Fredagsmatcher i Allsvenskan – nytt 2026

Noterar att Allsvenskan från och med i år lägger matcher på fredagar. Det följer en internationell trend som kort och gott handlar om att maximera intäkter.

Men det intressanta för oss supportrar är det rent praktiska. Jag kan se både fördelar och nackdelar med att lägga matcher på fredagar.

En klar nackdel är såklart att det blir svårare för bortasupportrar att ta sig dit. Den första fredagsmatchen är Djurgården - MFF, som på en söndag eller lördag troligen sålt ut bortasektionen, speciellt så tidigt på säsongen (första bortaresan för di blåe).

En fördel kan vara att det går att locka mer publik på dessa matcher. Rent spekulativt, eftersom vi inte haft matcher den tiden förut. Barnfamiljer lär inte gilla fredag kväll, åtminstone är det vad jag hört kring AIK:s matcher, vardagkvällar är alltid sämre för den gruppen.

Några spontana tankar från mig. Vad tycker ni andra?

1 gillning

Det är för mig personligen ytterst efterlängtat. Jag älskar vardagsmatcher såsom 08:a som är uppväxt med derbyn på måndag/tisdag 20:00, det är snudd på heligt. Dessutom som Bajare blev man van med vardagsmatcher på typ tisdagar 19:00 när vi låg i Superettan så länge. Var perfekt att åka till efter jobbet direkt. Två öl och sedan direkt till matchen. Fattar att barnfamiljer kanske inte tycker det är lika kul men är ju inte alla matcher och kan hockeyn köra matcher vareviga dag måste ju även fotbollen någon gång spela på annat än helgen.

Dock tycker jag det är dumt av dem att lägga stormatcher annat än derbyn på vardagar då det som du säger gör så att en stor del av bortaföljet inte kan åka. Det är knappast positivt. Men en hemmamatch mot Degen på en fredag, ja tack!

Edit: när det gäller barnfamiljer och vardagsmatcher, är inte problemet då att det blir sent osv? När det gäller fredagar är ju det inte ett problem då det är helg efter. Att måndagsmatcher kanske inte är optimalt för småbarnsföräldrar kan jag förstå men en fredag borde ju snarare funka lika bra som en lördag?

2 gillningar

Höll på att sätta i halsen när jag såg att vi får både MFF och, om jag minns rätt, även BP på två fredagar tidigt under säsongen. Trodde jag såg i syne… Tänkte att DETTA måste vara damschemat jag tittar på. Men icke. Jag gissar att någon lobbat jävligt bra mot myndigheterna här, för jag kan tänka mig att polisen normalt sett inte uppskattar detta. :slight_smile:

Otroligt efterlängtat. Så pass efterlängtat att jag i princip hade förträngt att det ens var möjligt.

Klart det blir en smäll mot barnfamiljer här och där… Har själv små barn och fattar grejen. Men som helhet måste detta vara mycket bättre. En enorm kulturgärning som förhoppningsvis går till historien som något positivt.

1 gillning