José Riveiro – Spanjor, humanist, "rörmokare" och nu tränare i AIK

Klart: cupkungen ny tränare i AIK.

3 gillningar

Då ska vi se, vad har vi på Riveiro:

• Anfallsinriktad spelfilosofi
  • Vill engagera både spelare och publik
  • Vill bygga “attraktiva lag” (återkommande)
  • Vill vinna matcher med underhållande spel
  • Flexibel i taktiken, ej statiska uppställningar
  • Experimenterade en del i Orlando Pirates
  • Organisation och disciplin påstås vara viktigt (det är det alltid)
  • Känd som en fotbollsnörd
  • Goda vitsord överlag, för sitt ledarskap och relationen med spelarna
  • Påstås vara både mentorerande och inspirerande i sin natur
  • Incident med Monnapule Saleng (pirates). Riveiro kritiserade spelaren trots att han hade gjort mål. Tydligen gjorde han en dålig match. Verkar således kunna konfrontera nyckelspelare.
  • Blev av med två assisterande i Pirates pga “hemlängtan”. Bodde kvar själv, trots dotter och fru kvar i Europa.
  • Har gråtit i TV Pirates säkrade titeln.
  • Sydafrikans media har skrivit “respekterad av hela nationen” om Riveiro.
  • Kalldes i Sydafrika initialt (nedsättande) för “Rörmokaren”, vilket påstås vara slang för "omeriterad utländsk tränare. Namnet blev därefter ett internskämt hos supportrarna.
  • Var flygrädd, men har övervunnit flygrädslan. Åkte buss 38 timmar för att komma från Vigo till finska Honka 2014. “Mitt livs sämsta beslut”, kallade han det.

Två intressanta citat:

“Alla vet att när jag säger att jag är en Pirate, då skojar jag inte.”José Riveiro om sin lojalitet och kärlek till Orlando Pirates, efter att han lämnat klubben (på fråga om han kan tänka sig träna en annan sydafrikansk klubb i framtiden)

“Jag var ingen bra spelare… Jag insåg att jag inte skulle bli bra hur mycket jag än jobbade.”José Riveiro om sin egen begränsade spelarkarriär, i en intervju 2019

Det var det jag hittade just nu! Finns säkert mer att gräva fram!

3 gillningar

Har lyssnat på intervjuer med Ribeiro i Testa Stör och Vi är överallt.

Bilden man får är av en lugn karaktär som drivs av att utveckla spelare. En ledare som främst är inriktad på individens utveckling och fotbollsfilosofi som känns väldigt spansk.

Till skillnad från Thomassen får man ingen känsla av “jävlar anamma” och det är inget benhårt ramverk som ska implementeras. Under Thomassen fanns det en mall, antingen passade du i den eller så gjorde du det inte.

Med Ribeiro får jag mycket mer intrycket av en person som har en större flexibilitet och inte kommer tvinga in spelarmaterialet i en form som som inte passar.

Stora frågetecken är såklart hur han är som matchcoach och hur han hanterar press. Det är ställt bortom allt rimligt tvivel att AIK kommer ha perioder av sämre spel och ta förluster mot rivaler kommande säsong.

Vad som är något lugnande är att han verkat i Orlando Pirates, i ett land och fotbollskultur som man måste säga är värre än Sveriges. Och han gjorde det väldigt bra där, även om han också sedan lämnade landet helt efter tiden i OP.

Kort sagt, detta är en person som verkar uppfylla flera av kraven gällande ambitionen att utveckla unga spelare och sätta ett mer offensivt spelsätt. Men som också kommer behöva gå igenom ett elddop med matcherna i cupen och inledningen av Allsvenskan.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: AIK-Silly – rykten och spekulationer

Tack, mycket intressant.

Ang pressen i AIK. Har inte bra koll på Sydafrikansk fotboll, men det verkar inte enbart som smooth sailing.

Hittade detta inlägg.

Verkar alltså ha varit någon form av koordinerat drev mot Riveiro. Om man ska tro uppgiftslämnaren så har egna supportrar fått betalt för att skriva negativa grejer om er spanjack. 300 spänn för tio negativa inlägg eller kommentarer.

1 gillning

Han kommenterar inget i detalj, men han säger i svepande och neutrala ordalag att det var en väldigt speciell fotbollskultur. I stil med “deras passion och vad rivaliteten innebär är något vi knappt kan förstå”. Det vill säga, det var säkert brutalt.

Man kan också förstå detta genom att titta på hans resultat i klubben under de tre säsongerna han var där. Han vann cupen två gånger och förlorade en final. Han vann ligacupen tre gånger. Han kom tvåa i ligan tre gånger. Han tog laget till semifinal i i afrikanska CL 2025.

För detta blev han alltså utjagad ur klubben… det säger något om supporterkulturen där.

1 gillning

TIA confirmed!

Skämt åsido. Har på håll fattat att dessa klubbar har en enorm lokal dragningskraft. Och det tyder såklart på att det finns en speciell energi och dynamik. Säkert ett extremt kul äventyr att vara med på, men förmodligen är dagarna räknade redan när man skriver på. Även om man levererar.

Dock kul att det kommer in en person med denna annorlunda bakgrund. Vem vet, kanske söker han sig till genuina och lite avvikande miljöer. Skulle tveklöst betrakta AIK som en sådan också, givet er särart och historik.

Detta blir dock någon form av omedelbart test av hans förmåga. Truppen är inte klar, men just nu känns den blek. Mycket måste klaffa.

1 gillning

Truppen kommer inte bli klar till premiären. Riveiro får hantera det han får inför sommarfönstret.

1 gillning

Det skrivs fortsatt mycket om Riveiro på sydafrikanska X. Här är ett litet axplock:

Han verkar ha en jävla aura helt enkelt.

1 gillning

Eller så är det bara en naturlig reaktion när en tränare som tagit fem titlar lämnar – och efterföljaren inte levererar direkt? Den aura jag hittills uppfattat är att Riveiro verkar väldigt lugn och fokuserad, ingen som man får något extravagant ut ur.

1 gillning

Jag menar “jävla aura” som i stark aura. Dvs han påverkar folk.
De absolut flesta människor har ingen aura.

När jag skrollar flödet om honom (finns enormt mycket) så ser det ut som en rätt speciell person, baserat på de känsloyttringar jag tar del av. Inte bara en random tränare i ett storlag.

2 gillningar