DIF-podden – diskussioner om avsnitt

Känslan är väl att det där kommer sätta sig över tid. Håller med om att man inte ska ha som huvudfokus att extrahera ekonomiskt överskott av medlemmar vid varje tillfälle. Bör finnas rum som är mindre fokuserade på det.

Samtidigt… Det måste gå runt och det måste ge en avkastning. Operationen måste vara effektiv och pengar måste in. Priset är inte skrämmande, men kanske inte heller superbilligt. Minns å andra sidan inte att det fanns något frikort för att dricka billigt på officiella samlingar när jag var ung. Då fick man göra samma sak som man alltid gjorde ändå: Köpa öl på systemet och dricka på annan plats.

1 gillning

Bör noteras att detta är folköl 3,5% – om det handlar om de vanliga kioskerna och inte dedikerade pubar på 3Arena. Det kostar alltså lika mycket som en normal starköl gör i en pub.

Tror aldrig man kommer kunna få full acceptans för det priset, men det är heller inget klubben kan påverka speciellt mycket. I grunden handlar det om alkoholpolitik och där är Sverige som det är.

Har varit på en Bundesligamatch i mitt liv och det är verkligen “som Sverige fast för vuxna” – kall starköl säljs billigt, på och utanför arenorna.

2 gillningar

Jag var nog otydlig. Detta avsåg alltså ölen på Kaminen och i Förbindelsehallen, dvs Djurgårdens egna regi och “riktig” öl.

Ej upplevt själv, men ja de verkar fatta grejen. :slight_smile:

1 gillning

Värt att notera är att man får bäst APK om man köper Budvar på Kaminen.

Jag hade gärna sett någon femma eller så billigare bärs men jag hoppas att det handlar en del om inkörning och de facto att någon måste sitta på lite risk och få betalt för det. Förhoppningsvis sätter sig priset och vi klarar oss utan allt för mycket inflationsjusterande höjningar.

Jag köpte ingen alkohol i förbindelsehallen, men jag måste säga att jag var riktigt imponerad av hur bra uppstyrt allt var där och att det utrymmet ger oss möjligheter att använda det för både större och mindre matcher. Mycket lätt att förändra hur stort man vill ha det där och se till att publiken som är där känner att det är lagom trångt.

3 gillningar

Håller med. Kanonbra arrangemang. Gick även fort så in i helvete när man beställde i baren. Helt rätt drag att dra ned på sortimentet för att höja leveranstempot. Personalen svettades när de öppnade burkar och skickade ut kopiösa mängder. Overall väldigt skönt att gå på ett stort event och helt och hållet slippa köa…

3 gillningar

Dessutom bör man dricka Budvar av den enkla anledningen att har en lång juridisk konflikt mot amerikanska Bud! Bryr mig inte särskilt mycket om politik men Europeisk öl är något man måste stötta. :slight_smile:

3 gillningar

Vi får se hur lång tid det tar innan affärsmannen Frisén säkerställer att det finns en äkta och officiell unik whitelablad DIF-öl på Kaminen. Ligger förmodligen i tangentens riktning. :slight_smile:

2 gillningar

DIF-podden fortsätter med obskyr och esoterisk humor, och lanserar nu denna:

För oinvigda kan tilläggas att dessa mer udda grejer rullas ut då och då. Tidigare har man bland annat gjort merch på den duva som blev en meme efter att ha övervintrat i 3Arena, och förstås massa andra grejer.

1 gillning

Farid och co har naturligtvis begått podd igen, tätt inpå segern mot AIK.

Det var naturligtvis ett avsnitt i rejäl dur, där ytterst få kritiska tongångar sipprade fram. Poddtrion (Farid, Tony, Robin) verkade i likhet med resten av DIF väldigt tagna av det ovanliga matchutfallet och hade svårt att lägga band på sina känslor (eller försökte förmodligen inte göra det). Det enda lilla kritiska jag lyckades snappa upp var att de högg mot Hegland för att han stod och sov på avsparken efter AIK:s reduceringsmål. Bortsett från detta var avsnittet en enda lång kavalkad av positiva känslor.

Jag har en liten anmärkning.

När man berör Heglands succé så kommer man in på att “nya DIF” inte längre behöver förhålla sig till gamla sanningar om att “spelare som slår igenom måste säljas”. Detta har som bekant varit ett mantra i DIF… Spelare blir bra, lämnar direkt. Ibland håller man kvar ett extra fönster, men någon förlängning har det aldrig varit tal om.

Här förde man fram att det nu är läge att försöka förlänga med en sådan som Hegland. Att ge honom en säck pengar, få honom glad, och sedan en andel av nästa transfer (eller motsvarande). Detta ska då vara möjligt för att Bosse är borta, och således är den här relationella grejen om att “kom till DIF - vi (Bosse) hjälper dig ut i Europa!” är död och begraven.

Nog för att detta vore välkommet att testa… Jag tror det är extremt svårt, och jag tror att trion överskattar vår hand. Även om vi har råd att kasta 10 msek på Hegland för en förlängning är det fortfarande enorma ekonomiska ekonomiska kliv när man tar steget ut i Europa. Incitamenten för att förlänga är svaga nästan oavsett vilken summa som erbjuds, om man inte mer eller mindre kan garanterat ett Europaspel och en titel. Det är inte enbart Bosses relationella verktygslåda som medfört att vi krängt av bra spelare på löpande band, utan självklart också rena marknadseffekter.

Farid lät dock säker på sin sak, och givet hans insyn vet han säkert något om att DIF ska försöka förändra sin linje här. Kanske nu, kanske på sikt. Vem vet.

Jag är dock fortsatt tveksam. Inte enbart pga ovanstående, utan även pga Jamestown. Alla Jamestown-klubbar optimerar för hög personalomsättning, och delar av fundamentet i deras metoder bygger på att klienterna ska sälja och återinvestera. Jag har inte någonstans sett ett enda tecken på motsatsen. Därför tror jag fortsatt att det - oavsett vem som blir sportchef - kommer vara ett argument man för fram när man försöker värva spelare till underpris.

Kanske säger man inte rakt ut “vi kommer inte stoppa dig”, men att värvas uppåt i det globala seriesystemet (Jamestown-värvningar ser ut att oftast komma nedifrån…) för att mentalt finna sig i att DIF är någon form av slutstation. Vi är inte där, och behöver professionalisera rejält för att få spelare att stanna ett ynka ytterligare år… Det är vad jag tror, men jag blir gärna motbevisad.

Detta är förstås något som ger en rätt besk smak i munnen. Känslan av att för evigt vara en busshållsplats för unga spelare. Men jag tror samtidigt att man blir tryggare i att avyttra spelare när man känner att man har bättre koll (lägre felprocent) på inflödet. Att spelarna som ersätter helt enkelt i högre utsträckning passar in och fungerar.

På sikt kan det även bli så att anknytningen mellan supporter och förening förskjuts från spelare till ledare. Klubbar som kan säkra kontinuitet i ledare som är kompatibla med strategin kommer att vinna över tid, och jag inbillar mig att det kan finnas ett sätt att få dessa att stanna under något längre cykler TROTS sportslig framgång. Men det är föremål för en separat diskuission.

2 gillningar

Hmm väldigt intressant tanke. Hade gärna sett fler argument för varför detta kommer ske. Jag tycker mig se att spelarhypen bara blir större och större överallt så jag har svråt att se hur tränare kan älskas och beundras lika mycket.

2 gillningar

Ja, varför?

Även för tränare är stegen gigantiska när man kommer ut i Europa. Svårt att se unga tränare stanna kvar när de lockas ut. Har så klart Hellberg i närminnet, där det mer eller mindre var klart att han skulle dra i samband med att han skrev på. Tror samma sak om KK. Han har redan tagit klivet från VSK till Bajen, och det var nog bara början på en karriär som lär ha många stopp.

Men tanken är kittlande.

1 gillning

Det är bara en ytlig spaning. Spelarnas lojaliteter har flytt klubbarna. Det finns knappt några spelare som på ett ärligt sätt kan knytas till klubbarna. Det blir allt vanligare att spelarna i stället är agentlojala, och helt enkelt systematiskt rör sig runt för att extrahera så stora kontrakt som möjligt.

Spelarna är ögontjänare. Det tar emot, men det är verkligheten.

Så i den kontexten är det rimligare för supportrar att i längden knyta an till ledare.

1 gillning

Jag tänker mig att unga tränare som är “up and coming” borde vara minst lika karriärkåta som spelarna. Lex Kim Hellberg.

2 gillningar

Ja du har såklart rätt här. Sen är det såklart olika från fall till fall. Måste tänka igenom detta känner jag. Allt kan inte vara poröst. Det måste gå att bygga någon form av kontinuitet även i den moderna algoritm-bollen.

Kommer även bli färre Stockholmare i laget. Fler spelare som är anonyma. Fler spelare som saknar koppling. Men som du säger. Förhoppningsvis färre misslyckade spelare. Även om jag tycker Bosse fått väl mycket kritik för detta.

Tror det blir lite plattare på sikt. Kanske inte lika många superstjärnor. Samtidigt kanske högre lägstanivå. Vi får se.

1 gillning

Håller med om att detta kan vara lite trist, även om jag tror idén om att låta Djurgårdare gå före i kön inte direkt har gynnat just oss sportsligt genom åren. Så här efter en känslostormande derbyseger är det klart man njuter lite extra av att vissa av våra spelare har koppling till föreningen och Stockholm, men det är inte en objektiv period att bedöma helheten på.

Gällande Bosses många misslyckade värvningar (som han kritiserats för) så har det inte sällan varit så att dessa behövt tid på sig att slå igenom. Krtiken har alltså kommit när den omedelbara leveransen uteblivit. Och det är inte konstigt. Bosses jobb har varit att leverera ett synkroniserat lag där alla spelare levererar här och nu. Som sportchef har man inte lyxen att körsbärsplocka succéer till sitt CV om varje succé föregåtts av en period när spelaren inte levererat och laget därmed fått betala.

Det är omöjligt att få alla värvningar att leverera direkt. Därför han många gånger sagt att spelare behöver tid. Detta redan i samband med värvningen.

Lite tradigt att prata om detta känner jag. Men om en värvning kostar en viss summa och ämnar fylla ett visst hål i truppen så ska det fungera direkt. Allt annat är en myt. Att vissa spelare som börjar uselt senare kommer igång… Ja det är väl fint, men det är också en svaghet om de kostat mycket pengar. Detta eftersom att de kostat oss poäng under tiden.

Man kan inte sväva runt och tro att en värvning som kostar 15 miljoner ska ha samma startsträcka som en oprövad billig talang. Det är bara extrem rationalisering av felaktiga beslut.

Sen finns det såklart yttre omständigheter som inte sportchefen råder över. Det finns olyckliga sammanhang och kedjor av händelser som ställer till det även för bra spelare. Jag förnekar inte detta. Men dessa kan inte användas för att försvara värvningar som exempelvis Rami Kaib, Peter Therkildsen och Musa Gurbanli.