Djurgårdens sportsliga organisation

Det rapporteras att DIF tar in Abel Lorincz som analytiker.

Jag passade på att gräva lite, så här kommer en kaskad av nördig information om Lorincz:

  • Ungrare, född 1988. Ingen elitspelarbakgrund. spelade på ungersk div 3-nivå.
  • Pluggade ekonomi/finansmatte, jobbade som finansanalytiker i Budapest (Morgan Stanley tydligen).
  • Bytte bana runt 2013 efter att ha läst Jonathan Wilsons Inverting the Pyramid. Var “finansanalytiker på dagarna. Aspirerande fotbollsanalytiker på kvällarna” och mejlade i enligt uppgift varenda ungersk klubb och bad om praktik. Skrev medvetet in sig på Scottish FA:s tränarutbildning.
  • Budapest Honvéd (2014–19): Kom in tack vare den holländske fotbollschefen Gert Herkees, som var chockad över hur långt efter ungersk fotboll låg på analyssidan. Videoanalytiker i akademin i tre år, sen matchanalytiker i a-laget i två år om jag fått tidslinjen korrekt.
  • OptaPro Forum 2015: Höll uppmärksammad presentation om grafteori/connectivity för att hitta svagaste länken i ett lags bollinnehav (analyserade Bayern). Var då bara sex månader in i Honvéd-jobbet. Inspirerade andra i communityt – Tom Worville krediterade honom som uppslaget till sina “pass and touch maps”.
  • SønderjyskE (2021–22): Analytiker, rekryterad via headhuntingfirma. Bred roll: egna matcher, motståndaranalys etc åt tränaren och övervakade dataanalytikerns och fasta situiationer-specialistens arbete och kommunicerade det för laget. Här började nischen mot fasta situationer.
  • Hammarby (2022–24): Handplockad av Cifuentes. Höll aldrig själv i övningar – observerade, gav tips, ansvarade för analys. På matchdag: läktarplats, direktkontakt med bänken, valde ut max tre sekvenser till halvtid. Samarbetade tätt med Twelve/David Sumpter kring “linjebrytande passningar”, motståndarformationer och hur man mäter spelstil. Enligt Sumpter den i herrlaget som oftast skickade dataförfrågningar. Hoppade in som tf huvudtränare säsongens 2 sista matcher 2023, men sade samtidigt att han föredrog analytikerrollen.
  • David Sumpter (matematiker, Twelve-grundare): kallade Lorincz en mycket bra analytiker som han lärde sig mycket från.
  • Valenciennes (2024–25): Specialiserade sig på allvar på fasta situationer. Rasmus Ankersen (Sport Republic) puttade honom åt det hållet. Lade timmar på lagbussen åt att studera fasta situationer från olika ligor, hade tre dedikerade veckopass för det. Laget släppte knappt in mål på fasta situationer den säsongen.
  • Mathieu Michel (målvakt): Lorincz har starkt förankrade principer men lyssnar.
  • AS Monaco (2025–): Set piece-tränare under Adi Hütter. Efter tränarbyte smalnades ansvaret till defensiva fasta situationer (offensiva togs över av Artur Kopyt, hämtad från Union SG).
  • Lorincz har enligt wikipedia även ansvar för fasta situationer i finska landslaget, något han dock inte nämner på sin LinkedIn.

Filosofi: Offensiv, bollinnehavsdominant fotboll (uttalat Sarri-inspirerad). Fokus på mod, dominans, snabb återerövring. Kombinerar tung videoanalys med data, både för att profilera motståndare/värvningar och för att objektivt validera egna intryck. Arbetsmoralen verkar vara ett signum, iaf om man ska tro Fotboll Sthlms porträtt, där han säger:

– Vi förbereder the master tactics inför Sundsvallsmatchen. Vi kan fortsätta hur länge som helst, du vet hur det är. Fucking football , säger han på sin tydligt ungerskbrytande engelska och slår ut med armarna.

Vi får se om detta blir av, men det känns inte helt orimligt nu när Pelle Olsson gått vidare och vi moderniserar organisationen. Känslan är att det är en person vars roll ska ses som en pusselbit i det nya “mer analytiska” Djurgården som växer fram, och det är inte helt orimligt att han får tungt ansvar för fasta situationer.

Honkavaara har tjatat länge på att han vill ha en scout, och nu ser han ut att få en som också både har kopplingar till finsk fotboll OCH verkar gilla att använda ordet fucking. Så han lär vara nöjd. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för en väldigt intressant samman ställning! Jag har inte sett detta skrivas någon annan stans.

Detta ser man såklart fram emot, om han får samma ansvar hos oss. Jag har inte märkt att vi haft någon “identitet” på fasta på många år. Ibland är det bra. Ibland dåligt. Tränaren försöker på egen hand överlista motståndarlaget, ungefär så. Detta är VERKLIGEN inte mitt område, men frågan om att bemästra fasta verkar ha blivit viktigare över tid OCH kan säkert räknas ut som “poäng per säsong”.

DIF media kommer snart behöva bleepa sändnigar om det ska fortsätta vara barnvänligt. :slight_smile:

2 gillningar

Pelle Olsson ut och en fd finansanalytiker från Morgan Stanley in. Frisénifieringen av DIF fortsätter i oförminskad takt. :slight_smile:

Tillägg: Jag har ingen stark uppfattning om Abel. Trots att han varit hos oss lärde jag mig mer om honom än jag visste tidigare när jag läste din genomgång ovan. Blir mest matt när jag tänker tillbaka på Cifuentes-perioden. Inte för att jag ogillade honom, utan för att den påminner mig om att bra tränare köps loss och dåliga tränare får sparken i en oändlig snurra.

3 gillningar

Såg precis detta inlägg:

Uppförsbacke var ordet. :slight_smile:

1 gillning

Oj. Här kommer vi behöva kliva in med vår mest rigida omvändelseterapi om detta blir aktuellt.

Det läcker nu ut information om att det knorras rejält bland spelare på Kaknäs.

  • Spelare verkar inte ha någon att kommunicera med gällande sin framtid.
  • Honkavaara är nån form av vikarierande sportchef.
  • Mike-gate verkar bara ha börjat, och uppenbarligen ligger det något i missnöjet eftersom att han i dansk media sagt att “löften (från DIF) inte har infriats”.
  • Till det spammar Honkavaara ut otaktiska uttalanden, som spelarna såklart snappar upp… Det heter att bra spelare kan sitta på bänken, att spelare inte är kompatibla, att dynamiken rubbas osv. Säkerligen sant i sak, men ytterligare en grej i raden där Honkavaara har en otaktisk ärlighet med medier. Det är som att han inte förstår att hans ord i medier också påverkar spelare. Detta måste styras upp, inbillar jag mig.

Men:

jag kan tycka att mycket av detta känns lite överdrivet. Fotbollsspelare verkar alltid lite gnälliga, och det eskalerar såklart när de ska slåss om speltid, när fönstret närmar sig, och när man har två två förluster i ryggen under uppehållet.

Om man adresserar själva kärnfrågan så handlar det säkerligen i stor utsträckning om att vi inte har någon sportchef på plats. Sportchefen ska staka ut vägen framåt, driva truppen både lång- och kortsiktigt, säkerställa att balans och harmoni råder. I vårt fall har sportchefsrollen även fungerat som nån form av lagledare som ser till att folk är glada och på gott humör.

Nu har vi inte detta, och klubben fylls upp med tjänstemän som än så länge är anonyma och inte har någon power i sitt relationsbyggande.

Lite av detta får man nog helt enkelt vänta sig, och man får nog finna sig i att övergånsperioden kan bli stökig. Tyvärr verkar vi inte ha en trupp som självläker och löser sånt här. Vi har många “ledare” men ingen LEDARE i truppen. Så där finns inte heller någon funktion för att släcka gräsbränder.

Det lär komma en update i sportchefsfrågan på medlemspuben 11 juni. Då gissar jag att läget klarnar en del. Kanske inte på ett sätt som gör att sommaren blir lugn, men förhoppningsvis på ett sätt som gör att medlemmar förstår problembilden. Jag ställer in mig på ett hackigt fönster fram tills dess att vi har en ny komplett organisation på banan.

3 gillningar

Har sett uppgifter om både AGF och Malmö FF(!). Nu ska man ta alla rykten med en nypa salt – men den här typen av rykten känns ändå i fas med vad man antar Anderson är besviken på. Han vill vara central i en nordisk toppklubb och det Djurgården erbjudit har hittills inte riktigt varit det han förväntat sig.

Som antagonist måste man säga att det här nog är helt fel spelare att inte pricka rätt med, på grund av hans uppenbart väldigt höga nivå både som karaktär och spelare på planen.

3 gillningar

Utifrån sett känns Mike som helt fel typ av värvning för er. Inte för att han är dålig… Men för att den sortens värvningar också kommer med andra krav på allt runtomkring. Och vad jag förstår är inte DIF byggt på ett sådant sätt… Man verkar ha mycket rester av det gamla kvar och rätt kassa interna strukturer i vissa avseenden.

Värvar man en sådan spelare så ska det förmodligen vara en pusselbit i en generell höjning, inte bara “en bra spelare” som kliver in och bidrar till laget.

3 gillningar

Jag kan förstå affären på ett sätt. Bosse ville få in en kvalitetshöjning som comittade mer än andra spelare… En spelare som blir kvar även om den dominerar ett år. Sådant kostar. Det kan finnas en poäng här, då det är att sätt att motarbeta den extrema spelaromsättning som DIF genom åren haft på bra och framför allt “bärande” spelare.

Samtidigt har du en poäng. Att betala ett totalpaket på närmare 50 miljoner kronor för en enda spelare innebär naturligtvis också att man får en helt ny sorts karaktär att integrera i verksamheten. Och jag tror som du, att vi inte riktigt är redo. Vi är inte där än. Lämpligare vore kanske att ta mer försiktiga steg, och parallellt verkligen säkerställa att miljön runt spelarna blir bättre. Jag vet att man just nu adresserar mängder av upplevda kvalitetsbrister, så jag tror det rör sig i rätt riktning. Förhoppningsvis är vi inom några år på en nivå där det är mer normalt att vara en stjärna som lika gärna hade kunnat spela i en lite större europeisk klubb. Men just nu är vi inte där.

Här tror jag att Honkavaara har bristande förståelse för helheten. Känslan är att han tänker för smått i den här frågan, även om jag förstår att han optimerar för 3 poäng. Hegland leder assistligan och har varit helt avgörande för vår poängskörd denna vår. Han är en otrolig framspelare. Mike är en intensiv bollvinnare med hyfsat målsinne och mycket hög sinnesnärvaro på planen. Två helt olika spelare som i vår modell tydligen måste konkurrera på exakt samma plats.

Jag hade hellre sett att man ruckade lite någon av de lägre positionerna i triangeln för att få in Mike, men uppenbarligen tycker inte Honkavaara att Mike gör sig längre ned i banan. Han har även gång efter annan visat att Siltanen är helig (kan ej petas eller bytas ut), och på den andra positionen har vi både Finndell OCH Stensson, där den sistnämnde verkar gillas av Honkavaara… Och kanske även Langhoff. Så då blir det svårt för lagets dyraste och objektivt bäste spelare att ta sig in i elvan, hur märkligt det än låter.

4 gillningar

För mig låter detta som något som exakt alla tränare önskar sig till en triangel på mittfältet. Fattar inte grejen. Och fattar inte hur det kan vara ett problem med två så bra spelare. Alla lag i hela allsvenskan skulle vilja ha mike på mittfältet, men inte vi för att vi har en norrman som gör otroligt många assist? Hur ska man bli bättre som lag om man hela tiden ska prioritera sämre spelare på bekostnad av spets?

Jag önskar jag hade mer insyn i laget för jag har svårt att förstå hur detta kan vara ett problem.

2 gillningar

Kan förklaras av:

  • Tränare som har osunda lånsningar vid vissa spelare.
  • Att våra “sämre spelare” egentligen är rätt bra spelare när de hamnar på rätt position (Exempelvis Finndell, som nu gått från längst in frysfacket till att vara i stort sett helt given).
  • Att spelarna själva inte känner av och förstår idén bakom truppbygget, och således inte får hjälp att tänka långsiktigt. Den här frågan ligger både på Bosse och på Honkavaara. Det är svårt att säga annat än att truppen är felbalanserad när man konstaterar att vi har Hegland, Mike, Åslund och Saeed som konkurrerar om samma position. Även Haarala kan placeras in här. Och att ingen av dessa funkar särskilt bra när de ges speltid på yttern. Samtidigt har vi en vänsterback och just nu noll renodlade hela högeryttrar.

Jag har enbart hört positiva saker om Mike som person. Intensiv kravställare som är trygg i leveransen och även mån om relationerna i truppen, det är vad jag hör. Att det kommer ut skit nu handlar förmodligen om att det för honom är extremt viktigt att de nästkommande åren blir bra. Han har både en landslagsplats att tänka på, samt ytterligare säkert två stora kontrakt framför sig. Hans marknadsvärde kanske inte störtdyker om han hamnar på bänken av sådana här anledningar, men det är stor skillnad på att leverera som central härförare och att “vara en bra spelare på bänken”.

2 gillningar

Nu går vilda rykten om en person som heter Ben Chorley, Sporting Director i Southampton. Ryktena gör gällande att han är Djurgårdens nya sportchef, och de verkar ha uppstått eftersom att:

  1. DIF flyttade en medlemspub med mycket kort varsel. Man skriver “Planen har sedan länge varit att genomföra vår första Medlemspub på Kaminen nu på torsdag den 11 juni. På grund av oförutsedda omständigheter (:six_o_clock:) har vi dock behövt fatta beslutet att flytta fram medlemspuben till måndag den 15 juni.”
  2. Hampus Frisén har gillat detta inlägg på LinkedIn.

Ska gräva lite kring denne Chorley, så får vi se om han eventuellt förtjänar en egen tråd. :slight_smile:

3 gillningar

Jag hade ingen koll på Training Ground innan. Men där har han en profil. Training Ground Guru

Det verkar vara ett rätt intressant community och forum för folk som vill jobba inom fotboll rent allmänt och engelsk fotboll i synnerhet.

Han har varit player of the year för Milton Keynes 2005. Ben Chorley - Wikipedia och han var med när Wimbledon flyttade till MK. En jäkla soppa det där för övrigt.

Sedan ska man väl egentligen inte dra för stora växlar av att någon (Hampus) tycker att det är värt en tumme upp på LinkedIn. De känner väl varandra från förr helt enkelt.

Men med timingen på att flytta medlemsmötet osv är det inte svårt att förstå att det spekuleras hej vilt.

Om Jamestown suger så tipsar TG om ett annat system: Training Ground Guru | Gemini Sports: How clubs build a collaborative scouting workspace gemini sports ai. https://geminisports.ai/

Lika bra att kasta in ytterligare pinnar i brasan. :smiley: Nu jäklar ska det jobbas med data.

2 gillningar

Intressant!

Spännande profil, men allt går (milt uttryckt) inte i dur när man läser på om honom.

Han blir rejält sågad av lokal fransk press under tiden i Valenciennes. Där går det så illa att ultrasgrupperingar och andra grupper helt bryter med klubben under motgångarna. Det sägs att han arbetar med stora inslag av nepotism osv. Själv erkänner han att han misslyckades, men säger också att de tog över ett “skelett” där inget fanns på plats. Klubben hade ingen struktur, inga rutiner, inga tränignsplaner (!) och ingen organisation när han kom in, menar han.

Noterbart är att han även duckade en kula i Spygate. På pappret var han ansvarig för scoutingen i Southhampton, men skandalen som rullades ut i samband med det omdiskuterade “spionaget” mot Middlesborough verkar ha stannat vid huvudtränaren om jag förstår saken rätt.

Han verkar inte vara en person som lägger tand för tunga heller. Ordbajsar rejält i diverse intervjuer, och har inga som helst problem att lägga ut orden.

Här är en gammal grej från tiden som spelare, när han skulle besvara en enkel fråga i matchprogrammet för tolv år sedan, då spelare i Leyton Orient:

Det finns också positiva ord om honom, mestadels från tiden i andra klubbar. Och han verkar helt klart ha ett väldigt dedikerat mindset, och vara “inkörd” i många av de tankar som Frisén bär på. Pratar (av förklarliga skäl) väldigt gott om den kraft som Sport Republic fört med in i sina förvärv.

En liten anekdot är att det finns en gammal skandal i bagaget också. Dock en mildare grej. Tydligen var han med under en krogrunda när en Chrystal Palace-spelare gick bananas och drog sitt skärp och började piska folk utanför en nattklubb. Detta ledde till rättegång, och under rättegången tog Chorley upp sin telefon och knäppte en bild på polaren - det fick man tydligen inte göra, och påföljden blev att Chorley straffades med böter.

Nu hör jag hur ytterligare ett namn dyker upp på radarn: Alex Thorpe.

Om den här personen vet jag ingenting, och den enda jag hittar som eventuellt passar in är den här personen:

2 gillningar

Bra jobbat med informationssökningen!

Bättre att ha skandalerna bakom sig än framför sig. Förhoppningsvis så betyder det att man lär sig något.

Dock ska det sägas att man blir ju inte mindre nervös inför det stundande annonserandet av ny sportchef.

1 gillning

Helt fel ute!
Rätt svar på 100-miljonersfrågan var Maximilian Hahn. Välkommen Maximilian Hahn! | Djurgården Fotboll

Jag gillar att vi fortsatt satsar på ung talang som visat framfötter. Intervjun känns nästan lite tillrättalagd men jag hoppas att han kan vara med och skapa den miljön som gör oss till bästa klubb i Norden inom 5 år. Det är inte en dålig målsättning.

Jag har sett att en del är tveksamma för att West Ham åkte ur i år men jag känner att jag inte har en aning om vilka förutsättningar han hade där och att han tidigare lyckats flera gånger om. Jag väljer att se ljuset och tror att det här kan bli riktigt spännande. Om samarbetet Gozzi, Frisén, Hahn fungerar bra så att vi investerar rätt så kan det bli några riktigt roliga år framöver.

Heja Djurgår’n!

3 gillningar

Så är det officiellt: Maximilian Hahn är vår nya “Fotbollschef Herr”.

Detta ser ut som en av de mer spännande och ovanliga profilerna en allsvensk klubb värvat på den här typen av post.

En 30-åring från Dresden som klättrat från videoanalytiker i tyska tredjedivisionen till att bygga Premier Leagues första AI-drivna scoutingplattform. Eftertraktad av Bundesliga-klubbar så sent som i höstas, och som lämnade West Ham frivilligt i samband med degradering.

Jag har grävt en hel del i hans bakgrund och försökt sätta ihop en kronologisk tidslinje. En liten brasklapp: informationen kommer från en blandning av förstahandskällor (officiella klubbsidor, pressmeddelanden, intervjuer) och andrahandskällor (medierapportering, forum och sociala medier). En del är alltså bekräftat, en del är rykten eller enskilda uppgifter. Jag har medvetet inte tyngt ner det med källhänvisningar. Värdera innehållet själva.

Tidslinjen, från Dresden till Kaknäs:

  • 25 december 1995. Föds i Dresden. Tysk medborgare, har UEFA-B-licens.
  • 2020/21 – Videoanalytiker i Dynamo Dresden under tränaren Markus Kauczinski, en uppflyttningssäsong i tyska 3. Liga. (Kuriosa: Djurgårdens egen presentation kallar rollen “analyschef”, medan tyska uppgifter säger videoanalytiker – titeln förskönas en aning.)
  • 2020–2022 – Sports Technologies Coordinator i SV Darmstadt 98. Klubben bygger under perioden ut sin data- och scoutingorganisation och går upp i Bundesliga 2022/23.
  • Sommaren 2022 – Går till Werder Bremen som koordinator för scouting och dataanalys.
  • Juli 2023 – Tim Steidten blir teknisk direktör i West Ham. Viktig pusselbit. Det är via honom Hahn senare kommer in i klubben.
  • Februari 2024 – Ansluter till West Ham som Head of Technical Recruitment & Analysis. Ska ha rekommenderats till Steidten av dennes bror Moritz, med uppdraget att hitta talanger tidigt och efterlikna Brighton- och Brentford-modellen.
  • Sommaren 2024 och framåt – Kreddas för roller i värvningarna av Mateus Fernandes, Malick Diouf, Axel Disasi, Soungoutou Magassa och Crysencio Summerville. Tyler Morton och Charlie Cresswell ska ha legat högt på listan. Han ska ha föreslagit Fernandes redan sommaren 2024, men fått nej av dåvarande tränaren Lopetegui. En han ville ha men inte fick loss: Kroupi.
  • 2025 – Steidten lämnar West Ham, och Hahns roll växer i maktvakuumet. Dock utan att titeln formellt uppgraderas.
  • 6 oktober 2025 – Uppges vara VfL Bochums förstaval som ny sportdirektor efter Dirk Dufner. Affären faller på ekonomi: man ville ta honom utan övergångssumma, men lönen (rykte om över 200 000 euro) blev för tung, och en annan kandidat ska ha föredragits. Noterar här att Frisén i DIF-podden tonar ned Max löneanspråk, och verkar helt lugnt med ersättningspaketet.
  • 10 oktober 2025 – Nämns även hos Schalke som möjlig efterträdare till Ben Manga, samt hos Southampton och Blackburn. Schalke anställer dock till slut Maximilian Lüftl i december 2025, så det blev inget av det.
  • 20 november 2025 – West Ham lanserar en AI-scoutingplattform tillsammans med Crayon och AWS, byggd på Amazon SageMaker (molntjänst för maskininlärning) och Bedrock. Marknadsförs som Premier Leagues första heltäckande AI-verktyg för rekrytering. Modellen sägs väga sex dimensioner: prestation, spelstil, lagdynamik, ålder, erfarenhet och ekonomisk passform. Hahn är klubbens ansikte utåt för satsningen.
  • Värt att addera: Detta kommer frnå ett officiellt pressmeddelande, skrivet i framtida tempus. Vi vet inte hur mycket av plattformen som har förverkligats, men givet den kommunikation vi har så ser detta system ut att ha varit Hahns brainchild. Hahn beskrivs i tyska medier som “stor teknik- och dataexpert”, så ett inte allt för vågat antagande är att det är han som är “hjärnan” bakom plattformen.
  • Januari 2026 – Internt drama enligt forumuppgifter: Hahns rekryteringsförslag ska ha ignorerats, tränaren Nuno valde Traoré före hans förslag, och agentintressen styrde. En tydlig krock mellan datadriven rekrytering och en mer “magkänsla”-styrd kultur.
  • Detta kan man, om man vill, se det som att Hahn i den kontexten blev ett offer i moderniseringskriget som rasar överallt i Europa: Den gamla världen (relations- och magkänslostyrda beslutsfattare) vs Den nya världen (datadrivna, analytiska och systematiska 80- och 90-talister).
  • 24 maj 2026 – West Ham degraderas till Championship, trots att man vinner sista matchen med 3–0 mot Leeds. De slutar på 39 poäng, - 19 i målskillnad. 39 poäng (spurs 41) är en stark poängskörd för ett nedflyttat lag (rekord 42, West Ham 2002/2003). 39 p Räcker normalt till nytt kontrakt. “Great escape”-gränsen går normalt vid ~40 p.
  • 31 maj 2026 – Hahn avgår, exakt en vecka efter degraderingen. Uppgifterna pekar på att det var hans eget beslut, och att klubben försökte få honom att stanna. Som efterträdare nämns internt Dylan Curnell och externt Steve Nickson från Newcastle.
  • 11 juni 2026 – Det rapporteras i svenska medier att Djurgården har intervjuat honom, och har honom på en lista av kandidater.
  • 15 juni 2026 – Klart att han blir Fotbollschef Herr i DIF. På West Ham-sidan beskrevs förlusten av honom som ett tungt avbräck.
  • ~1 juli 2026 – Tillträder som fotbollschef i Djurgården, en helt ny roll i organisationen.
  • På Djurgårdens medlemspub får Hahn, då med på videolänk, en fråga om vad han ser för omedelbar potential i DIF. Hahn svarar blixtsnabbt att tillgången till bra spelare på andra marknader är den största potentialen. Detta skulle kunna indikera att han sett någon form av arbitrage i marknaden, där välkapitaliserade klubbar på starka säljmarknader har möjlighet att värva bättre spelare än de gör idag, om de blir bättre på att scouta andra marknader. Eftersom att DIF totalbotchade ljudet under träffen så framfördes detta från vad jag tror var högtalarna på Friséns laptop, så jag flaggar för att jag kan ha hört fel…

Några personliga reflektioner, och ett försök att formulera hypoteser:

Valet av Hahn är kanske den tydligaste enskilda signalen på att DIF öppnar portarna för ung talang som har sin mentala och filosofiska hemvist i den nya analytiska och mer objektiva sfären kring klubbar. Man ser klubbar som lokala entiteter som ska nyttja lokala fördelar, som i sin tur ska ge utslag i en europeisk kontext. Detta innebär att man gör ett rejält yxhugg i det gamla tänket som är sprunget ur svenskt föreningsliv med allt vad det innebär. Demokratifrågan kommer naturligtvis att återaktualiseras många gånger inom ramarna för detta, och här är det upp till den svenska modellen att leverera ett ägarskap som överträffar den allt mer etablerade internationella modellen med starka enskilda ägare.

Hahns val av DIF är intressant. Han hade helt uppenbart en rad intressanta förslag på bordet, och har varit aktuell för större klubbar. Här väljer jag att väga in att det ser ut som att han kapitulerade i West Ham, där hans filosofi inte verkar ha fått fullt genomslag. Detta är också en tydlig signal om att hans makt var begränsad, trots att han verkar ha varit omtyckt, uppskattad, skicklig i leveransen och hade inflytande.

Valet av DIF handlar alltså om kultur, kontext och framför allt timing. Hahn har garanterat fått en hyfsat skarp bild av “nya DIF” som ska växa fram, och att hans egen bedömning av förutsättningarna för egna idéer att kunna slå rot är sannolikt utslagsgivande. Han säger själv till DIF.se:

– En annan viktig aspekt kring beslutet var mina samtal med Hampus (Frisén) och Erik (Gozzi). Att få ta del av hur de båda vill driva Djurgården framåt för att sedan se hur min bakgrund passar in i den visionen gjorde att jag genast ville vara en del av den."

och:

– Min ambition är att förvandla Djurgården till den mest moderna, databaserade föreningen i Skandinavien samtidigt som vi förblir trogna vår identitet. Jag vill bygga en miljö där vår rekryteringsstrategi är perfekt synkroniserad med vår taktiska spelmodell: högintensiv, framåtriktad fotboll. På kort sikt behöver vi optimera vår truppbalans och infrastruktur för att säkerställa att vi konsekvent hittar undervärderade spelare.

Det är väldigt starka uttalanden som också levereras med enorm tydlighet. Cred till DIF för den intervjun också. Visserligen välpolerad och med ord på guldvåg, men samtidigt mycket innehållsrik. :slight_smile:

Det finns ytterligare en intressant aspekt här. När man tittar närmare på det AI-baserade scoutingverktyg som Hahn lanserade i West Ham så finns det en glasklar överlappning mot Jamestown Analytics, som DIF samarbetar med. Detta kan både vara en potentiell konfliktyta, och/eller en stark pull-effekt som hjälpt till att dra in Hahn i DIF. Kanske vill Hahn komma närmare den mystiska och mytomspunna algoritm som Jamestown förvaltar? Eller så kommer vi framöver se att Hahn och Jamestown helt enkelt inte är kompatibla, även om jag håller det som osannolikt eftersom att Jamestown med absolut största sannolikhet har givit second opinion när DIF bollat upp Hahn som kandidat.

Vi kan i alla fall konstatera att Hahns hjärna och tänk delvis gör samma “territoriella” anspråk som Jamestown.

(Detta blir såklart extremt spekulativt, eftersom att vi ännu inte vet hur stor strategisk impact Jamestown kommer ha i DIF. Det finns exempel på att Jamestown i vissa klubbar är inne extremt djupt, där man bland annat gått så långt som att man påverkat vid vilken minut byten ska ske.)

Exakt allt tyder på att Frisén och Gozzi bedriver en, enligt mig, välkommen revolution i Djurgården. Hela organisationen ser ut att byggas om från grunden, och alla rapporteringsvägar ser ut att ritas om, där vd ges stark makt i en tydlig hierarki. Frisén tar således greppet om “klassisk” vd-makt, och har gjort sig av med “problemet” att en sportchef rundar vd och kommunicerar direkt med styrelse. Den nya rollen, Fotbollschef Herr, är en tjänsteman med ett jättetydligt ansvar och mandat.

Jag är helt säker på att DIF kommer fortsätta ömsa skinn och att kansliet inom några år kommer bestå av helt andra nyckelpersoner än idag. Stämningen i organisationen kommer säkerligen, som allt annat, delvis vila på den sportsliga prestationen, men samtidigt tror jag inte att det blir glass och ballonger framgent. Alla kommer behöva steppa upp, och många kommer lämna för att de helt enkelt inte passar in i den kultur som formas.

Tillägg: Lade till bild på tysken.

4 gillningar

Tack för ännu ett kanoninlägg! Otroligt mycket spännande info! :slight_smile:

Detta tror jag stenhårt på! Jag vet ej vad vi betalar men känner att Frisen är väldigt noggrann och inte skulle övertyga någon med lön som huvudargument. Det är DIF paketet som sålts in och det är DIF paketet som tysken köper. Här hade man velat veta mer. Hur stort mandat får Hahn? Vad får han och vad får han inte göra? Och finns det andra interna personer som är med och bygger det sportsliga? Vilka?

4 gillningar

Min känsla är att vi har med en arkitekt att göra. Frisén har uttryckligen talat om att han upplevde stor samsyn med Hahn kring hur man ska bygga framgent, så jag gissar att han kommer få rätt fria tyglar då grundfundamentet redan är förankrat hos både Frisén och styrelse.

Så det vilar ett stort ansvar på tyskens axlar. Många av hans egna beslut och idéer lär prägla förenigen sportsligt under lång tid framöver.

2 gillningar

Otroligt inlägg! Betydligt bättre än allt annat man kan läsa i medierna.

Otroligt starkt cv och väldigt tyskt att födas med UEFA B licens! :slight_smile:

På det stora hela håller jag med dig. Och jag tänker också att den här värvningen är ett tecken på det som diskuterats i flera andra DIF-trådar. Att Bosse hade varit helt omöjlig i den här typen av organisation, och att allt snack om att ha honom kvar var bullshit.

Jag har ju sagt det tidigare… det är jobbigt att se det här från sidan som antagonist. Jag hade varit betydligt tryggare om jag sett att ni körde på i gamla hjulspår. Nu ser det ut som att ni håller på att utmana om en ledartröja bland moderniserade klubbar. Jag kan bara hoppas på att ni kör i diket och att saker och ting inte sätter sig och ger sportslig framgång för snabbt.

Det kommer i alla fall vara svårt att från DIF-håll kritisrea Hammarby på samma grunder som tidigare. Truppen kommer sannolikt svämmas över av icke-svenskar. Kansli och organisation fylls upp av människor utan koppling till DIF. Nya innovativa idéer konträra mot svensk kultur kommer att testas osv osv osv.

4 gillningar