Håller helt med om detta. Men jag ser det även som en större fråga. Det handlar om att acceptera att föreningen ska upphöra att jobba med “sprintar” och satsningar, och i stället försöka hitta en jämn utvecklingslinje. Som Bajen ofta säger, att man enbart försöker fatta beslut som stärker föreningen på sikt. Därför (menar man) att man kan offra ett guldrace genom att sälja spelare om pengarna kan anses stärka föreningen mer på sikt. Dyra poäng idag, men billigare poäng på sikt.
Och detta är något fundamentalt annorlunda mot att ha en förening som är van vid att “gå för det”.
Sen är det som du säger såklart. Många lyckas inte formulera kritiken på ett bra sätt, för att de inte har accepterat eller är i närheten av att förstå de förändringsvindar som blåser. Man kan helt enkelt inte arbeta “som man alltid gjort”, och detta inte bara för att det sätter föreningen i risk. Det leder även till färre poäng per spenderad krona över tid, vilket bevisas av hur Allsvenskan håller på att skiktas mellan “smarta” och “dumma” klubbar, enkelt uttryckt.
Jag kan tänka mig att det finns plats för en hyper-responsiv, flexibel och agil klubb i denna ankdamm av långsiktigt strävande klubbar med “investeringsmindset”. Men då måste man vara sinnessjukt bra på spelet, och det räcker inte att gå på magkänsla och upprepa gamla mönster. Man måste tillföra något också.
Det finns ingen kris, och då är det förmodligen bättre att ligga lågt. Timingen är fel helt enkelt, så man kan se det som att externa krafter slumrar och kanske bidar sin tid.
Däremot så borde det finnas folk som vill in i styrelsen. Inte för att ta över nödvändigtvis, utan för att påverka på lång sikt.
Med risk för att vara tråkig, men är inte det alla toppklubbar vill att spela i Europa – kontinuerligt? Vet inte riktigt vilken nisch AIK annars skulle fylla, men se på er hajp kring ECL-spelen och det är väl dit man vill. Även MFF, Häcken och Elfsborg är inspirerande såklart.
Att bli bra på att spela i Europa vill alla, men frågan är hur man blir det om man jobbar exakt som alla andra.
Det jag egentligen syftar på är att man måste bli extremt bra på något som övriga inte behärskar lika bra, eller ens klarar av eller vet existerar. Att ställa om till ett mer modernt sätt att arbeta räcker liksom ingen vart när alla andra också gör det. Man måste förvalta någon form av unik kunskap för att skilja sig från mängden. Och där är jag nyfiken på vad AIK kommer försöka göra.
Att gå emot strömmen, och arbeta med kortsiktig resultatoptimering där man INTE tänker i fem- eller tioårscykler, utan snarare säsongsvis eller “fönster för fönster” är ett sätt att skilja sig från det nya landskapets normer. Och jag tror att det kan finnas plats för klubbar som tillämpar en sådan strategi. Men det kan inte se ut som det gjort tidigare där massa föreningsboomers bara repeterat saker utan att tänka och utveckla, utan det behöver vara smartare. Nu är ju just detta ett sidospår, för AIK vandrar ju inte alls i den riktningen.
En intressant sak att fundera på och jag har faktiskt ingen aning om vad det skulle vara.
Det jag tror man skulle kunna utveckla ännu mer är publikfrågan, där AIK har ett försprång tack vare arenan. Nu har man infört ett förturssystem men jag tänker mig, utan att kunna specificera vad, att detta går att utveckla ännu mer. Det finns säkert lärdomar från utlandet att ta till sig här.
Rent krasst är det bara DIF och Hammarby som någorlunda kan eller skulle kunna mäta sig med AIK i publikfrågor. MFF och Blåvitt är bundna till sina underdimensionerade arenor, vilket i de sistnämndas fall har en kraftig inverkan på övriga intäkter.
Vi har en medvind i Allsvenskan nu som inte kommer vara för evigt. Kan AIK lösa “nyckeln” till att behålla en stor del av medgångspubliken/sällanbesökare/lösbiljettsfolk kommer man ha en fördel mot andra lag.
Publikfrågan är helt klart relevant. Superviktigt för alla lag att hålla upp den nivå som är nu och även försöka utveckla den. Där är BP helt klart sämst i allsvenskan. De borde kunna göra mycket mera.
En annan grej som skulle kunna hända är någon överraskande utländsk hype för svensk fotboll där något lag helt plötsligt får tusentals supportrar som köper merch.
Jag minns när bajen sålde typ 15k tröjor mer än oss om året, det var stora pengar då. Och de flesta här minns kanske gamla derby-shoppen på Hötorgspassagen? Helt otroligt att det fungerade då och det jag vill visa på är hur underutvecklat det var då. Nu är det här ett område där alla blivit mycket mera professionella rent allmänt.
Dock, om någon klubb skulle få en super-hype kring sig och helt plötsligt kunna kränga 100k tröjor extra på ett år. Det skulle vara en rätt bra ekonomisk injektion. Själv är jag dock jäkligt osugen på att råka hamna mitt i en sån typ av hype. Och ärligt talat har jag svårt att se det hända öht.
Då ska vi se. Det ryktas att Fulham vill köpa loss Jonah Kusi Asare, som varit på lån men knappt fått speltid (förutom i U-lagen). Vet inte vad han värderas till men hade suttit fint om AIK:s vfk kickade in nu i sommar. Tydligen har Fulham bytt tränare och styrelsen tror fortfarande mycket på Asare.
Intressant, frågan är hur mycket han stärkt sitt marknadsvärde. Om jag minns rätt så gick han från AIK för ca 70 msek (kanske mer?). Han var ju rätt hypad ett tag, men jag har ingen som helst aning om statusen på honom nu så det är svårt att spekulera i ett pris. Men visst, självklart välkommet för AIK oavsett belopp som trillar in.
Det är för övrigt en spelare man gärna sett mer utav i Allsvenskan. Tycker han var väldigt spännande. Vad jag hör så hade han tidigare samröre med agenter som bara AIK tog i. Många i DIF-led var där och då besvikna på att vår “legendars” grabb hamnade hos rivalen.
Relativt lugnt på sillyfronten sedan Yohanna såldes. Ett rykte som dök upp är Gais mittback Oskar Ågren. 27 år gammal, 191 cm och bra passningsfot – en rak ersättare till Cissé som ryktas missa resten av säsongen.
Om det sedan blir just Ågren, som Gais inte lär vara sugna på släppa inför Europakvalet, är en annan fråga. Men själva profilen tror jag är exakt vad man söker. Man är inte trygga med att Sotte ska vara hel resten av säsongen och kanske vill man äntligen flytta upp Csongvai till sin naturliga roll.
Noterar också inför träningsmatchen idag att Celina och Wilson inte är uttagna i truppen. Celina lär lämna och Wilson antar jag vilas på grund av att han varit med landslaget – men där ska man nog heller inte utesluta att han är på väg bort. Även om han nyligen förlängde kontraktet.
Tror det kommer rassla till en hel del inom närmaste veckorna, inför återstarten.
Verkar vara tyst hos de flesta klubbarna just nu. Ser knappt några intressanta rykten alls.
Men som du säger, om Cissé är borta en längre tid är det alldeles för farligt för AIK att avvakta där - då behövs stabilitet och Ågren kan vara ett bra namn. Lite vanskligt läge, så det gäller att hitta någon som “kan serien” och kräver minimal tid för att komma in i det.
Har för mig att jag läste någonstans att han är klar för Al Ettifaq. Man blir såklart nyfiken på vilket kontrakt han får.
Och efter den enorma Yohanna-affären så kommer här som ett brev på posten en indikation på att AIK och Ikon Allah fördjupar samarbetet.
Ryktet säger att man tar in sex spelare, och det ser ut som att alla kommer på ett bräde. Sex spelare på en fat är ingen liten sak att integrera i AIK, så om uppgifterna stämmer är det en tydlig signal om att man tar ytterligare steg i riktning med att kapitalisera på transfermarknaden.
Om man ska tvinga sig själv att vara lite skeptisk kan man fundera kring:
Varför sex spelare från samma akademi? Är detta de sex optimala topptalangerna man vill ha, eller försöker man att maximera sannolikheten till vinst genom att köpa fler lotter?
Akademin har utöver Yohanna inte ett trackrecord som indikerar att man är “toppnivå” (kan ju ha ändrats).
Har AIK infrastrukturen för att ta in, integrera och “naturalisera” sex nigerianska talanger direkt?
Vi kommer från supporterled höra saker som “om bara en av dessa är hälften så bra som Yohanna så är detta en succé”. Så kan man ju se det. Eller så har man högre ambitioner och försöker maximera precisionen vid varje värvning. Vi kan iaf konstatera att det AIK gör nu är oerhört spännande. Ikon Allah har förstått vilken kraft det finns i AIK som språngbräda och marknadsföringsplattform, och är förmodligen kanonnöjda över att fördjupa samarbetet.
Volymen spelare indikerar att AIK kunnat förhandla ned VFK inom ramarna för detta “ramavtal”. Så jag tippar på att man får lite högre löpande kostnader och lite högre upfrontkostnader, men lägre avbränning vid eventuella senare transfers. Legio verkar vara att runt 30% går till akademierna i VFK, och här är det förmodligen något lägre.
En av dessa efter att ha påträffats på Stureplan 03:20 en torsdag.
Skämt åsido, jag är jävligt nyfiken på vilka spelare som finns med i den här första batchen. Borde kunna gå att gräva fram tänkbara namn, även om mediatäckningen och datatäckningen är låg.
En faktor är nog att man i år har ett väldigt bra P19-lag och en erkänt bra akademiverksamhet. En talang från Asam FC, Shilla, spelar t.ex. i P19 men är ibland med i a-laget. Han var med i truppen inför träningsmatchen mot Kalmar men ströks innan match.
Har noll koll på om det verkligen blir hela sex spelare, men det kanske går bra. Man vill ju hoppas att åtminstone någon är så pass bra att den kan träna med a-laget från start, likt Yohanna i fjol.
Sex spelare indikerar, som du är inne på, att flera lär behöva tid. Samtidigt tror jag att man kanske tänker annorlunda nu när man har pengar. Logiken är enkel: Man har råd att köpa mer “färdiga” objekt. Femårskontrakten kan bara tecknas när spelaren är 18.
18-åringar är unga, men en 18-åring som frekventerar startelvan är sannolikt den spelare som kommer inbringa högst ekonomisk avkastning eftersom att hävstången är som störst när spelaren är som äldst 19.
Så man måste balansera detta noga. Att värva en nittonåring på ett fyraårskontrakt innebär i praktiken att han ska slå sig in i laget under år ett om man vill optimera värdekedjan någorlunda.
Det finns en gammal idé om att alla afrikaner kommer för att “bli bra på sikt”. Säkerligen har den rötter i någon form av sanning, men har man pengar på banken och spelare att välja på så finns det rimligen inget självändamål att välja spelare med lång acklimatiseringsperiod. Bättre att satsa på aningen högre hylla och förvänta sig max 6 månaders acklimatisering.
Ett uppenbart problem är att vi inte sitter med något B-lag likt HTFF. Farmarlaget är i division 4 och samarbetet med Enköping är betydligt mer styrt från deras sida. Det finns i nuläget ingen chans att kunna dumpa 3-4 afrikaner där, vad jag vet. Dock går avtalet ut vid årsskiftet, kanske är något nytt på gång.
Det lär i alla fall visa sig vad man har för strategi framöver. Yohanna-pengarna påskyndade nog flera processer man annars nog sett först nästa år.
Blev dementi på denna från Herish Sadi, vilket känns logiskt då Ikon Allah sannolikt inte ens har kapacitet att leverera sex tillräckligt bra talanger.
Däremot kan man tänka sig att det blir åtminstone någon, då AIK har en stark position och lär kunna “tjinga” den bästa.
Tittade lite på tänkbara namn. Det finns inte många som är omskrivna, men några hittade jag:
GIDEON GOODLAD (offensiv mittfältare, 20)
WONDERSON BABAS YAKUBU (anfallare, 18)
CHRISTOPHER IKENNA IGWE (anfallare, 19)
FAVOUR BIDEMI RICHARD (ytter)
JONATHAN OCHICHE (mittback)
GABRIEL MICHAEL OGWUCHE (mv)
Alla dessa har transferrykten, och flera av de påstås vara kopplade till Dinamo City i Albanien.
Vidare, semirelaterat, har jag förstått att det i Nigeria finns ett stort problem sk “pappersakademier”. Det är “akademier” som helt saknar infrastruktur (träningsplaner, coacher, kontor…) och bara jobbar med att systematiskt kontraktera unga talanger runt om i landet. Det triggades tydligen en explosionsartad utveckling av dessa spökakademier i samband med att FIFA införde utbildningsbidraget. Detta beskrivs av vissa som ett stort problem i Nigeria.