Måste vara förlängningen med vukojevic som leder till ökat hpp.
Jag har svårt att förstå detta. Malmö är Malmö, de kommer att kraftsamla på ett eller annat sätt. Räcker med en bra start så kommer de vara guldfavoriter tidigt.
En av många tränare som på något mystiskt sätt sakta stärker sitt varumärke i efterdyningarna av att ha fått sparken från AIK. Håller honom dock som kompetent.
Den är viktig, men det är fler spelare som skapat en bra stomme. Det började redan förra sommaren, med Daniel Sundgren och Matvei Igonen (målvakten som nu också förlängt).
Koloss på lerfötter. Ser ut som att klubben har svårt att hitta sin grej just nu. Upplevs väldigt trötta och inte lika beslutsamma som förr om ården. Men visst, money talks och allt det där. Klart det kan gå vägen. Truppen är det inget fel på.
En faktor är att det är samma person som satte klubben i en dålig sits som nu ska reda ut det, Daniel Andersson. Det kanske han gör, vi får se. Men vet också att han varit lika ifrågasatt som förre ordföranden och vd, som båda lämnat.
Förr eller senare kommer man ju bryta med Daniel Andersson. Men MFF var bara tre poäng från tredjeplatsen. En tredjeplats gör ingen glad i skåneland, men det hade förmodligen inte varit samma känsla av punka om mellanåret resulterat i detta.
Sen tror jag att känslan kring mff dras ned av deras europaförluster. De spelar just nu på en för hög nivå. De hade kunnat ta flera segrar i conference league, och det hade bidragit till en mer normal självbild. Men det betyder i sig inte att laget är så dåligt.
Du har nog rätt i att MFF just nu är bättre än den upplevda känslan. Iaf sportsligt. Men man ligger knappast i framkant i särskilt många andra områden, och det är nog något som präglar mitt tänkande.
Ja, hade MFF tagit tredjeplatsen hade det kunnat likna AIK 2024 när vi tog den. Då blev det ytterligare ett år innan korthuset föll ihop och en större förändringsprocess inleddes.
Grovt generaliserat så satt MFF, AIK och IFK Norrköping i liknande sits. Man hade investerat tungt och etablerat i spelartrupperna.
Det slutade också tripp, trapp, trull: Norrköping får genomföra sin förändring i Superettan fortsatt med kniven mot strupen. AIK genomför den i Allsvenskan, med hög osäkerhetsfaktor. MFF har sin fördel av att ha så mycket pengar, men jag tror inte man ska ropa hej riktigt än.
Frågan är om rätt förändringsvilja och kraft kan triggas inifrån i MFF. Eller om medlemmarna kommer behöva säga sitt för att något radikalt ska hända. Detta med att DA då och då byter roll etc räcker uppenbarligen inte till för att ta nästa steg… Tvärt om, man lyckas ju inte ens bevara sin sportsliga position över tid, trots ett enormt ekonomiskt övertag.
Min känsla är att förändringarna i Malmö hade varit både radikala och drastiska om man inte suttit på sin gigantiska kudde med kapital.
Jag vill ändå tro att pengarna kan fungera sportsligt på kort tid. Det är 2026 vi tippar. ![]()
Antingen har kollapsen skett. Eller så finns det en djupare botten här. Många av spelarna som tog Malmö FF till sjätteplatsen hade förmodligen varit bärande stjärnor i övriga lag som landade över malmö i tabellen. Ny tränare kan utlösa denna effekt.
Jag vidhåller efter närmare eftertanke att MFF:s nedåtgående spiral inte är bruten än. Får se hur det ser ut lite längre fram när vi gör en ny sentimentsanalys. ![]()
“Grovt generaliserat så satt MFF, AIK och IFK Norrköping i liknande sits. Man hade investerat tungt och etablerat i spelartrupperna.
Superettan… Hög osäkerhetsfaktor…”
“Jag vill ändå tro att pengarna kan fungera sportsligt på kort tid.”
Det är därför Hammarby INTE vill göra så hur mycket än Axen tror att 40miljonersvärvningar är bra. ELLER så vill han lura Hammarby att hamna i samma sits som Norrköping/Aik
Han är ju Aikare/örebroare och det har ju gått utför även för Örebro…
Hammarbyledningen har tvärt om sagt upprepade gånger att strategin är LÅNGsiktig…
Har man bara en glasklar process som minimerar misstag så ser jag inga stora problem med att öka investeringsviljan. Men inget lag har det, utan felträffarna i det segmentet kommer frekvent.
Vi lade enorma pengar på Mikael Anderson (säkert 35-40 miljoner totalt), och det blev en fullträff. Men som jag ser det hade han i princip lika gärna kunnat floppa eftersom att vi (hittills) haft så trubbiga utvärderingsprocesser.
Lättare att öka investeringsviljan i talangsegmentet, ffa om man har stor flexibilitet och kan disponera mycket speltid över unga spelare. Anskaffningskostnaderna blir lägre, och försäljningsintäkterna blir högre.
Kruxet är att dessa drar snabbt om de blir “för bra”, och den här sömlösa transitionen från en talang till en annan kräver en extrem noggrannhet. Tycker det ser ut som att ni närmar er där, men samtidigt kan man aldrig ta uthålligheten för given. Det kan svänga snabbt.
Jag gillar Axén och förstår inte riktigt vad alla har emot honom. Men han har ett väldigt tränar- och spelarcentrerat perspektiv och är inte lika vass när det kommer till föreningsutveckling vad jag kan se. Detsamma gäller i princip alla “experter” som gör studiogigg. De kommenterar saker i nuet och jobbar med en analyshorisont som i princip bara täcker den aktuella säsongen.
Inte särskilt konstigt alls. De verkar inom showbiz primärt och måste bygga hypen genom nerv och spänning.
Månsson på FotbollSthlm tippar topp 6. Sjukt svårt tycker jag, hade nog petat ner GAIS några snäpp och inte haft Sirius på listan.
1. Hammarby
2. Gais
3. Mjällby
4. Malmö FF
5. Djurgården
6. Sirius
Månsson är en av många som tror att Sirius modell kommer ge payoff snart. Jag tror inte de är riktigt där ännu, även om de jobbat ett bra tag med att försöka få alla bitar på plats.
Tycker inte listan är helt galen faktiskt. GAIS känns väldigt väloljade. Och jag har svårt att se någon annan favorit än Hammarby just nu, där i stort sett allt finns på plats. Skulle vara om det inte funkar med Kalle Karlsson, men ser väl just nu inget som tyder på att det skulle krascha.
Så här en bit in i Svenska Cupen vill jag revidera mitt tips.
Här är känslan just nu:
- Hammarby
- Malmö FF
- GAIS
- Mjällby
- Djurgården
- Elfsborg
- IFK Göteborg
- Häcken
- AIK
- Sirius
- Kalmar FF
- BP
- Västerås SK
- Degerfors
- Halmstads BK
- Örgryte
Några justeringar i toppen. Djurgården faller två placeringar eftersom de är svårbedömda i nuläget. GAIS och Mjällby känns stabila och ser ut att ha bevarat kvaliteten i sitt spel.
Jag ser fortfarande ingen anledning att rucka på tipset att Hammarby vinner Allsvenskan. Med Lind in ser de dessutom förstärkta ut.
I botten klättrar VSK upp förbi kvalplats till säker mark. Halmstad brukar vara skickliga på att överleva, men just nu har jag svårt att se att de klarar kontraktet. Tyvärr blir det även respass för Örgryte.
Lär få återkomma!