Har nu läst två eller tre brittiska artiklar som pekar på “källor” som säger att prislappen på Filling (i händelse av en Man U- eller Arsenaltransfer) ligger på 20-25 miljoner euro.
Kan förstås vara ren bogus, men det sade man initialt om Yohanna också. Man har länge sagt att “något verkar ha hänt” i prisutvecklingen, och om detta stämmer får man nog upprepa det.
Jag kan bara hålla med här. Men det måste finnas någon annan faktor också (tur, tajming eller något annat låter jag vara osagt). Inför året skulle AIK sannolikt inte välja att vila på den trupp man nu tvingas ställa upp med, helt enkelt för att den inte ansågs hålla tillräckligt hög kvalitet. Och kanske lite för att publik och medlemmar har förväntningar på att truppen ska innehålla en viss andel “bekräftad” spets och inte enbart talang.
Rent krasst är poängskörden som de unga hämtar hem större än vad alla hade trott på förhand, och då räknar jag även in AIK:s egna sportsliga ledning. Utfallet är sannolikt en avvikelse även från ett kalkylerat best case scenario för just dessa nu friska spelare.
NÄr Kisfaludy härjade i DIF talades det om att åka land och rike runt och enbart plocka de absolut bästa. Internt sades att flera av namnen som plockades in var talanger av minst samma snitt som de bästa i klubbarna med bra akademier. Sant eller falskt? Omöjligt att avgöra. Vi kan exkludera generationstalanger som Lucas Bergvall etc, och då ser vi att knappt något kommit fram. Å andra sidan har vi inte haft någon idé om planerad speltid för dessa. Det har handlat om att vinna tränarens förtroende och spela till sig en plats. Man har också hört från läckor att även hypade talanger i DIF har varit besvikna över uteblivna satsningar, och att det liksom aldrig funnits nån väg från akademi till A-lag annat än i supportrarnas drömhjärnor.
Ett intressant tankeexperiment är att fundera kring vad som hade hänt om man tog de bästa ur den kull som nu slår igenom i AIK och bara installerade dessa i vår miljö. Hade de tagit sig hela vägen? Sannolikt någon, men förmodligen inte samtliga.
Det Takkula nämnt i intervjuer är att Riveiro var skicklig på att hantera truppen även i HJK och satte fart på flera karriärer (minns ej namn dock). Så att han hade det i sig, är ingen slump. Nu fick han så att säga sitt absoluta elddop, givet förutsättningarna och sedan det absurda skadeläget.
Gällande Filling känns det ändå rätt “off” givet att han är skadad. Tror han och Geiger var prime targets att bli sålda i vinter, nu får vi se.
Nu har jag kollat upp hur det kommer bli. Här kommer facit redan innan matchen är spelad:
VSK kommer ha offensivt flow och skapa mycket chanser. Spöket från 2024 dyker dock upp igen, och de har svårt att få in bollen.
AIK knäcker VSK på omställningar och har en 2-0-ledning tidigt under andra. Det är avsaknaden av det mänskliga granitblocket Herman Magnusson som gör att VSK inte håller tätt.
Första halvlek hade vi rejäl dominans i bollinnehav, men saknade helt idéer om hur man skulle luckra upp VSK:s lågt stående försvar. Tack vare en domarmiss fick vi en straff och ledning med oss in i halvtid.
Det börjar öppna upp sig något i andra halvlek. När 1-1 kommer känns det som vi rasar ihop. VSK kan kontra in 4 mål på oss och känslan är att det är som vissa stunder i våras, då vårt presspel inte satt. Det kändes som att VSK var mot oss vad vi var mot HIF och DIF i derbyna.
Riveiro har än så länge inte löst knuten med att kunna skapa riktiga målchanser i spel där vi har bollinnehavet. Det märks framför allt på hemmaplan, vilket kanske inte är så konstigt. 12/27 poäng läste jag, och med ett bättre hemmasnitt hade vi varit en given kandidat till Europaplatserna.
Sedan är det en delförklaring att vi har en så pass tunn trupp och speciellt Ayari saknas. Bergquist tycker jag inte har tillträckligt bred repertoir för att spela i AIK och förutsätter att han lämnar i vinter. Assadi såg definitivt pigg ut på vänsteryttern, men fick på tok för lite boll och hämmades av Bergquists begränsade teknik. Kouame kom inte till sin rätt och Carlstrand gjorde det godkänt, men åter igen fick han utgå mer från kanten och där gör han inga mål. Åtminstone inte med en riktigt snabb spelare som Filling på andra sidan.
Blir riktigt spännande nu med vår hängmatch mot ett återupplivat Mjällby på onsdag. Jag såg Häcken - Mjällby och de är helt klart tillbaka i ett mer kompakt spel, back to basics i alla lagdelar. De kommer helt klart titta på vår match igår och dra sina slutsatser. Samtidigt, även om 1-1 på Hisingen inte är att skämmas för, det är en mycket svår bortamatch för alla gräslag, så är de i extremt behov av segrar. Så vi får se hur matchen artar sig, om Riveiro kan justera något taktiskt eller om vi helt enkelt inte har det i oss att vara spelförande just nu.
Han är som bekant tillsammans med en i AIK Dam. Tydligen bor de också tillsammans i en av lägenheterna AIK tillhandahåller i Huvudsta. Borde i framtiden innebära någon form av gentlemens agreement, att han inte får spela mot oss på Nationalarenan.
Ser ju ut att ha varit en helt hysterisk match med ovanligt många kvalificerade målchanser. Men det kanske inte riktigt speglar hur matchen upplevdes på plats?
Jag tror man ska titta halvlek för halvlek. När VSK gjort sitt fjärde mål byter AIK in många nya spelare och axlarna släpper något när vi inte har något att förlora (matchen var redan körd). Vi skapar ett par hyfsade lägen och det ser jämnare ut i statistiken än det var.
I xG-grafen som är under så hade det varit intressant med en tydligare komplettering av skott på mål, och även mål. Jag har sett att de har en liknande sådan graf på flashscore som jag tycker är rätt trevlig för att bättre förstå hur matchen har varit.
AIK - Mjällby 1-1. Hört den del negativt efter matchen men jag tycker detta var ett tydligt fall framåt jämfört med VSK, om än ingen perfekt match.
Hausner gick in i stället för Olofsson och han såg ringrostig ut till en början. Orsakade frispark som Mjällby sköt i ribban. I övrigt såg han okej ut och det blir lite bättre flyt med en naturlig högerfot på positionen. Tycker Mjällby precis som mot Häcken höll ihop laget hyfsat och var hel okej i vissa omställningar, men det är ändå en markant nivåskillnad mot 2025.
Vi tar också över matchen allt eftersom och flera spelare ser ut att ha prickat formen. Ali, Geiger, Carlgren, Hove, Assadi och Kouame gör alla bra insatser. Edh spelade hela matchen och det är tydligt att han är given på vänsterbacken, även när Bergquist blir hel igen (13:e skadan inför matchen).
HBK borta på söndag, läge att avsluta snyggt och givetvis måste vi vara favoriter. Dessutom är det match på bra gräsmatta. Så länge vi har häng på fjärdeplatsen (och kanske trean men det blir svårt) så lever säsongen. I grunden har Riveiro gjort det som krävs för att klara kontraktet, frågan är nu hur mycket bättre än runt tiondeplatsen vi hamnar.
Tre veckors uppehåll är också väldigt lägligt, nu måste vi få tillbaka åtminstone en handfull spelare inför den sista tredjedelen av säsongen. Allra helst Ayari och Redkin som bidrar med kreativitet.
Tycker ni såg ut att skapa en hel del! Anfallsspelet ser fortsatt lovande ut, och det kanske inte var så konstigt att inte effektiviteten fanns igår givet hur “övereffektiva” ni varit ett tag.
Otroligt snygg aktion vid målet. Både förspelet och avslutet. Man får lyfta på hatten där.
Ja här måste ni vara dunderfavoriter, även om det kanske kanske kan vara så att HBK kommer med den där sista motivationen man behöver för att överleva innan det är kört. Vet inte hur mycket utslag det ger dock. HBK ser inte ut att ha kapaciteten att vinna matcher om de inte har rejält med flax. Baxters recept har inte fungerat och det bör råda panik. Sista paniken innan de ger upp.
Har säkert sagt det tidigare… Avskyr uppehåll. Landslaget borde läggas ned alternativt sluta parasitera på sitt värddjur. Kör VM och EM var fjärde år. Skrota kvalen och all sånt skit. Ha samlingar under uppehållen. Räcker så.
Jag tror tåget har gått för HBK. Det ÄR kört. Och det kommer visa sig. Blir totalt durkslag sista matcherna. Åtta poäng upp till kval med nio omgångar kvar ska detta lag inte klara av.
Jag vet inte hur kontraktsituationerna ser ut, men tänker mig att vissa spelare redan satt igång agenterna på att hitta nya abretsgivare. En sån som Ascone borde väl vara intressant för många klubbar? Kanske Blåvitt?
HBK - AIK 2-1. Uschlig torsk nere i Halmstad. Tycker vi gör en dålig match, även om andra halvlek är snäppet bättre är vi fortfarande sårbara bakåt. HBK har en game plan och ett kontringsspel – men man måste vara ärlig och säga att ett lag som inte vunnit på tolv omgångar inte ska kunna såra oss så pass mycket.
Positivt är att Wilson gjorde come back och såg pigg ut på sin naturliga position, innermittfält. Han har ett passningsspel modell större i sig och nu får han, peppar peppar, chansen att roteras in under de sista åtta omgångarna.
Tre veckors ledighet känns väldigt bra just nu. Förhoppningsvis får vi tillbaka ett par spelare till omstarten hemma mot BP.