Förlängd allsvensk säsong – enbart praktiskt eller ett smygförsök att närma sig höst/vår?

Idag kan vi läsa att Svenska Fotbollförbundets Representantskap med största sannolikhet kommer förlänga den allsvenska säsongen. Allsvenskan ska nu sluta under slutet av november, i stället för i början av november.

Man menar att detta möjliggör för enklare planering av allsvenskans 30 omgångar, med hänsyn till efterblivna landslagsuppehåll.

Det positiva med detta är att vi får ett kortare vinteruppehåll, som normalt är plågsamt långt och en horribel pärs att ta sig igenom.

Det negativa är att vi får en mindre het och tät serie, och mer onödig luft i schemat.

Det jag funderar på är om detta möjligen är ett sätt att knuffa Allsvenskan i riktning mot att spela höst/vår, istället för vår/höst.

Frågan är som bekant inte ny, utan har debatteras flera gånger. För 13 år sedan var den på tapeten när AIK och Helsingborg uttryckte sitt stöd för ett skifte.

Jesper Jansson, då sportchef i Helsingborg framförde:

• Om ambitionen är att vi ska vara den bästa ligan i Norden och avancera på Europarankingen så är det oerhört viktigt att anpassa vår säsong efter övriga Europa, säger han och betonar:
  • I bland måste man bortse i från klubbens bästa och se till svensk fotbolls bästa. Ja, i vissa frågor måste man nog kliva ur sin roll som klubbrepresentant och höja blicken.

AIK:s dåvarande sportchef Jens Andersson uttryckte sig snarlikt:

”Det är en absolut nödvändighet om vi på allvar ska kunna konkurrera i Europa”.Men det finns ett stort motstånd i frågan från klubbar som inte tjänar lika mycket på en förändring. Årets allsvenska överraskning IFK Norrköping tror inte alls på planerna och ordförande Peter Hunt säger sig prata för i stort sett hela superettan:

”Jag kan förstå att AIK vill lyfta den här frågan nu, de har just fått en ny arena med skjutbart tak. Men alla andra klubbar då? Vad skulle uppsidan med det här vara för 16 klubbar i superettan till exempel? Det finns 32 klubbar i Sef”.

Det fanns dock inget bredare stöd för frågan.

Kanske kan frågan komma att återaktualiseras i samband med att man “bevisar” att Allsvenskan kan spelas i november. Och kanske knuffar globaliseringstendenserna och internationaliseringen av Allsvenskan också serien i denna riktning?

2 gillningar

Jag lutar åt nej, både till höst-vår och att detta skulle vara en väg dit.

När det gäller senareläggning cirka en månad tror jag det inte är några större problem, över lag. Vi har definitivt gått mot mildare vintrar och november kan likt i år vara relativt varmt. Med det sagt kan det absolut blir problem för gräslagen, men det känns ändå som en okej risk.

Att dra ned och börja säsongen redan i februari tror jag dock är riktigt dåligt. Vi ser visserligen cuperna då, men då är det väldigt mycket konstgräs/reservarena-betonat. Det kan råda full vinter då. Och ska man ha höst-vår måste man ju rimligen minimera vinteruppehållet, annars blir det ju en normal säsong bara att den delas upp över två skilda år, om du hänger med på vad jag menar.

Jag tror man nått en bra kompromiss med cupens gruppspel som en kvalificerad uppvärmning inför säsongen, så har man någon slags garanti för gräs när Allsvenskan rullar i gång i månadsskiftet mars/april.

1 gillning

Kan köpa att den kompromissen är OK mot bakgrund av rådande förutsättningar. Men jag är absolut inte övertygad om att nuvarande upplägg är optimalt. De absolut flesta svenska lag spelar alldeles för få matcher. Vi skulle må bra av fler.

Jag är inte heller någon anhängare av höst/vår, men jag tror ändå att debatten kommer att återkomma. Förmodligen när det blåser mindre konservativa supportervindar. Per idag är det livsfarligt att ens yppa att man vill göra minsta ingrepp. Massan motståndare mobiliseras snabbt.

Hade haft lättare att svälja en längre säsong om det inte bara handlade om att ge plats åt dessa onödiga landslagsuppehåll. Landslaget och hela lerklumpen SvFF parasiterar närmast på Allsvenskan tack vare en helt snedvriden hierarki som finns i folks huvuden. Många ser upp till landslaget av helt orimliga skäl idag, och pamparna i SvFF åker med där.

Därmed knuffas Allsvenskan, som är den bärande kraften, runt och får böja oss för att det hela ska bli mer bekvämt.

1 gillning

Ja, det är ju löjligt att Allsvenskan inte kan rulla på i juni de år Sverige inte är kvalificerade för ett mästerskap.

Nu löser väl sig detta med att inte behöva flytta en omgång från sensommaren till våren, i och med ett par extra veckor i november. Så vi slipper ha en haltande serie i typ 2,5 månad.

2 gillningar

Ja tack till att slippa hängmatcherna. Nej tack till att få evighetslånga trötta uppehåll stup i kvarten. Ska fan inte vara omöjligt att lösa. Kampen fortsätter.

1 gillning