Tvek på Degerfors. Rykte upp sig rejält under Henok, fick in ett par bra spelare. Sägs att Kazper köps loss från AIK – får man loss Haarala med? Sedan MÅSTE man ju hitta en Vukojevic-typ som kan vara ankare i anfallsspelet från omgång 1.
Hur som helst, tror HBK och BP kommer stå med sämre trupper från start och inte klara det i år.
Degerfors är ett av få lag som fortfarande inte nått platån där de kan stå emot att bli sönderköpta, och samtidigt inte lärt sig sälja “dyrt”. Därav tror jag att just de är i riskzonen. Men jag håller med, Goitom gjorde det riktigt bra på slutet:
Märker nu hur jag går emot min egen “givet nuläge” en aning. Har helt enkelt redan läst in att de kommer tappa åtminstone fyra tongivande spelare som blir svåra att ersätta.
Vår forumkurva på hösten säger att vi är ett topplag. Så jag hoppas att man lyckas konservera detta och även förstärka laget. Vill stenhårt tro att vi kan blanda oss in i guldstriden 2026, men förstår att det även bygger på att flera lag måste misslyckas med sina satsningar. Och att inget lag återupprepar Mjällbys extrema poängsnitt.
Håller med. Vi borde med lite flyt kunna känna oss och bete oss som ett topplag nästa år. Men faktum kvarstår: Vi hade perioder under 2025 där vi inte alls betedde oss som ett sådant. Vi hade tydliga “mittenlagstendenser” som präglade vad vi sysslade med hela våren. Visst, skador fanns, och Europaspelet kostade. Men Topp 4 ska man kunna greja ändå, vilket vi inte gjorde. Vår position 2025 känns rättvis även om vi förmodligen hade placerat oss ett hack högre om vi haft en lite mer normal vår belastningsmässigt.
Vi kommer att kraftsamla. Det är mycket negativt just nu, men många glömmer bort att en rejäl kraftsamling bara är ett knapptryck bort hos oss. Det finns ingen ekonomi som begränsar, och DA måste i praktiken revanschera sig och få omedelbar effekt om han ska reparera förtroendet. Därför blir MFF seriesegrare 2026.
Absolut. Men det handlar om att träffa rätt också. Ni kraftsamlade rätt hårt inför 2025 också, om jag minns rätt. Om inte annat så indikerar underskott på 80 miljoner (?) att ni valt att plöja ned pengar i truppen.
Nu är det dessutom ett annat läge inför säsongen. Visst, det är tidigt och vi vet inte mycket om trupperna. Men Hammarby ser ut att ha mognat organisatoriskt och är på förhand en svårare utmanare för er än vad de var inför 2025.
Mjällbys freak-guld med tillhörande poängskörd tror jag inte återupprepas av någon klubb nästa år, mest på grund av hur osannolikt det är. Man lär dock fortsätta gå bra i serien. Men det lär inte behövas 75 poäng för guld 2026.
Nytt tips, nu från Viktor Elm på Fotbollskanalen. Kan glädja blårandiga supportrar så här i juletider. Håller för övrigt med om Mjällby och AIK – min känsla är att svenska mästarna inte kommer ha den edge som krävs för ett nytt guld.
Med tanke på lagets avslutning av säsongen och den styrka föreningen besitter tror jag att de kommer att vara bättre än under 2025. Honkavaara har fått spelsättet att fungera och har bra spelare i samtliga lagdelar. Trots att det kommer tappas viktiga spelare är jag övertygad om att det kommer ersättare som lever upp till förväntningarna. Guldvinnarna 2026 heter Djurgårdens IF!
Wow. Inte direkt något djup i denna analys… Förstår ärligt talat inte hur sådana här människor analyserar sin omvärld.
Det finns en poäng i att hösten såg bättre ut, men samtidigt landade vi på femte plats sista fem omgångarna, när det dessutom fanns en viktig fjärdeplats att spela för. Vi hade knappast stolpe ut där.
Om det nu skulle vara så att vi tar guldet så vet vi att detta tips ändå inte byggde på någon som helst djupare tankekraft. Fotbollskanalen borde ställa högre krav på texterna. Säker på att Elm kan uttrycka sig mer nyanserat kring detta om han bara får lite motstånd.
Till Elms försvar är det under rubriken Kamikazetips. Rent krasst kan såklart analysen göras betydligt bättre, men frågan är hur viktig någon analys är här och nu? Ingen trupp är spikad, mycket kan hända.
Sant. Årtusendets friskrivning i rubriken, och jag missade den helt.
Ska inte hata för mycket på Elm. Tänker bara att en “chef” skulle kunna avbloggifiera hans inlägg och pressa fram ett mer intressant resonemang som leder fram till den där tabellen. Kändisar som kastar tärning i all ära… Men han har enorm erfarenhet och borde kunna sitta på intressanta insikter som kan komma ut i texten.
Hade inte trott att Elfsborg skulle vara med och utmana i toppen i år. Stor omsättning på spelare och frågetecken kring tränaren – som nu bekräftas av att han är väldigt nära att lämna.
Blir att få in en ny i sista minuten. Dock, den sportsliga ledningen i Elfsborg är kompetenta. Med en helt ny röst kan man kanske bli pigga 2026, om än att det är suboptimalt att inte byta tränare tidigare.
Frågan är varför man väntar på något sådant och inte agerar tidigare? Hiljemark har nu varit med och satt truppen och förberett laget. Visst, man lär inte radikalt ändra något i strukturen bara för att man byter tränare. Men nog hade det varit mer optimalt att ha den nye tränaren på plats för en månad sedan.
Ja det är ju knappast optimalt å andra sidan kanske lite av en win-win med tanke på hur förra året såg ut och att man då slipper att eventuellt sparka honom även om jag har svårt att se att Stefan Andreasson skulle gå den vägen oavsett.
Återkomst för Thelin? Han fick ju nyss sparken i Aberdeen. Har hört lösa rykten om Kim och Tolle också, kanske skulle fungera? Då slipper de ju riktiga derbyn också.
Kim och Tolle kliver in och genomför en preussisk revolution i Elfsborg! Det avsnittet av Allsvenskan 2026 hade jag velat se!
Du känner väl till att de gav bort fyra derbyn 2019 i syfte att utdela den ultimata förnedringen till lokalrivalerna? “Vi är så pass överlägsna att vi kan starta säsongen på minus 12 poäng och kommer ta guldet ändå. Ni kan få dessa poäng av oss.”. Absolut master class move.
Blir lite sugen på att skruva på denna nu, såhär 1,5 månader senare.
Känslan är inte att MFF flyttat fram positionerna.
Mjällby är svårbedömda. Gör extremt mycket rätt, men ser samtidigt ut att göra rätt stora förändringar.
Och både DIF och GAIS har extremt många mål att ersätta, mtp att Priske, Diabate och Tokmac lämnat. i Djurgårdens fall har man tappat över 50% av fjolårets mål när Priske (34%) och Tokmac (17%) har lämnat.
Och av någon anledning har jag börjat gro en optimism kring Degerfors…
Har samma känsla, verkar som man fått till en bra stomme. Vilket för bottenlag är väldigt viktigt och kan räcka till att hänga kvar. Exakt motsatta känner jag om HBK som i nuläget känns väldigt skrala.