DIF efter landslagsuppdraget, när Honkavaara tar flyget ut i Europa.
Men betänk här att Jamestowns osynliga välsignande hand är med och styr! Och betänk att DIF - om allt går i lås - kommer vara något helt annat om bara några år.