Jag har alltid tyckt att pengar, även från andra centrala medel, borde fördelas mycket mer efter publik. Här har man trixat till det genom att belöna just ökning. Men själva grundpubliken borde vara det viktigaste. Annars skulle ju BP kunna öka sin publik helt sjukt ett år från ett annat och hamna i topp. Öster är ju ett sådant exempel här, man placerar sig fyra på grund av att man ökat sin publik från Superettan i fjol. En del är såklart organisk ökning men väldigt mycket är på grund av 2-5K bortasupportrar under 5-6 hemmamatcher.
Ja, det där är bara nån form av omfördelning som är förklädd i publikstöd. Men det är som sagt små pengar, och i verkligheten blir ju effekten av de riktiga publikintäkterna ändå en tydlig “bonus”. Även om jag inte har något emot just att man tillför incitament för att boosta tillväxt så ser det för mig lite löjligt ut. Just eftersom att det är så små pengar.
Uppgifter: Borussia Dortmund och Manchester United i dragkamp om Kevin Filling
https://bollsvenskan.se/nyhetsflode/?post_id=523c288a-e270-329f-d0ff-3278ea2dc052
Uppgifter: AIK och Djurgården intresserade av Amel Mujanic
Vill invända här. Handlar för mig inte om “många bäckar små”, utan om att faktiskt vinna saker. Jag tror att segern i publikligan i sig är viktigare än siffran. Och även om AIK behöver pengar så är beloppen inte centrala… Men man använda segern (alla segrar) till att försöka bygga på en reden befintlig identitet om att segrar är det viktigaste som finns.
Du får det att låta som om att ni är ensamma om det. Är det inte snarare så att man väljer ett område där man ser ut att “segra” och därefter klistrar detta på den egna identiteten. Jag betvivlar att ni hade brytt er lika mycket om detta om ni inte legat i topp.
Uppgifter: Lamine Dabo aktuell för Serie A-klubbar
Jo jag förstår detta, och förnekar det inte. Men kan man lura kollektivet på detta sätt? Det är som sagt jordnötter vi pratar om, och det ser bara märkligt ut när man “firar” segrar i ljuset av en sportslig verksamhet som håller på att kollapsa.
Utifrån är det ni sysslar med i publikfrågan extremt imponerande. Men det blir knappast mer imponerande för att ni vinner nån låtsastävling som ett gäng centralbyråkrater hittat på.
Baserat på den aktuella känslan känns det som att detta blir för tufft för er. Men… Ni brukar repa er. Det blir en helt annan sak när det börjar mobiliseras och sillyns krigsdimma lagt sig.
Ja, jag ser fram emot cupen. En annan fråga är var vi spelar hemmamatcherna. I år var det på Strawberry, med den nya fina hybridmattan. Men, man kan absolut inte vara säker förrän man är säker.
Helt klart är att Sverige kommer spela en träningslandskamp eller final i play off till VM hemma 31 mars. Får se om det spelar in i arenabolagets planer för när man anser att mattan behöver vara redo.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: AIK-Silly – rykten och spekulationer
Inget att ens uppröras över. Kommer vara så till den dagen AIK Framtid FF tar steget upp till någorlunda nivå, division 2 eller Ettan. Då kan man ge talangerna garanterad speltid och större incitament att stanna.
8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Svenska publikboomen
8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: AIK-Silly – rykten och spekulationer
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Svenska publikboomen
Rätt intressant intervju med Thomas Berntsen:
Förklaringen: ”Träningsförhållandena är för dåliga”
Han är helt övertygad om att dessa unga, egna produkter skulle slå igenom och kunna inbringa mycket pengar till AIK. Hur mycket vill han inte spekulera i. Men en sak är han säker på.Annons
– Vi hade i alla fall tjänat tillräckligt mycket pengar för att kunna investera i bättre träningsfaciliteter.
För det är precis det han själv tror är anledningen till att flera av AIK:s unga spelare har skadat sig.
– Träningsförhållandena är för dåliga. Det är bara så det är, och det är ingen kritik mot vaktmästaren. De har en enda gräsplan som är bra. De gör allt de kan med den, men den är bara bra i fyra månader. Det håller inte för en toppklubb som AIK.
– Grunden till att man blir tränar på hårda konstgräsplaner. Norska lag, de hade inte tränat på Skytteholm. De hade inte gjort det. Jag vet att de jobbar stenhårt där, men det är inte bra nog. Martin Ellingsen skadade sig också där.
Detta har man ju hört från flera håll, men det är ändå rätt skarp kritik. Vet också att norska lag investerat mer i bättre träningsfaciliteter. Frågan är vilken förklaringsgrad det egentligen har. Hur mycket hålls AIK tillbaka av den här frågan, och varför går den inte att lösa?
Även denna bit var intressant:
”Vi slog alla benchmarks som stod i mitt kontrakt”
Han förtydligar också att det ”inte rör honom i ryggen” vad Djurgården gör.
Han är lika tydlig med att han hyser varma känslor för AIK och att han har många vänner kvar i klubben.
– Jag ser tillbaka på tiden i AIK med stor glädje. Vi slog alla, verkligen alla, benchmarks som stod i mitt kontrakt. Jag är extremt nöjd med det och jag är helt säker på att klubben hade varit med och kämpat om guld i fjol om klubben inte hade valt en annan riktning.
– Jag kom dit för att vinna. Vi vann inte, men vi hade vunnit i fjol, det är jag säker på, om jag hade varit där, lägger han till.
Han betonar att tiden i klubben var väldigt fin. Att han tänker på de fantastiska supportrarna och alla de han lärde känna under sin tid i klubben.
Hyfsat självsäkert uttalande mtp Mjällbys enorma poängskörd. Och rätt skev självbild om han tror att sportchefens närvaro är så utslagsgivande att den kan generera 28 poäng extra under en hel säsong där han redan varit med och satt laget…
Han säger i princip exakt samma sak som när han anställdes 2023. En ny träningsanläggning är på gång och där kommer man ha en hybridmatta som är bättre än den naturliga på Karlberg. Vilket har avhandlats tidigare.
Frågan är dock om Berntsen har rätt i att det är just detta som föranlett talangernas skador. Jag är själv novis på ämnet, men man kan väl argumentera för att äldre spelare drabbas mer av dåligt konstgräs och/eller konstanta byten av underlag. Får känslan av att han plockar saker som har en relevans och får detta att passa in i hans modell, så han framstår i bättre dager.
Jag håller helt med. Artikeln känns som ett sätt att “slå tillbaka” lite. Det finns helt klart en hel del missnöje där som kanske inte kommer fram i skarpa ordalag, utöver träningsfacilitetsfrågan och att han såklart fick sparken. ![]()
Jag tycker de här artiklarna är bra. Tillsammans sätter de press på hela serien. Få saker har sån sprängkraft som när egot utsätts för kritik utifrån, och det förstärks såklart ännu mer av att både Norge och Danmark har lag som ligger långt före Sverige sportsligt, trots samma eller i vissa fall sämre förutsättningar.
Vet inte om jag är lika imponerad. Berntsen känner nu att han fått ett jobb i en liga över Allsvenskan och i en toppklubb där, på sina gamla meriter. Då passar han på att lufta åsikter om AIK.
Han passar på att hylla sina och Bosses kompetenser, i praktiken brett kontaktnät och stora försäljningar. Målar upp bilden av ett äldre konkurrerande arbetssätt mot ett nytt. Problemet är att han inte vill (eller förstår) varför klubbarna vill byta. Bosse förstår det nog bättre än Berntsen, är min uppfattning nu. Åtminstone så accepterar Bosse situationen.
Men Berntsens strategi var bevisligen fel även i sin grundpremiss (hävstång Europaspel osv), vilket vi diskuterat tidigare. Bosse levde i sin berömda kontaktbok, men han lämnade åtminstone någon form av arv efter sig och var alltid 100% svuren till Djurgården. Men Berntsen lämnar inget sådant i AIK, hans kontaktbok är och förblir hans yrkeshemlighet, det han köpslår med mot sina arbetsgivare.
Berntsen är såklart ett proffs och hade sannolikt positiv inverkan på AIK:s struktur och höjde nivån på verksamheten. Samtidigt, det var inte så att han kom med något revolutionerande – vem som helst som jämför Sverige med Danmark och Norge hade kunnat peka ut samma saker.
Berntsen ska ha credd för sakerna han gjorde bra, räddade upp truppen, anställde Henning och satte eld i baken på klubbledningen. Men han var ur ett längre perspektiv fel person på posten och hans snack och efterhandskonstruktioner räddar inte upp det.
Jag håller helt med här. Däremot tänker jag att det är bra att själva sakfrågan kommer upp. Allt gnäll är inte av ondo. Man kan kalla det för just gnäll, men i ett framtida scenario så aggregeras all sådan här information till en “sanning” om något som behöver adresseras. Det kan leda till en typ av kollektiv uppfattning som faktiskt innebär att man gör rejäla investeringar.
Sen framstår han inte alls sympatisk. Som du säger, han verkar efter svag eller helt utebliven strategi, och förmodligen är han inte strategiskt involverad i sin nya roll i Bröndby heller. Han är “rekrtyteringschef” vilket man i den kontexten förmodligen ska se som att han opererar inom tydliga ramar - något han nu tvingas svälja. Att han på strategisk nivå skulle ansvara för utvecklingen av rekryteringen ser jag inte som troligt.
Han säger:
En förändringens vind blåser över fotbollsvärlden.
– Det har varit en vind som blåst i lite i Sverige och i Norge också. Att det kommer fram yngre krafter. Vi ser ju nu att det ska förändras i Djurgården. Vi som börjar bli äldre måste stå för det vi står för.
Han förklarar vad de ”som börjar bli äldre” faktiskt står för.
– Kvalitet, erfarenhet, nätverk.
Ett rätt dassigt resonemang. Det han behöver göra för att sätta kraft bakom det där är att bevisa att hans egna metoder, modeller och strategier levererar fler poäng och starkare ekonomi än alternativen som nu växer fram.
Sen kan ju både kvalitet, erfarenhet och nätverk arbetas upp av precis vem som helst som har lite hjärna. Undrar om han själv minns hur det var när han tog sig in i branschen…? Hur många feta och korkade personer han personligen behövde stångas med… Betvivlar att varken han eller Bosse föddes med en telefonbok och ett stort kontaktnät.
Kolla på Hasse Larsson i Mjällby, som både tillhör “äldre gardet” och samtidigt låtit yngre och mer moderna krafter komma in på flera nivåer i verksamheten. Han kan säkert verka bufflig, men i verklig mening är han helt uppenbart någon som bidrar till utveckling och förnyelse av en ingrodd bransch.