DIF-podden – diskussioner om avsnitt

Jag håller med om detta betyg. Det är svårt att bygga hype just nu. Jag gissar att det är ännu svårare för Fraid och kompani. Det behövs bättre nyheter och rykten att utgå från i podden. Leon Hien är intressant, men knappast någon kioskvältare. :slight_smile:

2 gillningar

Ja. Men samtidigt kan det vara ett gott tecken att vi är lite mer lugna och kontrollerade.

Hien är som du säger inte en spelare som medför lapp på luckan. Men jag tror det kan bli bra, och jag tror dessutom att han kan vara sådär härligt vårdslös som man ibland suktar efter. Vi har inte mycket av detta i truppen.

Sen har han svenskt pass, och mittbackar med svenska pass växer inte på träd.

Synd bara att vi inte tog honom ett år tidigare, då hade vi förmodligen sparat 10 miljoner.

1 gillning

Vettigt att de snackar upp Hien lite i senaste avsnittet. Viktigt att få in folk på rätt spår nu. Folk måste tro på laget. Omgivningen kan höja Hien. Tränaren vill ha honom. Viktigt att supportrar ger tålamod.

2 gillningar

Håller med. Hien kan bli bra. Ser det dock som en viktig, men liten, pusselbit givet den stora omställningen vi står inför.

Bra avsnitt om “Den nya eran”.

Intressant att höra resonemangen. Jag tror de har helt rätt kalibrering och relation till förändringarna vi står inför. Visserligen märker man att att de kämpar lite extra hårt för att stämma i bäcken och hjälpa framför allt Hampus att få ett större tålamod från medlemmar. Så det är väl helt och hållet i din smak, apropå att ta ansvar för sin “svans”? :slight_smile:

Jag kan tycka att det blir lite väl pliktskyldigt ibland, men förstår förstås vad det handlar om. Det finns en extremt stark reflex att skydda Bosse och linda in honom i bubbelplast. Detta kan bara vara ett resultat av det sentiment som alla fångar upp på sin radar: Bosses dagar är räknade, och det handlar om att få ett värdigt avslut.

Jag tar ut svängarna och säger att Bosse och Hampus är totalt inkompatibla rent professionellt, och att Hampus makt att strukturera organisationen och (direkt eller indirekt) krympa Bosses handlingsutrymme som sportchef är en definitiv dödskyss för Bosse som sportchef i det långa loppet. Tidigare trodde jag på att man kunde stimulera fram en anpassning till ett mer modernt arbetssätt hos käre Bo, men krasst konstaterar jag att en sådan redan borde ha skett om det fanns en inre vilja att göra så.

Man kan kontrastera Bosse med en annan representant för den gamla världen: Hasse Larsson i Mjällby. En person som är formad under samma era, men med en viktig skillnad: Hasse är mindre misstänksam och mer öppen för att delegera ansvar vilket gjort att Mjällby lyckats släppa fram en flod av modernisering och en bättre anpassning till hur fotbollen fungerar per idag. Mjällbys poängrekord talar för sig själv här.

Sen kanske det ska tilläggas: Jag skriver inte detta för att ge mig på Bosse. Han förtjänar maximal respekt för sin gärning. Jag tror att det kommer bli ett värdigt avslut, men jag tror samtidigt att det kommer förr snarare än senare. Kan ej se den gamla och den nya världen mötas utan att någon får lämna skeppet.

Och detta vidrör något som Farid tar upp i podden, om än med andra ord: Vikten av lyskraftiga starka personer i det nya och ordnade processtyrda DIF. Och det blir nästa grej: Att få Hampus att förstå att hans primära uppdrag är att skapa en stabil och robust miljö där starka personligheter kan frodas. Så det handlar inte om det klassiska “vi ska bli mindre personberoende”, utan om att vi helt enkelt ska bli den bästa platsen där de bästa människorna får ut maximalt av sin potential.

Både i sporten och på kansliet.

3 gillningar

Säger son Tony i podden. Att byta styrelseordförande, vd och sportchef på kort tid kan sluta illa. Rimligt att tassa lite runt Bosse nu. Han förtjänar att vara med och forma det nya. Blir ett otroligt sår om han rivs upp. Hampus måste undvika konflikt där. Hellre fokusera på annat på kansliet.

1 gillning

Jag förstår inte vad han ska tillföra. Hans karisma är medfödd, ingen ersättare kommer kunna lära sig den. Hans arbetsmetodik är daterad och inte något man kan ta med sig in i framtiden.

Risken är nu att ni av nostalgiska skäl skjuter upp delar av omorganiseringen 6-12 månader bara för att Bosse förtjänar det. Under tiden kan det byggas upp en allt större kritik mot honom, som gör att när avskedet väl kommer blir det inte lika bra som det borde varit.

1 gillning

Jag håller helt med. Det är en högriskstrategi att hålla honom kvar bara för att han är just han. Men DIF fungerar så. Finns gott om personligheter internt som tillskrivs högt värde av huvudsakligen kulturella skäl. Som Pelle Kotschack exempelvis, en mycket fin person… Sprängfylld av anekdoter och historik.

Och det är just Bosses roll i kulturen som är både problemet och styrkan. Han gör Djurgården unikt med sin extremt annorlunda och ofta bisarra personlighet. Det äter sig in hos folk. Man vill ändå ha mänsklighet i apparaten.

Men när man sätter sig ned och analyserar de faktiska styrkorna så är det inte lika lätt att peka på exakt vad som finns där.

Jag tror säkert han är en bra förhandlare. Att kontaktnätet är stort. Att telefonboken har nummer till allt och alla. Han har säkert en personlighet som många gånger gynnat oss. Men det i sig räcker inte för att motivera att man ska vara med och designa nya DIF.

Det enda jag kan tänka mig är att han i förlängningen skulle vara någon form av “säljchef” där han ansvarar för att kränga spelare dyrt, men jag känner själv att det en form av rationalisering från min sida. Naturligtvis kan man inte sälja med samma pondus om man inte samtidigt äger rekryteringsfrågan då detta sitter ihop.

1 gillning

Bosse kan kartan. Han har list och skicklighet. Folk respekterar honom. Det ger oss något. Är säker på att bilden av honom skulle vara annorlunda om han kunde kommunicera sina egenskaper bättre. Och sin skicklighet. Räcker med att lyssna på allsvenska profiler. Hyllas unisont av alla som varit med länge. Det är inte en slump. Har också byggt framgång med små medel. Det indikerar en djupare förståelse och smarthet.

Klart Bosse “kan kartan”. :slight_smile: Men såååå unikt är det väl inte? Jag hade kanske sett annorlunda på det om vi hade ett guld i ryggen. Om det var vi som hade gjort en Mjällby och satt poägnrekord.

3 gillningar

Bosse överlistade - med både tur och skicklighet - systemet 2019. Därefter kan man inte tala om några större överprestationer, och verkligen inte om man jämförmed vad Mjällby gjorde i år, som du är inne på.

Det är heller ingen slump att klubb efter klubb anammar ett med modernt tankesätt, och att klubb efter klubb tar in mer analytiskt lagda personer. Det är naturligt att dessa inte har upparbetat samma erfarenhet som Bosse och övriga i gamla världen… De har ju inte varit med lika länge.

Vem är nästa Bosse? En kraftfull person som också är formad och präglad i en mer global/modern kontext?

Bosse i all ära, men det är ju inte en jesusfigur vi har att göra med här.

Och det är det jag säger. Att man ska bevara Bosses erfarenhet. Dumt att kasta bort detta. Dumt att förivra sig bara för att man vill framåt. Tror på långsam utvecklig. Tror också att den sker idag. Även om många inte vill se detta på grund av stress. Samma sak gäller i podden. Allt ska byggas om och inget ska bevaras. Sällan riskerna med aggressiv förändring lyfts fram ordentligt.

Vet ej. Men tror inte de växer på träd. Och tror inte att de uppstår magiskt bara för att man förändrar miljön som alla andra. Men omöjligt är det inte.

1 gillning

Så hur ska de tillåtas växa fram om man inte aktivt försöker skapa en tilltalande framåtlutad satsande miljö? Vi vill ju inte ha Bosse-kloner, utan moderna människor som samtidigt besitter en egen stark personlighet. Det är iaf så jag ser på det. Och jag tror att många delar den uppfattningen samtidigt som de förstår riskerna med att människor med lyskraft lämnar.

Men rent krasst så är det inget styrkebesked för DIF att denna diskussion finns. Det normala hade varit att man delar upp rollerna, designar en stark organisation som inte är lika personberoende. Om detta hade skett hade detta inte varit en diskussion. Bosse har sugit åt sig allt rampplus i 10 år nu. Han har levererat och ska tackas och respekteras för det. Men han måste också inse sina egna begränsningar och släppa fram nytänk, vilket man gör genom ansvarsdelning med vassa personer.

3 gillningar

Samtidigt är vi ingen talangfabrik för fotbollsledare. Hög risk att man bli en genomfartsplats för karriärister om man bygger för mycket på det sätt du beskriver. Människorna som blir kvar är Djurgården. Människorna som passerar en kort tid kan inte tillskrivas lika stor vikt. Utveckling sker naturligt eftersom att klubben måste konkurrera. Naturliga skiften är att föredra. Framför förändring som forceras.

1 gillning

Precis. Vi är ju inte det. Vi är snarare en kyrkogård för motsatsen. Och någonstans mitt emellan dessa två ytterligheter vill vi förmodligen vara. Och då krävs det ibland intervention medlemmar → valberedning → styrelse → organisationsförändingar för att luckra upp något som stagnerat.

Nog om detta. Nu ska jag lyssna på Kapten Blod-avsnittet. Återkommer med recension. :slight_smile:

Hoppade över detta och prioriterade avsnittet med Gozzi istället.

Inte mycket nytt som framkom där, men ändå fint att få lite mer detaljerad inblick in hur saker går till.

Tar med mig att det nu finns en transferkommité bestående av Bosse, Hampus och Gozzi som tillsammans dokumenterar och granskar förutsättningarna för varje värvning. Tar samtidigt med mig att Gozzi svävade på målet när Farid frågade exakt hur det fungerar, om det finns vetorätt etc. Det är inte glasklart vem som bestämmer eller om det krävs ett OK från alla tre för att genomföra en värvning. Så i praktiken vet vi inte exakt vilken effekt detta har, även om vi kan dra slutsatsen att kunskapen om varje värvning ska dokumenteras och bevaras för framtiden. Bosse menar att detta är ett sätt att bli mindre personberoende, men jag gissar att det mellan raderna även innebär att makt som tidigare koncentrerats till Bosse nu förflyttas till Hampus, och att processen “bevakas” av Gozzi. Bra början.

Sen är det återigen ett avsnitt där Gozzi uttrycker stor respekt för Bosse, och tycks visualaliser en metod där Bosses affärsnäsa och sportcheferi stöttas upp av vassare processer. På pappret låter detta strålande, men som jag sagt tidigare tror jag inte att detta håller i längden. Även om det låter som stämningen är god så har jag svårt att se Bosse fungera i en sån härmiljö på sikt. Undantaget är väl om det blir omeldebar succé och sk “sportslig plankträff”… Vilket inte är särskilt sannolikt.

Sen är det även intressant att höra vilket extremt förtroende Gozzi har för vd Frisén. Han håller verkligen inte tillbaka och man kan verkligen höra vilken förlösande effekt han tror att Frisén kan ha på föreningen med sin “briljans” och “strategiska verkhsöjd”.

Tror han sa något i stil med att vi har norra Europas smartaste vd (inom fotboll, naturligtvis…). Inte direkt direkt något blygsamt uttalande från en person som normalt sett verkar väldigt balanserad och rationell. Blir intressant att följa!

Vidare tar jag med mig att Gozzi lade enormt tryck på att Kosugi är en fantastisk affär netto (betonades minst två gånger), vilket naturligtvis är ett sätt att säga att bruttobeloppet inte är skyhögt, men att avsaknaden av VFK och den i princip obefintliga signonen gör att affären som helhet är oerhört bra. På intet sätt ett felaktigt resonemang, men jag noterar ändå hur Gozzi är väldigt noga med hur han kommunicerar.

Avsnittet får 4 lagom svala glas julglögg av 5 möjliga. För en femma krävs att Farid borrar fram lite fler detaljer, men man märker att denna relation ska bevaras och att Farid lägger tand för tunga för att få Gozzi att känna trygghet och förhoppningsvis återkomma fler gånger i podden. Två gånger per år tror jag det är lämpligt att medverka med den här typen av uppdateringar.

4 gillningar

Gillade detta avsnitt. Gozzi är behärskad. Talar mycket om bevarande. Men också om att vara ledande. Fick en känsla av kontrollerad förändring.

Gozzi har uppenbarligen väldigt stor tro på Hampus. Förminskar delvis tidigare ledarskap. Inte minst genom att enbart lyfta fram Henkes mjuka värden. Henke har mer än så i sitt register. Extra tydligt eftersom att han också blivit rekryterad för större uppdrag. Inte bara en utan två gånger. Skulle inte ske om det inte fanns fler kvalitéer.

Men nu har vi gått vidare och det finns ingen återvändo.

3 gillningar

Ja, alltså där skiljer vi oss nog åt en aning. När jag hör detta så hör jag vad som i mina öron låter som ett sätt att nästan pliktskyldigt signalera till folk som är oroliga för förändring och bär en inre motvilja att göra om och göra nytt. Jag tror det ska ses som detta, och jag tror inte nödvändigtvis att det speglar Gozzis insikter att vi kommer behöva förändra mer än vad vi tror.

Men jag vet förstås inte. Får bara inte känslan av att Gozzi är där han är på ett bevarandemandat, utan att han snarare ska förändra, men utan att riskera sammanhållning och eventuella mjuka värden.

Extremt tydligt.

Korrekt. Nu kommer det krävas tålamod och en förståelse för att en handfull dikeskörningar förmodligen är en del av utvecklingsprocessen, vare sig folk gillar det eller inte.

1 gillning

Fångade även upp att Gozzi lutar sig en del mot en stark höst där vi, enligt honom, även hade en del stolpe ut. Håller med om att hösten var fin, men vet inte om man kan säga att vi hade så mycket stolpe ut direkt. Som helhet fick vi extremt bra betalt, även om det såklart drivs upp av 4-0 mot norrköping, 8-2 mot Sirius och 6-2 mot värnamo.

Exempel på överutdelning i en enskild match:

Exempel på överutdelning över tid. Gjorda mål i förhållande till xG, fem matchers glidande medel:

Skulle knappast kalla detta stolpe ut, enbart sett till statistiken. Snarare stolpe in.

2 gillningar

Jag hoppas att även Hampus ställer upp i podden. Man blev sugen på att höra mer från insidan efter att ha lyssnat på Gozzis perspektiv. Varför inte ha med båda två i samma avsnitt, kanske i vår när Hampus blivit varm i kläderna? Det tror jag hade varit oerhört uppskattat.

3 gillningar

Mycket bra idé. Då hade man även kunna trycktesta den här dynamiken som Gozzi vittnar om att de båda har. Är tämligen säker på att Farid har något liknande i görningen. Förhoppningsvis blir det enklare att få folk från organisationen att ställa upp framöver. DIF-podden är en oerhört kraftig kanal som kan nyttjas mer av kansliet och ledargarnityren för att brodera ut och sälja in den nya resan.

3 gillningar