Sätter upp ett ämne för att diskutera AIK:s matcher. Inleder tråden med att fråga @Biblioteksgatan om kommentarer från gårdagens match (förlust 4-1 mot Viking).
Samma Viking som besegrade DIF med 3-2 på Gran Canaria tidigare i år.
Läser på lite snabbt på nätet om matchen. Det verkar gro en oro kring spelmässig organisation och försvar, och känslan är att många (vissa motvilligt) håller på att kalibrera ned förväntningarna på årets säsong.
Man har helt enkelt än så länge inte sett några bevis på att nya “vägen” kommer bära frukt, och det leder såklart till frustration. Lär dock betala av bättre när vi kikar på matcher längre fram, när både Takkulas och Riveiros idéer fått fästa sig bättre.
Detta stämmer. Stor försvarsmässig oro. Begriper själv inte hur vi ska få ihop detta, men tvingar mig själv att ha tålamod. Min optimism är helt klart återhållsam. Finns embryon till bra spel och intressanta kombinationer men det kan också vara så att jag intalar mig detta, och att jag är så van vid MT:s dödgrävarboll att allt ser ut som tiki taka.
Det finns en risk för bottenstrid. Det var inget allsvenskt topplag jag såg igår. Samtidigt var det norska mästarna vi mötte, så inget dussingäng. Samma lag som besegrade DIF. Så kanske borde man inte överdriva vikten av resultatet.
Förstår också att vi mer eller mindre måste tro på nya vägen. Oavsett vad ögonen ser. Men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var orolig.
Jag tror vi kan undvika bottenstrid om man sätter ett “försvarsblock”. Målvakt, två mittbackar och två sittande mittfältare. Dessa kommer behöva kriga 100% i varje match, ligga på gränsen och vara kompromisslösa.
På kanterna kommer vi vara defensivt i underläge tror jag, men det är inte lika illa. Många lag vill spela sig igenom centralt, att slå inlägg från ytterzon är enklare att försvara sig emot med ett samlat försvar.
Tror också det är förklaringen till att Mujanic inte fått starta hittills – han är inte riktigt den typen av spelare som gnuggar på små ytor (vad jag sett) utan mer av en play maker som gillar stora ytor och att slå smörpassningar.
Precis så. Mujanic har riktigt bra fötter i uppspelen, inte helt olik hur Magnus Eriksson var när han hittade den rollen i DIF. Kanske inte riktigt funkar innan rytmen har satt sig och medspelarna förstår hur de ska löpa.
Dessutom spelar nu Csongvai som mittback kan stå för uppspel. Vi får se om det fortsätter så, eller om Riveiro vill ha in en till klassisk mittback som Cissé.
Även jag är orolig för detta. Men det är sen gammalt.
Man tänker sig att det ska finnas tålamod givet en ny linje. Men det vilar på att man kan se något som har potential att växa fram. Och då är jag extra generös. Normalt är det segrar som räknas.
Hammarbys inkörningsperiod under Kim Hellberg var jättetydlig. Krävdes nästan en halv säsong, men därefter tog det fart. Det var många som ville rulla tillbaka strategin och byta ut tränaren.
Är dock osäker på om man får ett halvår hos er. Det kan ju dessutom ta längre tid, då ni per i år ligger längre bak i truppbygget än vad bajen gjorde inför 2024.
Det är rätt att vi är inne i ett projekt som är betydligt yngre än vad Bajens var när Hellberg fick förtroende 2024. Men vi har också svart på vitt att vi inte riktigt är lika benägna till kortsiktighet på tränarsidan.
Mikkjal var uppenbarligen omöjlig på lång sikt redan under inledningen av 2025, även om vi då fick resultaten med oss. Många ville se hans avgång efter Europauttåget, men klubben valde någon typ av stabilitet. Skulle dock säga att fallet med Berntsen var det där man borde agerat tidigare (innan fönstret vintern 2024) men det är kanske inte jämförbart med tränare.
Hur som helst tror jag Riveiro får året ut vid alla scenarion utom ett, att vi riskerar åka ut när vi går in på sista tredjedelen av säsongen. Inte “ligger nära nedflyttningsplatsen” utan rent konkret är på nedflyttningsplats plus att spelarna gett upp. Drastiska beslut ska kräva drastiska situationer.
Ja precis, detta måste ändå vara miniminivån för att visa någon form av tålamod med projektet. Nu har han inte heller mängder av legacy-spelare i båten som kan ställa till det och börja gnissla.
Biter mig i tungan här. Det kan bli dålig stämning i leden oerhört snabbt om man inte har lite flyt med poängen. Jag pendlar mellan stark oro och hopp. Kan inte minnas att jag haft den här typen av känslor inför någon säsong på mycket länge.
Vi får se. Å andra sidan har man varit mer transparent nu än tidigare, inbillar jag mig. Så utgångsläget är inte det vanliga och ska inte heller jämföras med vanlig trupp-oro.
Veckans skadestatus kom igår. Rätt bra grej som flera klubbar har börjat med.
Klart är att Sotte missar matchen. Ingen tidsram för någon spelare, men både Edh och Ellingsen “gör rehab enligt schema”. För Ellingsen är det väl den längsta rehaben i klubbens historia.
Noterar också att det inte kommer bli någon extraordinär publiksiffra på söndag. Mellan 13-14K kanske och sannolikt den lägsta av de tre stora lagen i Stockholm.
Hittade en uppskattning över detta på SvenskaFans (från 18e).
Cissé är med i matchtruppen i morgon. Spekulativ elva:
Nordfeldt
Wilson Cissé Csongvai Tychosen
Besirovic Geiger
Hove
Celina Flataker Yohanna
Tror tyvärr Hove startar på bekostnad av Kouamé. Men både Yohanna och Flataker går in. Rätt svårt att gissa, men tror inte Riveiro vill rumstera för mycket.
Kollade matchen med ett halvt öga. AIK såg betydligt bättre ut offensivt, med en hel del fina kombinationer. Gör en helt OK match, även om man bjöd Oddevolds på en del chanser. Noterbart är att Oddevold har en närmast brutal miss i andra där det ska vara mål 11 gånger av 10.
Men, känslan är att AIK vann hyfsat välförtjänt, och jag misstänker att man nu kan andas ut lite.
På det stora hela en bra match. Det offensiva spelet satt bättre och det kunde ha slutat 4-2 eller något liknande. Mujanic hade skott i ribban och både Hove och Kouamé brände öppna lägen.
Man lyckades också trötta ut Oddevold med spelövertaget, det märktes både att det är ett Superettanlag och att de inte riktigt hade en plan B när 0-1 väl fallit. Men spelade ändå bitvis bra och det är tydligt att defensiven i AIK fortfarande har stora frågetecken.
Till exempel Wilson, som absolut gör en hel del bra men likväl gör minst en jättegroda per match. Den här gången kapade han en spelare precis på linjen, men domaren trodde det var på boll.
Pavey gick in och gjorde en stabil match igen, likt mot Viking. Fick en hockeyassist på första målet. Bergquist tar vänsterbacken i sinom tid, men känns ändå 50/50 på högerbacken vilket känns kul. Också kul att Filling fick hoppa in och göra mål och att Celina fick sätta en på slutet.
Tycker Mujanic börjar se intressant ut. Han ger dock ingen direkt dominant känsla, utan snarare handlar det om att han verkar smart och duktig på att läsa spelet.