Ett problem för er är att ni, vad det verkar, även kommer avvakta med den rejäla omställningen under 2026. Dels har ni Bosse kvar, dels har ni en mycket god ekonomi som gör att ni inte tvingas ställa om likt AIK. Och som du nämner har ni även en intern kamp mellan fraktioner som försenar processen.
För oss finns det ingen väg tillbaka – åker vi ur kommer processen fortsätta likväl. Precis som den gör i lag som Värnamo, Öster och Norrköping. Inte ens MFF med sina enorma tillgångar fortsätter på den gamla linjen.
Riveiro ska ha bitit ifrån lite mot journalister under presskonferensen igår. Någon hade påstått att “ni har ingen vänsterback”, vilket han meddelade att jo det har vi. Generellt verkade han inte vilja köpa medias bild av truppen som ofullständig, utan försvarade sina spelare. En något mer spetsig framtoning än den han haft i intervjuer tidigare.
För övrigt kom hans smeknamn i Sydafrika, rörmokaren, från att han inte hade några titlar på sitt cv när han kom dit.
Blir intressant att se om detta är en del av hans personlighet, eller en reaktion på “oväntad stress”. Nu har han ju såklart järnkoll på vad han har skrivit på för, och det är INTE ett färdigt AIK, utan något som ska byggas över tid.
Men det är inte samma sak som att media och supportrar kommer köra med silkesvantar och acceptera den verkligheten när de ställer sina frågor. Man vill såklart ha nye tränarens perspektiv på kvalitéerna i truppen, konstigt vore annat. Oavsett var man är i processen.
Dessutom är transferfönstret öppet ett bra tag till.
Så han borde vara inställd på att att det kan komma att komma en del obekväma truppfrågor, även om man från föreningens håll uttalat att man “är i en process”. Kan samtidigt tänka mig att det är lätt att underskatta den press man utsätts för när det går trögt i svenska storlag.
Journalisterna upprepar ju egentligen bara frågor och farhågor som många har gällande truppen. Den ser inte ut att vara riktigt klar. Och den blir inte mer klar bara för att Riveiro hävdar att det finns täckning.
Med tanke på att han arbetat i Sydafrika är han nog ingen duvunge vad gäller kritik.
Men han måste i grunden försvara sina spelare, Wilson har spelat typ fyra raka matcher som vänsterback. Det är troligen så att AIK letar efter en till vänsterback. Men det kan ju lika väl ske även om Wilson får fortsatt förtroende i elvan.
Inga problem med att journalister ställer frågor, men det blir också lätt så att olika transferrykten behandlas som sanningar och sedan dyker upp som frågor till tränaren. Tyvärr den situation vi har, men det gör inte att Riveiro prompt måste spela med i narrativet. Uppfriskande att han biter ifrån, kommer behövas den här säsongen.
Jag håller helt med om detta. Han måste uttrycka sig för att skydda gruppen och truppen. Men han är ändå klämd mellan olika världsbilder här. Gamla medier som instinktivt utgår från att AIK är ett topplag och ställer sådana frågor. Och de som väljer att acceptera AIK s nya vägval.
Ja men precis, så då borde han inte vara chockad över det som händer här uppe i norr. Om han nu inte fått en felaktig onboarding av FS mfl, men det tror jag inte.
Så det lutar åt att detta kanske är en ganska bitsk tränare ändå. Som kommer forma en egen relation till medierna över tid. Det är positivt för seriens underhållningsvärde.
Sen kan man kanske tycka att medierna borde kunna steppa upp här, och ställa frågor som är mer relevanta för den kontext som AIK befinner sig i. Men det kanske inte gör sig när man ska jaga soundbites och virala klipp i matchsammanhang…
Jag skriver gärna här och hoppas folk hittar hit istället för att skriva för mediehusen.
Vi får se! Jag är väldigt spänd på att se om er process är så robust att den “absorberar variationen” som tillförs när Kalle Karlsson tar över rodret. Jag vet att man varit noggrann och jag vet att man har 100% koll på vad man får in - långt större och djupare koll än vad vi haft vid våra rekryteringar. Så det talar för att ni kommer fortsätta prestera, även om det säkert blir en liten inkörningsperiod. Med det sagt har fotbollen fortsatt väldigt många stokastiska moment som är svåra att mala ned i en processkvarn. Saker som man helt enkelt inte vet hur man mäter än.
Tycker mig ha sett att Kalle Karlsson varit ganska försiktig och lågmäld initialt, iaf jämfört med hur han orerade och tog ton i VSK där han i praktiken var högsta hönset. Det är en omställning, samtidigt som det också är ett tecken på att det i nya Bajen är underkastelse som gäller om man vill bli kvar över tid.
Precis så. Flera olika system kan samexistera på en marknad. Det är det optimala tillståndet, då det främjar konkurrensen och indikerar att det finns innovation som kräver att alla hela tiden strävar efter förbättring.
Men jag måste också vara ärlig. Med den insyn jag har i DIF kan jag absolut säga att det finns saker som fungerar helt OK. Allt är absolut inte värdelöst. Men att vi driver en modern, smart, effektiv, framåtlutad utvecklingsorienterad verksamhet är helt enkelt inte sant.
Den boomande transfermarknaden har spelat Bosse Andersson i händerna, vilket inneburit att vi fått ut enormt mycket av hans oerhörda färdigheter när det kommer till försäljning av spelare. Samtidigt har de ekonomiska överskotten sminkat över enorma strukturella brister och det faktum organisation och tänk har stagnerat. Detta har även personer som tidigare suttit i valberedningen bekräftat - man lutade sig mot den växande ekonomin och gick aktivt för status quo när man föreslog styrelseledamöter.
Man kunde således fortsätta skörda ekonomiska framgångar, men saknade plan för att aktivera pengarna i en verksamhet som blev starkare över tid. Det sportsliga felvärvandet och den organisatoriska anti-utvecklingen har kunnat fortlöpa över tid utan konsekvenser när man stirrat sig blind på att man är en “rik klubb”.
Rikedom ≠ framgång i Allsvensk kontext.
Det yttersta exemplet på detta är att DIF tack vare framgångar i Europaspelet jobbat upp en enormt unik tillgång i Allsvensk kontext: Europakoefficienten. Den har potential att ge DIF en intäktskälla som övriga lag (exkluderar MFF) har svårt att nå över tid, eftersom att den så drastiskt sänker trösklarna för att ta sig in i gruppspel. Den håller man nu på att bränna av tack vare missade Europaspel.
Men detta är en tråd om José Riveiro, så låt oss återgå till att fokusera på honom.