Intressant och positiv effekt av en riktig bortasektion. Det finns som bekant inte under ickederbymatcher på Nationalarenan. Man förlitar sig i stället på stora avspärrningar och ordningsvakter.
Antar det behövs någon form av ombyggnad, vilket inte ligger i AIK:s händer. Men eftersom vi använder arenan mest och säkerheten är viktig borde det vara en fråga för arenabolaget, kan man tycka.
Detta är intressant, men frågan är om det är rättvist att titta enbart på det som händer på arenan? Det är fördelaktigt för klubbarna såklart, men polisen lär ju bunta ihop alla händelser oavsett var de sker när de målar sin negativa bild av arrangemangen.
Jag vet inte om jag har rätt, men min känsla har alltid varit att stora volymen av ordningsstörningar sker utanför, och i anslutning till, arenan.
Just inne på arenan händer en del, men det förstoras också upp av att allt kablas ut i sändningarna. Men generellt brukar väl kaoset peaka utanför arenan? Och att det är där alla polisresurser slukas?
Jag tror det är en stor fördel för MFF. Dels är kamerorna i direktsändning och det som sker kablas ut maximalt. Det blir också maximal pr-skada, egentligen oavsett hur illa eller svårhanterbar en händelse faktiskt är.
MFF har nu ett starkt trumfkort på hand i dialogen med polis och kommun. Man lade en relativt stor summa av sina egna pengar på att bygga om och förbättra sektionen. Resultatet blev en kraftig förbättring.
Sedan har du nog rätt i att mycket mer sker utanför och i annan anslutning till arenaområdet. Men där har ju också klubbarna rimliga skäl att inte kunna ta ansvar, till skillnad mot själva matcharrangemanget.
Genom åren har det skett ett antal rusningar och problem i anslutning till bortasektionen på Nationalarenan. En ombyggnad ligger inte i AIK:s händer och vi har sämre möjligheter att påverka givet att kostnaden hamnar på arrangören, så länge inte avtalet förhandlas om.
För AIK:s del innebär avspärrningarna också ett relativt stort publikbortfall på de två etage där vår kärnpublik håller till.
Håller helt med om att rimliga skäl finns, men tror fortfarande att allt stök används för att legitimera mängder av andra åtgärder. Tror även att många medier lutar åt samma håll som polisen i sin rapportering, även om det finns enskilda tyckare som lyfter fram det orimlig i att föreningarna bär ansvar för vad varje supporter gör under matchdagen.
Men jag håller med dig. Detta kan och bör användas av MFF.
Vet ej exakt. Det är alla platser direkt över sektionen, se bild. Sedan har man en buffert på båda sidor på etage 1. Men på en höft 2000 platser totalt.
Platserna på etage 2 kan heller inte säljas till bortalag, på grund av logistiken med insläpp.
Känns som en match där ni vid en fullträff verkligen kan få in positiv energi i projektet. Samtidigt vore det naivt att förvänta sig det utfallet.
Nu tycker jag visserligen inte Häcken ser särskilt pålitliga ut. Men detta kommer oavsett att bli en prövning för både Riveiro och även AIK som förening.
Det viktiga här för AIK, om jag får resonera från ett utifrånperspektiv, är att man dels visa positiva tendenser, dels hindrar en rejäl överkörning. Fint också om man kan få signaler från några spelare om att ett genombrott kan ligga i korten under våren.
Ingen förväntar sig AIK-dominans. Det lär finnas uthållighet “uppåt”, men mindre tålamod nedåt. Som vi varit inne på många gånger.
Oavsett så känner man verkligen hur allsvenska glöden tänds redan nu.
Får säga att detta är omgångens mest intressanta match, om man räknar bort egna laget. Främst för att det ska bli riktigt intressant att se om AIK “kommit längre”. Det är lite likt Djurgårdens läge inför BP-matchen på så sätt. Dvs stor ovisshet gällande vilken prestation man ska förvänta sig och läget i laget, men ändå på något sätt hoppfullt.
Har du nån idé kring varför Kouame behandlas så styvmoderligt? Är det det gamla vanliga, att man inte fullt ut litar på spelarens defensiva egenskaper/instinkter?
Känns ändå som att han visat upp rätt intressanta egenskaper, och vi vet ju varför han värvades. Förr eller snare måste man visa att man vågar satsa på honom inbillar jag mig.
Det finns en förklaring som är inne på just det du påpekar, gällande “grovjobbet” där Hove är duktig.
Hörde spekulationer i en podd om att det finns säljkrav och därför spelas Hove. Han, Csongvai och Celina, som samtliga fått spela mycket, tillhör gruppen utländska spelare 25+ med hög lön.
En faktor kan vara att Hove trots allt gjorde 8 mål i fjol och definitivt är en fox in the box. Men hans roll passar egentligen inte i nuvarande spelsystem och han passar definitivt inte som ytter. Därför verkar Riveiro vilja ha honom på tian, trots att han saknar den kreativa spetsen man skulle vilja se där.
Intressant, givet alla dessa rykten kanske man ändå får räkna med att ni skeppar ytterligare någon spelare innan serien startar. Förmodligen till Norge.
Jag hade nog ändå tänkt att det var viss oro kring det unga bygget som gjorde att man behöver prioritera vissa spelare som är lite mer erfarna. Men det kanske är så enkelt som att man helt enkelt måste avyttra en till.
Riktigt trevlig seger mot Häcken, som innebar avancemang. Redan här kan man bocka av “överprestation” givet förväntningarna och notera att Riveiro lyckades bättre än Thomassen med cupens gruppspel.
Spelet var det bästa hittills under Riveiro och jag tycker AIK styrde matchen, även innan psykfallet Andersens utvisning i slutet av första halvlek. I princip alla spelare inklusive inbytta gjorde minst godkända insatser.
Några som stack ut var Cissé, Hove, Yohanna och Mujanic. Cissé ser precis sådär mittbackig ut som man vill, lång och fysisk, bra i luften och spelar enkelt. Mujanic och Hove hade fin dynamik på mitten.
Åter igen fick en inhoppare göra mål, Flataker. Enda negativa är fortsatt att vår nia inte sätts i speciellt många direkta lägen.
Yohanna gjorde två riktigt fina mål och den här matchen känns som hans definitiva genombrott. Även Pavey och Wilson gjorde stabila matcher, Wilson ägde Agbonifo rejält ett par gånger. Pavey kunde blivit målskytt men Andersson kom ut väldigt bra i det läget.
Nu väntar GAIS borta i kvarten. Av svåra motstånd är det ändå kanske det jag valt före Hammarby och Mjällby, men efter Sirius. Återstår att se om matchen spelas på Hisingen eller Gamla Ullevi.
Tillägg: Det blir Nordic Wellness Arena. Lördag klockan 13.
Förväntar mig en annan matchbild där, där GAIS inte kommer låta oss föra matchen och säkert matcha upp oss fysiskt på mittfältet.
Han är verkligen speciell. Sanslöst oberäknelig, samtidigt som alla vill ha den spelaren i egna laget. Minns att BKH i somras (när det rådde total hybris) krävde 100 miljoner kronor för honom. En aningen kryddad summa som dock ska ses i kontexten att även Bosse Andersson i DIF var ute och krävde rekordpengar för alla spelare… Nu har väl marknaden nyktrat till. En anekdot här är att Silas även är nån form av “bästa polare” med August Priske.
Bara sett highlights, men det var kul att få se Mujanic fötter. Som många sagt tidigare, han är inte alls olik Magnus Eriksson, när han presterade för oss som sittande mittfältare. Det såg dock ut som att Mujanic även försökte söka boxen en hel del, så det lär bli både mål och assist från honom i år.
Agree. Här har vi spelaren som från ingenstans kliver in och pluggar driftunderskottet. Kommer säkert bli en rejäl hype om han fortsätter producera poäng. Noterade att Herish Sadi redan gått ut och pratat om transferrekord, som på beställning.
Kul med dessa genombrott. Det visar att man i princip aldrig kan döma ut en trupp tidigt på våren, om sagda trupp även sitter på ett gäng talangkort.
Fattas bara att han skadar sig, likt förra året när ni fick drösvis med skador på unga spelare tidigt på säsongen…
Ja, de lär smälla på rejält och det kan bli tufft för detta AIK som håller på att göra upp med skrotlyftar-arvet som MT skickligt injicerade i truppen.
Exakt, han verkar vilja kombinera fötter med att fylla på och dra isär motståndarnas försvar. Tror det kommer fungera väl mot sämre lag, återstår att se mot bättre. Matchen igår blev trots allt något annat på grund av utvisningen och att Rygaard inte är riktigt skapt för den sittande rollen.
Tror han hade kunnat bli såld i vinter om Thomassen varit en lite mer normalt tränare. Intentionerna fanns definitivt där i höstas men nu får vi se honom blomma ut.
Lilla Djurgårdshoppet dör aldrig hör jag
Kan därför bli ändring, men vi får se. Besirovic är självskriven i en fysisk kamp, men skulle inte bli helt förvånad om antingen Ali eller Geiger fick chansen, om matchen i högre utsträckning handlar om att få kontroll på mitten. Båda kom in igår och såg heta ut.
Nordfeldt ny lagkapten. Känns som ett rimligt val ur alla aspekter, givet att han är äldst i laget och varit assisterande kapten under flera år.
Besirovic, Sotte och Tychosen känns också givna som assisterande. Samtliga del av “stommen” i laget som bär ett stort ansvar under den pågående omdaningen av trupp och spelsystem. Att sätta en standard på plan och i träning för övriga truppen.
Ja, kändes oerhört väntat. Är förmodligen också en signal på att man litar väldigt mycket på att han håller sin sportsliga nivå under året. Viss risk att låta målvakten vara kapten om man tvingas till ett skifte pga svaga prestationer. Men nog har Nordfeldt ett OK år till i sig, även om han fyller 37 i juni…
Snart dags för kvartsfinal mot GAIS på Hisingen. Mitt förslag till tänkbar elva:
Nordfeldt
Wilson Cissé Csongvai Pavey
Dino Mujanic Hove
Celina Flataker Yohanna
Det vill säga bara Flataker kommer in, eftersom han gjorde mål. Tychosen är fortsatt skadad och jag tror Wilson stärkt sina kort. Vi får sannolikt se ett inhopp av Bergquist, om han tas ut i truppen. Hove håller rättvist Kouame utanför elvan på grund av sin fina prestation mot Häcken.
Spår att GAIS inte kommer tillåta oss styra spelet likt mot Häcken. Blir troligtvis en “kamp” på mittfältet, i den mån det tillåts av konstgräset. Förmodligen kommer man vilja slå ut oss i luckan mellan mittbackar och ytterbackar, givet att vi har två orutinerade spelare där.
Ja, det hade blivit liv i luckan Du får se det objektivt, för svensk fotboll och cupens status är det ultimata att AIK spelar hemma i finalen mot någon av lokalrivalerna eller Blåvitt (som är på den sidan slutspelet).
Åter till matchen.
I fjol slog vi GAIS borta efter Celinas övertidsmål. Celina gjorde också målet när vi spelade 1-1 hemma. Celina har nu gjort mål i två raka matcher i gruppspelet. Det vore inte helt osannolikt om Celina hamnade i centrum även i den här matchen.