Matchsnack - Djurgården

Detta tog lite på mig. Jag funderar på om jag omedvetet försöker efterlikna ledarna som styr DIF. Kan ligga något i det…

2 gillningar

Jag tror inte alls att det är otänkbart, även om det naturligtvis är en förenkling. Jag tror på ledarskap, och tror att ledares egenskaper många gånger fortplantar sig i organisationer. Allt annat vore konstigt.

Sen kan man ju tycka att det under alla dessa år borde ha funnits någon eller några andra personer som kunnat bryta igenom detta nervositetsblock och föra en egen linje. Någon som själv säkerställer att en annan kultur och mentalitet får frodas. Detta trots Bosses dominans.

Men nej… Det har inte fungerat. Kulturbärarare som exempelvis Mange och Haris har burit en dysfunktionell derbykultur. År efter år.

Hur som helst - nytt kapitel nu. Honkavaara har fortsatt att inte vinna derbyn. Å andra sidan har han inte heller gjort det till en vana att leverera pinsamma derbyförluster. Så glaset är väl halvfullt ändå, och det får anses vara ett steg i rätt riktning jämfört med de katastrofala upplevelser vi serverades under Kim och Tolles period (inte minst på slutet).

1 gillning

Bland det märkligaste jag läst. Bosse och Henke har vunnit mer än alla andra ledare. I modern tid. Kan ej ske utan att viljan att vinna är störst. Rädsla för förlust tar oss inte hit. Att vinna över tid är viktigast. Titel då och då. Europaframgångar. Allt kan härledas till deras vinnarvilja.

1 gillning

Om man ska tillskriva förra regimen att de “vunnit mer än andra i modern tid”, ja då bör man rimligen i rättvisans namn också tillskriva dessa herrar att de förlorat fler derbyn än andra i modern tid.

Håller med om att rädslan inte är den drivande faktorn bakom att vi klättrat i systemet. Det är transferekonomin och vårt sätt att extrahera värde ur den som drivit oss hit. På många sätt ett skickligt hantverk som vi varit inne på många gånger. Men det är helt uppenbart att vår vinnande modell i transferfrågan inte gått att föra över i derbyfrågan.

1 gillning

Derbyn är mycket tillfälligheter. Tillfälligheter som fäster sig som ett spöke. Skapas av medier. Svårt att kontrollera. Tror inte det sitter i ledarskapet. Då borde det synas i andra sammanhang. Och där har vi allt som oftast levererat. Bra i Europa. Bättre position över tid (lång tid) i Allsvenskan. Och så vidare.

Skrattretande påstående att vår extremt svaga derbyrad är “tillfälligheter”. Självklart kan utfallet alltid härledas till ledarskapet. Frågan här är bara om det är Bosse/Henkes personligheter och “unika egenskaper” som tagit oss hit, eller om det är andra delar av det ledarskap som utövas på Kaknäs och kansliet.

Bisarr tanke att ens jämföra de extremt signifikanta derbymatcherna med andra matcher. Europaspel kommer inte alls med samma förväntningar och samma press som derbyn, tvärt om. Två helt motsatta fenomen, och kanske är “överprestationen” i Europasammanhang till och med ett bevis på den idé vi diskuterar.

2 gillningar

Om det är lätt att ta sig till Europa. Varför har inte fler klubbar lyckats? Varför har inte Hammarby lyckats? Stor nerv i många Europamatcher.

Du skrev “Bra i Europa”. I min bok är det en hänvisning till alla matcher vi spelat i Europa. Och jag inbillar mig att nästan alla håller med om att en gruppspelsmatch i Europa är inte direkt har nån extrem nerv. Förbannat roliga matcher. Spelarna älskar det. Men pressen är inte enorm, och inte nervositeten heller.

Håller med om att pressen är större när det kommer till utslagsmatcher, särskilt när det handlar om att kvala in. Men även där har vi ju gått på pumpen flera gånger. Vi har två framgångsrika Europaäventyr i ryggen, på rätt många försök. Tror du förtränger att vi även misslyckats.

Men visst. Vi har tagit oss igenom någon form av nålsöga och byggt koefficientpoäng (som vi nu bränner av). Inte illa, men inte heller jämförbart med att totalt dominera derbysiffrorna över tid… Vilket vi inte gör.

2 gillningar

Ursäkta att jag kommer och stör mitt i ert internbox.

Det är två faktorer:

1. Tillfälligheter (underorednat)
  2. Planering kopplad till bristande erfarenhet (överordnat)

Trupp och organisation har ännu inte skaffat sig kunskapen kring hur man optimerar för att både ta sig till Europa och levererar i Allsvenskan. Tror vi behöver ett eller två försök till, och lite flyt. Sen är vi där och kan börja bygga utifrån det. Det vore ytterst märkligt om vår strategi enbart ger avkastning i Allsvenskan. Inget tyder pådet vad jag kan se. Vi har rätt bred trupp, ligger steget före i planeringen, och en tydlig spelidé. Allt detta bör gå att föra över till Europaspel. Kanske framför allt nu när conf leauge existerar.

2 gillningar

Håller med om detta. Tror också att Hammarby är välpositionerade rent strategiskt. Som du är inne på handlar det säkerligen mer om mer taktisk och kortsiktig optimering av förutsättningarna, och det är en typ av erfarenhet som byggs upp över tid. Det är mycket som ska fungera kring Europaspelet och man behöver en väloljad maskin för att skapa optimala förutsättningar för truppen… Inte minst på bortaplan.

Det låter basalt, men det är förmodligen inte superenkelt att resa runt till obskyra destinationer med en grupp på 50 personer. En rätt stor logistikapparat som säkerligen stressutsätter en organisation vars vana huvudsakligen är bortamatcher på svensk mark. Det är mycket som kan gå fel.

1 gillning

Dåså, nu har jag landat lite efter 6-0-segern mot blåvitt, och här kommer några tankar:

• Först och främst: Jag anser att det nu är bevisat att Honkavaaras idéer och filosofi gällande anfallsfotbollen är väldigt effektiva i Allsvensk kontext. Vi spelar med rätt högt risktagande över hela banan, och då och då ger det enorm effekt. Förra året hade vi 8-2 mot Sirius, 5-1 mot Degerfors, 6-1 mot Häcken (borta), 4-0 mot Peking (borta) och 6-2 mot Värnamo som utstickande exempel.Och i år har vi alltså fått 6-0 mot Blåvitt, detta trots att vi skeppat både Tokmac och Priske. Det finns helt enkelt hög offensiv potential i spelen, inte bara spelarna som Bosse värvat.

• Hegland har otrolig teknik. Det var länge sedan jag såg den typen av spelare i vår tröja. Han har hittills haft övertag mot alla spelare han mött under året, och dessutom blir det farligt hela tiden. 3 assist mot Blåvitt hade kunnat vara 4-5, och därtill hade han bud på mål. Vet att han grämer sig över att han bara står på ett mål, så vi får se hur han hanterar derbyt. Misstänker att han kan vara en sån som söker rampljuset…

• Piotr Johansson är bättre nu än han var innan skadan. Kanske en hysterisk formtopp, kanske något annat… Eller effekten av att Honkavaara är mer offensivt orienterad än Kim och Tolle var. Både Piotr och Honkavaara ska ha cred för denna förvandling.

• Överlag fungerade spelet över hela banan fläckfritt. Alla visste precis vad de skulle göra, och det såg väldigt väloljat ut. Man ser verkligen att det här laget mår bra av att få tidiga mål som tvingar motståndarna att öppna upp sig. DIF har gjort flest mål i serien första kvarten, och det är nog ingen slump.

• Det tål även att tilläggas att Blåvitt var hysteriskt svaga. Sällan sett ett så osynkat lag… De hade en kvart under inledningen av andra halvlek som var bra, men bortsett från det såg man ut som ett mittenlag i Superettan. Kanske inte så märkligt med tanke på att man saknade många bra spelare, men samtidigt tycker jag inte truppen ser så svag ut. Känslan är att man saknar Thordarson mer än man vill erkänna. Vidare var det intressant att se Coimbra. Såg både värdelös och vårdslös ut på samma gång. Starka Yura Movsisian-vibbar på honom. Han ska väl ändå vara handplockad, så jag vet inte vad de sett i honom. Lär inte blir långvarig i IFK.

Så, över till några funderingar kring matchen mot AIK:

• DIF går in som favoriter sett till hur spelet har sett ut hittills. Riveiro kommer att behöva tänka till för att få matchen dit han vill, samtidigt som jag misstänker att Honkavaara kommer “köra sin grej” med vissa mindre justeringar.

• Vi har en uppenbar svaghet i att Max Larsson ställs mot Yohanna. Den senare är även den spelare på planen som har högst “x-faktor” i sig, så där jag har ett antal funderingar kring hur vi kommer anpassa oss.

• Jag gissar även att AIK kommer försöka testa Rinne i högre utsträckning. Även om Rinne har varit bra hittills så finns det fortfarande spår av osäkerhet kvar, och detta kan AIK dra nytta av.

• På det stora hela känns det som att vi har fler formstarka spelare, och att detta borde bli utslagsgivande. Detta nollas dock ut av det kosmiska derbyhandikappet och underlaget, varför resultatet blir oavgjort. Jag tror på 1-1.

1 gillning

Intressant att jämföra honom med Samuel Salter i GAIS, som också värvats från Kanadas inhemska liga. Salter har sett pigg ut, gör grovjobbet och har bra rörelsemönster. Verkar enligt mig helt redo för steget till Allsvenskan, hade säkert gjort fler mål om inte skador kraftigt hämmat lagets offensiva kvalitét.

Coimbra ser trots sin yngre ålder väldigt mycket ut som en spelare i en lägre division. Ingen slump att han fått så lite speltid hittills, jag tror han har problem i samtliga bitar av spelet.

1 gillning

Jag håller med dig här. Det var någon “expert” som sade att han är den ende i GAIS som spelar mer för sin egen skull än för laget, men så tycker jag inte det ser ut. Det man dock ser är att han inte är särskilt klinisk i sina avslut. Och i det ligger kanske en förklaring till att GAIS inte övertygat poängmässigt. Men Salter ser ut som en rivig och rätt rejäl spelare som gör grovibbet för mig. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror inte man tillåts göra detta för Fidde. Så om Salter tar “onödiga avslut” så är det säkert på direktiv av huvudtränaren.

Med det sagt: Han ser lite kantig ut. Men det där lär väl lösa sig. Jag tror han kommer producera, men jag baserar det huvudsakligen på Fiddes track record. Fick igång Diabate och kommer säkert få igång Salter. Lider förstås lite av att seriens bästa framspelare Lundgren är skadad.

1 gillning

Då så! Dags att skriva av sig av vad som med Djurgårdsögon var en smått otrolig match. Jag hade visserligen på känn innan att vi skulle kunna såra AIK:s svaga försvar med Honkavaaras offensiv, men riktigt så här bra utdelning hade nog ingen spått.

Några tankar:

Allsvenska lag kommer att behöva anpassa sig efter Djurgårdens (Honkavaaras offensiv). Tecknena har varit tydliga länge, och vi ser att “storsegrar” med många mål kommer mycket mer frekvent än under tidigare år. Det bor helt enkelt en skoningslös offensiv effektivitet i spelet, och när spelarna “har dagen” så kommer det att resultera. Jag har inte kollat, men kan tänka mig att oddsbolagen har låga odds på många mål i matchen mellan DIF och Sirius.

AIK hade inte gjort läxan, och lyckades inte alls få bort Hegland. Det är visserligen lättare sagt än gjort nu när han är så het… Men det kan inte anses godkänt att hetaste motspelaren gör 1+2 i en sån här match. Det påminde mig en aning om hur det kändes när HBK ställde ut Kaib mot Yohanna.

Vi verkar ha prickat in en rejäl formtopp på många spelare. Piotr är fortsatt väldigt vass. Lien är extremt funktionell och “bär” anfallsspelet som inte handlar om flärd. Marques visar upp enormt bra spel, inte minst offensivt där han gör ett mål och levererar passningen som friställer Lien på sista målet. Hegland är Hegland. Till och med Rinne känns stabil.

Trots ett markant övertag i farliga chanser från vår sida var känslan att ni vann mittfältet. Siltanen kom inte till sin rätt (som vanligt mot er). Finndell var väldigt bra i ett antal moment, men knappast dominant. Och Hegland är inte direkt ett defensivt monster… Så min uppfattning var att ni var bättre på mitten… Men vad spelar det för roll när det blir extremt farligt varje gång vi bryter bollen? Det liksom blixtrade till i ögonen på våra spelare så fort de anade bolltapp från er, och sekunder senare var det målchans.

Känslan är att den här segern satte punkt för den eviga diskussionen om ett derbyspöke, som bubblat upp och ned och aldrig riktigt lagt sig. Matchen förstärkte även båda lagens “nya identiteter”, till fördel för DIF. Således på många sätt en oerhörd skalp för oss, något jag tror boostar både spelare och supportrar över en längre period.

Känner inte riktigt att jag behöver kommentera domarinsatsen på djupet, då många redan gjort det. Men det tål att läggas till att linjedomare Culum varit involverad i en lång rad avgörande felaktigheter. Anar ingen konspiration, men vill gärna ha en förklaring. Mohamed Al Hakim har i mina ögon blivit seriens bäste domare, men igår var det total katastrof. Detta utlöstes dock av Culum, så jag tror man får spräcka det teamet och pausa stinsen ett tag.

Har även sett att laget och supportrarna firade tillsammans på Sturehof efter segern. Detta är en DIF-grej som börjar bli en meme. Ingen aning om hur det fungerar i andra klubbar, men jag konstaterar att DIF fortsätter kröka på tillsammans med supportrar även trots att Bosse nu lämnat skutan. :slight_smile:

2 gillningar

Sakta i backarna! Solnaspöket kan ha dött, men resten vill vi se bevis på innan vi dödförklarar… :slight_smile:

Vart kommer detta ta vägen?? Jag gissar att AIK inte direkt kommer finna sig i att ligga under er “mentalt” i derbyfrågan. Så även om så är fallet just efter denna match så tror jag att man kommer behöva mobilisera och ta fram något annat i dessa matcher. Vad jag såg under matchen var dock väldigt tydligt: Det var gamla klassikern “pojkar mot män” (sliten klyscha), och det visades mest upp av den attityd och det spel man såg från Kristian Lien.

Min känsla är att diffen vet exakt vad man gör när man anfaller, och att AIK snarare “har intressanta tendenser som kan leda till något”. Det är den stora offensiva skillnaden utöver att diffen har lite bättre spelare på de flesta positioner.

Dessvärre ser det ut som att er trupp i år är vassare än fjolåret. Tokmac och Priske var två väldigt effektiva spelare, men det som sker nu ser ut som ett riktigt lag där fler spelare ser och förstår hur man spelar. Lien är ingen bollkonstnär… men hans robusta lojalitet och länkspel och presspel är fenomenalt. Han verkar även vara en sån karaktär som inte går ned sig bara för att han inte gör mål (dessa vibbar får jag av Hegland). Lite oroande…

2 gillningar

Man behöver ha med sig att vi är i nån form av hysterisk formtopp. Tio mål på två matcher, och sex poäng av Hegland på lika många matcher… Det är inte siffror som “definierar” ett lag, utan avvikelser som sker när saker bara ser extremt bra ut.

Men visst. Jag håller med om att detta lag ser väldigt bra ut. Man jobbar för varandra, och man gör grovjobbet. Den delen sitter. Sen krävs det att någon har en bra dag för att det verkligen ska lossna, men grunden sitter där. Bra jobbat av Honkavaara och även av Bosse som hämtat spelarna.

2 gillningar

Visst är det så men samtidigt har ni flera spelare med poänggaranti som fortfarande inte fått det att lossna. Både Asoro och Okkels har bedömt 8-12 mål i sig under en säsong givet det jag ser nu.

Så jag tror att ni har mer kapacitet än vad ni kanske tror även individuellt och har som sagt fått skruva upp värdet på er trupp efter att ha sett er spela. Tror jag vet vad jag ser eftersom att jag sett oss leverera många mål under flera år. :slight_smile: Noll chans att er offensiv underskattas i serien framöver, som du själv är inne på här:

1 gillning

Då hade de gått före Fallenius och Åslund. :slight_smile:

Men visst, Okkels har ett bra målsnitt historiskt. Kan säkert få det att lossna. Men Asoro (som varit väldigt bra hos oss denna vända) har aldrig varit någon stor målskytt. Tycker inte heller det ser ut som att han utvecklat de bitarna särskilt mycket… Däremot ser han ut att vara en bättre dribbler, ha ett bättre löpsteg och fatta fler korrekta beslut. Smartare, mognare och värderar bättre.

Så han har blivit bättre.

Men någon tydlig striker lär det inte bli av honom i vår miljö. Dessutom har han bara en handfull matcher kvar innan lånet tar slut. Kanske försöker man få till en förlängning av lånet, men något köp lär det inte bli då han rimligen är alldeles för dyr OCH att vi inte vet hur han rejtas hos Jamestown.

1 gillning

OK, kanske tog i lite väl mycket gällande Asoro. Men att Fallenius går före Okkels är märkligt i min bok. Fallenius är en habil spelare, men saknar helt och hållet slutprodukten som krävs. Jag förstår att en sådan som Fallenius lätt gör sig populär hos tränare, men han skadar sig ofta och levererar sällan några mål.

1 gillning