Här förs öppna diskussioner om laget – matcher, spelare, nyheter och andra relaterade ämnen.
Om en diskussion växer fram kring ett specifikt ämne kan den komma att brytas ut till en egen tråd.
I den här tråden råder en något lägre tröskel för inläggens form och innehåll än i de dedikerade ämnestrådarna, för att främja ett mer fritt och spontant samtal.
Finns det verkligen ingen i Sverige? Extremt trött på folk som kommer och går. Visst. Bra CV och kan säkert vara duktig men jag jag är skeptisk till fler externa karriärister som kommer och går.
Som Djurgårdare kan jag säga att John varit en irriterande figur. Visst, hans många skador och hans varierande kroppsliga figur har varit kul att följa, men samtidigt har han på ett bra sätt lyckats irritera och bidra till den viktiga polariseringen av Stochholmsfotbollen. En profil som man uppskattat att ogilla.
Eftersom att du inte är AIK:are kan du förmodligen inte förstå detta. Hos oss handlar det om titlar. Kul med banter och hets, men det bleknar när vi inte vinner titlar. John kom med ett uppdrag och han misslyckades med det. Orkar inte kasta skit på någon… Bra värvningar kostar pengar och ibland måste man chansa. Det funkade inte med John i AIK eftersom vi bara fick det ena (personlighet) men inte det andra (titlar).
Känns som det finns en hel del organisatorisk och maktmässiga oklarheter som måste redas ut också. Omställning och ny strategi i all ära, men ni behöver få ett sammansvetsat team som ska utföra uppdraget. Som utomstående känns det som att båten komma gunga betydligt mer innan något nytt kan sätta sig och slå rot.
Sen är förutsättningarna för att lyckas egentligen oerhört bra, med tanke på er storlek och det intresse AIK genererar. Men man verkar ha problem som inte är helt olika de som DIF bär på. Känslan är att man är väldigt inåtvända och och inte alltid ser och snappar upp den utveckling som sker bland andra lag i serien.
Detta med att spela “unga” är ju en rejält gammal grej, ett kort som tas till när befintlig strategi ger svag output. Det finns inget självändamål med att spela överdrivet många unga spelare, utan gissningsvis vill man hitta en sweetspot där man löpande kan bygga kapital genom försäljningar utan att kannibalisera på sportsliga resultat.
Att AIK skulle kunna tänka sig att förvandlas till en ren talangförädlingsplattform tror jag inte ligger i ert DNA.
Det behövs definitivt ett sammansvetsat lag inför 2026. Det har uppenbarligen inte funnits en samsyn mellan styrelse och sportslig ledning under det senaste året, vilket kanske inte är förvånande sett till klubbens historia av maktstrider, men ändå rätt uppseendeväckande givet det som förmedlats ut från till exempel vd.
Man har heller inte fått ut speciellt mycket av kostnadsbesparingsprogrammet. Tror man sparat in kanske 2 miljoner på årsbasis, samtidigt som sporten köpt spelare och ätit det egna kapitalet som krympt till en kritisk, om än ännu inte katastrofal, nivå.
Kort sagt, inför 2026 måste alla indianer ro i takt i kanoten och klubben måste både tillämpa och kommunicera en lägre budget och lägre förväntningar på ett moget sätt. Jag är övertygad om att supportrarna accepterar detta, men sedan är frågan om det blir med nuvarande ledning bibehållen.
Det krävdes en kraftsamling inför sista matchen. Efter en usel höst med dåligt spel har bortfallet varit rätt stort. Var tveksam till att det skulle gå att komma över 30K, men det gick i alla fall. Dock ingen tröst för haveriet till spel som vi bjudits på.
Precis. Det där kostnadsbesparingsprogrammet som ni kommunicerade kändes med som en pliktskyldig grej man gör i egenskap av att man är ett noterat bolag. Nån form av förtroendesignal till aktiemarknaden och för att skapa ett handlingsutrymme att yxa i organisationen.
Men man få ingen riktig turnaround i en fotbollsekonomi av att skära ned backofficekostnader. Det handlar bara om att balansera sportslig prestation med gynnsam personalomsättning i sporten, om man isolerat tittar på det viktigaste intäktsbenet som kan påverkas (ni har redan “enorma” publikintäkter, och ni saknar europakoefficient att kunna mjölka).
AIK är en arena för maktkamp. Lär bli falangstrider, inte sant?
Det kan bli någon typ av falangstrid, ja. Det handlar väl egentligen om Fredrik Söderbergs vara eller icke vara som vd. Han har bevisligen lyckats på områden han har yttersta ansvaret för – ökad spons, ökad publik, förbättrad merch. Tror organisationen funkar rätt bra.
Men, där det är absolut viktigast har det varit väldigt volatilt senaste året. Hanteringen av Berntsen, den abrupta omläggningen av sportslig strategi, valet att behålla Thomassen trots uttåg ur två cupspel och uppenbart sviktande spel…
Men ska klubben bli personoberoende måste det ju gälla även vd. Och som son till en klubblegendar och att han själv är internrekrytering är ändå inte en fördel, om man ska se det strikt konkurrensmässigt. Måste finnas folk som har minst lika bra lämplighet.
Om jag får spå i cigarrdimman tror jag absolut vi kan få se ny tränare och en kompentent “Head of recruitment” rekryteras nu i vinter. Men Söderberg lär försöka hålla sig kvar.