Tänkte vi kan ha en tråd om Europaspelet. Fyra lag kvalar som bekant till de tre turneringarna.
Mjällby CL
Bajen EL
GAIS och IFK Göteborg ECL
Såg den här positiva nyheten nu på morgonen. Mjällby spelar alla kvalmatcher på Strandvallen, så länge det inte blir en ren play off till Champions League, då blir det på Olympia i Helsingborg.
Ja det var ett intressant val av arena där i Olympia men rent distansmässigt känns det rimligt. Var ändå förvånad att resten fick spelas på Strandvallen så bra för dem. Bajen går in i EL kvalrunda ett och måste vinna inst tre omgångar innan man går till playoff.
Kanske är värt att uppdatera detta då det nu är klart vilka Mjällby får i andra rundan.
CL: runda 2 Mjällby - Lincoln Red Imps (Gibraltar)
EL: runda 2 Hammarby - Anderlecht
ECL: runda 2: Göteborg sttälls mot antingen Caernarfon från Wales eller Levadia Tallinn. Tallinn vann första med 5-0 så är nog klart
runda 2: GAIS ställs mot Nordsjälland direkt och då är det nog 90% kört.
Men man vet aldrig, större under har skett men ska man se på detta i helhet med alla lag så är ju åtminstone Mjällby vid seger mot Lincoln (vilket de givetvis fixar) klara för minst ECL-gruppspel. Bajen skulle behöva vinna mot Anderlecht, och jag ser det nog inte alls som omöjligt när man nu är i ok form. Götet ska vinna även om de suger i allsvenskan men GAIS måste göra nåt riktigt ordentligt bra för att ta danskarna. Ser dem som bättre än Anderlecht till och med.
Ser att jag hade fel angående att vi skulle gått in i runda ett som jag skrev i våras. Det stämmer ju inte. Allsvenskan har klättrat en del nu så vi går in i samma omgång som Belgarna här.
Extremt svårbedömt. I belgisk media ser det ut som att man håller Hammarby som knappa favoriter. Detta verkar huvudsakligen kopplas till nån form av “kris” i truppen, där Anderlecht akut måste få in vassa yttrar. Och förstås att Hammarby är i säsong och har två segrar i ryggen.
Allt annat än seger måste leda till att Billborn for dojan (igen) av Jansson. Nu har man roterat in nytt blod och fått in fyra nya spelare (samt blivit av med Jagne), så kanske kan man åtgärda den mest akuta negativa känslan. Om detta inte visar sig i spelet så är det bara att agera. Här hade Kim och Tolle kunnat få ett fint uppdrag, om det inte vore så att de ska rädda varsin superettanklubb istället.
Tänkte just säga det, vore ju ett prefekt uppdrag men de splittrades nu till slut tyvärr. Jag ser inte att Billborn fixar detta långsiktigt. Men vidare i Europaspelet ska de klara sig iaf.
Här är storyn rätt intressant, eftersom (vad vi vet från media) det skedde ett rejält bråk mellan Jagne och ass-tränaren Björklund bara någon vecka innan han blir utlånad till grekisk klubb. Jagne verkar ha rätt mentalitet för IFK men inte klaffat i spelet, nu valde Jansson att prioritera tränarna och skickade Jagne. Min tolkning, men tror Jansson har stor prestige i Billborn.
För övrigt, Blåvitt har fått 3000 platser på arenan i Tallinn, riktig bortainvasion kan väntas och man är smått avis. Relativt billig resa, hyfsat billig mat och logi, troligen fint väder.
Gais fick runt 1500 biljetter till Nordsjälland, tror de kunde sålt minst det dubbla vi snackar 40 års väntan och majoriteten var nog inte ens födda sist makrillarna tog sig utanför landets gränser.
Nu får man dessutom se fram emot en rysare i returen. 1-2 hemma mot Levadavia och rött kort på Erlingmark. Tydliga avgångsrop mot Billborn från publiken på Gamla Ullevi.
Har inte sett matchen, men hör att det mullrar i leden efter förlusten mot Levadia. Känns som man kommit till vägs ände va? Jag tror inte att Billborn på något sätt är en objektivt sämre tränare än många andra tränare, men det är helt uppenbart att det inte fungerar och att hela laget och relationerna är i en nedåtgående spiral.
IFK Göteborg behöver förnyelse. Rätt typ av förnyelse. Det är helt och hållet upp till föreningen själv om man vill genomföra denna förnyelse i superettan eller i Allsvenskan.
Visst fick man kanske lite överbetalt förra året när man tog fjärdeplatsen… Men även om truppen inte direkt lyser så är man inte så här dåliga som resultaten just nu visar. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon särskilt bevandrad Levadia-kännare, men att blåvitt förlorar hemma i en sådan här match… Nej det ska inte kunna hända.
Omgången efter första vändan Europamatcher och inget av lagen vann. Både Gais och Bajen släpper in väldigt sena mål, typiskt när koncentrationen inte är 100%. Mjällby är uppenbart några snäpp under sin nivå från i fjol, samtidigt är det en nykomling man möter. Blåvitt är redan i sportslig kris och mötte Sirius borta.
Ja, detta var ett rejält mörker för lagen som spelar i Europa, och uppenbarligen är det fortfarande en nöt som är svår att knäcka. Vore intressant att se om mönstret “europaspel leder till poängtapp i egna ligan” också gäller i andra länder med likvärdiga förutsättningar.
Jag tror att detta är en av de gyllene komponenterna man behöver för att verkligen bli en dominant klubb. Man måste klara av att spela i Europa utan att tappa i Allsvenskan, annars blir hela projektet inte trovärdigt.
I DIF-led har det tidigare varit jättetydligt att spelarna själva graviterar väldigt kraftfullt mot Europaspelet, pga dess dragningskraft. Finns mängder av exempel på detta. Så det kan vara en mental fråga snarare än en enbart en fråga om fysisk ansträngning.
Jag har läst kommentarer som iskallt säger att enda lösningen är att prioritera ned Europaspel, eftersom att Allsvenska poäng i princip alltid kommer vara viktigare. Samtidigt tror jag att detta är något man kan överväga när man väl tagit sig in i ett gruppspel. Dessförinnan är det sannolikt mer rationellt att kraftsamla rejält i kvalen.
Ett stort problem, som Malmö FF i modern tid är det enda laget som har löst, är att truppen ofta blir åderlåten fönstrena efter ett guld eller topp 3-placering. Mjällby är inne i det just nu skulle jag säga, det är väldigt svårt att ha en trupp där nyckelspelare säljs, andra spelare funderar på sin framtid och kulturbärarna blir äldre. Man måste helt enkelt över ribban minst en gång och sedan upprepa det, för att bygga en transferbudget stor nog att kunna parera viktiga försäljningar.
Hammarby är definitivt i närheten, man har alla förutsättningar men måste ta klivet in i en turnering för att sedan kunna ta nästa kliv. Så fort man kontinuerligt spelar i Europa kan man också locka spelare på ett annat sätt.
Håller med. Men Mjällby satte delvis stopp för detta förra sommaren när man nekade flera försäljningar… Eller man sålde med villkoret att de skulle gå efter säsongen. Det är en annan väg att vandra, och det är nog inte alltid lätt att hitta köpare till sådana villkor. Men nu får man “betala” för detta, och uppenbarligen kommer man inte i närheten av förra årets prestation trots en fortsatt stark trupp.
En annan utmaning är när Europaspelet kommer och går. Gruppspel i Europa ställer enorma krav på att truppen är tillräckligt stor, och samtidigt kan man inte anmäla helt ny trupp om man skulle ta sig in i slutsepelet. Så man tvingas både köpa sig tjock, och sedan behålla spelare i vinterfönstret efter ett lyckat gruppspel… Och om detta sker samtidigt som man året dessförinnan inte knipt en Europaplats, ja då innebär det nästan per automatik att man kommer bli tjock vid fel tillfälle… Så måste truppen bantas, och sedan blåsas upp igen när det är dags för ett nytt gruppspel i Europa.
Men allt detta går att hantera någorlunda väl. Man måste bara arbeta mer sofistikerat och bli bättre på att planera alla kontrakt i samklang med den rytm som styr matchandet. Det verkar vara svårare att säkerställa tillräcklig poängproduktion i Allsvenskan samtidigt som man spelar i Europa. Där är utmaningarna av en annan natur (som vi var inne på).
Generellt tror jag att många av dessa fel är saker som helt enkelt kan kopplas till bristande erfarenhet och förmåga hos klubbarna. De flesta klubbarna är helt enkelt underutvecklade när det kommer till att ta kontroll över alla faktorer som styr prestationen. Vi har inte präglats av att optimera för den mängd matcher som Europaspel medför, utan Europaspel har varit nån form av fjärran gyllene bonus som bara då och då dyker upp för alla klubbar utom MFF (i närtid).
Mjällby vidare, och således blir det minst ECL ligafas om jag fattat saken korrekt. Yrade tidigare om “gruppspel”, men hade förträngt att upplägget ändrats… Jävla ändringar, håll fast vid något för helvete.
Alldeles oavsett: Det blir intressant att se hur Mjällby agerar nu, och kommande åren. De får en kapitalinjektion som i deras värld är stor. 50 msek in, utan att behöva avyttra någon. Samtidigt bär de nu en annan identitet, tack vare SM-guldet och poängrekordet. Det lär inte ligga i deras natur att göra särskilt stora transfers in, och det finns även en viss begränsande effekt när man tittar på vilka spelare de kan attrahera. Mjällby har attraktionskraft, men en annan typ av attraktionskraft än de stora lagen.
Så vad kommer Mjällby göra för att aktivera sin kassa? Hur kommer man att arbeta? Kommer man att se sig som en klubb vars mål är att nå Europaplats varje år, eller kommer man att gravitera tillbaka till att vara en stabil och pålitlig klubb som oftast är ämnad för mitten av tabellen?
Jag tror på en ny tydlig tabellskiktning på några års sikt.
Moderniserade storklubbar (kommer ta 9/10 guld)
Snabbfotade smarta småklubbar (kommer ta 1/10 guld, och då och då ta sig ut i Europa) ← Mjällby, Sirius
Stora/etablerade mellanmjölksklubbar
Övriga (runt 8-10 klubbar som kommer pendla mellan botten av AS och toppen av SE)
Somliga skulle kanske säga att vi redan är därr. Men det tror jag icke. Ett bevis för detta är att vi ser ut att få två guld på raken från kategori 2 ovan. Sirius aktuella framgångar har tvingat fram en extra nivå av ödmjukhet hos många av oss som följer Bajen. Man måste ärligt inse att det funnits mer att hämta ur mer moderna modeller och att vi helt uppenbart inte varit vakna nog de senaste åren.
För europaspelet så kommer enbart kategori 1 att ha möjlighet att “knäcka koden” och därmed både säkra topp 3-4 OCH prestera i Europa löpande. För kategori 2 kommer detta förmodligen vara en omöjlighet. Där kommer det behöva göras jättetydliga prioriteringar.
Håller med i stort, men jag tror ändå att “lokal innovation” (som ofta sker i småklubbar) kan vara utslagsgivande ett bra tag till. Även om de stora klubbarna moderniseras i rasande takt så känner jag inte att de har integrerat den nivå av självförbättrande ödmjukhet som behövs för att vara bäst över tid. Storklubbarna tror att sämre sportsliga perioder är anomalier, och topplaceringar och titlar är normaltillståndet. Det rimmar med deras självvalda identitet. Sanningen är ju dock den att det bara finns ett enda tydligt modernt exempel på en “era”, och det är MFF:s senaste period. Övriga storklubbar har knappast varit den dominanta kraft över tid som de låtsas. Just den här felaktiga självbilden tror jag medför stora risker att sportslig framgång relativt omedelbart leder till en förslappad kultur hos dessa.
Medlemsdemokratin är bra på att konservera och skydda sin ägandeform och bra på att hålla undan felaktig modernitet. Men ingen kan ärligt säga att den ligger i framkant när det kommer till att odla den sorts värderingar som leder maximal utveckling.
Kanske händer det något nu när allt yngre medlemmar - formade i en annan tid och stöpta under annat tryck - får allt mer att säga till om, både numerärt och kvalitativt… Men jag vill se det för att tro på det.
Pratar vi om Mjällby så har de ett väldigt stort problem att ta sig förbi, Strandvallen. Arenan måste, om man vill spela i Europa kontinuerligt och dra fördel av det, moderniseras och/eller byggas ut. Det är en väldigt stor investering för kommunen och klubben, som kanske hade behövts göras i alla fall. Det närmaste exemplet jag kan tänka på är BP:s nya huvudläktare på Grimsta som kostade runt 90 miljoner 2017. Väldigt stora beslut väntar klubbledningen i Mjällby.
Pratar vi om Sirius så har de helt andra förutsättningar. Studenternas är redan godkänd för Uefa-spel och det finns planer på att utöka kapaciteten längre sikt. Logistiskt har man mycket bättre förutsättningar än Mjällby och man kommer kunna slå mynt av ett Europakval nästa år på ett helt annat sätt. Både publik och kommersiella intäkter tror jag också man kommer kunna utveckla ett par nivåer till, eftersom man är från Uppsala och inte från det trots allt glesbebyggda Listerlandet.
Kanske är det sundaste för Mjällby att parkera delar av sitt överskott som andel i säkerhet för en upprustad, smart, effektiv och ekonomisk arena som möter behoven. Då kan man nog få över kommunen på sin sida i frågan om att bygga något nytt.
Naturligtvis vill man som supporter ha stor rörlighet och mycket budget avsatt för trupp och värvningar (ffa när priserna på talang växer), men samtidigt känns det som att det är en farlig väg att vandra för Mjällby. De har visat att de är bra på att besegra marknaden med små medel, och den strategin bör de fortsätta slå mynt av.
Det är nu klart att CL är över för Mjällby och play off till EL väntar. Måste dock lyfta frågan om Askum, även om det redan lyfts i medier skulle det vara intressant att höra vad Bollforum tror om hans framtid.
Han har nu tagit bort sina sociala medier, eftersom “det är för mycket skit där”. Askum var tidigare känd för att skriva både långt och kort kopplat till sin roll inom staben, men nu när man inte vunnit sedan i maj är det plötsligen inte kul att vara där. Han påstår själv att han inte är pressad, vilket såklart är skitsnack.
Nu väntar play off samtidigt som man spelar viktiga allsvenska matcher där flera bottenkonkurrenter (Blåvitt, ÖIS, Degerfors) börjat ta poäng. Även om Mjällby på pappret är bättre rustade är Allsvenskan ändå oftast ett getingbo även i botten. Och man måste gå in i hösten på ett väldigt konkret sätt, Mjällby har nu åtminstone ett gruppspel i ECL att fokusera på som kommer innebära en helt annan påfrestning för truppen.
Vad tror forumet, ryker Aksum om inte resultaten lyfter här inom kort?
Vid akut nedflyttningsrisk: Aksum får gå, ersätts av fjolårets tränare (glömt bort namnet… Thorstensson?)
I alla andra scenarion tror jag att Aksum blir kvar. Mjällby har förmodligen mognat ohc behöver inte tänka kortsiktigt. Om de fortsatt tror att Aksum passar den längre strategin gissar jag att man behåller honom.