AIK - matchsnack

Nu såg jag bara sista 35 och då var ni helt klart bra. Och klass fanns, i avgörande lägen.

Känns just nu som den perfekta tränaren givet er situation. Verkar också ha släppt envisheten som präglade honom i våras när ert försvar framför backlinje var kaos.

Ytterligare mittback på väg in nu. Liam Morrison. Ska vi gissa att vi får se en rubrik om att han snubblat på Arlandas bagageband och dragit korsbandet?

1 gillning

Jag har landat i att denna match var en rejäl fluke. Man ska liksom inte kunna förlora den… Jag tänker på utfallet här. Inte förhandstipsen. Vi var favorittippade och faktum är att vi spelade på en högre nivå än vad favoritskapet på förhand medgav. Ska inte kunna bli torsk. Möjligtvis kan detta i sällsynta fall vara en oavgjord match…

Men det finns två saker som jag tänker om AIK anno hösten 2026 här:

1. Självförtroendet. Spelarna verkar verkligen gynnas av Riveiros ledarskap. I avgörande lägen ser det ut som att alla blir en bättre version av sig själv… även om de tidigare under matchen inte direkt fått någont att darra. Helvolley i mål mot DIF och helvolley i mål mot oss. Detta måste vara en rejäl avvikelse… Normalt slutar helvolley från 99% av allsvenska spelare med inspark eller till och med inkast.
  2. Omställningarna. AIKs skickliga omställningsspel har nog gått lite under radarn. Kanske har detta lockat fram ett lite för stort risktagande hos många lag.. däribland oss.
2 gillningar

Statistiken håller med dig:

Ja. Tror det gifter sig bra med AIK:s “storytelling” också. AIK som förening är bra på att rent medialt bygga den här specifika aik-ekokammaren. Där har man hjälteberättelser, dramatik och även historik som centrala teman.

Ja varför inte. AIK är ett av lagen med minst antal bolltapp per match. Det ser för mig ut som att man spelar ganska säkert och verkligen försöker värdera sina lägen. Man har samtidigt lågt antal återerövringar… Vilket förmodligen också handlar om kontroll och att inte förivra sig.

1 gillning

Jag kände vid 0-1 att nu är det kört, nu är det stor risk att det rinner i väg. En väldigt kort stund, sedan kom kvitteringen, ett mål som är identiskt med våra två sista mål mot DIF borta omgången innan. Det vill säga inlägg längst marken som möts av spelare på bortre stolpen.

Vår snabba kvittering gjorde att vi visserligen än en gång satt oss i skiten men likväl direkt visar att vi ändå är med i matchen. Och vi kunde göra mål på Hammarbys erkänt stabila försvar.

Sedan kommer straffmissen, som helt ärligt är mjukglasspsyke på Paulos. Ni får sedan ett gratismål till 2-1 men då kände jag ändå inte att det skulle vara kört, trots ert stora chansmässiga övertag. Nu har man sett så många gånger att AIK kan resa sig, vilket nog startade med matchen borta mot er i våras. Där och då kunde man säga att “det var Celinas förtjänst” men nu vet vi att det här är en kapacitet som finns i laget.

Det i kombination med att ni började mattas av något i andra och ännu tydligare efter 2-2. Även om ni hade flera närmast 100%-iga lägen var det tydligt att, likt i typ alla stormatcher under säsongen, är inte kylan där hos era spelare. Det måste också funnits ett mentalt spöke där när er matchplan spoileras, efter x antal extra matcher i benen dessutom.

Bytet på Viktor Eriksson efter det gula kortet tycker jag symboliserar det, Rydström trodde inte han skulle klara sista delen av matchen så som matchbilden blev. Han är en av de bästa mittbackarna i serien och normalt sett spelar han 90. Med reservation för att han klev av med nån känning som jag missat.

1 gillning

Yes håller helt med här. Hammarby såg inte riktigt ut att ha skallarna och matchplanen för att fixa situationen efter 2-2. På AIK kunde man känna att de trodde på något.

Detta är såklart mentalt. Hammarby har betydligt bättre spelare sett till teknik och så vidare. Kanske jämnare när det kommer till fysik och uthållighet. Men när det kommer till att ha skallen för att vända en match ser AIK bättre ut, åtminstone under derbyt. Förmodligen kan det tillskrivas hur Riveiro hanterar sin grupp, och hur han fått truppen att sluta sig när den varit bespottad och allmänt lågt rankad. Tycker även att detta slår igenom i kommunikationen… Riveiros intervjuer och även de ledande spelarna kommunicerar till det egna kollektivet när man ständigt är ute och försöker hamra in en bild om just denna grupp och dessa ungdomars förträfflighet.

Förmodligen är det så enkelt som att han ville ha in en snabbare spelare (Fofana) givet att han förväntade sig ett högre risktagande i slutet av matchen. Det ska väl ställas mot att Eriksson ändå har nån form av matchvinnar-aura i sig, när han kan komma upp på hörnor.

1 gillning