AIK-Silly – rykten och spekulationer

Spelarnas agenturer:

Meja: Atotos / Sefik Imamovic

Faqa: okänt

Fesshaie: okänt

Ayari: okänt

Gono: Global Soccer Management/ Patrick Mörk

Av dessa sitter Gono och Ayari på längre kontrakt än två år. Både Meja och Faqa har konsekvent varit utlånade under sin tid i A-laget. Fesshaie vill ha en nystart och speltid, Ayari är kanske också i behov av det. Även om man får se nu med nye tränaren.

2 gillningar

Hoppas Ayari lämnar i vinter. Bra spelare och karaktär, men samtliga parter kan gynnas om han lämnar.

Motivering:

• Har slagit igenom i AIK men har haft svårt att ta nästa kliv. Starkt att komma tillbaka efter en svårt skada, men känns som han kan behöva miljöombyte för att ta sig till en ny nivå.

• Har tre år kvar på kontraktet, AIK kan få en okej peng.

• Flera intressanta spelare står på tur för positionerna där Ayari konkurrerar. Spelare som kan inbringa mer pengar åt AIK om de slår igenom.

• Risken är att han blir avbytare i vår. En chans att få mer speltid inför eventuell medverkan i Tunisiens VM-trupp lär locka, klubbyte kan hjälpa.

1 gillning

Undrar hur mycket ni får. Jagiellonia Bialystok känns inte direkt som en klubb som öser ut stora pengar på nyförvärv, även om jag villigt ska erkänna att jag inte har koll på polska transfermarknaden. :slight_smile:

1 gillning

Det blir inga stora pengar. Har vi tur, 15 millar netto och en okej vfk.

1 gillning

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: José Riveiro – Spanjor, humanist, “rörmokare” och nu tränare i AIK

Då ska ni nog ha tur. Bialystok är ju förvisso en ok klubb men har svårt att se att de skulle lägga mer pengar än vad våra klubbar hade gjort för motsvarande spelare och varken vi eller ni hade lagt 15m på Ayari om han skulle värvas in nu. Jag gissar på hälften, 7-8 miljoner. Polska lag har inte överdrivet med pengar, det de har som usp är att svenska spelare inte betalar skatt i princip alls så hade jag varit spelare hade jag lätt gått till Polen.

3 gillningar

Långt till Polen. Du behöver inte gå. Tror de löser en flygbiljett! :wink:

Skämt åsido. Håller med. Tycker också det låter högt, och har en minnesbild av att polackerna i regel tittar på Sverige för att kunna fynda spelare som inbillar sig att typ Biyalstok är en del av kontinenten med all flärd det innebär. Kanske att man gärna chansar med spelare som stannat upp… Försöker lirka loss billigt.

Får se var det landar med Ayari om han hamnar där.

Påminner om denna… Visserligen tredjedivisionen, men ändå kul:

Har i övrigt inget emot Polen. Men det är knappast att sälja uppåt i hierarkin.

1 gillning

Blev förvånad att inte 1-2 spelare lämnade igår. Visserligen är fönstren öppna för ligor utanför Europa fortfarande.

Noterar att AIK får delar av försäljningar av Lamine Fanne och Collins Sichenje. Men det blev ingen jätteboost, Yasin Ayari är fortfarande kvar i Brighton.

1 gillning

Även jag är förvånad. Jag var helt övertygad om att man i praktiken var tvungen att sälja, givet ekonomin. Det är inte helt otänkbart att man är väldigt nära kravet på att upprätta kontrollbalansräkning om inte jag räknat fel.

Förmodligen har man en plan B som ännu inte kommit ut. Kanske något redovisningstekniskt, eller kanske nån säker deal om att sälja exvis Filling mot en summa upfront, och sedan låta honom stanna till sommaren.

Det måste finnas något där.

1 gillning

Lyssnade på en intervju med Filling från träningslägret. Måste säga att jag blev positivt överraskad. Han kändes väldigt mentalt mogen – noll stress över skriverierna. Starkt fokuserad på sin egen utveckling.

Så är inte förvånad, efter hört intervjun, att han har is i magen och inte hoppade på ett utlandserbjudande redan förra sommaren. Som läget är nu tror jag han kommer få mycket speltid i vår.

2 gillningar

Låter lovande för Filling och hans sportsliga utveckling. Men… AIK behöver fortfarande fylla på kassan. Därav tänker jag att något måste ske. Visst var väl FS ute och signalerade om en/två kommande transfers också?

2 gillningar

Jo absolut. Men rent krasst är det ett sommarfönster kvar där man kanske lägger huvudfokus. Samtidigt är det inte något man kan planera i detalj – spelare kan skada sig och marknaden kan förändras relativt fort.

Så jag räknar kallt med att 1-2 spelare försvinner innan Allsvenskan drar igång. Förmodligen till USA/Mellanöstern. Detta ej inräknat spelare som lär lämna på lån.

2 gillningar

Lyssnade på en lägerrapport från Testa Stör. Det pratas bland annat om truppsammansättningen – färre spelare än väntat har lämnat. Podden tror att det delvis handlar om att det kommit in en ny tränare och att många fått en nystart. Dessutom sitter man på ett gäng spelare 25+ som av olika skäl inte vill lämna bara för sakens skull.

Det pratas om Abdi, som har ett år kvar på kontraktet. Han har haft en stökig tid i AIK men nu går han in hel och fräsch i en säsong. Hans spelstil med bolltrygghet kan passa Riveiro. Samtidigt är han 24 år gammal.

Över lag är mittfältet överdimensionerat, 2-3 spelare konkurrerar om varje position. Nämns även att Geigert ser ut att stormtrivas att få spela på sin naturliga plats centralt.

Det klagas på att ett gäng prominenta spelare nobbar alla intervjuer. Celina, Kribben nämns. Kribben måste vara den mest anonyma profilspelare AIK haft i modern tid. Min teori är att dessa spelare vill undvika frågor om Mikkjal och förra säsongen.

Kul inslag är också att Andreas Alm hört av sig efter träningsmatchen, han tränar Liepaja. Han säger att planen minsann är fullstor och inte “liten” som podden påstått. Han säger också att även Liepaja spelade med ett mixat lag och att man hade sina två bästa poängspelare borta. Det var alltså inte ett maxat Liepaja mot ett mixat AIK. Dessutom var Flatakers mål de facto offside, det såg man på sina drönarbilder efter matchen. Klassisk Andreas Alm med andra ord, rätt ska vara rätt.

1 gillning

Geigert? Är det ditt undermedvetna som kompenserar för att ni inte fick in Gefvert? :slight_smile:

100% on brand för Alm. Avskydd i alla läger utom AIK, men fortsätter köra sin grej. Förmodligen rätt underskattad. Jag tycker inte alls att han verkar osympatisk, men det bygger ju såklart på att man tolkar alla hans utspel och instick genom en medial lins.

3 gillningar

Kom osökt att tänka på denna Alm-klassiker:

2 gillningar

Truppen inför träningsmatchen mot Toronto. Det intressanta blir att se om en startelva formas, eftersom detta är näst sista planerade träningsmatchen innan cupen startar.

Cissé, Benkovic och Sotte frånvarar, vilket inte är optimalt. En tränare brukar vilja sätta sin centrallinje tidigt, med målvakt-mittbackar-central mittfältare-nia. Utöver det är i princip alla “äldre” spelare uttagningsbara – hur många av dessa kommer Riveiro satsa på? Och vem blir vänsterback – just nu har vi tre spelare där varav Wilson fått mest förtroende, men även Bössman och Pavey har fått speltid på positionen.

1 gillning

Ganska väntad elva. Csongvai in som mb, han fick också en del boll i uppspelen. Wilson spelade hela matchen igen som vänsterback, tror nu han testas skarpt för att konkurrera där framöver.

Spelet såg relativt piggt ut, även om tempot bitvis var lågt. Många uppspel centralt, kombinationer och växelvis på kanterna. Även om det finns mer att jobba på är ändå grundmönstret tydligt. Och väldigt skönt att slippa allt passande i backlinjen.

Tycker inte någon stack ut speciellt, men Wilson gjorde det definitivt stabilt. Abdihakim såg bitvis ut att stortrivas. Flataker stundtals anonym men inte lika isolerad som nian var i fjol.

Resultat 2-2.

3 gillningar

Håller inte med krönikören här. Bristerna är primärt spets och bredd, inte “profiler”. Saletros out är såklart ett stort avbräck, men varken Isherwood eller Guidetti.

Tycker inte det är ett problem just nu med brist på en stomme av rutinerade spelare. Dessa behöver heller inte vara speciellt många, men av rätt karaktär (vilket finns i truppen).

Orosmolnet är bristen på konkurrens i anfall, yttermittfält och ytterbackar. Vilket jag inte heller tror kommer lösas detta eller ens nästa fönster.

2 gillningar

Han verkar inte riktigt ha tagit till sig att ni håller på att förändra.

Vilka har vi egentligen som kan hålla alla ynglingar i handen när det blåser? Kristoffer Nordfeldt, Sotirios Papagiannopoulos, Mads Thychosen och Bersant Celina? Kanske någon mer, men det är skralt på posten. Här behöver nya sportchefen Miika Takkula agera, och det rejält. Man ska också komma ihåg att bortsett från alla spelartapp har AIK nu både ny sportchef och tränare. Spanjoren José Riveiro är likt landsmannen Miguel Ángel Ramirez i MFF en rejäl chansning.

Med vilka pengar? Mellan raderna låter det som att han förväntar sig att dessa egenskaper ska förvärvas med garanti. Det tror jag är otänkbart. Man får helt enkelt hitta spelare som blir “bärande” på det sätt som han Casper beskriver.

Man måste ha med sig att grupper också förändras automatiskt när bärande och kulturellt präglande spelare lämnar. Det är inte alltid så att det fungerar perfekt förstås - så varningen är inte helt off -, men AIK måste förmodligen ta den här risken.

2 gillningar

Eftersom han nämnde Quaison tror jag han lever kvar i en föreställning om AIK som varit “död” mycket längre än den nuvarande strategin. Den att någon med stark koppling till klubben per definition måste tillbaka.

Som du säger så kommer nya spelare kliva fram, och förhoppningsvis sätter sig dynamiken.

1 gillning