AIK-Silly – rykten och spekulationer

Är väl bara att rycka med sig Engelmark från Sirius isf. Visserligen står han under kontrakt, men många tränare har klausuler som säger att man får gå om en “storklubb” hör av sig.

Vet dock inte om det behövs. Det är väldigt många miljöfaktorer som påverkar, inte enbart parhästen. BP erbjuder en speciell miljö som säkert inte är det minsta lik AIK:s.

Det är dock lite konstigt. Mellberg känns inte som en person som vill ha en parhäst. Men kanske felbedömer man honom.

Grzelak vore kul. Underskattad tränare. Kan också få chans att “slå tillbaka” mot sina belackare om han får chansen igen.

1 gillning

En intressant sak angående Thomassen är att han inte är med och planerar inför kommande säsong. Vilket han med all säkerhet hade gjort, och i detalj, om han var tänkt att träna oss 2026.

1 gillning

Nederländsk media: NAC Breda borde värva John Guidetti

DEAD MAN WALKING! Finns inte en chans att han blir kvar. Sååå stora pengar handlar det inte om, om han ska köpas ut.

1 gillning

Detta kommer Sanna G att behöva kommentera i någon av hennes poddar!

1 gillning

Amel Mujanic ryktas vara nära oss. Känns precis som den värvning man vill ha in i den trupp som nu byggs. Det vill säga, en spelare som å ena sidan inte är dyr men å andra sidan har en stark vilja att bevisa sig på en högre nivå. Vi kommer aldrig få mycket pengar för honom, men förhoppningsvis kommer han vara en kreativ kraft som vi har stor nytta av.

1 gillning

Känslan är att den kan passa oerhört bra. Sen vet vi ju inte hur ni kommer spela, eftersom att tränarfrågan inte är löst. Men han har en ruggigt fin passningsfot.

Vet dock inte hur snabb/intensiv/rivig han är. Får lite Mange Eriksson-vibbar när jag tittar på hans passningar.

1 gillning

Det här plus en relativt dyr mittback in talar för att vi har 1-2 hyfsade försäljningar i pipeline.

Med Mujanic in så kanske Csongvai är på väg till kontinenten igen. Han vill nog maximera chanserna att fortsätta vara del av det ungerska landslaget och AIK går ju in i en säsong utan Europaspel.

Givna spelare ut är väl annars Filling och Benkovic.

1 gillning

Ja allt indikerar väl att man är rätt trygg med att det blir en affär med Filling. Verkar ändå som att man är redo att lägga ganska stora summor på nyförvärv, och det sitter såklart ihop. Kanske “fontloadar” man fönstret också, så att de “dyra” värvningarna är klara tidigt. om möjligt. Detta pekar också på att man har en klar bild av hur mycket pengar man får för spelare ut.

1 gillning

Jag tror man har en hyfsat bra planering klar. Vissa spelare kan jag tänka mig man har en “deal” med att släppa i sommar, som är ett hetare fönster för spelare som vill utanför norden. Csongvai och Hove till exempel, som antagligen båda vill pröva vingarna på kontinenten igen.

En intressant fråga blir Celina. Rent krasst hade jag gärna sett en förlängning, trots åldern. Han är den enda nyckelspelaren som har utgående kontrakt i sommar.

1 gillning

Trötstlöst för oss på andra sidan! Samma visa varje år hos er: Pengarna är slut. Kris runt hörnet. Ändå lyckas man bygga en till synes stark trupp.

Personligen gillar jag Celina, trots att han spelar hos er. Dock är min upplevelse att han är ojämn… Eller möjligen bitvis har straffats hårt av Mikkjals filosofi och metod. Vilket man iofs kan säga om de flesta av era spelare. Alla ska lyda under flåskollektivet.

Det lär finnas mer att hämta i både Celina och många andra av spelarna i truppen.

1 gillning

AIK har samma problem som ni har. Det finns inget “projekt” och ingen resa. Allt lever på tillfälliga kapitalinjektioner som kommer regelbundet. I AIK sker det på ekonomisk bottennivån, och i DIF sker samma mönster på en högre ekonomisk nivå.

Men det underliggande värdet i föreningen bli inte högre om man inte börjar bygga något ordentligt. Väldigt få saker blir helt enkelt bättre. Och sportslig framgång vilar i dessa klubbar helt på att man får lyckoträffar i transferfönstren. Därför finns det extrema fokuset på silly season i båda klubbarna.

2 gillningar

Du har rätt i det som gäller den sportsliga styrningen av A-laget, där man satsar hårt och sedan tvingas till rejäla omkast när pengarna börjar ta slut.

Däremot sker det saker i klubben som definitivt är en resa mot en starkare klubb. Till exempel har man en publikstrategi som sjösattes redan 2018 och som börjar ge rejäl avkastning nu. Man har kraftigt förbättrat merchendisebiten och sponsring senaste åren.

Man har fått en betydligt bättre relation till Solna kommun och har nu två stora projekt igång, ett med ny träningsanläggning till A-laget och en stor ombyggnad av Skytteholm, som gynnar både dam och herr. Båda dessa saker hade känts rätt avlägsna för bara tio år sedan, men nu går flera processer väldigt rätt i klubben.

Nu ställer man om till en för oss ny strategi med satsning på unga spelare. Jag är krasst realistisk i detta och säger att vi slutar runt plats 8 2026 och kanske samma 2027. Däremot är jag helt säkert på att det är rätt väg och att det är den enda vägen vi kunde gå, nu sker det med kniven mot strupen men det är som det är.

1 gillning

Håller med om detta, men det måste också ställas i relation till vad andra lyckas med. Det ser ut att vara många som lyckas väl med sin publikrekryteringsstrategi, så att bara stå och stampa vore ett misslyckande. Nu är ni vassast där, så det är onekligen en framgång – men det finns också helt uppenbart en underliggande tillväxt.

Precis som med DIF-ekonomi: Boostats av bra försäljningar, men huvudsakliga anledningen till att man gått så bra är att transfermarknaden boomat och fortsatt vara stark.

I slutändan måste projektet kokas ned till sportslig framgång och ekonomisk tillväxt. Detta kan delas upp i truppkvalitet över tid, tabellpositioner över tid, transferöverskott och möjligen även spel i Europa.

Att ta fram en strategi för att lyckas med detta är inte jättesvårt, men att lyckas genomföra den är väldigt svårt.

AIK har mer att bevisa innan man kan säga att projektet slagit rot och också bär frukt, vilket det gör i Hammarbys fall. Där har man på ett metodiskt sätt knäckt koden för publiktillväxt, man har hittat sin nisch för att kombinera sportslig kvalitét med löpande avkastning från transfers. Och successivt tar man allt fler poäng, och det känns som att risken är relativt låg att laget blir totalt slaktat under ett transferfönster.

Det ser väldigt stabilt och tryggt ut, och försörjningen av sportslig kvalitét och ekonomiskt överskott är fullt ut förankrat i modellen. Alltså inte beroende av att man överpresterar i ett enskilt fönster, vilket det ser ut att vara för både DIF och AIK.

Det är i alla fall så det ser ut med mitt perspektiv. Att Hammarby har mognat i sin “nya” modell. Att AIK och Djurgården är kvar i en variant av en reboot-modell där varje säsong innebär helt nya förutsättningar.

Helt enig här. Samtidigt har alla tre stockholmsklubbar i verkligheten ungefär samma förutsättningar. Det finns idag ingen infrastruktur som är monopoliserad av Hammarby, utan allt som Hammarby gör kan alla andra göra (om de har skickligheten). Så det som krävs är att medlemmarna i AIK och DIF verkligen initierar riktig förändring, kombinerat med tålamod och ödmjukhet inför hur svårt det är. När AIK och DIF är ikapp strukturellt försvinner den edge vi “ger” er.

Känner att jag derailar helt off topic nu. Låt oss återgå till trådens ämne: AIK-Silly.

2 gillningar

Ja, det är lite off topic. Men samtidigt är det viktigt att förstå att Silly season har kommit att bli något annat för oss än för AIK (och DIF). Hypen från ett lovande nyförvärv i AIK kan jämföras med hypen från en välscoutad talang som slagit igenom i HTFF för oss, om jag ska hårddra det. Många säger att “våra största transfers” och våra “största försäljningar” inte gått via HTFF, utan direkt in i A-trupp. Det är sant, men det är en konsekvens av att vi har ett naturligt sätt att placera färdig och ofärdig talang. Detta saknas i AIK och DIF, där spelare ofta lånas ut planlöst som följd av att de varit sämre än man trott.

Men ja, låt oss återgå till AIK-silly. Läste att Quaison var i ropet igen. Jag har inte någon koll på hans kvalitéer idag. Men det indikerar inte direkt att man slagit in på den här nya vägen som man hävdar utåt…

2 gillningar

Detta måste vara en anka. Kan inte tänka mig att det stämmer. Det skulle vara om handlade om ett kort billigt kontrakt utan signon… Mer som ett längre provspel. Men även det känns fel givet hur strategin är kommunicerad, och framför allt eftersom att han skulle blockera speltid från yngre som behöver speltid för att utvecklas och kunna slå igenom.

Referens:

1 gillning

Noterar att AIK med drygt ett dygn kvar av 2025 inte har löst tränarfrågan. Den 5 januari startar försäsongen – vem leder laget? Här och nu lutar det väl åt Morten Kalvenes och övriga i staben.

1 gillning

Det bara måste hända något i dagarna.

1 gillning

Fortfarande inget nytt. Lyssnade på Axén i en podd och han trodde att Eskil Edhs skada förvärrats av att Mikkjal pushar spelare hårt att komma tillbaka. Och över lag tränar väldigt hårt, på en nivå där skaderisken ökar. Undertonen var att Mikkjal orsakat flera av de yngre spelarnas skador.

Dock, som någon påpekade, AIK har aldrig kommunicerat något annat än att Mikkjal är tränare. Och ryktena i media har ändå varit rätt sparsamma.

1 gillning

Låter isf extremt omodernt! Farligt att lägga i händerna på huvudtränaren gissar jag.

Å andra sidan: Samma debatt finns i DIF, men där spekuleras det i motsatsen: Att det är med-teamet som fattat felbeslut som tvingat fram skador.

1 gillning