Gällande Deportivo Alavés agerande efter säsongens slut kan det starkt ifrågasättas hur de hanterar det gällande kontraktet. Tack och lov står Sköldmark på sig, enligt uppgifter från GP.
Anledningen till klubbens plötsliga försök att pruta beror sannolikt på att de vill köpa loss den finländska mittbacken Ville Koski, som de lånade in ungefär samtidigt som Diabate. Koski har dock endast spelat omkring fyra matcher.
Att en klubb som Deportivo Alavés föredrar att låna in spelare under vinterfönstret är förståeligt; de vill undvika dyra kontrakt vid en eventuell degradering. Men om man lånar en spelare med en överenskommen köpoption börjar man inte omförhandla priset när man sitter med facit i hand. Det gäller i synnerhet för en spelare som varit direkt delaktig i att säkra klubbens förnyade kontrakt i La Liga.
Här visar Sköldmark prov på principfasthet och professionalism. Klubbens ekonomi behöver de dryga 29 miljonerna (exklusive lånintäkten på 4 miljoner)
betydligt mer än att få tillbaka en besviken Diabate.
Prioritet framöver måste vara att värva en etablerad defensiv mittfältare (en “6:a”) direkt till startelvan, samt en central mittfältare (en “8:a”) med spetskompetens på fasta situationer och inlägg. Anfallare finns det redan gott om, men spelare som Salter och hans kollegor behöver bättre leveranser för att kunna omsätta chanserna i mål.
Ja helt rätt, tycker inte han ska vika sig en tum. Att större klubbar håller på sådär är extremt utstuderat. Ett jävla fult tiggeribeteende helt enkelt, som om vi svenskar vore dumma i huvudet. Man kommer sannolikt också försöka vända spelaren mot klubben om man inte redan gjort detta. Frågan är vad som händer då, om ni eventuellt tvingas vika ned er…
Oavsett, kul resa för Diabate. Från att ha spelats på “fel position” i under VSK:s absurda 2024 - när man hade Jabir Abdihakim Ali som brände extremt många målchanser - till att få ett sent genombrott under Fidde.
Får se om han får igång Salter lika bra. Underpresterar rätt kraftigt mot sitt xG, men står bara på två mål. Kan vara så att han bara behöver lite islossning. Han står just nu på högst totalt xG i hela serien…
Han gjorde sitt andra mål igår, mot Hammarby. Som jag skrev i annan tråd tror jag han behöver bättre serverade passningar för att öka sin målskörd, han är den typen av anfallare.
Jag är inte särskilt förtjust i mätverktyg som xG och xP, eftersom de kan vara ganska missvisande – framför allt på individnivå. Om vi bortser från gårdagens match, och leker med tanken att linjedomaren i premiären inte hade gjort bort sig vid det bortdömda målet, så hade Salter stått på två gjorda mål efter åtta omgångar. Det är exakt vad Diabate stod på efter lika många omgångar förra året, och då hade han ändå redan en allsvensk säsong i ryggen.
Det handlar visserligen om två ganska olika spelartyper; Salter är mer delaktig i spelet och möter ofta för att hämta boll, medan Diabate var en renodlad targetspelare som främst skulle verka i straffområdet utan tanke på defensiven. Men om vi lyckas värva minst en skicklig spelare i de tidigare nämnda kategorierna i sommar, är jag övertygad om att Salter kommer att nå tvåsiffrigt i målprotokollet.
För egen del handlar det om att addera kvantitativa mått till kvalitativa bedömningar. Jag kan inte säga att jag “sett” alla Salters brända chanser. Jag tycker han ser ganska intressant ut, men det kan vara som ni säger… Att han behöver “bättre passningar” för att kunna leverera bättre avslut. Kanske tar han massa idiotavslut?
Tittar man över en längre period är det dock rätt tydligt: Spelare som både har ett högt xG och presterar målmässigt över detta xG bidrar enormt till poängproduktion för laget. Skulle säga att Mjällbys guld i fjol i väldigt stor utsträckning handlade om den typen av effektivitet. Man hade väldigt bra spelare och ett bra spel, men med “normal” effektivitet hade man aldrig tagit guldet före Hammarby. Stor skillnad i jämförelse med exempelvis Sirius i år, som match efter match har ett spel som genererar ett xG-övetag långt mycket starkare än Mjällbys fjolår. Sirius ser inte ut att leva på övereffektivitet.
Varför tror du att man valde en annan spelartyp här när det fungerade så bra med Diabate? Vad är det man vill förändra? Eller har man tvingat honom att hålla på med länkspel och annat till följd av alla skador på bärande spelare?
Är inte Salter rätt “kantig” och inte särskilt klinisk? Jag har inte sett alla era matcher men får intrycket att han är en högenergi-spelare som på det sättet passar in i GAIS. Men det är inte Lundgrens fötter vi ser hos kanadensaren.
Kikade igenom samtliga av Sam Salters avslut i GAIS (AS och svenska cupen). Ser ibland ut som att han är väldigt ivrig att få iväg avslut. Huruvida detta tyder på rätt instinkter för en anfallare, eller att han felvärderar lägen låter jag vara osagt. Tittar man isolerat på Allsvenskan skulle jag väl hävda att han borde gjort ytterligare två mål (samt utöver det förstås det felaktigt bortdömda mot DIF). Han har en stolpträff mot Elfsborg (tror jag) som bör vara mål. Han har även ett helt rent avslut från nära håll mot DIF när Rinne gör en monsterräddning. Det avslutet går lite för centralt skulle jag säga.
I övrigt är det en ganska lång rad av avslut som känns medelmåttiga eller ibland svaga.
Med det sagt tror jag också han kan komma upp i över 10 mål. Han har en bra förmåga att hitta avslutslägen. Kanske är det lite svårare att göra mål i Allsvenskan än ligan han kom ifrån, och att det krävs viss kalibrering från honom där. Eller så är det helt enkelt så att han följer tränarens instruktioner.
Här är en bonusbild från ett friläge från Salters sista match i Kanada:
Det där underlaget är väldigt äkta. Påminner om gamla tv-spel. Det finns inte en scout för en svensk klubb som kan avfärda en striker som formats i sådana miljöer.