Så är det officiellt: Maximilian Hahn är vår nya “Fotbollschef Herr”.
Detta ser ut som en av de mer spännande och ovanliga profilerna en allsvensk klubb värvat på den här typen av post.
En 30-åring från Dresden som klättrat från videoanalytiker i tyska tredjedivisionen till att bygga Premier Leagues första AI-drivna scoutingplattform. Eftertraktad av Bundesliga-klubbar så sent som i höstas, och som lämnade West Ham frivilligt i samband med degradering.
Jag har grävt en hel del i hans bakgrund och försökt sätta ihop en kronologisk tidslinje. En liten brasklapp: informationen kommer från en blandning av förstahandskällor (officiella klubbsidor, pressmeddelanden, intervjuer) och andrahandskällor (medierapportering, forum och sociala medier). En del är alltså bekräftat, en del är rykten eller enskilda uppgifter. Jag har medvetet inte tyngt ner det med källhänvisningar. Värdera innehållet själva.
Tidslinjen, från Dresden till Kaknäs:
- 25 december 1995. Föds i Dresden. Tysk medborgare, har UEFA-B-licens.
- 2020/21 – Videoanalytiker i Dynamo Dresden under tränaren Markus Kauczinski, en uppflyttningssäsong i tyska 3. Liga. (Kuriosa: Djurgårdens egen presentation kallar rollen “analyschef”, medan tyska uppgifter säger videoanalytiker – titeln förskönas en aning.)
- 2020–2022 – Sports Technologies Coordinator i SV Darmstadt 98. Klubben bygger under perioden ut sin data- och scoutingorganisation och går upp i Bundesliga 2022/23.
- Sommaren 2022 – Går till Werder Bremen som koordinator för scouting och dataanalys.
- Juli 2023 – Tim Steidten blir teknisk direktör i West Ham. Viktig pusselbit. Det är via honom Hahn senare kommer in i klubben.
- Februari 2024 – Ansluter till West Ham som Head of Technical Recruitment & Analysis. Ska ha rekommenderats till Steidten av dennes bror Moritz, med uppdraget att hitta talanger tidigt och efterlikna Brighton- och Brentford-modellen.
- Sommaren 2024 och framåt – Kreddas för roller i värvningarna av Mateus Fernandes, Malick Diouf, Axel Disasi, Soungoutou Magassa och Crysencio Summerville. Tyler Morton och Charlie Cresswell ska ha legat högt på listan. Han ska ha föreslagit Fernandes redan sommaren 2024, men fått nej av dåvarande tränaren Lopetegui. En han ville ha men inte fick loss: Kroupi.
- 2025 – Steidten lämnar West Ham, och Hahns roll växer i maktvakuumet. Dock utan att titeln formellt uppgraderas.
- 6 oktober 2025 – Uppges vara VfL Bochums förstaval som ny sportdirektor efter Dirk Dufner. Affären faller på ekonomi: man ville ta honom utan övergångssumma, men lönen (rykte om över 200 000 euro) blev för tung, och en annan kandidat ska ha föredragits. Noterar här att Frisén i DIF-podden tonar ned Max löneanspråk, och verkar helt lugnt med ersättningspaketet.
- 10 oktober 2025 – Nämns även hos Schalke som möjlig efterträdare till Ben Manga, samt hos Southampton och Blackburn. Schalke anställer dock till slut Maximilian Lüftl i december 2025, så det blev inget av det.
- 20 november 2025 – West Ham lanserar en AI-scoutingplattform tillsammans med Crayon och AWS, byggd på Amazon SageMaker (molntjänst för maskininlärning) och Bedrock. Marknadsförs som Premier Leagues första heltäckande AI-verktyg för rekrytering. Modellen sägs väga sex dimensioner: prestation, spelstil, lagdynamik, ålder, erfarenhet och ekonomisk passform. Hahn är klubbens ansikte utåt för satsningen.
- Värt att addera: Detta kommer frnå ett officiellt pressmeddelande, skrivet i framtida tempus. Vi vet inte hur mycket av plattformen som har förverkligats, men givet den kommunikation vi har så ser detta system ut att ha varit Hahns brainchild. Hahn beskrivs i tyska medier som “stor teknik- och dataexpert”, så ett inte allt för vågat antagande är att det är han som är “hjärnan” bakom plattformen.
- Januari 2026 – Internt drama enligt forumuppgifter: Hahns rekryteringsförslag ska ha ignorerats, tränaren Nuno valde Traoré före hans förslag, och agentintressen styrde. En tydlig krock mellan datadriven rekrytering och en mer “magkänsla”-styrd kultur.
- Detta kan man, om man vill, se det som att Hahn i den kontexten blev ett offer i moderniseringskriget som rasar överallt i Europa: Den gamla världen (relations- och magkänslostyrda beslutsfattare) vs Den nya världen (datadrivna, analytiska och systematiska 80- och 90-talister).
- 24 maj 2026 – West Ham degraderas till Championship, trots att man vinner sista matchen med 3–0 mot Leeds. De slutar på 39 poäng, - 19 i målskillnad. 39 poäng (spurs 41) är en stark poängskörd för ett nedflyttat lag (rekord 42, West Ham 2002/2003). 39 p Räcker normalt till nytt kontrakt. “Great escape”-gränsen går normalt vid ~40 p.
- 31 maj 2026 – Hahn avgår, exakt en vecka efter degraderingen. Uppgifterna pekar på att det var hans eget beslut, och att klubben försökte få honom att stanna. Som efterträdare nämns internt Dylan Curnell och externt Steve Nickson från Newcastle.
- 11 juni 2026 – Det rapporteras i svenska medier att Djurgården har intervjuat honom, och har honom på en lista av kandidater.
- 15 juni 2026 – Klart att han blir Fotbollschef Herr i DIF. På West Ham-sidan beskrevs förlusten av honom som ett tungt avbräck.
- ~1 juli 2026 – Tillträder som fotbollschef i Djurgården, en helt ny roll i organisationen.
- På Djurgårdens medlemspub får Hahn, då med på videolänk, en fråga om vad han ser för omedelbar potential i DIF. Hahn svarar blixtsnabbt att tillgången till bra spelare på andra marknader är den största potentialen. Detta skulle kunna indikera att han sett någon form av arbitrage i marknaden, där välkapitaliserade klubbar på starka säljmarknader har möjlighet att värva bättre spelare än de gör idag, om de blir bättre på att scouta andra marknader. Eftersom att DIF totalbotchade ljudet under träffen så framfördes detta från vad jag tror var högtalarna på Friséns laptop, så jag flaggar för att jag kan ha hört fel…
Några personliga reflektioner, och ett försök att formulera hypoteser:
Valet av Hahn är kanske den tydligaste enskilda signalen på att DIF öppnar portarna för ung talang som har sin mentala och filosofiska hemvist i den nya analytiska och mer objektiva sfären kring klubbar. Man ser klubbar som lokala entiteter som ska nyttja lokala fördelar, som i sin tur ska ge utslag i en europeisk kontext. Detta innebär att man gör ett rejält yxhugg i det gamla tänket som är sprunget ur svenskt föreningsliv med allt vad det innebär. Demokratifrågan kommer naturligtvis att återaktualiseras många gånger inom ramarna för detta, och här är det upp till den svenska modellen att leverera ett ägarskap som överträffar den allt mer etablerade internationella modellen med starka enskilda ägare.
Hahns val av DIF är intressant. Han hade helt uppenbart en rad intressanta förslag på bordet, och har varit aktuell för större klubbar. Här väljer jag att väga in att det ser ut som att han kapitulerade i West Ham, där hans filosofi inte verkar ha fått fullt genomslag. Detta är också en tydlig signal om att hans makt var begränsad, trots att han verkar ha varit omtyckt, uppskattad, skicklig i leveransen och hade inflytande.
Valet av DIF handlar alltså om kultur, kontext och framför allt timing. Hahn har garanterat fått en hyfsat skarp bild av “nya DIF” som ska växa fram, och att hans egen bedömning av förutsättningarna för egna idéer att kunna slå rot är sannolikt utslagsgivande. Han säger själv till DIF.se:
– En annan viktig aspekt kring beslutet var mina samtal med Hampus (Frisén) och Erik (Gozzi). Att få ta del av hur de båda vill driva Djurgården framåt för att sedan se hur min bakgrund passar in i den visionen gjorde att jag genast ville vara en del av den."
och:
– Min ambition är att förvandla Djurgården till den mest moderna, databaserade föreningen i Skandinavien samtidigt som vi förblir trogna vår identitet. Jag vill bygga en miljö där vår rekryteringsstrategi är perfekt synkroniserad med vår taktiska spelmodell: högintensiv, framåtriktad fotboll. På kort sikt behöver vi optimera vår truppbalans och infrastruktur för att säkerställa att vi konsekvent hittar undervärderade spelare.
Det är väldigt starka uttalanden som också levereras med enorm tydlighet. Cred till DIF för den intervjun också. Visserligen välpolerad och med ord på guldvåg, men samtidigt mycket innehållsrik. 
Det finns ytterligare en intressant aspekt här. När man tittar närmare på det AI-baserade scoutingverktyg som Hahn lanserade i West Ham så finns det en glasklar överlappning mot Jamestown Analytics, som DIF samarbetar med. Detta kan både vara en potentiell konfliktyta, och/eller en stark pull-effekt som hjälpt till att dra in Hahn i DIF. Kanske vill Hahn komma närmare den mystiska och mytomspunna algoritm som Jamestown förvaltar? Eller så kommer vi framöver se att Hahn och Jamestown helt enkelt inte är kompatibla, även om jag håller det som osannolikt eftersom att Jamestown med absolut största sannolikhet har givit second opinion när DIF bollat upp Hahn som kandidat.
Vi kan i alla fall konstatera att Hahns hjärna och tänk delvis gör samma “territoriella” anspråk som Jamestown.
(Detta blir såklart extremt spekulativt, eftersom att vi ännu inte vet hur stor strategisk impact Jamestown kommer ha i DIF. Det finns exempel på att Jamestown i vissa klubbar är inne extremt djupt, där man bland annat gått så långt som att man påverkat vid vilken minut byten ska ske.)
Exakt allt tyder på att Frisén och Gozzi bedriver en, enligt mig, välkommen revolution i Djurgården. Hela organisationen ser ut att byggas om från grunden, och alla rapporteringsvägar ser ut att ritas om, där vd ges stark makt i en tydlig hierarki. Frisén tar således greppet om “klassisk” vd-makt, och har gjort sig av med “problemet” att en sportchef rundar vd och kommunicerar direkt med styrelse. Den nya rollen, Fotbollschef Herr, är en tjänsteman med ett jättetydligt ansvar och mandat.
Jag är helt säker på att DIF kommer fortsätta ömsa skinn och att kansliet inom några år kommer bestå av helt andra nyckelpersoner än idag. Stämningen i organisationen kommer säkerligen, som allt annat, delvis vila på den sportsliga prestationen, men samtidigt tror jag inte att det blir glass och ballonger framgent. Alla kommer behöva steppa upp, och många kommer lämna för att de helt enkelt inte passar in i den kultur som formas.
Tillägg: Lade till bild på tysken.