DIF-podden – diskussioner om avsnitt

Lyssnade på DIF-poddens säsongssummering 2025.

Några snabba takeaways.

• Samtliga radiopratare har en i grunden kritisk inställning till hur föreningen har skötts, och till resultatutfallet.
  • Vårens skadefrekvens lyfts fram som en förmildrande omständighet.
  • Fortsatt rejäl kritik mot truppsammansättning och värvningsstrategi.

Man passar även på att kommentera de stora pengar vi lagt på värvningar under året, och fastslår att en satsning faktiskt skett (Robin). Det berörs att stora delar av de transferintäkter vi genererat senaste åren återinvesterats i truppen, och att vi successivt skruvar upp investeringsviljan. Delvis på grund av att spelarna helt enkelt är dyrare nu.

Överlag alltså ytterligare ett avsnitt där kritiken är central, trots vissa tappra försök till försvar.

Kritiken mot enskilda personer är inte stark, men mellan raderna förstår man att udden är vänd huvudsakligen mot Bosse, men även föreningens helhetsarbete när det kommer till strategi för truppbygget.

Personligen håller jag med om det mesta som som sägs i podden. Det är egentligen inget nytt som dryftas, utan summeringen är just detta: En summering av saker som redan är sagda. Inga nya insikter och ont om ny information.

Stort plus att det torgförs att flera av våra värvningar kostat rejält med pengar (Okkels 18 msek, ett exempel), och att träffbilden är för dålig. Det exemplifieras på ett bra sätt genom att peka på hur stora summor vi parkerat på läktare och bänk vid utvalda matcher.

Det jag saknar i den här trion (Farid, Robin, Tony) är viljan att formulera uppbygglig kritik som pekar på konkreta lösningar på problemen föreningen satt sig i. Det är med all rätt mycket fokus på kritik av ledningen, men jag tror man skulle kunna nå ännu längre och bli ännu mer relevanta om man lyckades illustrera olika vägar framåt. Det är lätt att kritisera, men svårare att formulera en trovärdig strategi.

Det finns gott om bra exempel på saker som gått fel, och man bör kunna spinna vidare på dessa. Farid är skarp när han pekar ut specifika saker som gått fel (han säger exempelvis att ‘istället för att betala 10 miljoner för Åslund’ så ska vi ta Åslund billigare ett fönster tidigare – vi ska ha koll på dessa spelare).

Men.

Det verkar finnas en konsensus i trion att hela tiden falla tillbaka på att organisationen ska bli större.

Större organisationer löser sällan problem när dessa har sina rötter i sitter i kärnan, och hur man arbetar. Stora organisationer tenderar att bli trubbiga och ineffektiva. En liten hyperskarp grupp kan springa snabbare och fatta snabbare beslut. Jag vill alltså inte blåsa upp den sportsliga organisationen om det inte är absolut nödvändigt. Jag ser snarare att DIF ska gå i motsatt riktning:

• Minskad trupp
  • Minskad sportslig organisation, alternativt att man börjar byta ut folk.

Allt handlar om att ha de bästa människorna på plats, och låta dessa jobba i ett smart och självförbättrande system.

Att känna att man behöver blåsa upp den sportsliga organisationen är en reaktion på något. Men att den tar många felaktiga beslut behöver inte betyda att den är understaffad - det kan precis lika gärna betyda att den jobbar på fel sätt, och har fastnat i negativa loopar som är svåra att bryta.

Att man helt enkelt vant sig vid att arbeta ineffektivt och inte ser sina egna brister.

Jag skulle vilja se argumentet för att saker blir bättre bara för att man kastar mer människor på problemet. Organisationer blir sällan bättre av detta, men de blir garanterat dyrare och kan därmed trigga fram ännu mer stress.

DIF-podden har väldigt många skarpa analyser, och dynamiken i studion skapar väldigt bra radio. Men just i denna fråga känns man grunda och lite för enkelriktade.

Som helhet en bra summering av säsongen.

2 gillningar

Det har blivit en allt gnälligare podd. Det är sällan man hör någon form av beröm från Robin och Tony. Det ska alltid ledas saker att slå ned på. Man har säkert goda intentioner med detta, men jag tror det sprider sig på ett negativt sätt i supporterled. Podden har på det sättet blivit en bromskloss för hype och positiva känslor. Det blir svårare att aktivera föreningen när det kontinuerligt pressas ut negativa recensioner av allt man gör. Folk behöver mer optimism för att kunna må bra och känna att DIF är kul.

Har ingen kritik mot innehållet i avsnittet. Men det är inte roligt att lyssna på. Behövs en mer optimistisk motpol som kan bryta negativiteten när de slirar in i samma hjulspår.

Här fanns möjlighet att prata mycket gott om den sportsligt starka hösten. Om matcherna med målrekord. Men det ges noll och inget utrymme.

1 gillning

Blir inte riktigt klok på detta resonemang. DIF-podden har inget eget ansvar för att driva en optimistisk agenda eller sprida positivism.

Sentimentet i podden speglar till 99% hur föreningen sköts. Som extern podd kan de såklart bidra till att skapa hype etc, men deras syfte är inte att försköna vekrligheten.

Ytterst lite utveckling sker inom DIF, och föreningen har sig själv att skylla när det kommer till det minskade antalet positiva talking points. Vill absolut inte ha en DIF-podd som slätar över saker. Det är mer långsiktigt rimligt att ta rollen som utomstående granskare, så får DIF vara propagandistisk motpol som målar allt i glada färger.

Podden gör ett jättejobb med att hålla folk på tårna. Knappast deras ansvar att folk beter sig efterblivet och häver ur sig sin losermentalitet i sociala medier och spelarnas dm.

Som jag var inne på. Podden kan bli bättre på att rita upp trovärdiga positiva tidslinjer, och försöka styra in kollektivet på dessa. Det kan bli bättre.

Men att det överlag är “negativt” är ju för att föreningen i många avseenden sköts för dåligt.

3 gillningar

Podden måste förstå att podden är sin egen svans. En podcast idag är inte enbart en eller två värdar som yttrar sina tankar och åsikter. Podden blir, vare sig man vill det eller inte, en rörelse som får ett eget liv.

DIF-podden bidrar med bra bevakning. Men man kan inte klaga på att folk inte kommer på matcherna när man själv inte förstår hur det man säger manifesteras bland lyssnarna.

Att summera säsongen är inte bara att recensera året och göra bokslut. Det påverkar även hur människor tänker framåt. Nu kommer sannolikt ett stort vakum där föreningen återigen får arbeta i motvind som skapas i de egna leden. Helt i onödan om du frågar mig.

Det finns väldigt mycket bra att ta med sig. Detta borde ha varit det centrala temat i summeringen. Att vi hamnade snett men löste problemen och blev ett topplag på hösten. Den tanken behöver förankras för att folk ska bli glada. Ingen vet hur det går nästa år, men tittar man på Djurgårdens höstresultat så tyder det på att man vidtagit åtgärder (på flera plan) och rätteligen kan gå in i nästa säsong med optimism. Men det framgår inte av podden.

3 gillningar

Tycker påfallande ofta podden kommer med pliktskyldiga påminnelser om att gå på matcherna, ha humöret uppe och så vidare. För mig är det helt ointressant. Jag går på matcherna ändå. :slight_smile:

Tycker även det är lite väl hårt att lägga fullt ansvar för “svansen” på tre privata poddpratare. Det är inte så att DIF ger de en krona för sina insatserna att bevaka föreningen.

Nej, ansvaret för den allmänna känslan ligger helt och hållet på DIF. Hade man varit lite stridslysten och på tårna så hade man sett till att själv söka upp podden för att vara med mer. Nu är det omvänt. Man drar sig för att sitta där och bli utfrågad. Det är för att man själva saknar en trovärdig berättelse att kabla ut.

Jag kan förstå att det tar emot för Bosse och Henke mfl att sitta med i en podd och bli korsförhörd. Men de är våra utsedda ledare, och de måste själva ha en idé om hur man vrider narrativet till sin fördel.

Men detta är en större fråga för DIF. Man är inte vassa på media och har inte förstått hur det nya mediala landskapet fungerar. Handlar om förmågan att dominera och visa vägen. Där är man inte och då blir det så här.

Så du och jag har olika syn på vad som är symptom och vad som är orsak.

Ser absolut noll rimliga skäl att podden ska lägga fram en snedvriden bild av verkligheten för att föreningen ska få arbetsro. Med det sagt kan jag hålla med om en punkt: Det fanns mer positivt att ta fasta på under hösten. Det hade kunnat lyftas fram aningen mer utan att kännas påklistrat.

1 gillning

Ja. Men alltid inramat av enormt mycket kritik mot hur saker sköts. Ofta även efter övertygande segrar.

De började så, men har ju växt rejält. Är nu den grupp som har överlägset mest påverkan på hur folk mår. Det är verkligheten. Man har ett visst ansvar för resultatet av sitt poddande.

2 gillningar

Och vad är självändamålet här? DIF blir inte bättre för att folk går runt och är glada för att de blivit vilseledda av en podd som förskönat verkligheten. Däremot är det troligt att DIF sakta blir bättre om saker som inte skötts korrekt kommer ut i ljuset, och där har podden gjort ett stort arbete. Jag betvivlar att de som driver podden har en medvetet negativ agenda och vill förstöra. Det är inte fiendemedier vi pratar om här. Jag tror inte heller att de dras till att få många lyssningar genom billig kritik.

Jag tror snarare podden speglar deras egen syn och perspektiv på hur föreningen sköts. Och dessutom är det ju fritt fram för DIF att vara med i podden om man känner att man vill rätta till saker eller förklara saker som kommit ut fel.

Men eftersom att det aldrig, eller iaf väldigt sällan, sker så är det rimligt att anta att podden har rätt i sin kritik. Lösningen på den dåliga stämningen… Ja den bollen ligger hos föreningen.

1 gillning

Tack för insläpp. :slight_smile:

Vill bara säga att för oss som tyvärr inte bor i stockholm är podden guld värd. Vi har inte samma möjligheter att få vår dagliga dos djurgårn som jag inbillar mig att många andra får på jobb och bland vänner.

Visst, man har sina chattgrupper och man går på match så ofta det går men man vill ha mer. All “supporter media” binder ihop föreningen och ger den möjlighet att växa geografiskt utanför sin ursprungliga plats på ett helt annat sätt än officiella kanaler och vanlig media (Aftonbladet osv). Detta väger starkare än att det ibland göder en negativ ton. Sen är det inte så himla negativt. Det är mycket positivt som kommer från podden så hatten av från mig. Kul även med många olika gäster och specialavsnitt. Gillar i stort sett alla bisittare och gäster som ofta kommer med information man inte får i vanlig media.

2 gillningar

Återigen ett bra inslag för de som har DIF-podden patreon:

https://www.patreon.com/posts/fotboll-anders-143784296?utm_medium=clipboard_copy&utm_source=copyLink&utm_campaign=postshare_fan&utm_content=web_share

Även om Lindberg i sedvanlig ordning är väldigt försiktig i sina omdömen om vad DIF sysslar med på transferfronten så är det tydligt att det är svårt för honom att se hur alla pusselbitar sitter ihop. Man blir lätt nervös när vår sportsliga idé kring truppbygget inte kan förklaras på ett enkelt sätt.

Fint avsnitt med många intressanta namn. Just att ligga lite närmare ett antal spelare som lämnat Allsvenskan men gått lite under radarn känns smart. Tror han nämnde Kenan Bilalovic och Elias Pihlström som två sådana.

Det jobbiga med lyssningen är förstås att man instinktivt vet att vi förmodligen kommer gå för andra namn och betala hutlöst mycket pengar.

Kul även med Farids tagning om att “någon kommer rycka” Lindberg. Och det är väl så det kommer bli. Snart är den journalistiska karriären till ända, och så kan han kliva in som laserfokuserad analytiker/scout i någon förening. Jag tror särskilt att de väldigt behärskade och objektiva tänkandet kan vara en styrka i föreningar som traditionellt sett förlitat sig på kontakter och magkänsla.

1 gillning

Välkommen!

Tror också det där är en form av inbillning och att det drivs av något annat. Podden har stor auktoritet, och genuint negativa människor kommer såklart ta varje negativ smula de får för att bekräfta sina uttjatade negativa tagningar. Man bör ej omge sig själv med sådana personer.

1 gillning

Tror inte de namn som Linberg droppade är särskilt billiga. Han pekar nog ut spelare som han är trygg med, som han sett. Och dessa har många andra sett också. Finns en liten underskattning av prisutvecklingen hos Farid upplever jag. Svårt för Bosse att chansa på samma sätt som en mindre klubb kan chansa. Han behöver i regel oftast gå för det tryggaste alternativet av flera för att inte bli hatad och hånad för “utebliven satsnig”. Det gör att han tvingas ta säkra kort. Som kostar mer och mer för varje fönster.

Men många intressanta namn som kom upp i inslaget. Man blir väldigt sugen på Mujanic som kan vara en smart värvning. Inte billig men förmodligen inte heller alldeles för dyr om man slipper budgivning. Men 24 år och kan om ÖIS går upp säkert förlänga med utköpsklausul i hopp om att komma till en utländsk liga i sommar. Som Pihlström i degen som de också tog upp i avsnittet.

Näe, tyvärr lär han inte bli bilig. Blev nominerad till Superettans bästa spelare nyss, kan avancera med ÖIS, och hade redan i somras hugg från MFF, Elfsborg och Lech Poznan (enligt Aftonbladet). Så det finns nog en redan utstakad karriärbana klar där, som inte lär innehålla ett steg som fyndvara för DIF.

Men… Slanta upp då? Om allt tyder på att han passa in och vi måste bygga ett starkt mittfält. Där kan det vara rimligt att betala. Det finns såklart en stor risk i alla större transfers, och fallhöjden hos supportrar blir högre om de värvats för stora pengar nedifrån systemet, givet att de inte är 18-19 år… Men problemet är, som jag ser det, inte att vi inte satsar. Utan att vi systematiskt valt att satsa stora belopp på spelare som redan på förhand inte sett ut att passa in. Vilket också Lindberg i podden verkar hålla med om, även om han är väääääldigt försiktig i sin kritik.

1 gillning

Håller med. Mujanic verkar riktigt spännande, även om det aldrig finns garantier gällande spelare som levererat i Superettan. Vill minnas att ABW vann “årets bästa spelare” förra året, exempelvis.

1 gillning

Nej, som du säger. Inga garantier. Tittade på spelarna som tidigare vunnit i kategorin Superettans stora pris. Fetmarkerat de som så här i efterhand kan sägas ha blivit betydelsefulla allsvenska spelare och personer. Säkert missat någon. Så här ser det ut:

2024

• Målvakt: Viktor Frodig, IK Brage
  • Back: Ivan Kricak, Östers IF
  • Mittfältare: David Edvardsson, Landskrona BoIS
  • Forward: Dijan Vukojevic, Degerfors IF
  • Tränare: William Lundin, Degerfors IF
  • Ung spelare: Elias Pihlström, Degerfors IF
  • Bästa spelare: Adam Bergmark Wiberg, Östers IF
  • Skyttekung: Assad Al Hamlawi (IK Oddevold) / Dijan Vukojevic (Degerfors IF) / Karl Holmberg (Örebro SK)

2023

• Målvakt: Anton Fagerström, Västerås SK
  • Back: Frédéric Nsabiyumva, Västerås SK
  • Mittfältare: Daniel Ask, Västerås SK
  • Forward: Julius Lindberg, GAIS
  • Tränare: Fredrik Holmberg, GAIS
  • Ung spelare: Axel Henriksson, GAIS
  • Bästa spelare: Julius Lindberg, GAIS

2022

• Målvakt: Malkolm Nilsson Säfqvist, Halmstads BK
  • Back: Joseph Baffoe, Halmstads BK
  • Mittfältare: Samuel Leach Holm, IF Brommapojkarna
  • Forward: Viktor Granath, Västerås SK
  • Tränare: Christer Mattiasson, IF Brommapojkarna
  • Ung spelare: Jack Cooper Love, Skövde AIK
  • Bästa spelare: Viktor Granath, Västerås SK

2021

• Målvakt: Pilip Vaitsiakhovich, IFK Värnamo
  • Back: Freddy Winsth, IFK Värnamo
  • Mittfältare: Dijan Vukojevic, Norrby IF
  • Forward: Ajdin Zeljkovic, Örgryte IS
  • Tränare: Robin Asterhed/Jonas Thern, IFK Värnamo
  • Ung spelare: Oscar Uddenäs, IFK Värnamo
  • MVP: Ajdin Zeljkovic, Örgryte IS
1 gillning

Många bra namn här. Men inte många som slagit igenom och blivit stora. Man kanske får titta på nomineringarna i årets unga spelare för att hitta de som gått längst. Det är som sagt inte utan risk att värva spelare från Superettan. De spelar där av en anledning vid en viss ålder.

Håller med om detta. Men i princip alla lag världen över värvar spelare “nedifrån”, så jag ser inget märkligt alls med att försöka hitta de bästa pusselbitarna i Superettan. Känns snarare som en marknad ironiskt nog har en hel del underskattade spelare, även om de kanske oftast kanske saknar den riktiga spets som kan ta de ut i Europa.

Sen är ju detta en tråd om DIF-podden, och inte om värvningsstrategier i allmänhet. Lindberg berättar i podden och vilka fokusområden han har i sin research (nordiska ligorna), och då är det naturligt att flera föreslagna värvningar också spelar i, eller har bakgrund i, andraligorna.

Att bara peka ut bra spelare hos konkurrenter i samma liga ger inget. Dels är det extremt svårvärvat, dels är det dyrt, dels är det Disco-journalistik. Lindbergs mer udda namn är mer spännande att följa.

Namnen som droppas:

Amel Mujanic
Emil Bohinen
Filip Torvaldsen
“Olderheim”
Keenan Bilalovic
Elias Pihlström
Alexandar Kadic / Kavic
Cissé i Finland

Liten passus angående syftet med supporterpoddar. Jag tror det är damned if you do, damned if you don’t – någon kommer alltid vara missnöjd. Men det minst dåliga är att vara helt genuin, vilket generellt brukar leda till en mer kritisk inriktning på podden.

I AIK:s fall har Testa Stör fått ganska mycket kritik för att vara onödigt kritisk, sensationalistisk och ha för stor påverkan på supportrar och även laget.

Vi är överallt-podden startade för något år sedan och valde en annan linje. Betydligt mer lågmält, mindre grabbigt och fokus på långsiktighet och analys i inställningen till klubben. Jag gillade definitivt den inriktningen mer och lyssnade frekvent.

Problemet uppstod i somras efter AIK:s uttåg ur Europa. Då hade det byggts upp en ganska stor “bulk” av indicier mot Mikkjal Thomassen och man kunde mer rätta ifrågasätta hans framtid i klubben. Men VÄÖ-podden vägrade ta i ordet “sparken” i sin mun och det dröjde ända fram till sista 2-3 omgångarna innan det blev helt omöjligt att undvika det oundvikliga. Det gjorde podden olyssningsbar för mig, eftersom man kände att folk satt och höll inne på saker och skapade en konstig stämning i studion.

Kort sagt, balansgången är oerhört svår. Bestämmer man sig på förhand att driva en specifik linje kommer man ställas inför trovärdighetsproblem när verkligheten inte överensstämmer med idealet.

3 gillningar

Håller helt med om detta. Det finns ingen spänning i supporterpoddar som anstränger sig för att vara överdrivet neutrala. Gnistan kommer från sk “hot takes” där man talar ur hjärtat, även om det inte alltid är 100% balanserade resonemang.

Sen får man någonstans lära sig att lita på att kärnlyssnarna bygger sin relation över tid. Det är OK att ändra position och uppdatera sitt tänkande vid behov. Jag tror det ger mer i längden och de mest trogna lyssnarna kommer uppskatta det.

Jag upplever DIF-podden som väldigt stark i dynamiken mellan de som kör programmen. Det finns en mångfald där som tillsammans med etablerade relationer skapar bra radio. Jag upplever heller ingen direkt självcensur, vilket jag uppskattar.

Däremot känner man ibland, kanske för att blidka @Deffe mfl :), att resonemangen anpassas och att väldigt många självklara grejer behöver förklaras gång på gång på gång för att förekomma en tsunami av kritik eller att det skapas drev. En form av “ansvarstagande” om man så vill.

Det kan vara rätt störigt för mig som lyssnare, men jag förstår var det kommer ifrån. Men jag jag vill ha det rått och ärligt, utan onödiga brasklappar och upprepade förklaringar.

Sen är det förstås så att man har en hierarkisk position att förvalta. Man är i den absoluta toppen av det alternativa medie-ekosystemet kring DIF. Räckvidden är bedömt enorm. Just nu helt ohotade av uppstickarpoddarna. Man har garanterat även mer information än man känner att man kan gå ut med för att man vill bevara viktiga relationer och källor.

Det blir lite av en metadiskussion nu.

3 gillningar

Känner inte av detta. Men får också känslan att jag inte lyssnar riktigt lika inbitet som du. Ska se om jag snappar upp det.

Man blir negativ om man ÄR negativ. Det är vad jag tror. Ofrånkomligt att en supporterpodd har mängder av kritiska infallsvinklar efter som att alla stora lag är dömda att oftast missa sina sportsliga mål och inte uppfylla förväntningar. Då diskuteras anledningarna till detta och då omvandlas det till ökad negativitet hos vissa.

2 gillningar

Lyssnade på senaste silly-avsnittet.

Framkom väl inget direkt nytt annat än att vissa rykten verkar vara helt tagna ur luften. Ganska platt avsnitt (förståeligt, fanns inte mycket ny substans att gå på), men ändå hyfsat balanserade resonemang.

Det är tydligt att att Tony vill göra sig av med spelare han uppfattar som medelmåttor. Han vill skeppa Miro Tenho, och uttrycker viss skepticism riktad mot värvningen av Leon Hien (som vid tiden för avsnittet inte var helt klar, men behandlades som klar). Hien anses inte vara den spelande typ vi behöver, vilket kan vara en relevant invändning mot värvningen.

Men jag tror också att detta är att felbedöma Honkavaaras önskemål. Alla tränare vill ha bra fötter på alla spelare, men detta handlar om något annat. Tror vi försöker på sikt sätta en backlinje som är mer framåtlutad och aggressiv, och att det är i det perspektivet Leon Hien ska ses. Där passar han in.

Man pratar även om att försöka sälja Kosugi för att maximera värdet vid en transfer redan nu. Kosugi beskrivs som en icke-bärande spelare som säljs på potential och ålder, vilket jag håller med om. Relativt ofarligt att sälja ytterbackar över lag.

Intressant att höra att Tony tror att värdet på Kosugi är betydligt lägre (60-70 msek) än de haussade siffror (100 msek +) som diskuterats i medierna. Svårt att spekulera kring detta, men jag tror han går högre. Ålder, egenskaper, hype och statistik i internationell kontext indikerar att det kan bli en större affär. Kosugi har enorm räckvidd och är redan ett namn som större klubbar till mer än väl.

Det kanske mest intressanta ur detta avsnitt var diskussionen om Hegland och Åslund. Farid säger att det bedömt inte finns plats för båda. Robin vädrar (återigen) ett reflexmässigt försvar för Åslund, mellan raderna distinkt kritik mot Bosse som inte fått truppen i balans.

Det han (Robin) vill se är Åslund, Hegland och Mikael Andersson som slåss om två platser framför en ny sittande mittfältare, dvs en “Schüller i sin prime”. Men så verkar det inte bli eftersom att vi har Både Stensson och Finndell som inte ser ut att få nya adresser.

Podden rörande överens om att truppen måste bantas.

Avsnittet får tre av fem dyra felvärvningar i betyg.

En side note här är att det är jättetydligt att varken Janis sätt att spela eller Bosses sätt att värva är något som är särskilt kristallklart för radiotrion. Allt måste dechiffreras, och inget är lätt att förstå.

2 gillningar