Om summan stämmer kommer Hammarby tveklöst att släppa honom, det är jag tämligen övertygad om. AB skriver visserligen “de har lagt ett bud värt totalt 85 miljoner”. Så det kan vara en något uppumpad upfrontsiffra… Men det spelar mindre roll.
Vad tror @HammarbyIF -lägret? Blir det affär? Och måste ni ersätta med ny spelare in?
Känner ingen panik alls över detta. Transfern och summan är ett resultat av vår. Stor intjäning på spelare som gjorde fem allsvenska starter förra säsongen, så absolut inte sportligt bärande.
Det kan ju fortfarande ha varit så att man planerade för att använda honom sportsligt under kommande säsong. Como ser väl rimligen det som ni själva ser. Man kan inte avyttra värde utan att förlora värde.
Absolut. Men det är ingen hemlighet att vi producerar ett överskott på talang. Det vore direkt amatörmässigt att bombsäkert räkna med att han skulle bli kvar över fönstret. Jag har högre förväntningar på ledningen.
Det är klart det är positivt att man kan tjäna enorma summor utan att riskera stora sportsliga tapp.
Även om jag såklart gärna hade sett mer av honom i AS. Men att/om han försvinner blir jag inte sportsligt orolig.
Är tyvärr benägen att hålla med om resonemanget i stort. Det finns en gigantisk ekonomisk potential i det ni sysslar med. Men jag har ändå svårt att se att sena försäljningar inte alls får effekt på sportslig planering. Går Lahdo så har man ett problem att lösa… Att raka in stora pengar är inte mycket värt om man inte fönster för fönster kan visa att man som helhet blir bättre sportsligt.
Iofs en del beroende på vad ADRIAN Lahdo - inte familj eller agent - tycker
men bäst för både honom och Hammarby om han förlänger med en paragraf som säger att Hammarby inte får säga Nej till (t ex minst 100 miljoner SEK och 15% Vfk uppfront från och med i sommar). Då får Lahdo fler än de få matcher han har i Allsvenskan och värdet stiger. Då får även agenten mer för samma procent.
Det finns inte en chans i världen att han tecknar ett sådant avtal utan att få en rejäl ekonomisk hävstång. Då ska det upp något riktigt fett på bordet. Ingen agent hade accepterat den dealen givet nuvarande marknad där i princip alla spelare går billigare än vad som rapporterades i somras.
Priske, Kosugi, Bolin, Walta mfl… Priserna är inte i närheten av tidigare spekulationsnivåer.
“Det finns inte en chans i världen att han tecknar ett sådant avtal utan att få en rejäl ekonomisk hävstång”
Han får såklart kraftig löneförhöjning och kan förhandlas att han även får en procent på hur mycket mer försäljningspriset blir jämfört med Comos nettobud - om det finns något Comobud
Jag tycker helt enkelt pris under 100m SEK* är för lite för Lahdo eftersom han är MYCKET bättre än t ex Tounekti som lär ha gått för ca 70 p g a att Hammarby sa Nej- Nej-Nej till budet blev så högt.
*Fast det kan även vara lite mindre än 100m kombinerat med högre vfk och “lätta” bonusar.
OM Lahdo inte blir sur om han inte säljs, kan han kanske behållas även i sommar OM det finns BRA guldchans kvar då. Fast det beror på hur bra Okeke eller annan för den positionen kommit igång. T ex kanske Marrah.
Håller helt med. Men agenterna resonerar annorlunda, av förklarliga skäl. Varje krona som går in i köpeskillingen är en stöld från spelare och agent, enligt dessa. Något förenklat såklart. Det är samma “pott” av pengar som ska fördelas mellan parterna, oavsett hur man vänder och vrider på det.
Stämmer, men marknaden ser inte riktigt lika ljus ut nu. Och man träffar inte desperata klubbar i varje fönster. Ni gjorde rätt med Tounekti till Celtic, men man kan inte lita på att det alltid går att upprepa samma scenario.
Sen vet jag inte vilken agentsits Tounekti satt i.
Med Lahdo vet vi att det mycket väl kan bli struligt om inte Hammarby spelar med. Inte just pga Lahdo, utan baserat på valet av agent.
Fast det är det som är felet (som diskuteras i annan tråd)
Rimligtvis ska agenten BARA få:
Procent på vad SPELAREN får enligt kontraktet med spelaren.
Och OM någon KLUBB har anlitat agent för att få till en försäljning DÅ får agenten något för det också, MEN Hammarby behöver ju INTE agent för att få Lahdo såld…
Nytt bud nu från Como på totalt 137 miljoner (126 + 11 i bonusar). Är ju bara att springa till banken för oss, galen summa för en kille som spelat fem matcher i AS oavsett hur gärna jag än velat se honom i vår tröja i vår.
Jag har räknat med att någon skulle ta honom. Han är lite “för” talangfull. Inte bara spännande, utan även ett otränat öga kan se att han sticker ut i bolldrift med mera. Och “perfekt” ålder för ett köp.
Kommer bli systemhotande fram tills dess att övriga klubbar rycker upp sig. Som “accelerationist” kan jag välkomna detta. Att Hammarby går starkt poängmässigt och ekonomiskt är den absolut största drivkraften och katalysatorn för förändring i min egen boomerförening.
Så jag blev GANSKA nöjd
Får se om t ex Okeke kan fylla hålet ok, han fick till perfekt målgivande inlägg vid internmatchen idag. Eller om det blir Abraham som vänsterINNER.