AIK-Silly – rykten och spekulationer

Var mest ett kort inlägg om att AIK har stor publik. Och att både Hammarby och DIF anser AIK vara största derbymatchen. Inget direkt intressant, även om podden som helhet var det.

1 gillning

Om du lyssnar på hela podden så kommer du märka att han menar att det är en genomgående central egenskap som särskiljer AIK från Djurgården och Hammarby. Och han har rätt, skulle jag säga. Det är en rätt potent kraft som även då och då tar fäste i truppen.

1 gillning

Ja, men jag ville ju ha mer förklaring. Han är ändå professor, vilket framgick rätt tydligt i podden i stort. Men det är inte direkt raketforskning att säga att det finns en stor kraft i AIK… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jämförelsen blir relevant eftersom att han enbart tillskriver er detta - inte övriga klubbar. Vill man vara maximalt lat kan man säga att alla klubbar, och ligan i stort, bär på en stor kraft. Men jag tror ironiskt nog att icke-AIKare lättare förstår vad han menar.

Det finns en skillnad här, och han skrapar lite på den.

1 gillning

Cissés uttalande. Då har vi 2/2 nyförvärv som talat om titlar.

– Det känns väldigt bra och jag är glad över att vara här i AIK. Jag har hört mycket positivt om klubben och vet hur mycket den betyder för supportrarna. Jag är säker på att det här är den bästa platsen för min karriär, och med min erfarenhet av att vinna titlar kommer jag göra allt för att bli mästare även här i AIK, säger Ibrahim Cissé.

2 gillningar

Kommer hålla koll på dessa uttalanden, känns som att det kan bli fler innan säsongsstart!

1 gillning

Kul signering från egna akademin. Har aldrig sett honom själv, men han har snackats upp en del. Anfallare som bara spelat i AIK, vid försäljning/ar plockar man all solidaritetsersättning upp till och med så länge han blir kvar.

Får se vad planen är är för Gustafsson. Tror anfallsbesättningen kan hinna förändras en hel del innan allsvenskan. Med minst en försäljning och en utlåning, gissar jag.

1 gillning

Kul! Vilken agent har han?

1 gillning

KSM Agency, Hasan Kilic.

Har även er Saeed, Jonah Asare, Kevin Filling.

1 gillning

Då kan vi anta - men inte veta - att det blir samma avbränning som ni tidigare haft problem med, i guess.

2 gillningar

Ja, agentproblematiken är vi inte ur på långa vägar. Kommer krävas någon form av kollektiv reform bland elitklubbarna för att helt råda bot på det.

2 gillningar

AIK får chilla lite nu, svämmar över med talanger.

2 gillningar

Yes! Den nya “kollektiva” motionen som syftar till att exponera alla agentrelaterade transferrelaterade omkostnader enligt ett gemensamt ramverk är garanterat ett steg i rätt riktning.

Men det är nog föremål för en helt egen tråd!

2 gillningar

Spännande spelare, även om man generellt går igång mer på västafrikaner. Funderar lite på hur snabb och explosiv han är. Man skriver:

Han är främst en dynamisk offensiv mittfältare som alltid vill ta bollen framåt och attackera mål. Han kan även spela som ytter och är skicklig i en-mot-en-situationer. Han är mycket rörlig och hans medvetenhet om omgivningen utmärker sig på planen. I kombination med god teknik gör detta honom till en mycket intressant spelare för oss och ett framtidsprospekt, säger AIK Fotbolls rekryteringschef, Miika Takkula.

Kanske således inte har det där extrema kraftfulla rycket, men kompenserar med annat. Blir kul att följa!

2 gillningar

Truppen som reser till träningslägret (två följer på varandra). 25 spelare totalt, plus 4 som ansluter 6 februari.

Tre spelare reser inte med:

• Henry Atola Meja

• Alexander Fesshaie

• Emmanuel Gono

Den förstnämnde lär säljas eller få avslutat kontrakt, som är utgående i sommar. Gissar på AFC Eskilstuna där han varit på lån. Alternativt någon klubb i Superettan.

Fesshaie lär också lämna, ryktades idag om Sirius.

Gono lär lånas ut ett år till. Väldigt intressant spelartyp med sin fysik, men måste ges en ärlig chans med mycket speltid.

Benkovic rehabar en knäskada. Oklart för mig om det innebär att en flytt är utesluten i vinter – vi får se. Truppen är minst sagt stor men det lär bli ett par spelare ut på lån och förmodligen någon mer försäljning nu innan fönstret stängs.

Såg träningsmatchen mot estniska FC Flora. Tycker inte man ska dra några större växlar alls, för dåligt motstånd. Flora bytte dessutom hela elvan i paus.

Det man kan säga är att spelsystemet fortsatt är 4-3-3. Mujanic och Becirovic såg mycket trygga ut centralt. Faqa fick återigen stort förtroende i mittlåset – men med tre mittbackar på skadelistan var det kanske inte så konstigt.

Överlag en väldigt talangfylld elva, där jag tror flera mer seniora och ordinarie spelare som inte var med nu kommer få kriga för sina startplatser framöver. Yohanna, Kouamé, Wilson såg riktigt pigga ut. Sixten gjorde ett piggt inhopp.

Elisabet Vang, fystränare handplockad av Mikkjal Thomassen, lämnar ledarstaben. Även en naprapat försvinner.

Kul med Riveiro på träningsplanen, nu känns det som vi är igång på riktigt.

1 gillning

Helt rätt och fullt väntat. Det är så här man förändrar om man gör det på riktigt. Inte för att alternativet därmed måste vara bättre, men man måste försöka.

Också oklart vad Vang haft för effekt.

1 gillning

Expressen skriver om spelare som är på väg bort. Bekräftar ungefär det som skrivits i tråden innan. Gällande Fesshaie är han på väg till Helsingborg i Superettan, verkar bli en försäljning.

Enligt Expressens uppgifter vill AIK göra sig av med Ahmed Faqa, Emmanuel Gono och Henry Atola Meja. Även Taha Ayari har haft intresse på sig från ett lag i Ukraina, något Fotbolldirekt rapporterat om. Expressen erfar att en belgisk klubb velat låna Ayari, men än så länge har spelaren avvisat alla anbud.

1 gillning

Tror ni kommer må bra av att göra den här växlingen, även bland yngre. Lika bra att förändra ordentligt när man ändå ska inleda något nytt. Några av dessa kan säkert slå hos andra, men det hör till. Ny miljö, nya möjligheter.

Tydlig signal om att det ska byggas om på riktigt, vilket jag hade välkomnat om jag vore AIK-are.

Finns även en agentdimension här som man gärna vill veta mer om. Både avseende spelare som kommer in och spelare som växlas ut.

2 gillningar