Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen. Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.
I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.
Den 26-årige Hakšabanović har redan representerat nio klubbar. Han inledde karriären i Halmstads BK 2015–2017 och gick därefter till West Ham United. Under den perioden lånades han ut till Málaga och IFK Norrköping. Efter en permanent övergång till Norrköping följde en tid i Rubin Kazan, ett lån till Djurgårdens IF, en flytt till Celtic och ett lån till Stoke City, innan han 2024 återvände till Sverige för spel i Malmö FF.
Svårt att förstå mig på den här spelaren. Sanslös i Peking, meningslös i DIF, värdelös(?) i MFF. Otroligt många klubbar redan som 26-åring. Nu aktuell för Parma? Känns inte som någon man bygger ett lag kring.
Håller med om att han var meningslös i DIF, men fyllde ändå en viss funktion genom att bidra till hype. Han hade ett annat annat varumärke då. Floppade väl inte, men var inte heller någon direkt explosiv tillgång för oss 2022. Det är med viss besvikelse man minns honom. “Imponerande” cv på så kort karriär.
Inte värdelös hoss oss. Men inte heller någon man direkt kan lita på att kunna lyfta laget. Å andra sidan är problemet större. Katastrofal säsong som han inte kan lastas för. Jag är obrydd om han säljs.
Säkert en mycket kompetent person, men samtidigt ett till synes tråkigt och blodfattigt val av vd. Osar allt mer offentlig sektor om MFF, en utveckling som pågått en längre tid. Som utomstående frågar man sig vart MFF är på väg…? Det är mycket snack om värderingar och rollen som “samhällsaktör”… Förstår att MFF på många sätt kommit att etablera sig som något annorlunda än det vi är vana vid här uppe i Sthlm, men jag kan inte komma ifrån känslan av att man blir tråkigare och tråkigare för varje säsong som går.
Det är resultatet av att vi är extremt regionalt dominanta, och inte minst även relevanta. MFF betyder mer för Malmö stad än vad era Stockholmsklubbar gör. Det är oundvikligt att man på så sätt blir en del av samhällsapparaten. Jag tror det har gynnat oss i många frågor.
Det har säkert gynnat er i en lång rad frågor. Men det har säkerligen även gjort er spretiga. Ni är relevanta för Malmö som helhet med alla era intressen och områden, men det ser inte direkt ut som att ni blir mer relevanta i det som spelar roll, dvs den allsvenska kontexten?
Du har förstås helt rätt i att vi inte är på topp just nu. Jag har mycket stark kritik mot hur vi nyttjar vårt ekonomiska försprång. Jag försöket snarare ge en kommentar på din kommentar om offentlig sektor. Att detta är oundvikligt när man når en viss storlek och dominans i en region. MFF är långt mycket större i Malmö än vad ni (och övriga) är i Stockholm. Då blir det lätt så här.
Absolut. Jag kan förstå det. Det finns en dragningskraft. Men valet av vd signalerar ju inte direkt att ni insett hur farligt det är att smälta samman med kommunen. Som du skriver, ni har ett enormt försprång på flera plan. Det borde användas för att flytta fram föreningen i de frågor som är viktiga: Herrfotbollen och dess dominans på den allsvenska scenen först, och därefter spelet i Europa. Jag hade blivit enormt provocerad om vi hade tillsatt en vd som reflexmässigt och pliktskyldigt började prata om sådant som inte har med kärnfrågan att göra.
Varför måste han säga så här:
– Jag är oerhört glad och stolt över att ha fått förtroendet att bli VD i Sveriges mest framgångsrika förening. Malmö FF ska vinna matcher och titlar samtidigt som man med stort socialt engagemang är en stark samhällskraft och det ser jag som en väldigt inspirerande utmaning.
Jo, för att han helt enkelt inte huvudsakligen rapporterar till er medlemmar, utan till sina etablerade kontakter inom Malmö stad med mera.
CSR-floskler från en person som förmodligen aldrig skulle våga kriga för MFF:s sak om det stred mot dessa relationer.
Tar lite tid för mig att smälta detta, men ändå intressant att höra skarpa formuleringar från någon som inte har någon anknytning till MFF. Kommer låta Jimmy göra sin grej och hoppas han har kraft att förbättra organisationen. Alldeles för tidigt att bedöma och jag tycker inte man ska dra för stora växlar av intervjun på MFF.se. Det är ett väldigt tillrättalagt forum och kanske inte riktigt tid och plats att ta ut svängarna.
Men ja, jag kan hålla med om att Jimmy inte riktigt känns som någon nytänkande person. Snarare någon som checkar många boxar i en redan fastcementerad idé kring vad en vd i MFF ska göra. Representera föreningen, säkerställa att vi har goda relationer med diverse aktörer etc etc etc