AIK-Silly – rykten och spekulationer

Noterade för en tid sedan att en av fystränarna lämnade klubben efter förra säsongen. Min gissning är att det inte är så lätt att arbeta under Mikkjal, om man inte har väldigt liknande inställning.

1 gillning

Så är det säkerligen. Och hur man än vänder och vrider på det blir Mikkjal ett ankare om AIK ska lägga om strategi och bli “mindre tränarberoende”, om detta är sant.

Så det går inte ihop att ha honom kvar om man samtidigt ska byta kurs. AIK behöver agera, även om det kostar några futtiga miljoner. :slight_smile:

Hmmm…

1 gillning

Om nu Mikkjal lämnar, frågan är vad det blir för prägel på laget framöver. Fallhöjden i Mikkjals filosofi är enorm. När man slutar ta poäng som ett topplag finns inte mycket kvar att glädjas åt. Jag är tämligen säker på att man kommer försöka hitta en mer spelorienterad tränare.

Å andra sidan är det svårt att bedöma om Mikkjal anpassat sig efter hans bild av materialet, eller vice versa. Kanske är hans instruktioner en effekt av vad han bedömer vara ett undermåligt lag?

ALldeles oavsett, effekten av hans spelidé med AIK är extremt tydlig om man tittar på passningsprocent och bollinnehav. Ett rejält ras.

(10 matchers glidande medel från omgång 10, 2019)

1 gillning

Uppdaterat med Hofvander, Mujanic, Stoch Rydell och Karlsson.

Då var denna märkliga episod över. Som man kunde tro blir det övriga ledarstaben som håller träningar tills vidare.

1 gillning

“När vi nu väljer att skifta chefstränare är det för att vi tror att laget och klubben kommer att bli bättre med en annan ledare de kommande åren.”

Ska man tolka detta som att ett namn är klart och presenteras inom kort, eller att man fortfarande är på jakt?

1 gillning

Vet inte riktigt. Det florerar olika teorier om varför Mikkjal sparkades just nu. Till exempel att det handlar om bokföringstekniska skäl – annars kunde man ju sparkat honom direkt när man gjort klart säsongsanalysen.

Mer troligt är att man velat att en annan klubb skulle köpa ut honom, men det skedde inte. Då fick man helt enkelt sparka honom för att försäsongen var i antågande. Förmodligen har man haft ett antal tränarnamn man försökt lösa, men det har inte gått. Den tränare som anländer blir sannolikt långt ifrån förstavalet, vilket inte är så konstigt med tanke på omständigheterna.

1 gillning

Yes, så är det nog. Och han lär inte ha kämpat överdrivet mycket för att omvandla sin egen signoff till ett avdrag på nästa signon. :slight_smile:

Cant blame him. Det är ju så det fungerar.

1 gillning

Det intressanta nu är hur ledningen hanterar situationen. Att man ska få “gräddan” av tränare till AIK just nu var väl aldrig aktuellt.

Samtidigt måste en ny tränare acceptera förutsättningarna – en ekonomiskt pressad situation, där fokus är på spelarutveckling och långsiktigt arbete. Samtidigt sker detta i en bevisligen turbulent miljö med hårt tryck utifrån. Det är parametrar som tillsammans förmodligen avskräcker annars tänkbara tränarnamn.

1 gillning

Jag bedömer inte tränare som jag bedömer spelare när det kommer till kvalitét. Tränare från högsta hyllan behöver inte passa in, och vice versa. Verkar mer handla om att hitta rätt än att på pappret hitta den som är bäst. Tänker därför att meriter är underordnat när man letar tränare.

Givet att hela urvalet klarar kvalitetskravet så bör man bara försöka hitta den vars idéer gifter sig bäst med föreningens övergripande strategi (på lång sikt) och truppens egenskaper (på kort sikt).

Populära tränare som alla vill ha lär absolut inte vara en garanti för “bang for the buck”.

1 gillning

Vad jag sett tränar laget enligt modellen 4-3-3 och Kalvenes är högsta ansvarig. Tror modellen är det man kommer köra på – man slipper problemet med att hitta wingers. Tre platser på mitten passar också vår mittfältstunga trupp (som såklart kan ändras).

1 gillning

Vad tror du om ryktena om Alfred Johansson? Vore ett spännande namn. Och ännu en comeback.

Dock ytterligare vad som verkar vara en karriärist, så risken är att han lämnar snabbt om det blir fullträff.

1 gillning

Dålig koll, mer än att han slagit igenom tidigt. Verkar ha kontrakt över 2028, eventuellt dyr att lösa, om han inte entledigas nu i vinter. Bra att han är svensk och har koll på AIK sedan innan. Men, kanske är han redan på en för hög hylla för AIK. Med sin bakgrund inom FCK lär han ha intresse även från danska klubbar.

1 gillning

Det vore iaf ett namn som andas framtid! Och det vore kul för serien, då han är rätt het.
Tycker inte man ska förminska Allsvenskan. Att träna ett stort lag i Allsvenskan är kanske inte det mest ekonomiskt lukrativa, men utmaningen är stor och uppdraget påverkar väldigt många människor på djupet. Finns många dussinklubbar i Europa som kanske betalar mer men i ärlighetens namn borde vara rätt ointressanta för unga tränare som vill ta klivet.

1 gillning

Lyssnade på en intervju med Takkula. Positivt intryck, verkar vara en reko karaktär.

Fick väl inte fram så mycket man inte redan kunde lista ut. Han hade detekterat saker i Mikkjals spel som man vill förändra. Till exempel var det många långbollar. Spelet ska nu bli mer offensivt och laget ska behärska att vara spelförande mer. Inget direkt nytt där, helt uppenbar målsättning givet hur spelet såg ut under Mikkjal.

Truppen är i nuläget för stor, Takkula nämnde siffran 26 som lagom, där räknas målvakter in. Det kommer bli några spelare ut/in innan fönstret stängs.

Han ville inte säga något om ny tränare. Känslan är dock att det inte är speciellt lång tid kvar innan en ny presenteras.

Utlovades en personlig “språk-KPI” där han förväntas prata svenska i intervju om ett år (denna hölls på engelska).

1 gillning

Yes, som vi varit inne på… Mikkjals fiolosofi fungerar bara om den genererar poäng. Det är vad jag tror. Jag tror inte det är min inre DIF-bias som talar när jag säger att det ofta varit fruktansvärt tråkigt att titta när ni spelar.

Ni gav speltid till 30 spelare under 2025. Helt uppenbart är ni ett av lagen där folk måste bort. Man vill såklart även koncentrera satsningen, och lägga mer pengar färre spelare för att driva upp kvalitén. Det kan ge en bra knuff om man även lyckas undvika skador.

Sympatiskt! Detta sätter vi upp i kalendern.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur sköts AIK? – Organisation, kansli och strategi

Fortsatt inget nytt om ny tränare? Känslan är att man väntar på någon marknadsrörelse, alternativt väntar in någon deadline.

Rent krasst kan man nog vänta till träningslägret vid månadsskiftet. De två första träningsmatcherna är i regel sådana där man luftar större delen av truppen. Även om man såklart där och då måste börja nöta in spelsystemet. Jag är kanske den ende supportern som inte känner någon större stress?

1 gillning