Jag tycker Langhoff såg rätt bra ut igår. Intressant att Honkavaara spelade honom från start också. Då lär han väl ligga långt fram i hackordningen?
Tydligen togs han in som ersättare till Siltanen, som blev kvar ändå. Men givetvis bra med konkurrens på mittfältet!
Ja Langhoff var helt ok. Visade prov på en del intressanta egenskaper och bröt högt. Många splare med träben igår dock, varav han var en av dessa. Minns när han fick direktpass av Tenho på volley, och slarvade rejält med mottagningen så vi åkte på omställning. Å andra sidan är det svårt att klandra honom, inte många spelare i världen som är redo på den typen av passning från Miro. ![]()
Hörde också det, men han har inte alls samma passningsfot. Detta känns mer som en dynamisk och lite hårdare sexa. Lite mer destruktiv, men inte lika destruktiv som Schüller.
Ja han konkurrerar inte direkt med Siltanen, snarare Stensson och Findell.
Och där gissar jag att Stensson kommer vara etta, om han håller sig hel och undviker psykbryt och röda kort. Undrar om vi får se några patenterade hoppstämplingar från honom i år, eller om han lagt av med det givet förra årets katastrofalt usla avstängning.
Det skedde även samtidigt som vi hade tio spelare på skadelistan…
Hörde i DIF-podden att han tillhör absoluta toppskiktet i beep-test, och han ska tydligen också haft väldigt många löpmeter per match under sin tid danska superettan. Enligt samma podd var han även den spelare som drog på sig flest frisparkar i hela ligan förra året. Men enbart tre varningar. De sa även att han kommer klara av både sexan och åttan, med vana från hur han spelade i förra lagets 442.
Så jag håller tummarna för en mångsiktig spelare med hög spelförståelse. Även om hoppet till Allsvenskan kan vara kännbart.
Bara att hoppas på att vi har bettat på näste Silas Andersen här, även om jag inte riktigt ser det just nu. Alldeles oavsett är det rätt vågat av Bosse att släppa Schüller och Ekdal och ersätta med denne dansk. Förhoppningsvis ett vinnande drag. Jag kan bara utgå från att Langhoff OK:ats av alla i organisationen, givet de förändringar som sakta görs i vår rekryteringsprocess.
Match idag, och prestationen kommer tolkas som en stor indikation kring vilka förväntningar vi kan ha på vårsäsongen.
Laget är svårbedömt. Det finns luckor, och det är jättetydligt att fler spelare behöver kliva fram och göra mål under säsongen.
Mikael Anderson saknas i truppen, och det gör även Leon Hien och Adam Ståhl.
Känslan är att Honkavaara kommer ställa upp:
Manojlovic
Piotr - Une - Tenho - Max Larsson
Finndell - Siltanen
Åslund
Okkels - Lien - Nino
Tror inte han riktigt vågar spela Hegland före Åslund än, trots att Hegland sett bättre ut. Gissar även att Okkels går före Fallenius just nu, och att Nino blir svårpetad med tanke på tre mål senast.
Du tror alltså att han petar sin absoluta favoritspelare Fallenius? Jag ser honom som den första spelaren han tar ut i elvan.
Ja, det tror jag. Även om jag vet att han gärna favoriserar Fallenius.
Okkels är helt enkelt en i grunden bättre spelare, särskilt avslutsmässigt. Fallenius måste ha dagen, men Okkels kan leverera mål utan att ens vara bra.
Sen vet jag inte om Honkavaara delar min uppfattning är. Men eftersom att han inte verkar ha något emot Okkels så tänker jag att målfarligheten blir utslagsgivande.
Kort om dagens match:
Honkavaara valde att satsa på Manojlovic före Rinne. Då ser jag det som en done deal att Filip blir etta i år. Har svårt att se att han roterar igen utan tydlig anledning.
Fallenius gick före Okkels, och gjorde det bra. Ruggigt fin nedtagning i samband med upprinnelsen till 1-0-målet efter bara 1 min 40 sekunder.
Nino såg bra ut igen. Men skadade sig. Också igen. – min personliga uppfattning är att det inte går att bygga något kring spelare som har den där skadefrekvensen. Hur mycket man än sympatiserar med dessa, och hur mycket man än gläds åt deras framgångar, så vinner man i längden på att ha spelare som är hälsomässigt pålitliga. Frågan är om Bosse tvingas agera nu, eller om han lutar sig mot den redan tjocka truppen. Man bör väl även föra till protokollet att skadan uppstod på vår formstarkaste spelare på vår svagaste position…
Piotr Johansson ser idag ut som en bättre spelare än Adam Ståhl (skadad). Och det är väl fint att vi sätter bra spelare på banan, men det återaktualiserar frågan om att vi sannolikt inte kommer ha vår huvudsaklige kapten på planen. Piotr bör gå före.
Och det för oss till tredjekaptenen - Une. Ser väldigt bra ut med Miro i mittlåset, samtidigt som BP hade det tufft och egentligen bara satte oss på prov nån enstaka gång. Kan således bli så att Marques/Hien inte alls blir mittbacksparet i år, utan att vi faller tillbaka på det mer stabila och rutinerade paret Une och Tenho.
Fint att Finndell får göra ytterligare en bra match. Hela mittfältet fungerade bra idag. Man var påkopplade och etablerade dominans, samtidigt som man hade vaknat med helt OK passningsfötter. Såg stabilt ut, även om det är svårt att bedöma kvalitén på BP:s mittfält.
Får passa på att hylla Lien. Två mål idag, och bud på två till. Har skapat en hel del även tidigare matcher, samt under hela den korta sejouren i DIF även varit en bra target och bra framspelare. Känslan är även att han tar rejält med löpmeter och är jävligt jobbig. Han är absolut ingen Priske, men däremot känns det som att han är “tillräckligt bra” för att kunna hålla denna roll i DIF.
Stabil match. Har inget att klaga på annat än när Oliver Berg snurrade upp oss tidigt i första, men brände läget. Extra skönt att avancera i cupen när man initialt satt sig i en så rutten sits pga premiärtorsken mot Falkenberg.
Spelmässigt fick vi vissa kvitton som indikerar någon form av stabilitet och höjd. Det är däremot komplett omöjligt att sia om hur vi skulle stå oss mot exempelvis Hammarby, Mjällby, GAIS och MFF…
Jättebra sammanfattning. Det enda jag känner att jag MÅSTE tillägga är att det är otroligt skönt att känna hur all negativitet blåser bort så snabbt. Man märker det så tydligt.
Vi bygger upp enorm negativitet och pessimism på väldigt kort tid när det finns sportslig osäkerhet, och sedan försvinner allt på samma gång när vi får minsta lilla framgång.
Ja. Det ligger helt klart något i detta. On and on it goes. Och det bottnar som du säger i att man är osäker på truppens kvalitet.
På något sätt är det väldigt ofta så att “vi” etablerar en kollektiv uppfattning om att det är upp till truppen att prestera för att övertyga oss. Det är ytterst sällan man känner att trupp och läktare bildar ett “vi” som tillsammans ska besegra motståndarna. Besvikelsen ligger alltid runt hörnet. Detta ligger oss säkert lite till last, samtidigt som man såklart behöver alstra en kravbild från supporterled för att saker inte ska förslappas…
Otroligt många intressanta punkter, vet inte vart jag ska börja ens. Mittlåset kanske då man ändå ska bygga bakifrån och jag är enig, såg riktigt stabilt och bra ut och som utomstående hade jag nog valt att köra på rutinen där och jaha, är han tredjekapten nu? Vilka är de andra två?
Lien, lien lien, kom från ingenstans men ser ju ut att vara årets kap. Är inte lätt att komma in i en storklubb och leverera direkt men han fixar det. Sjukt imponerard! Fortsätter han så kommer han bli enormt värdefull i år.
Piotr/Ståhl, never ending story men väljer man att signa nytt med Johansson måste man ju närstan också spela honom eller är jag ute och cyklar då?
Sedan, jag älskar ju Fallenius, otrolig person och spelare så bara kul att se men okkels lär nog gå föra, vore konstigt annars. Nino däremot vet jag inte riktigt vad an ska göra med. Är helt ok-ibland. men tar också upp en plats i utlänningskvoten så kanske vore smartast att avyttra?
Det svåra med mittbacksfrågan är att Honkavaara egentligen vill spela med snabba mittbackar som står högt. Dvs det han får av Hien och Marques, och inte det man får av Une och Tenho. Vi får se hur principfast han är där. Lär bli en korrigering som du säger, att vi börjar bygga bakifrån.
Gällande kaptensfrågan så förstod jag det som att Ståhl är kapten, men att Stensson och Mike också ingår i kaptensgruppen. Hittills har det dock sett ut som att det är Une som fått bära bindeln när inte Ståhl spelat. Så det är väl ingen optimal situation, även om jag inte tror att den behöver överdramatiseras. Förra året röstade spelarna, och då vann Une. I år valde Honkavaara själv, men det ser ut som att vi trampar i samma fälla igen, med kaptener som inte alltid spelar…
Ja, han verkar inte ha varit särskilt dyr heller. Så hittills får man väl säga att detta är en rare win för vår scoutingorganisation. Det har varit oerhört svårt att tillsätta nior historiskt, och det är nästan alltid förknippat med stora investeringar som går snett. Nu kan det vara så att vi träffar perfekt, likt hur vi gjorde med Hummet.
Nästan alla tyckte den förlängningen var märklig. Inte för att folk har något emot Piotr, utan för att alla ville se en förlängning med Theo i stället. Så även jag. Theo har en annan höjd i sig, och verkade precis ha repat sig efter den psykologiska smällen i derbyt mot er för ett par år sedan. Sen blev det ändå en oväntad förlängning på Piotr, vilket ingen var beredd på. Samtidigt som vi har Ståhl. Det är väldigt svårt att förstå hur både Honkavaara och DIF tänker här, så jag vågar inte spekulera. Men Piotr har sett bra ut nu när han fått spela, så kanske är det Ståhls skada som helt enkelt öppnar dörren för Piotr. Annars tror jag Honkavaara hade föredragit sin “landsman”.
Han verkar ha exakt allt som behövs för att bli en riktigt bra spelare, förutom kyla i avsluten. Vi vet att personligheten är 10/10. Vi vet att han är omtyckt och lojal. Vi vet att han ser jättebra ut på träningar, och i de sammanhangen tillhör de bästa i laget. Vi vet att han har internationellt tempo i sig.
Vi vet samtidigt att han inte lär explodera och börja ösa in mål över en natt. Så vill vi ha något mer utslagsgivande då är han tyvärr för trubbig. Vill vi ha lojalitet och systemunderkastelse, då är han perfekt. ![]()
Nino är svårbedömd. Hämtades från Bodö/Glimt, men det är svårt att se på honom att han tillhört den miljön. På Gulliksen kunde man ändå direkt se att det fanns en annan nivå. Nino har något i sig, men han är våldsamt enbent och “älgsnabb” snarare än kvick, vilket gör att det ser väldigt trubbigt ut. Så som du säger, kanske bäst att avyttra ändå.
Vi får se om det görs några fler korrigeringar i truppen nu. Man lär låta Jawla lämna (får inga chanser), vilket rimligen innebär att man måste tänka till gällande vem som ska spela nia när Lien inte kan. Samtidigt är truppen redan för stor.