Detta är precis vad man säger i fikarummet på SvFF också! ![]()
Celina känns som en vårspelare. Har tidigare skrivit att jag tycker han är underskattad, och att han kanske kvävts av Mikkjal. Han har potential att avgöra matcher när han har en bra dag.
Detta är precis vad man säger i fikarummet på SvFF också! ![]()
Celina känns som en vårspelare. Har tidigare skrivit att jag tycker han är underskattad, och att han kanske kvävts av Mikkjal. Han har potential att avgöra matcher när han har en bra dag.
Herr Frisk har missat att det är nya tider. Sedan några år låter telefonsamtalen så här hos förbundet:
“Hello, mr Anschutz. Yes, Hammarby will play at home all games in the cup including the final at New Söderstadion. No worries mr Anschutz, your investments are in good hands.”
Han tas inte ut, inte redo för spel ännu. Wilson därmed cementerad på positionen även denna match.
Varför inte? Han borde ju inte vara ur form?
Han har varit klubblös i drygt två månader och tränat på egen hand. Sedan är det väl en tränares avvägning när spelaren är helt redo.
För övrigt lyckades jag jinxa Celina stenhårt, han är såklart på skadelistan nu.
Juste, hade förträngt det.
Hmm, får känslan att det är lite väl mycket skador hos er?
GAIS - AIK 3-2
Efter en underhållande match på Hisingen är cupen över för AIK för den här gången. Förutom starten på matchen, och tiden efter man gjort 1-2 i andra halvlek, gör laget en gedigen insats. Åter igen pressar man ett lag som både på pappret och av tyckare tippats långt före AIK i Allsvenskan 2026.
Fram till att vi tar ledningen så spelar vi vårt spel fullt ut och GAIS framstår som splittrade. Efter att vi tar ledningen så faller spelet dock ihop och GAIS får göra två kontringsmål centralt. Flera spelare gör juniora misstag och försvarsspelet sitter inte ihop.
Trots det så måste man säga att i princip alla spelare gjorde en bra match. Yohanna var åter igen bäst i AIK, med 1 mål, en hörna som ledde till Hoves mål samt en nick i ribban. En otrolig dribbler som skapat stora problem för försvararna.
Totalt sett måste man ge José Riveiro mer än godkänt för sin tid i AIK. Han har satt spelet och det finns inga stora frågetecken kvar. På spelarnivå kan man diskutera saker, men det är på det normala planet.
Nu blir det några veckor med skaderehab och där sannolikt vissa spelare lämnar för lån eller liknande. Jag ser dock inget större problem med truppen för att klara vårsäsongen. Det kommer komma tillbaka spelare och stärka konkurrensen på backsidan, vilken är vår tunnaste lagdel.
Jag tycker det ser ut som att ni är betydligt bättre än vad jag förväntade mig. Ser en aggressivitet och en anfallslust som tydligt indikerar att man har rätt hög tro på vad man kan göra.
Vad jag däremot skulle vara oroad för är försvarsspelet. GAIS straffade er mer sitt offsidemål, men i det stora hela handlade det om ett riskabelt och osynkat försvarsspel. Det hade kunnat bli mål även om han stod i linje (såg i mina ögon ut som offisde), och det är vad man behöver fokusera på.
Ser spridd kritik mot era försvarare i sociala medier och på diverse forum. Jag tror man får räkna med att det tar ett tag innan försvarsspelet sitter.
Absolut, men där finns det saker som i stort sett ligger utanför Riveiros kontroll. Det har varit för stor omsättning på spelare i backlinjen. Sedan har försvarsspelet centralt i banan bitvis fungerat för dåligt och efter vårt ledningsmål blev flera spelare för lama i kombination med att backlinjen inte höll ihop.
Har dock ingen tvekan om att detta är något man kommer arbeta intensivt med inför premiären och under resten av säsongen. Vi kommer också stärkas av att få tillbaka flera rutinerade spelare i backlinjen som kommer gå in och konkurrera. Tänker främst på Sotte och Tychosen.
Ja, detta borde underlätta något. Jag har svårt att dra slutsatsen om “hålen” är en effekt av Riveiros nya spel eller om det är orutin. Ser lite för enkelt ut och kan straffa sig mot lag som utnyttjar detta om det inte åtgärdas.
Som helhet tvingas jag ändå skruva upp förväntningarna på AIK något. Den här totala kollapsen som låg ändå i korten för någon dryg månad sedan känns inte längre alls aktuell.
Jag håller ändå i tyglarna, främst eftersom vi kommer behöva sälja våra unga poängspelare i sommar. Det är ett större avbräck än potentiellt dåligt försvarsspel, som man ändå kommer kunna nöta på under hela säsongen.
Yohanna, Flataker, Filling och man måste även säga Pavey känns samtliga i pajplajn för att kunna ta steget vidare. Sedan kanske man har råd att hålla Flataker säsongen ut om övriga kommer iväg.
Pavey är visserligen bara 17 men blir 18 i juni och får han spela regelbundet och fortsätta sin fina utveckling tror jag han säljs. Noterar även att han är brittisk medborgare, vilket är en enorm fördel om den marknaden intresserar sig för honom.
Spontant skulle jag säga att 100% av 17-åringarna som får speltid i Allsvenskan är attraktiva för utländska klubbar. Speltid är den i särklass viktigaste faktorn som driver upp priset, naturligtvis förstärkt av (ung) ålder.
Så givet att man klarar sig utan skador och samtidigt kan bibehålla hyfsat hög sportslig output så hade jag inte varit det minsta orolig för säljunderlaget. Ni kommer tjäna pengar i sommar givet att ni slipper freak-skador och liknande.
Absolut och vi sitter dessutom på en hyfsad mängd sparkapital i form av talang. Inte så att alla slår igenom och säljs för fantasisummor, men det finns fler än de jag nämnde.
Vi har till exempel Andreas Redkin, på väg tillbaka från skada. Tror hans spelstil är som klippt och skuren för den position Hove har.
Även Viktor Andersson kan få sig en nytändning i en passande roll som ytter. Inga stora pengar för honom, givet ålder, men vi kommer behöva all konkurrens som det går. Yohanna blir som det ser ut heller inte kvar längre än till sommaren, peppar peppar.
Den enda positionen där jag inte tror på någon riktig talangförädling i år är mittbacken (och målvakten). Men, det gör inget.
Det måste sägas att det spelsystem som Riveiro vill se är väldigt bra för att utveckla spelare, inte bara talanger. Spelarna måste älska att spela ett dynamiskt framåtlutande spel och för en ung talang är det mycket mer givande än “ligg rätt i position, slå långt om försvararen närmar sig” som Thomassen förespråkade.
En konsekvens av Thomassens filosofi. Nu är det väldigt svårt att leda i bevis, men skulle inte förvåna mig om det inte är fler skadade spelare som är det just på grund av färöingen.
Till exempel rehabar Sotte ett krånglande knä, som han uppenbarligen spelade med under större delen av 2025.
Låter helt bisarrt. Brukar ju vara med-teamet som fattar alla sådana beslut, och att tränarna helt enkelt får lyda.
Är förvisso själv inte direkt övertygad om att medicinska teamen alltid har rätt (finns många exempel på motsatsen), men att tränaren ska pressa spelare att spela känns… Ja det känns som något man med 100% säkerhet vet blir fel.
Gör det verkligen det? Är väl ställt utom allt rimligt tvivel att Thomassen hade ett finger med i allt och hade enorma förväntningar på spelarna. Finns ju andra uppgifter om att han inte litade på att en spelare som ringt in sig sjuk talade sanning.
Hur som helst, man kan absolut uppskatta Thomassens kompromisslöshet och förmåga att “snäppa upp” saker i organisationen. Men, det finns gränser och här blev det väldigt tydligt att han saknar en del av det som krävs för att bli en riktigt bra tränare. Den filosofin fungerar kanske på Färöarna eller i 1990-talets England, men inte idag.
Är helt med på detta. Men samtidigt:
Spelarna har agenter och även karriärer
Klubbarna har läkare
Normalt sker det extremt mycket påtryckningar från dessa i sådana här frågor. De vill inte att man pratar om skador, och de vill definitivt inte att man använder spelaren på ett sätt som ökar sannolikheten för skador. Och detta brukar vara i linje med hur klubbarna resonerar om spelarna, med undantag för att man såklart alltid vill spela “bästa laget” oavsett skavanker.
Krävs en rätt brutal tränare för att köra över hela den kulturen. Spelare som skadas blir dessutom osäljbara på kort sikt.
Står helt klart att MT kört sitt eget race, men det är ändå rätt imponerande styrka och beslutsamhet om detta stämmer fullt ut. Han framstår som ett färöiskt väsen, en ostoppbar urkraft som tvingar mannar med avslitna lemmar och spjut i kroppen ut i strid.
Jag kan inte komma på att vi i Bajen någonsin haft en tränare som kört över läkarteamet. Givetvis har det ibland varit gråzon, och man har ju hört om spelare som “spelar på smärtstillande” vid viktiga matcher. Men att en tränare på egen hand skulle kunna gå emot direktiven från läkarteamen känns nästan otänkbart.
Hela situationen en negativ spiral. Skadedrabbat lag blir ännu mer skadedrabbat om tränaren spelar icke-friska spelare. Så det är svårt att ta sig ur.
Ja, och den är nästan alltid ett resultat av både svag rekrytering, dålig trupplanering och i viss mån otur. Så ibland kan jag sympatisera med tränare som måste tänka mer kortsiktigt.
Det är väldigt ofta sportchefer kommer undan när trupper blir skadedrabbade. Även om freak accidents sker så ska det finnas bärande spelare som är hela och friska. Spelare som är tillräckligt bra. Problemen uppstår när de givna äldre spelarna får förlängda kontrakt trots att det är helt uppenbart att de sannolikt kommer vara skadade en stor del av tiden. Se på Schuller i DIF. Jättefin spelare, men helt omöjligt att bygga något kring eftersom att han kontinuerligt blev skadad.