AIK-Silly – rykten och spekulationer

Ryktas att AIK kommer sälja Flataker till Go Ahead Eagles för 11 miljoner. Som jag nämnt tidigare tror jag man vill ha in en större spelartyp som nia, en bättre target som funkar bra felvänd i vårt system. Flataker ut ger också plats för en eventuell utländskt förstärkning.

Lite trisst att Flataker inte fick mer kontinuerligt speltid, för han krigade alltid och hade definitivt mer i sig än han fått ut. Samtidigt öppnar detta för att ha en mer naturlig konkurrens där Filling blir det tydliga djupledsalternativet om en annan spelar typ hämtas in.

Dessutom provtränar 19-årige anfallaren Elie Mpungo Kongolo med laget. Han tillhörde Genks B-lag första halvan av 2026, verkar inte färgat där.

1 gillning

Kul att se nu 26 dagar senare: Zadok är klar ut, Celina klar förutom bekräftad. Flataker ryktas bort, likt jag trodde vill man ersätta honom med en mer klassisk targetspelare. Hade fel om Wilson, som man förlängde med.

Nu är även Kakoullis “såld” mednegativt nettoresultat. Stökig affär som jag hoppas man undviker helt i framtiden. Hur som helst är truppen bantad med ytterligare en dyr utländsk spelare vilket är bra.

Uppdaterat med ändringarna.

1 gillning

Ny talang flyttas upp från akademin, målfarlig ytter. Får se om han är tänkt att börja konkurrera i A-laget redan nu, positionen har vi i alla fall dålig täckning på.

Muslim har fortsatt att visa framfötterna i inledningen av säsongen 2026. Under pågående säsong har Muslim hittills spelat 17 matcher för P19, där det har blivit tio gjorda mål.

1 gillning

Billigast tänkbara ”värvning”, så kanske indikerar att man är villig att spendera lite mer på ett annat namn. :slight_smile:

1 gillning

Ny rutinerad back på AIK:s radar – 30-årige belgaren Hervé Matthys. Bra vänsterfot, bra rutin och bosman efter att ha spelat i polska Motor Lublin. 2-årskontrakt? Är väl precis vad vi behöver som ersättare till Cissé, en spelare som kan gå in och är färdig. Ingen utvecklingspotential såklart och en viss risk, men verkar spelat regelbundet utan svåra skador sedan 2016.

1 gillning

Det har börjat röra på sig nu. Celina lämnar och det verkar som att man löst frågan om hans sign off på ett fördelaktigt sätt för AIK.

Celina kommer vara saknad, den typen av spelare som man alltid kommer minnas för prestationer i stormatcher.

1 gillning

Flataker också klar ut. 2,5-5 miljoner netto in. Väldigt spännande nu med ersättaren som ska komma in. Som jag nämnt tidigare tror jag på en “tank” som är bra felvänd och rivig i boxen. Tror också det blir en spelare 25+ med tanke på att våra övriga anfallare är 17 och 18.

1 gillning

AIK verkar inte ge sig gällande Ågren, vilket jag tycker är väldigt intressant. Innan AIK ryckte i honom skulle jag säga att det kanske är den spelare i hela serien som gått mest “under radarn”.

I Bolldatas defensiva index för 2026 är Ågren den spelare som har högst defensiva poäng per 90 minuter i hela serien (av startspelare).

Den mäter:

• Vunna defensiva dueller
  • Brytningar
  • Lyckade tacklingar
  • Blockeringar
  • Återerövringar
  • Bolltapp
  • Kortfrekvens
  • Bolltapp som leder till avslut för motståndare

Han får i denna mätning högre rating än bästa spelaren förra året, vilket var Mjällbys Norén.

1 gillning

Matthys klar. Vänsterfotad mittback, täcker upp för Cissé som är skadad. Lär gå in i elvan direkt, 30 år och får en rätt given ledarposition inom truppen. Spännande att se hur han är i spelet.

Csongvai lämnar också för St Etienne. 1,5 år kvar och det var väl läget att “casha in” även om det nog blev plus/minus noll. Liten oro här att vi borde behållit honom säsongen ut, givet kvalitet och att han var gjuten i elvan.

Yes verkar som man lagt ett nytt bud på Ågren. Rent krasst behöver vi en ersättare till Sotte på sikt och Cissé är borta säsongen ut, mittbacksvikarien Csongvai såld. Dessutom är han svensk och har ett antal bra år kvar om han får hålla sig skadefri. En klassvärvning, om vi lyckas övertyga Gais.

1 gillning

Ny afrikansk talang klar. Ingen aning om honom men ska tydligen vara välscoutad. Någon ny Yohanna lär det inte vara eftersom han då redan varit hos någon större klubb. Börjar i P19 dessutom, blir spännande att följa.

Det ryktas dessutom att AIK vill värva Charles Sagoe Jr. Han är officiellt på lån till Kalmar FF säsongen ut, från Arsenal, men tydligen ska det kunna gå att lösa. Har sett honom två matcher och jag säger klart ja på den värvningen, 21 år och med tydlig potential att säljas vidare senare. 1+7 på 12 matcher är också kanonstatistik.

1 gillning