AIK - matchsnack

Tycker också Kalmar såg rätt bra ut. Såg definitivt inte ut som det där klassiska bottenlaget, utan hade rätt intressant spel bitvis. Koskela verkar helt klart ha idéer som inte enbart handlar om att kriga sig kvar.

Såg att Lühr varit ute och sågat truppen, menar att det saknas offensiv spets och avgörande förmåga. Och det är nog inte helt omöjligt att han har rätt, även om det inte går att dra några större slutsatser efter enbart tre omgångar. Många spelare kan gå torra så kort tid… Vi får se hur det utvecklas över tid. Känslan är väl att KFF hade behövt något mer pålitligt längst fram.

Frågan är nu efter tre omgångar vilka slutsatser man kan dra om AIK. Som utomstående landar jag i följande:

• AIK presterar över förväntningarna som fanns för några månader sedan, men något under det mer hysteriska framåtlutande spel som visades upp i avslutningen av cupen.
  • Nordfeldt ser bättre ut än på länge. Finns ingen större defensiv oro så länge man har Nordfeldt, Sotte och Cissé, vill jag hävda.
  • Yohanna är förstås (onödigt att påpeka) det största utropstecknet, och kanske har fyllt “tomrummet” efter att Filling inte riktigt verkar komma upp i nivå än. Jag spår att även Kouame kommer kunna få ut mer av sitt spel framöver.
  • Det bör gå att hämta ännu mer av spelare som Celina och Hove, men det kanske kommer.
1 gillning

Känns som att jag alltid har fel när jag spekulerar i startelvor. Nu är Dino skadad, så någon annan måste in centralt. Gissar på:

Nordfeldt

Wilson Sotte Cissé Pavey

Mujanic Csongvai

Yohanna Flatker Celina

Testa Stör var inne på att det kan bli en match med mycket kamp och att Stora Vallas gräsmatta kanske inte är helt 100%. Några där ville ha in Wilson på mitten och Bergquist på vänsterbacken. Vi får se.

Degerfors har ett helt sjukt dåligt hemmafacit, en seger under säsongen 2025 och hittills noll i år. Känns som ett lag med flera spännande spelare, men rätt dålig bredd. Viktigt för AIK att komma upp i nivå igen efter Kalmar och förbereda sig inför de kommande svårare matcherna.

1 gillning

Korrekt spaning.

Förstår att det är en riktigt sur förlust och att ni hade högre förväntningar. Men känslan är ändå att Degerfors är något underskattade. Verkar inte alls vara ett lag man kör över hur som helst. Och Goitom verkar forma ett allt mer sammansvetsat lag nu när han fått mer tid på sig. Får se om detta håller i sig, om så är fallet kan det nog bli ett och annat intressant steg i hans karriär framöver.

1 gillning

Helt ärligt tror jag inte man ska dra någon större slutsats av matchen. Degerfors behärskade planen bra – AIK gjorde det inte. Man kan kritisera Riveiro för att vi inte snabbt ställde om till plan B, men jag tror inte något lag hade kommit dit och spelat bra. Det hade nog krävt en träningsvecka på mattan för att förstå groparna och bollens rullning.

Första halvlek var hädisk, bland det jävligaste jag sett. Trots det blev det ändå 1-1, efter kvittering av Hove. Degerfors var bättre i princip hela matchen, även om vi ryckte upp oss något efter minut 60 ungefär.

Kan noteras att deras mål gjordes av Wilson (självmål) och Taranis efter en domartavla + schabbel av Hove. Trots övertaget krävdes det ändå grova individuella misstag från AIK-spelare för att Degerfors skulle ta poäng.

Tror Degerfors kommer få ut mer av sitt spel på en bättre matta, men då kommer motståndarlagen göra sitt mycket bättre med. Deras spel bjuder in till bra fotboll, men jag tror fortsatt man kommer ha det kämpigt i botten av tabellen.

1 gillning

Hyfsat negativa toner i senaste Testa Stör. Förlusten igår var konsekvensen av en nedåtgående trend, enligt podden. Man ställer också frågan kring roterandet av laget, där man inte fått kontinuitet på innermittfältet.

Förslaget ges att antingen flytta tillbaka Csongvai som mittback eller bänka honom, då han är för långsam för rollen på mitten. De föreslår Ali som startman, då han har bättre egenskaper för rollen. Även Flataker som första-nia föreslås, då även den positionen inte haft en given spelare.

Hade varit intressant att höra Riveiros analys kring roterandet. Det är något som tränare ofta gillar mer än supportrarna, om man säger så. Till en viss grad måste man såklart acceptera det, men instämmer i kritiken att på viktiga positioner måste man låta spelare få kontinuitet, givet att det påverkar hela laget mycket.

1 gillning

Tycker jag upplever denna tendens på fler håll. Även i DIF roteras det “för mycket”, är känslan. Kan vara nån ny trend som satt sig? I vårt fall menar man att det har både med skademinimering och spelmässiga faktorer att göra. Senaste exemplet är att Une tydligen ska bänkas så fort matcherna ligger tätt. Har svårt att tro att han inte fixar det, men jag är å andra sidan inte särskilt insatt i det där.

Men det känns väldigt konstigt att börja rotera backar och mittfältare så här tidigt på säsongen. I ert fall upplever jag att Mujanic kanske kommer lite i kläm. Ser inte dålig ut, men kanske fungerar han inte optimalt i det spel som Riveiro vill sätta.

1 gillning

En förklaring kan vara att tränarna är modernare i tankesättet än truppen klarar av. Förutom MFF och Bajen har inte de allsvenska lagen trupper starka nog att hantera stort roterande utan att spelkvalitén påverkas.

1 gillning

Ja, det kan absolut stämma. Samtidigt… Honkavaara har uttryckligen sagt att han vill ha en mindre och tightare grupp. Ändå verkar han bli förvånad när spelare tar slut, vilket vi såg idag. Det blir å andra sidan jag också. Honkavaara gav en delförklaring att Hammarby (som var piggare) hade fått mer vila, och hänvisade till att vi fick resa hem från Borås i onsdags - hammarby spelade hemma.

För övrigt Parodiskt idag när vi hade en enorm mängd spelare på fel positioner. Den frågan är egentligen föremål för en helt annan tråd, men det är iaf något som helt klart känns annorlunda än förr.

Vet ej om spelarna löper mer, eller om tränarna är mer krävande när det kommer till exempelvis presspel. Men något gör att spelarna både tar slut tidigt under match, och tvångsroteras ofta.

1 gillning

Match ikväll, MFF hemma. Känns som länge sedan det blev något annat än kryss eller förlust. Var står MFF? Svårt att veta, gjorde en bra match mot Djurgården men blev överkörda hemma mot Sirius.

Ingen idé att spekulera i startelva då jag alltid har fel. Men kan notera att Kouame och Faqa petas ur matchtruppen, Tychosen tillbaka. Får se om Tychosen får speltid, han har varit väldigt bra på att neutralisera Taha Ali tidigare möten.

1 gillning

Du skulle ha sett det komma om du bara hade förstått min kontraindikation. :slight_smile:

Kan behövas, samtidigt som Taha Ali är förbluffande svag i produktionen givet det övertag han har på nästan samtliga försvarare i serien.

Håller med om att det osar oavgjort ikväll. Spår 1-1.

1 gillning

Snyggt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Man gör ju vad man kan för att skapa små störningar i kosmos. Gamla AIK hade löst en kvittering igår. Samtidigt är det MFF, med sitt nya cyniska spel, som övertagit gamla AIK:s roll i ekosystemet. Således en anledning till att man lyckades hålla tätt.

1 gillning

Det känns som att Elfsborg borta och Djurgården hemma hänger ihop. Tre spelare står på två varningar inför söndagen: Nordfeldt, Pavey och Yohanna. Tychosen är tillbaka i spel så Pavey har man råd att tappa…

Det jag inte är så orolig för är att Elfsborg cyniskt ska kunna spela på ledning, likt MFF. Kan nog bli en relativt frejdig match, får se om tempo och kvalitet från andra halvlek kan konserveras. Då har vi en bra chans att ta poäng.

Går inte att spekulera i startelva, men tror inte Dino spelar även om han skulle vara redo. Han lär sparas till derbyt och dessutom är det konstgräs i Borås. Hoppas Flataker får starta och spelas in som nia, hoppas även Mujanic lyfter sig ett par snäpp om han får spela.

Kommer bli en spännande månad nu, innan uppehållet. Kan bli ett stresstest, beroende på poängskörden.

1 gillning