Dags för en diskussion om underlaget konstgräs. Läste den här artikeln om Etrit Berisha, målvakten kan alltså inte spela matcher på konstgräs vilket är underlaget på Häckens egen arena.
Frågan om konstgräs blev egentligen aldrig speciellt het i Sverige, gradvis började klubbar byta underlag och det accepterades i stort. Ekonomi och nyttjandegrad av underlaget samt bättre på vintern var de främsta argumenten.
Nu har det dock gått 20 år och hybridvarianten har utvecklats rejält, efter många om och men är det underlaget på Nationalarenan och det fungerar bra. Ett annat bra exempel är Gamla Ullevi, där tre klubblag och damlandslaget samsas utan större problem.
I Norge är 13/16 klubbar konstgräslag, det vill säga det är nästan unisont samma underlag alla matcher. I Sverige är det väl ungefär 50/50 beroende på säsong. Är det bra?
Kanske borde vi sträva mot en högre andel lag som väljer hybridgräs, speciellt nu när många klubbar har transferintäkter höga nog att täcka in mellanskillnaden. Att tvinga klubbar byta underlag tror jag inte på och man kan ha överseende med att GIF Sundsvall och klubbar som är belägna där vintern är väldigt lång (även med svenska mått) väljer konstgräs.
Hajade också till när jag läste detta. Låter helt bisarrt, men det verkar vara helt sant.
Just detta tänker jag också. Att tekniken går framåt så mycket att det snart inte borde vara något större problem. Jag förstår att många ägare inte vill svälja smockan att byta ut både ovanpåliggande gräset och själva fundamentet så att hybridgräs kan bli en faktor, men det känns som något som behöver göras om alla lag ska få något sånär likartade förutsättningar.
Jag vet inte vad jag tycker personligen. Jag har vant mig mer vid 3arenas gräs än jag har med själva byggnaden. Vi spelar i en stor innebandyhall typ. Gillar det inte alls. Men gräset bryr jag mig inte mycket om just nu…
Att vi har en målvakt som inte ens kan träna på konstgräs är någon form av komedi. Det påminner mig om när Edvardsen gick till attack mot nya konsträset på Tele2 (raderade ut allt vårt spel). Han sade “Man kan inte glidtackla på det här gräset” … och passade på att lägga till “Jag glidtacklar ändå inte.”