AIK - matchsnack

Tycker han är en riktigt bra målvakt när AIK fungerar, och när han har dagen. Men det är inte räddningsprocenten som tar honom till VM. Cirka 65% förra året, och ligger på i princip samma siffra i år. Det är långt under Allsvenskans bästa målvakter.

Det är förstås bara en av många parametrar, och säkerligen inte den viktigaste när man tas ut som tredjemålvakt. Men det är ändå lite intressant.

1 gillning

Främst rutin och karaktär får man anta. Sedan gjorde han det bra i play off och gav ett besked på att han är redo om det blir skarpt läge.

1 gillning

Yes, håller med. Motsatsen till detta:

2 gillningar

Blev nyfiken på när AIK senast gjorde 2 mål mot DIF, men ändå förlorade matchen. Om jag inte missat något måste man gå tillbaka till säsongen 1959. Statistiken jag sett går tillbaka till 1927 och det har inte hänt någon mer gång. Så två gånger på drygt 100 matcher.

image

2 gillningar

Västerås borta. Tre poäng till vilket pris som helst? Nu är det Riveiro som styr så jag tror inte han avviker från spelidén allt för mycket, trots att poängbehovet är stort.

VSK:s anfallare Ladefoged har gjort fem mål. Stor stark target men även med bra fötter, får man kontroll på honom är mycket vunnet. Rent krasst bör man också ha ett övertag mot VSK som är nykomlingar och släppt in 14 mål. Sannolikt spelar inte Yohanna, ett tungt avbräck men någon annan får chansen att kliva fram.

Tror på samma lag som i derbyt men att Viktor Andersson kliver in på högeryttern. Filling bör såklart få en ny chans centralt efter sina två mål i derbyt.

1 gillning

Japp, och det är kopplat till detta:

1 gillning

Ja och just på fasta situationer har vi varit dåliga. Mot er släppte vi in ett på hörna och ett på frispark. Totalt 4 av våra 11 insläppta är på fasta och det var ett gissel även under försäsong och cup.

Statistiken visar också att vi släppt in 5 av målen minut 1-30 vilket givetvis också är dålig, att sätta sig i en dålig sits så snabbt.

Något Riveiro måste försöka förbättra, att vi inte under perioder ser ut som yra höns i försvaret. Givetvis har vi haft flera perioder av riktigt bra spel också, mot DIF, MFF och hela matchen mot HBK. Men det hjälper inte om man släpper in enkla bakåtmål, lägstanivån måste upp.

1 gillning

Kan också vara ett bra wake up call. Jag vet inte om jag minns fel nu, men har väl för mig att er assisterande också ska vara nån form av expert på fasta? Detta bör vara något man adresserar rätt omgående, särskilt eftersom att DIF hade ytterligare ett riktigt farligt läge med Tenho under matchen (nick över).

Ser ut som att problemen börjar direkt vid bolltapp. Är inte tillräckligt kunnig för att själv se vad som är fel, men det nästan oavsett hur man spelar ska det ju inte bli så farligt varje gång man tappar bollen på mitten. Nu mötte ni visserligen ett lag som älskar just det där… Men det är inte AIK-mässigt, och det kan jag säga som Djurgårdare. :slight_smile:

1 gillning

VSK - AIK 1-1.

Det enda positiva med matchen är att vi fick med oss en pinne. Kände tidigt att något var “off” i spelet, men trots det klarade vi oss med ett snöpligt självmål. 6 gula varav flera onödiga och ett potentiellt rött på Filling, spelarna kändes inte helt i balans.

Inget av problemen i spelet har rättats till utan verkar nu vara något man får räkna med. Att vi ska ta poäng mot Bajen borta och Sirius hemma, seriens topplag, ser jag som helt uteslutet. Dessutom utgick Cissé skadad så det kommer förmodligen bli en rockad på en känslig position.

I sommar kommer det behövas en utvärdering av vårens spel och rimligen åtgärder. Om det handlar om spelarförvärv och/eller ändrad taktik eller kanske byte av huvudtränare återstår att se. Det sistnämnda är inget jag själv vill eller tror är speciellt sannolikt, men det är bara min åsikt – vem vet hur den sportsliga ledningen resonerar.

1 gillning

Ja ruggigt olycklig situation för Cissé som jag i övrigt tycker är en bra spelare. Man ser honom rätt mycket, men det kan också bero på er spanska hönsgård till försvar.

Fattar inte varför Riveiro inte korrigerar. Är väl inte själv skapt för att analysera exakt vad som ska göras, men min känsla var att VSK i likhet med övriga lag hade kunnat straffa er hårt… Blir lite för farligt nästan hela tiden. Skulle säga att något är generalfel där, och att det kan bli dyrt om det är så att det är spansk envishet som gör att ni inte åtgärdar det. Man tar inte poäng mot många lag om man släpper till så extremt mycket bakåt. Den polletten måste trilla ned förr eller senare.

Har sett betydligt sämre spelare leverera ett stabilare försvar, och samtidigt skapa hyggligt. Tror inte man behöver byta ut någon, men som du är inne på måste man göra en nykter analys. Det där kommer inte lösa sig automatiskt över en natt.

1 gillning

Jag tror detta är en del av problemet. De bra spelarna är visserligen bra men det är sannolikt inte deras försvarsegenskaper som gör just dessa spelare bra. Sämre/mindre allsvenska lag har i alla år investerat i försvaret genom att säkra upp mängder av gnetande disciplinerade grovjobbare som är bra på att försvara. De har bottenlags-DNA, och därför funderar det bra med deras måttstock. De vet vad som krävs för att stänga en match, de gör grovjobbet, och får en och annan seger på ren flax. De klappar igenom då och då men har oftast lätt att få kollektivet att hitta tillbaka till 0-0 blueprint.

Dessa söker spelare inte rampljuset som man får när man levererar offensivt eftersom att man vet att man ändå kommer förlora (och åka ur) om man inte etablerar ett ramstarkt försvar.

AIK är i dagsläget ett mittenlag som verkar tro att man kan vinna matcher på ren offensiv, att det inte gör så mycket att försvaret ser helt huvudlöst ut. För att det ska fungera måste man ha ett bräde offensiva spelare som är i absolut toppklass. O det har man inte.

Spanjacken kan säkert tvinga fram ett bättre försvarsspel och ett minskat risktagande a la Mikkjal, men jag tror inte det är lätt. Men snart tror jag man måste. Inte minst nrä man har alla dessa skador som aldrig verkar ta slut.

Om man kan ta fram dessa åtgärder i samspel med tränaren så blir han kvar. Kanske kräver han ytterligare nån/några gubbar i “motprestation”. Om man tvingar ned förändringar mot tränarens vilja för att säkra poäng… Då ryker han förr eller senare. Det är en Allsvensk naturlag. :slight_smile:

1 gillning

Riveiro verklar lite vresig i relationen till media. Känns envis. Samtidigt har jag snappat upp att många spelare gillar hans ledarskap, åtminstone initialt innan han sätta folk på läktaren och började bänka “fel” spelare. Kanske är det så att korrigeringarna även behöver komma från truppen. Tänker mig att spelare som Nordfeldt, Sotte, Thychosen mfl också ser saker som kan korrigeras utan att man offrar hela den “nya” offensiven. Svårt att spekulera kring ett lag man inte följer lika nära som sitt eget.

1 gillning

Truppstatusen kom igår. Inte oväntat så är Cissé på rehablistan. Även om man aldrig vet helt var folk är i sin process får man nog räkna bort alla på listan från derbyt.

Men både Bergquist och Edh är nu skadefria. Jag hoppas därför Bergquist startar, med Edh som back up. Wilson får konkurrera om en plats centralt, där flera spelare fått chansen men få har imponerat.

Jag hoppas också att Filling tar platsen till höger längst fram, eftersom Ayari är så oförmögen att göra poäng när han får chansen.

Nordfeldt

Bergquist Faqa Csongvai Tychosen

Wilson Hove Dino

Filling Flataker Celina

Vad gäller matchen i sig har jag låga förväntningar. För poäng krävs att försvarssepelet över hela banan höjs minst en nivå, slarv och lojhet måste minimeras. Vilket i princip inte hänt sedan i inledningen av säsongen.

Kan man komma ur dessa två sista matcher, Bajen borta Sirius hemma, med bra prestationer så kan man ta med sig något in i uppehållet. Även om det blir noll poäng. Man får notera att AIK har nio spelare med avstängningsrisk, det kan alltså bli ett nästan parodiskt skadeskjutet AIK inför Sirius, om derbyt blir grisigt. Nordfeldt missar Sirius på grund av landslag, så han har ett givet gult att “nyttja”, om det behövs.

1 gillning

Håller helt med om detta. Men det är nog många som inte kommer kunna lägga band på sin ilska om det skulle bli två nollpoängare. Men som du säger… Bra prestationer borde stå i fokus, inte minst att man lyckas hitta en korrigering som gör att man lyckas täppa till ytan framför backlinjen. Blir väldigt intressat att se vad/om Riveiro gör för justeringar. Ni möter två ruggigt skickliga offensiva lag så han är tvungen att agera inbillar jag mig.

1 gillning

Frågan är hur detta ska kanaliseras. Trots en långvarig kritik mot Fredrik Söderberg hände ingenting kontroversiellt på årsmötet, det tillfälle då styrelse och ledning kan sättas under riktig press.

Visst, släpper vi in 4-5 bollar i första halvlek mot Bajen finns det väl en risk för att det kan bli stökigt på läktaren. Men leder det till Riveiros sparkande?

Det finns en rimlig kritik mot Riveiro, och det finns en orimlig kritik mot Söderberg, Steele, Takkula och hela den sportsliga omdaningen. Som leds av folk som i grunden vill ha bort Söderberg. Svårt att bedöma vad de har för inflytande öht.

Man kan se på hanteringen av Mikkjal i fjol som ett tecken på att långsiktighet råder – han hade gott kunnat få gå i somras när det var ställt utom allt rimligt tvivel att Europa var över och att han tappat spelargruppen. Men i stället för att göra som med Norling, Alm och Bartosz fick Mikkjal köra klart säsongen ut. Kanske inte superoptimalt på kort sikt, även om vi aldrig får veta vad en ersättare kunde uträttat under hösten. Men definitivt bra ur ett “mindre kaos”-perspektiv.

Den som tror att AIK är den enda klubben i Sverige som inte kan reformeras får gärna förklara varför. Mjällby gick bokstavligen från division 1 till bästa svenska mästarna i historien. Vilket jag tycker är betydligt mer uppseendeväckande än att AIK hittar en balans i sin sportsliga verksamhet.

Hammarby - AIK 1-2. Derbyseger!

Förlösande seger, verkligen mot “alla odds”. Tre poäng, åter på vinnarspåret och jag tror den här segern skapar ett lugn inför sommaren, oavsett resultat mot Sirius hemma nästa lördag.

Kort om matchen, tycker vi är godkända som klarar 0-0 i första. Vi har svårt att skapa skarpa lägen och Bajen skapade ett antal bra chanser. Sotte var hel och gick in i elvan och jag tycker han hade bra koll på Abraham.

I andra släpper vi in ett tidigt mål och det känns där och då som att nu jävlar kommer det rinna iväg. Målet är ett typiskt för vår säsong, bolltapp centralt i plan och en omställning där vi släppt upp stora ytor. Wilson missar Madjeds dragning och Fofana får raka in den när två av våra spelare inte är alerta nog.

Men sedan faller Bajen tillbaka mer och mer och låter oss ha spelet. Vi lyckats till slut skapa en fin chans genom Filling och Hove är där och gör 1-1. Sedan kliver derbykungen Celina fram, först psykar han fram ett gult kort på Hahn och en stund senare skjuter han in 1-2 mellan benen på honom.

Sista 10-15 präglades av att vi förstörde tempot, Nordfeldt tog sitt planerade gula kort och är avstängd matchen han ändå missar, mot Sirius. Extra plus till Wilson som gjorde det bra mot Madjed och som gjorde assist till Celina, till Geiger som fick starta igen och visade att han ska spelas in. Och till Sotte som går in i en sådan match och visar på gamla takter.

1 gillning

Det var en rätt otrolig scen faktiskt. Hahn var så förbannad att man lätt kunde tro att Celina sagt något elakt… Riktigt så där arg bör man inte bli av de små tjuvnyp man såg på reprisen. Sällan sett en så hetlevrad spelare som Hahn där, om inte Ladebäck hade gått emellan så hade Hahn definitivt fått rött. Han var helt väck. Lite märkligt att domaren intog rollen som hockeydomare och höll undan Hahn… Han räddar ju honom där, eftersom att resultatet bara blev gult.

Sen ska Celina också ha gult i samma situation. Väldigt mesigt av Ladebäck att inte ta det. Solklart spelförstörande, inte bara en utan TVÅ gånger i samma situation. Hahn blev helt klart ägd.

Det är något som inte lirar i Bajen. Kan inte sätta fingret på vad det är. Man lyckas inte alls etablera den dominans som åtminstone jag trodde att man skulle klara av. Spelarna ser inte riktigt ut att ha kul, och kanske går det lite för sakta många gånger? Behöver nog egentligen se derbyt igen för att se vad som är fel.

AIK däremot… Såg ut att plocka fram gamla takter och gammal mentalitet. Och kanske fick man en mental boost av att det faktiskt fanns fler friska etablerade spelare att tillgå än vad man trodde på förhand?

1 gillning

Håller inte med här. Tror man lätt drar din slutsats när man ser reprisen. Men det där är en situation som ibland uppstår, att två spelare “trasslas ihop” när de ska resa sig. Inte samma sak som tröjdragning eller tackling, där det är standard med gult för spelförstörelse. Utan räckte med frispark till Hahn, om han inte blivit vansinnig.

En annan förklaring, kanske mer långsökt, är att Ladebäck höll inne med kortet för Celina som kompensation för att Abraham klarade sig tidigt i matchen. Nordfeldt gjord en dragning men fick stödjebenet kapat av Abraham, solklart gult men ett sånt läge tidigt i matchen där domarna gärna håller inne med korten.

En kombination av det (Sotte klev in) och att man fick ha en i stort sett orörd elva jämfört med förra gången. I princip alla spelare förutom Filling spelade på sina ultimata positioner dessutom. Men man måste notera att Filling och Wilson ligger bakom båda våra mål och att Geiger gjorde en bra match. Det var således inte det gamla AIK spelmässigt, förutom sista 15 då man maskade en del. Det man lyckades med var att ha rätt mentalitet och tro på sitt spel, vilket bådar gott för resten av säsongen.

1 gillning

Detta tycker jag är en jävla märklig grej som satt sig hos domarna. I praktiken är spelare oftast immuna mot kort första 5-10 minuterna.

Förstår att man försöker använda inledningen för att bygga relationer med spelarna och sätta nivån. Men det som istället sker är att mängder av glasklara gula (eller röda) kort helt enkelt aldrig blir av bara för att det är under inledningen av matchen. Gynnar oftast det lag som ställt in sig på att förstöra första kvarten för motståndarna. Slår helt fel och skapar frustration på läktarna. Detta är inget man fixar med VAR, utan det krävs att domarna tar tag i det. Det ska tilläggas att jag inte tillhör de som vill se överdrivet många varningar. Tycker det ska vara tufft spel. Men denna lucka är lätt att utnyttja till sin fördel, och inte i linje med hur det är tänk att fungera.

Ja, detta var nog viktigast utöver poängen. Man fick ett kvitto på att spelet kan medföra poäng mot bra motståndare. Och förtroendet för idéerna återställdes efter en lång rad av svaga resultat.

1 gillning

Håller inte med här heller. Det är en avvägning där inget sätt kommer vara 100% rätt ur åskådarens ögon. Väljer man att följa boken nitiskt från minut 1 riskerar man behöva ge ut väldigt många gula kort och eventuellt röda. Men låter man spelarna “sätta spelet” och nivån i första 10-20 min så skapar man en trygghet i resten av matchen och förhoppningsvis en jämnhög nivå.

Givetvis lyckas inte detta alltid i praktiken, men då får man också se helhet i nivån på spelare och domare. Vi kommer sannolikt aldrig nå upp på en domarnivå likt de större länderna.

1 gillning