Regeländring vid maskning - men löser INTE största problemet

Regeländring på gång gällande maskningar (beslut 28 feb, börja gälla i sommar)

MEN varken SvFF, UEFA eller FIFA gör något åt maskningen, spelsabotagen, som de som INTE har bollen gör inte ens då de kommer nya och ställer sig ivägen!!! Som det är nu blir det bara varning ibland om spelaren flyttar benet och blockerar då frisparken slås, men med “avlösningarna” av vem som kommer och står ivägen blir det mycket stoppat…

2 gillningar

Håller med, man skulle kunna ta ett ordentligt grepp om frågan. Det borde skett för länge sedan. Nästan allt destruktivt beteende går att reglera bort om man bara vill.

Såg även denna:

Jag har väldigt svårt att ta domarkåren och tillhörande organisationer på allvar. Det råder en extrem enighet i att fotbollen världen över befläckats med direkt efterblivna beteenden från spelare. Det spelar ingen roll om det är en reko spelare eller en fifflartyp. I princip alla har anpassat sig efter ett korkat och slött regelverk.

Vad som är än värre är att domare under denna horribla utveckling försökt attackera fotbollens helt centrala känslokomponent. Man vill “lugna ned” spelare för att motverka kaos på planen etc etc. Allt handlar om att kastrera spelarna, och i förlängningen supportrarna och hela arenan.

Man kan tycka vad man vill om detta, men tar man bort euforin från upplevelsen (på plan och läktare) så dödar man fotbollen. Därför är domare, tills jag ser att motsatsen bevisat, att betrakta som fiender till den riktiga fotbollen.

1 gillning

Regeländringen om stanna ute längre är också korkat tänkt. För att stoppa fake”skador” gör de en regel, som straffar snälla lag ännu mer än nu! Ruffarna tjänar redan på att stoppa kontringar genom ruffet och gett motståndare smällar utan att bli straffade för det, vilket kan dra ner kapaciiteten hos motståndaren*, och nya idiotregeln gör det ännu mer orättvist…

*T ex som Gais sparkade ner Besara ideligen 2024, så Besara kunde inte spela en del matcher efter och spelade halvskadad resten av säsongen med deformerad vad.

Det är snarare regel än undantag att försvarare ruffar vid risk för kontringar genom att springa in i anfallaren, vilket s g s aldrig blir varning…

2 gillningar

Mycket av problemen är lätt att lösa genom att helt enkelt dela ut varningar i efterhand till vissa typer av förseelser. Då kommer det att upphöra.

Sen vill egentligen inte att det ska vara så lätt att bli varnad. Men vissa helt uppenbara fusk är ju inte svåra att nypa åt.

1 gillning

Jag tycker det är för lite varningar - eller rättare sagt tycker jag att det ska ändras till att LÄTT bli KORTA utvisningar (t ex 15 min EFFEKTIV tid) så rufflag kan bli 2-3 spelare kort ett tag, för då skulle laget de ruffar mot få fördelen. Som det är nu är det SENARE motståndare som tjänar på det genom avstängningar.

MEN det har blivit mindre dåligt, förr var det ofta överfall utan att det blev varningar. T ex på Pele 1958, ett under att han kunde fortsätta spela.

((Själv spelade jag mycket snällt i moderklubben, men då jag bytte till Sankt Erikscupen, råkade jag ut för en bensax direkt utan han blev varnad! Då började jag spela mycket hårt, inga hälsänesparkar e d men det första jag gjorde varje match var att ta fart och springa på “min” motståndare, vilket skrämde en del så att de hoppade undan resten av matchen. Jag blev aldrig varnad - utom en gång då jag försökte ta med handen och inte nådde haha ))

Det var länge sedan och förbunden har fortfarande inte ordnat så att ruff inte lönar sig nästan alltid.

En annan sak som har blivit bättre än att domare numera dömer efter om man blir av med bollen även utan att ramla.

1 gillning

Vissa saker har blivit bättre. Det håller jag med om.

Men det farliga med att övervarna är att man dödar sportens känslor. Det måste fortfarande finnas kamp och det måste fortfarande finnas anledningar att satsa ordentligt.

Vet att vissa lag såklart sätter i system att “ruffa” sönder matcherna, men å andra sidan vill nog ingen se en helt steril match utan närkamper.

Fin balansgång.

Men steg ett är att bli av med allt uppenbart fuskande som bara provocerar. Exmepelvis målvakter som fejkar skador, etc.

Då borde ju det FÖRSTA vara att få bort att motståndarna blockerar då lag vill sätta igång frisparkar snabbt… :slight_smile:

1 gillning

Håller med om just denna del, och vill bli av med allt spelförstörande som sker, inte minst utanför spel. Men att gå för hårt åt “ruff” under match riskerar att slå fel.

Sen ska det tilläggas, i likhet med vad jag sa tidigare, att jag har svårt att tro att nuvarande ledarskap ens kan skapa nån riktig förändring. De verkar ju inte ens vilja tillämpa den nya regeln om hur länge målvakterna får hålla i bollen…

1 gillning