Tycker också Kalmar såg rätt bra ut. Såg definitivt inte ut som det där klassiska bottenlaget, utan hade rätt intressant spel bitvis. Koskela verkar helt klart ha idéer som inte enbart handlar om att kriga sig kvar.
Såg att Lühr varit ute och sågat truppen, menar att det saknas offensiv spets och avgörande förmåga. Och det är nog inte helt omöjligt att han har rätt, även om det inte går att dra några större slutsatser efter enbart tre omgångar. Många spelare kan gå torra så kort tid… Vi får se hur det utvecklas över tid. Känslan är väl att KFF hade behövt något mer pålitligt längst fram.
Frågan är nu efter tre omgångar vilka slutsatser man kan dra om AIK. Som utomstående landar jag i följande:
AIK presterar över förväntningarna som fanns för några månader sedan, men något under det mer hysteriska framåtlutande spel som visades upp i avslutningen av cupen.
Nordfeldt ser bättre ut än på länge. Finns ingen större defensiv oro så länge man har Nordfeldt, Sotte och Cissé, vill jag hävda.
Yohanna är förstås (onödigt att påpeka) det största utropstecknet, och kanske har fyllt “tomrummet” efter att Filling inte riktigt verkar komma upp i nivå än. Jag spår att även Kouame kommer kunna få ut mer av sitt spel framöver.
Det bör gå att hämta ännu mer av spelare som Celina och Hove, men det kanske kommer.
Känns som att jag alltid har fel när jag spekulerar i startelvor. Nu är Dino skadad, så någon annan måste in centralt. Gissar på:
Nordfeldt
Wilson Sotte Cissé Pavey
Mujanic Csongvai
Yohanna Flatker Celina
Testa Stör var inne på att det kan bli en match med mycket kamp och att Stora Vallas gräsmatta kanske inte är helt 100%. Några där ville ha in Wilson på mitten och Bergquist på vänsterbacken. Vi får se.
Degerfors har ett helt sjukt dåligt hemmafacit, en seger under säsongen 2025 och hittills noll i år. Känns som ett lag med flera spännande spelare, men rätt dålig bredd. Viktigt för AIK att komma upp i nivå igen efter Kalmar och förbereda sig inför de kommande svårare matcherna.
Förstår att det är en riktigt sur förlust och att ni hade högre förväntningar. Men känslan är ändå att Degerfors är något underskattade. Verkar inte alls vara ett lag man kör över hur som helst. Och Goitom verkar forma ett allt mer sammansvetsat lag nu när han fått mer tid på sig. Får se om detta håller i sig, om så är fallet kan det nog bli ett och annat intressant steg i hans karriär framöver.
Helt ärligt tror jag inte man ska dra någon större slutsats av matchen. Degerfors behärskade planen bra – AIK gjorde det inte. Man kan kritisera Riveiro för att vi inte snabbt ställde om till plan B, men jag tror inte något lag hade kommit dit och spelat bra. Det hade nog krävt en träningsvecka på mattan för att förstå groparna och bollens rullning.
Första halvlek var hädisk, bland det jävligaste jag sett. Trots det blev det ändå 1-1, efter kvittering av Hove. Degerfors var bättre i princip hela matchen, även om vi ryckte upp oss något efter minut 60 ungefär.
Kan noteras att deras mål gjordes av Wilson (självmål) och Taranis efter en domartavla + schabbel av Hove. Trots övertaget krävdes det ändå grova individuella misstag från AIK-spelare för att Degerfors skulle ta poäng.
Tror Degerfors kommer få ut mer av sitt spel på en bättre matta, men då kommer motståndarlagen göra sitt mycket bättre med. Deras spel bjuder in till bra fotboll, men jag tror fortsatt man kommer ha det kämpigt i botten av tabellen.
Hyfsat negativa toner i senaste Testa Stör. Förlusten igår var konsekvensen av en nedåtgående trend, enligt podden. Man ställer också frågan kring roterandet av laget, där man inte fått kontinuitet på innermittfältet.
Förslaget ges att antingen flytta tillbaka Csongvai som mittback eller bänka honom, då han är för långsam för rollen på mitten. De föreslår Ali som startman, då han har bättre egenskaper för rollen. Även Flataker som första-nia föreslås, då även den positionen inte haft en given spelare.
Hade varit intressant att höra Riveiros analys kring roterandet. Det är något som tränare ofta gillar mer än supportrarna, om man säger så. Till en viss grad måste man såklart acceptera det, men instämmer i kritiken att på viktiga positioner måste man låta spelare få kontinuitet, givet att det påverkar hela laget mycket.
Tycker jag upplever denna tendens på fler håll. Även i DIF roteras det “för mycket”, är känslan. Kan vara nån ny trend som satt sig? I vårt fall menar man att det har både med skademinimering och spelmässiga faktorer att göra. Senaste exemplet är att Une tydligen ska bänkas så fort matcherna ligger tätt. Har svårt att tro att han inte fixar det, men jag är å andra sidan inte särskilt insatt i det där.
Men det känns väldigt konstigt att börja rotera backar och mittfältare så här tidigt på säsongen. I ert fall upplever jag att Mujanic kanske kommer lite i kläm. Ser inte dålig ut, men kanske fungerar han inte optimalt i det spel som Riveiro vill sätta.
En förklaring kan vara att tränarna är modernare i tankesättet än truppen klarar av. Förutom MFF och Bajen har inte de allsvenska lagen trupper starka nog att hantera stort roterande utan att spelkvalitén påverkas.
Ja, det kan absolut stämma. Samtidigt… Honkavaara har uttryckligen sagt att han vill ha en mindre och tightare grupp. Ändå verkar han bli förvånad när spelare tar slut, vilket vi såg idag. Det blir å andra sidan jag också. Honkavaara gav en delförklaring att Hammarby (som var piggare) hade fått mer vila, och hänvisade till att vi fick resa hem från Borås i onsdags - hammarby spelade hemma.
För övrigt Parodiskt idag när vi hade en enorm mängd spelare på fel positioner. Den frågan är egentligen föremål för en helt annan tråd, men det är iaf något som helt klart känns annorlunda än förr.
Vet ej om spelarna löper mer, eller om tränarna är mer krävande när det kommer till exempelvis presspel. Men något gör att spelarna både tar slut tidigt under match, och tvångsroteras ofta.
Match ikväll, MFF hemma. Känns som länge sedan det blev något annat än kryss eller förlust. Var står MFF? Svårt att veta, gjorde en bra match mot Djurgården men blev överkörda hemma mot Sirius.
Ingen idé att spekulera i startelva då jag alltid har fel. Men kan notera att Kouame och Faqa petas ur matchtruppen, Tychosen tillbaka. Får se om Tychosen får speltid, han har varit väldigt bra på att neutralisera Taha Ali tidigare möten.
Man gör ju vad man kan för att skapa små störningar i kosmos. Gamla AIK hade löst en kvittering igår. Samtidigt är det MFF, med sitt nya cyniska spel, som övertagit gamla AIK:s roll i ekosystemet. Således en anledning till att man lyckades hålla tätt.
Det känns som att Elfsborg borta och Djurgården hemma hänger ihop. Tre spelare står på två varningar inför söndagen: Nordfeldt, Pavey och Yohanna. Tychosen är tillbaka i spel så Pavey har man råd att tappa…
Det jag inte är så orolig för är att Elfsborg cyniskt ska kunna spela på ledning, likt MFF. Kan nog bli en relativt frejdig match, får se om tempo och kvalitet från andra halvlek kan konserveras. Då har vi en bra chans att ta poäng.
Går inte att spekulera i startelva, men tror inte Dino spelar även om han skulle vara redo. Han lär sparas till derbyt och dessutom är det konstgräs i Borås. Hoppas Flataker får starta och spelas in som nia, hoppas även Mujanic lyfter sig ett par snäpp om han får spela.
Kommer bli en spännande månad nu, innan uppehållet. Kan bli ett stresstest, beroende på poängskörden.
1-1. Tycker som helhet att AIK gjorde en godkänd match. Vissa av problemen från tidigare matcher finns kvar, man fick aldrig till tillräckligt med spets för att skapa fler farliga målchanser.
Innermittfältet Mujanic-Ali är inte det optimala för spelsystemet. Geiger kom in och det blev något bättre. Den enda spelaren som skulle kunna skapa mer är Kouame, som inte har högt förtroende av Riveiro. Vi skulle även behöva sätta nian i fler lägen, med det är en “feature not a bug” att det inte sker, vilket Riveiro säger i intervjun efter matchen.
Skönt att bryta förlusttrenden och plocka poäng nu när vår svåra avslutning av vårsäsongen börjat.
Tycker också det såg rätt bra ut! Dock är det svårt att bedöma Elfsborg, som inte alls verkade ha en bra dag.
Håller med. Allt mer tyder på att det är Mujanic som kommer i kläm givet nuvarande spelsystem, vilket kanske kan vara en engångseffekt av att det var svårt att synkronisera värvningsarbetet med tränarens behov eftersom att man inte hade nån tränare på plats när man scoutade spelaren.
Sen är det förstås inte så svartvitt. Tränaren behöver sannolikt en rad olika egenskaper, även om vissa premieras före andra. Så jag vill inte säga att det är en felvärvning. Men det påminner ändå en aning om när DIF tog Leach Holm som lämnade DIF pga interna bråk, men enligt mig inte gjorde något större intryck. Den värvningen ska visserligen ska ha godkänts av tränarna med sedan visade sig inte alls passa in. Gjorde en stark försäsong, men det visade sig att det inte gick att lyfta DIF-mittfältet enkom med hjälp av en stark passningsfot.
Ni har en tänkbar “räddningsplanka” i derbyt, även om jag just nu inte är det minsta nervös för den matchen. Inte för att jag tror att vi är särskilt mycket bättre, utan för att Blåvitt måste “spelas av” först.
Det var första poängtappet för Elfsborg på Borås arena den här säsongen. Deras spel är ganska banalt, man ligger lågt och satsar på omställningar, gärna på motståndarens misstag. Nu när deras trupp är något sämre än tidigare upplagor är spelet mindre dynamiskt, därför ser de rätt tråkiga ut stora delar. Var bara en sekvens i andra halvlek där de etablerade spel och skapade ett tryck mot oss – annars styrde vi matchen.
Han var riktigt bra i första matchen mot HBK. Som jag ser det med mitt amatöröga är Mujanic och Kouame skapta för nr 10 eller den roll Hove har, som en spindel bakom anfallet, där de kan komma i djupled osv. Men det är inte så Riveiro vill ha det, utan Mujanic hamnar längre ned i banan och där krävs det både defensiva egenskaper och ett mer rappt omställningsspel.
Skulle säga att Dino är den enda som har den riktiga kvalitén för den sittande rollen, hittills. Tror också att Geiger kommer få spela där mer och mer under säsongen. Mujanic har såklart läge att spela upp sig också, vi får se. Men just nu känns han något mer som en breddspelare än den profil han värvades som.
Ironin här ligger i att Mujanic fot kanske hade passat extremt bra som låg mittfältare i ett lågt liggande Elfsborg som hela tiden vill ställa om. Där ser han vass ut när han kan servera bollar, utan att själv behöva driva boll över långa ytor i omställningsspelet.
Men som du säger, defensivt kräver Riveiro kanske aningen mer intensitet än vad Mujanic kan leverera just nu. Det är iaf så jag uppfattar det.
Ska dock vara lite försiktig. Sett lite för lite av honom.
Vet inte riktigt hur man ska analysera en sådan match. Helt klart är att våra problem sedan Riveiro tog över består, till exempel är vi rysligt svaga på fasta situationer. Att släppa in två mål på första 16 är ju inte heller något som borgar för att man ska vinna matchen. Laget vaknade rejält efter vår reducering, men uppförsbacken var för brant.
Med den här typen av försvarsspel blir det inte speciellt många poäng mot topplagen i år, det är helt säkert. Sedan kan man som oftast plocka ut delar av matchen där vi var bättre och förde spelet, men det spelar mindre roll om man läcker bakåt.
Domarteamet hade ett par rejäla misstag åt båda hållen. Bortdömt mål för oss och ett uteblivet rätt givet andra gult på Wilson tänker jag främst på.
Djurgården såg riktigt stabila ut och känns som ett komplett lag, med en stark bänk. 10 mål på Blåvitt och AIK är inte något man kanske hade som spaning inför säsongen… 4 mål mot oss är lika många som man gjort på samtliga allsvenska matcher på Nationalarenan sedan 2013, en riktig islossning får man säga.
Som vi varit inne på tidigare. Ni har ett rätt intressant spel framåt. Ser långt mycket mer intressant ut än tidigare år. Men om man ska vila på det måste man verkligen konvertera målchanser, nu när det ser så oerhört sårbart ut bakåt.
Ja, helt klart inte deras dag igår. Komplett tappad match. Det felaktigt bortdömda offsidemålet var inledningen på en kaskad av felaktigheter, och känslan var att det bara blev värre och värre. Målet är definitivt inte offside (vilket alla vet), och det är rätt sjukt att de “ser” en offside som är osynlig. Gissningsvis är det linjedomare Culum som “beräknar” offsiden retroaktivt när han ser friläget i stället för att se den, och då blir det fel. Kan inte tänka mig nån annan förklaring till detta.
I den situationen har vi (DIF) ingen som helst kontroll. Dels lyckas vi inte täcka Kouames skott, dels ligger backlinjen ett hack fel, dels är det ingen som går på returen… Piotr är rättvänd och målet stöts in från hans sida… Löper inte ens för att störa vad jag kan se. Absurd tur att domaren inte tillät kvitteringen där.
Lite senare har vi denna situation, som rimligen borde ha varit gult (alltså rött). Men det blev inte ens frispark, utan domaren dömde i stället inkast:
Har flaggat för detta tidigare i många sammanhang. Honkavaaras spel har en enorm offensiv kapacitet. Det kan bli islossning mot vilket lag som helst. Försvarsmässigt ser det mycket mer sårbart ut, men när vi har formtoppade spelare så vet man att det alltid ligger 2-3 mål i korten.
Med det sagt: Jag hade naturligtvis inte heller räknat med 10-2 på dessa två matcher, varav en är bortaderbyt mot er. Det är snudd på otänkbara siffror.
Nordfeldt inte oväntat uttagen som tredjemålvakt i VM-truppen. Betyder att han missar Sirius hemma i säsongsavslutningen. Inte jäteoroad för det, Kalle Joelsson har gjort det stabilt tidigare.
För övrigt är det andra gången en AIK-målvakt fått följa med till USA-VM: 1994 var Magnus Hedman med när Sverige tog brons. Ett bra omen således