Allsvenskan 2026 – så slutar serien

Håller med om detta. Det står även inte helt klart exakt hur vi vill spela. Det vi vet, baserat på Honkavaaras kommunikation, är att man ska försöka “sakta ned” lite. Verkar som att han ansåg att det bitvis gick lite för fort förra året. Det luktar som att att det kommer bli lite mer kontrollerande spel, vilket så klart ställer krav på truppen.

Även jag är osäker på yttrarna. Framför allt Okkels är lite svårbedömd. Han har högt målsnitt i sig och bra öga för målet. Men det är inte direkt Gulliksen-typen som gärna låser fast bollen.

Även Nino är svårbedömd. Extremt enfotad spelare som offensivt egentligen bara har ett enda hot, och det är att vika in och skjuta. Såg bra ut mot svagt motstånd senast, men jag ser inte den där riktiga spetsen i honom.

Har svårt att se IFK landa högre än GAIS i år. Tycker GAIS känns mycket mer samspelta, plus att de har mer i Lundgren än vad IFK har i Heintz, om den jämförelsen tillåts. :slight_smile:

Min känsla är dessutom att IFK fick lite överbetalt förra året. Här är en jämförelse mellan lagen för 2025:

Och här är tabellen om xG hade varit utslagsgivande i stället för riktiga mål:

Kan nog vara en del önsketänkande involverat. :slight_smile:
Och det kan vara så att jag underskattar kontinuiteten i Hammarby, GAIS och Mjällby.

Men det jag huvudsakligen lutar mig mot är vår starka höst. Jag tror att detta var effekten av en tränare som satt sitt spel med lite fördröjning. Snarare än tur. Det borde kunna lyfta DIF i tabellen. Trots att vi tappat väldigt bra spelare.

Tabellen omgång 16-30 2025, för kontext:

1 gillning

Ge fan i att låta känslor påverka! :slight_smile:

Det du eventuellt har en poäng i är att Kalle Karlsson fortsatt är “oprövad” i vår miljö. Visst, det har sett helt OK ut. Men man kan tänka sig att kontinuiteten i spelartruppen får en kollektiv rubbning (åt ett eller annat håll) när en ny tränare ska installeras. Oavsett hur välscoutad tränaren är.

1 gillning

Rimligen har ni jobbat för att skapa minimal friktion i detta byte just av kontinuitetsbevarande skäl. Sen får man utifrån även en stark känsla av att Besara är med och “bestämmer” en del gällande hur ni ska spela. Kan vara fantasier från min sida förstås.

Lägger denna här:

Thern är rejält bullish för GAIS, som han menar hade varit guldfavoriter om Boudri varit kvar. Han är inte lika munter gällande AIK. Där blir det bottenstrid, enligt Thern.

Svag motivering dock, för att vara en krönika. Mina kaktusar i köket hade kunnat spå att det blir kämpigt för AIK i år :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ifrågasätter du den store tänkaren och globalt erkände filosofen Simon Thern?

1 gillning

Ja det har jag också egentligen. Jag satte dem bara högre för att få med någon form av “överraskning” om man nu ändå ska tippa. Vis av erfarenhet vet jag att hur lagen ser ut i Februari aldrig helt avspeglar tabellen i November så satsar på att blåvitt får en bra träff i år men det är ju ren gissning. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Svag motivering är ändå generöst. Detta sker i princip helt utan motivering. Och finns det en enda sak jag lärt mig om AIK genom åren så är det att det i princip aldrig blir så illa som vi hoppas. :slight_smile:

Men låt oss samla alla experters tips här, så får vi se den samlade bedömningen och kan avgöra vem eller vilka som är bäst.

Som expert borde man förvänta sig en utförlig motivering, korta innehållslösa tagningar kan man få av vem som helst. Thern var ju själv med och spelade ner Värnamo till Superettan, han borde på detaljnivå kunna beskriva vad som saknas i truppen, ledarskap osv.

1 gillning

Håller helt med. Men intresset för att styra upp texterna och faktiskt kräva relevant innehåll verkar lågt från Fotbollskanalens sida. Jag är helt övertygad om att det går att pressa fram bättre grejer om man ställer lite krav på krönikörerna.

Men förmodligen vill ban bara extrahera värde ur spelarnas namn, och nöjer sig där. Även om texterna oftast är skräp.

1 gillning

Tipset från media och tränare. Jag hade nog petat ner HBK, BP och MFF några snäpp, Sirius upp.

1. Hammarby

2. Mjällby

3. GAIS

4. Malmö FF

5. Djurgården

6. IFK Göteborg

7. BK Häcken

8. IK Sirius

9. AIK

10. Elfsborg

11. BP

12. Degerfors

13. Västerås

14. Halmstads BK

15. Kalmar FF

16. ÖIS

1 gillning

Får säga att det är en rätt rimlig lista, med undantag för att Sirius ska upp något/några hack, helt baserat på mina nya insikter. :slight_smile:

Sen är MFF extremt svårbedömda. Om MFF inte vore just MFF hade man objektivt förmodligen tryckt ned laget några steg just nu.

1 gillning

ja alltså MFF kan lika gärna slå poängrekord som att sluta nia. Helt omöjligt att se vad de kan komma med i år. Potentialen och kvaliteten finns där men de ska få ihop det också.

1 gillning

Verkar som att man plockar in Oscar Sjöstrand från Cambuur nu, och tydligen betalar man över 20 miljoner. Har ingen koll alls på den spelaren. Kanske är man lite desperata i MFF? Blir intressant att se hur bra han är. För 22 msek bör man kunna få en ytter som levererar från dag 1.

2 gillningar

Visst det är MFF men jag är förvånad, dels som du vet jag noll om det här spelaren som kommer från andraligan i Holland. Han har aldrig spelat på en högre nivå än så heller i sin karriär. Över 20m är snudd på vad vi betalade för Viktor Lind så ja absolut känns det som desperation men vad sänder det för signaler till resten av truppen? De har alltså Haksabanovic, Sigurdsson, Taha Ali, Vecchia osv. Är inte så att de inte har bra spelare på den positionen redan och dessutom ett år helt utan Europaspel så hur de ska formera detta och hålla alla nöjda har jag ingen aning om. Ska bli spännande att se.

2 gillningar

Ja. Det känns inte helt genomtänkt. Möjligen har de sett något rätt unikt i den här spelaren. Han är ju formad i våra ungdomsled under sena tonåren så det kanske är det som driver upp prislappen? :wink:

Ser rätt fin ut här, men det gör alla spelare på alla highlightsvideos, utom vår tidigare Peter McGregor, vars highlightsvideo var något utöver det vanliga…

1 gillning

hahahaha, det där kan ju inte vara på riktigt? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

En liten dold pärla i Bosses transferhistorik. :slight_smile: