AIK-Silly – rykten och spekulationer

Ryktas att AIK kommer sälja Flataker till Go Ahead Eagles för 11 miljoner. Som jag nämnt tidigare tror jag man vill ha in en större spelartyp som nia, en bättre target som funkar bra felvänd i vårt system. Flataker ut ger också plats för en eventuell utländskt förstärkning.

Lite trisst att Flataker inte fick mer kontinuerligt speltid, för han krigade alltid och hade definitivt mer i sig än han fått ut. Samtidigt öppnar detta för att ha en mer naturlig konkurrens där Filling blir det tydliga djupledsalternativet om en annan spelar typ hämtas in.

Dessutom provtränar 19-årige anfallaren Elie Mpungo Kongolo med laget. Han tillhörde Genks B-lag första halvan av 2026, verkar inte färgat där.

1 gillning

Kul att se nu 26 dagar senare: Zadok är klar ut, Celina klar förutom bekräftad. Flataker ryktas bort, likt jag trodde vill man ersätta honom med en mer klassisk targetspelare. Hade fel om Wilson, som man förlängde med.

Nu är även Kakoullis “såld” mednegativt nettoresultat. Stökig affär som jag hoppas man undviker helt i framtiden. Hur som helst är truppen bantad med ytterligare en dyr utländsk spelare vilket är bra.

Uppdaterat med ändringarna.

1 gillning

Ny talang flyttas upp från akademin, målfarlig ytter. Får se om han är tänkt att börja konkurrera i A-laget redan nu, positionen har vi i alla fall dålig täckning på.

Muslim har fortsatt att visa framfötterna i inledningen av säsongen 2026. Under pågående säsong har Muslim hittills spelat 17 matcher för P19, där det har blivit tio gjorda mål.

1 gillning

Billigast tänkbara ”värvning”, så kanske indikerar att man är villig att spendera lite mer på ett annat namn. :slight_smile:

1 gillning

Ny rutinerad back på AIK:s radar – 30-årige belgaren Hervé Matthys. Bra vänsterfot, bra rutin och bosman efter att ha spelat i polska Motor Lublin. 2-årskontrakt? Är väl precis vad vi behöver som ersättare till Cissé, en spelare som kan gå in och är färdig. Ingen utvecklingspotential såklart och en viss risk, men verkar spelat regelbundet utan svåra skador sedan 2016.

1 gillning

Det har börjat röra på sig nu. Celina lämnar och det verkar som att man löst frågan om hans sign off på ett fördelaktigt sätt för AIK.

Celina kommer vara saknad, den typen av spelare som man alltid kommer minnas för prestationer i stormatcher.

1 gillning

Flataker också klar ut. 2,5-5 miljoner netto in. Väldigt spännande nu med ersättaren som ska komma in. Som jag nämnt tidigare tror jag på en “tank” som är bra felvänd och rivig i boxen. Tror också det blir en spelare 25+ med tanke på att våra övriga anfallare är 17 och 18.

1 gillning

AIK verkar inte ge sig gällande Ågren, vilket jag tycker är väldigt intressant. Innan AIK ryckte i honom skulle jag säga att det kanske är den spelare i hela serien som gått mest “under radarn”.

I Bolldatas defensiva index för 2026 är Ågren den spelare som har högst defensiva poäng per 90 minuter i hela serien (av startspelare).

Den mäter:

• Vunna defensiva dueller
  • Brytningar
  • Lyckade tacklingar
  • Blockeringar
  • Återerövringar
  • Bolltapp
  • Kortfrekvens
  • Bolltapp som leder till avslut för motståndare

Han får i denna mätning högre rating än bästa spelaren förra året, vilket var Mjällbys Norén.

1 gillning

Matthys klar. Vänsterfotad mittback, täcker upp för Cissé som är skadad. Lär gå in i elvan direkt, 30 år och får en rätt given ledarposition inom truppen. Spännande att se hur han är i spelet.

Csongvai lämnar också för St Etienne. 1,5 år kvar och det var väl läget att “casha in” även om det nog blev plus/minus noll. Liten oro här att vi borde behållit honom säsongen ut, givet kvalitet och att han var gjuten i elvan.

Yes verkar som man lagt ett nytt bud på Ågren. Rent krasst behöver vi en ersättare till Sotte på sikt och Cissé är borta säsongen ut, mittbacksvikarien Csongvai såld. Dessutom är han svensk och har ett antal bra år kvar om han får hålla sig skadefri. En klassvärvning, om vi lyckas övertyga Gais.

1 gillning

Ny afrikansk talang klar. Ingen aning om honom men ska tydligen vara välscoutad. Någon ny Yohanna lär det inte vara eftersom han då redan varit hos någon större klubb. Börjar i P19 dessutom, blir spännande att följa.

Det ryktas dessutom att AIK vill värva Charles Sagoe Jr. Han är officiellt på lån till Kalmar FF säsongen ut, från Arsenal, men tydligen ska det kunna gå att lösa. Har sett honom två matcher och jag säger klart ja på den värvningen, 21 år och med tydlig potential att säljas vidare senare. 1+7 på 12 matcher är också kanonstatistik.

1 gillning

Faqa (snart) klar ut. Ett halvår kvar, fick aldrig förtroende. Med Nissen tillbaka och Matthys värvad var det en logisk flytt.

Bra snurr på transfers nu, truppen fortsätter slimmas och formas efter den nya ledningens strategi.

1 gillning

Ja. Ser ut att bli ett ganska snabbt förnyande av truppen. Det är svårt att avgöra kvalitén på alla som kommer in, utan där behövs nog mer tid.

Utöver detta minst två tunga namn på ryktesradarn, och då tänker jag på Ågren och Sagoe.

Får erkänna att det är otroligt irriterande att ni ser ut att både vara stabila och plocka oväntat många poäng samtidigt som detta sker… Förväntar mig nån form av sportslig tillbakagång här inom kort, och kommer inte det så kommer landet behöva gå upp i stabsläge för den stundande tsunamin av AIK-hybris som väntar…

1 gillning

Ja den sportsliga biten känns ju faktiskt mer förvånande än att Yohanna-affären satte igång transfersnurran på allvar.

Eldprovet blir att värva in riktig spets, som kan göra skillnad här och nu. Sagoe tror jag hade passat väldigt bra, men där måste det rimligen finnas ett rätt stort intresse även utanför Sverige. Matthys verkar bra men det är inte samma utmaning att värva en bra mittback som att hitta t.ex. en bra ytter som kan gå in och färga direkt.

Klar ut, till Degerfors som kul nog möter Djurgården i helgen. Blir ingen nettovinst (eller förlust).

Renodlade transfertruppen och tog bort mina egna spekulationer. Nu uppdaterad med färsk status på vad som hänt i sommar.

Ytterbackar

Eskil Edh

Bergquist

Uronen KLAR UT

Pavey

Wilson FÖRLÄNGNING

Tychosen

Mittbackar

Hérve Matthys NY

Ahmad Faqa KLAR UT

Sotte

Cissé

Nissen

Olofsson

Mittfältare

Csongvai KLAR UT

Besirovic

Ellingsen

Hove

Mujanic

Ali

Geiger

Redkin

Järeteg

Kouamé

Ayari

Yttrar

Celina KLAR UT

Helm

Yohanna KLAR UT

Andersson

Anfallare

Flataker KLAR UT

Meja

Gustafsson

Filling

Kakoullis KLAR UT

1 gillning

Ryktas åter igenom anfallaren Samed Bazdar, bosnien-serb som tillhör Real Zaragoza i spanska andraligan och var utlånad till en polsk högstaligaklubb senast.

Styrkor enligt FotbollSthlm: bra avslutade med båda fötterna i boxen. Bra i presspelet, 189 cm lång. En spelartyp vi inte har men rätt uppenbart letar efter.

Antar att José också gillar att han spelat i spansk fotboll, om än att han bara mäktat med 4+4 poäng i andraligan.

Regelbunden speltid i en klubb där rollen är skräddarsydd är kanske precis vad 22-åringen och AIK behöver just nu. Jag tror nämligen att det här har potential att lyfta Gnaget ytterligare ett steg. Samen Bazdar ska ha goda förutsättningar för att kunna hävda sig i allsvenskan utan någon direkt startsträcka och när jag gjorde analysen av Charles Sagoe Jr så var det i mångt och mycket en sån här typ av anfallare som jag eftersökte för att helheten ska bli så bra som möjligt.

Kan Miika Takkula och hans gäng lösa en av de två så vore det bra, kan båda ansluta till Karlberg så vore det fantastiska nyheter för alla AIK:are. Att kunna ha en av allsvenskans kreativaste framspelare ihop med en VM-anfallare som trivs i boxen så får man en ekvation som det sprakar om.

Dessutom verkar det mycket nära att AIK lånar tillbaka Filip Benkovic. Vore en förvånande och kanonbra förstärkning, plötsligt går vi från en stabil mittbacksuppsättning till en av seriens bästa. Benkovic är en mycket skicklig närkampsspelare och kung i luftrummet.

Våra problem på defensiva fasta hoppas jag kan arbetas bort och en sådan förstärkning vore en hjälp. Dessutom måste man nu revidera våra chanser inför resten av säsongen, med en sådan klasspelare in i elvan.

Jag tycker detta rykte luktar illa. Gången är märklig.
Först skriver utländska medier länge om detta, och hävdar att AIK lagt bud. Ingen snappar upp det. Sen kommer en push från svenska sillyjournalister om att affären är nära. Dagen efter säger man att den är avblåst.

Hela tiden har man pratat om en summa som inte på något sätt rimmar med vad som är rimligt, även för ett nyrikt AIK.

Nu skriver utländska medier att det var AIK som drog sig ur affären “i sista stund”. Allt låter konstigt.

Vi kan väl såklart konstatera att AIK söker anfallare, och att man sannolikt jobbar med fler parallella spår… Och visst, kanske är man villig att spendera rejält i och med att man inte dementerade intresset för Boudri (vars prislapp vi vet)… Samtidigt har Takkula gång efter gång sagt att YZ-transfern inte ruckar på strategin. Nej, något luktar surt i Bazdar-gate.

I princip bästa tänkbara värvning. Tickar alla boxar och “kan serien”. Sen har korta lån sällan någon större impact (finns undantag), men nog skulle han lösa ert problem.

1 gillning

Skrivs om att Benkovic-affären gått i baklås, men ingen anledning om varför. Trist besked i så fall och behovet av nya försvarsspelare är i nuläget rätt stort, på grund av skador och försäljningar.

I truppen till Häcken borta i kväll har vi tre mittbackar och två ytterbackar tillgängliga.

Edh, Cissé, Nissen, Pavey och Wilson är skadade. Ellingsen är skadefri men inte uttagen i truppen. Csongvai, Faqa och Uronen är sålda. Bara Matthys har värvats in.

En mittback måste in hur som helst. Sedan får man se om ledningen har is i magen och väntar in skadade spelare snarare än breddar truppen mer.

1 gillning

Jag gissar, helt utan insyn, på att det är något affärstekniskt eller “affärsrelationellt” som inte funkat fullt ut med kineserna. Kanske har någon part försökt knuffa på villkoren i sista stund… Inte helt ovanligt att affärer med kineser spricker. Vi får se om det löser sig.

1 gillning