Rätt intressant intervju med Thomas Berntsen:
Förklaringen: ”Träningsförhållandena är för dåliga”
Han är helt övertygad om att dessa unga, egna produkter skulle slå igenom och kunna inbringa mycket pengar till AIK. Hur mycket vill han inte spekulera i. Men en sak är han säker på.Annons
– Vi hade i alla fall tjänat tillräckligt mycket pengar för att kunna investera i bättre träningsfaciliteter.
För det är precis det han själv tror är anledningen till att flera av AIK:s unga spelare har skadat sig.
– Träningsförhållandena är för dåliga. Det är bara så det är, och det är ingen kritik mot vaktmästaren. De har en enda gräsplan som är bra. De gör allt de kan med den, men den är bara bra i fyra månader. Det håller inte för en toppklubb som AIK.
– Grunden till att man blir tränar på hårda konstgräsplaner. Norska lag, de hade inte tränat på Skytteholm. De hade inte gjort det. Jag vet att de jobbar stenhårt där, men det är inte bra nog. Martin Ellingsen skadade sig också där.
Detta har man ju hört från flera håll, men det är ändå rätt skarp kritik. Vet också att norska lag investerat mer i bättre träningsfaciliteter. Frågan är vilken förklaringsgrad det egentligen har. Hur mycket hålls AIK tillbaka av den här frågan, och varför går den inte att lösa?
Även denna bit var intressant:
”Vi slog alla benchmarks som stod i mitt kontrakt”
Han förtydligar också att det ”inte rör honom i ryggen” vad Djurgården gör.
Han är lika tydlig med att han hyser varma känslor för AIK och att han har många vänner kvar i klubben.
– Jag ser tillbaka på tiden i AIK med stor glädje. Vi slog alla, verkligen alla, benchmarks som stod i mitt kontrakt. Jag är extremt nöjd med det och jag är helt säker på att klubben hade varit med och kämpat om guld i fjol om klubben inte hade valt en annan riktning.
– Jag kom dit för att vinna. Vi vann inte, men vi hade vunnit i fjol, det är jag säker på, om jag hade varit där, lägger han till.
Han betonar att tiden i klubben var väldigt fin. Att han tänker på de fantastiska supportrarna och alla de han lärde känna under sin tid i klubben.
Hyfsat självsäkert uttalande mtp Mjällbys enorma poängskörd. Och rätt skev självbild om han tror att sportchefens närvaro är så utslagsgivande att den kan generera 28 poäng extra under en hel säsong där han redan varit med och satt laget…