Stort tack för detta! Jag har inte hunnit lyssna på avsnittet själv. Man blir orolig. Samma problem varje år. Ny trupp. Nya förutsättningar. Nystart varje år… En cirkel som måste brytas och definitivt inte något som ska vila på att vi har en flexibel tränare…
Oförlåtligt. Avsnittet får 3 trötta träningsläger av 5 möjliga. Honkavaara pratar väääldigt mycket, men är hysteriskt ineffektiv och resonerar “å ena sidan - å andra sidan” i överflöd.
Tydligt att poddtrion kom ned på jorden efter matchpodden om Falkenberg. Lätt att dras med inför en premiär. Jobbet ska göras också. Och alla lag får chans att göra jobbet och starta om på nytt.
Håller med. Men det är ju en supporterpodd också, så de måste rida lite på känslorna tänker jag. Svårt att skapa bra underhållning om man blir för kylig och rationell.
Tycker det var ett helt OK avsnitt ändå. Farid kämpar för att få folk att inte vilja riva ut allt, samtidigt som att gruppen gemensamt tydligt signalerar (som vanligt) att det finns trupposäkerheter, främst i den offensiva effektiviteten. Detta har även @Andeliswe poängterat när han deltagit i podden.
52% av fjolårets totala målskörd låg på Priske och Tokmac. Känns just nu osannolikt att vi får det från nuvarande spelare. Så lär fortfarande dyka upp ett namn till, någon med hyfsat bra målsnitt. Kanske att vi hittar en ny adress till Nino ändå och lyckas uppgradera där.
Lyssnade på poddens matchavsnitt efter segern mot IFK Skövde.
Det var som väntat muntra toner, då resultatet gav oss en rimlig chans att ta oss vidare från ett cupspel som inleddes med en bedrövlig hemmaförlust mot Falkenberg.
Farid körde sin vana trogen ett antal meta-tagningar där han riktade kritik mot vad han upplever som folk som är ute och dömer ut både lag och tränare på förhand, dvs innan matchen har spelas. Detta levereras alltid med en skopa självkritik, där Farid påpekar att “vi är en del av detta”. Kan personligen tycka att det är lite onödigt med dessa tagningar. Vi vet redan hur det fungerar i sociala medier, och vi vet att det svänger där ute. Inget att oja sig kring. Samtidigt förstår jag Farids position. Han är den i särklass största “makthavaren” utanför den egentliga makten, och stämmer hela tiden i bäcken för att hålla temperaturen låg och revolutionen på avstånd.
Särskilt fokus riktade han mot folk som riktade kritik motstartelvan - en startelva som denna gång gjorde jobbet.
Tony påpekade att startelvan signalerade “högt spel” från Honkavaara, eftersom att en kollaps här hade medfört att folk velat ha Janis huvud på ett fat.
Muntert avsnitt som sagt. Många spelare lovordades, och det gick så långt att Hampus-hataren Tony till och med gick ut och gladdes för Hampus skull.
En kul passage var när Farid konstaterade att Nino gjorde tre mål och frågade vad mer man kan begära, varpå Tony svarade “fyra mål”.
Innan avsnittet var slut knorrade Farid in ett livstips, helt orelaterat till fotboll. Han lyfte fram att “det är oroligt i världen” men att man ändå kan hitta saker att glädjas åt. Som exempel tog han upp att Dr Alban är fast i Dubai efter att ha kört en spelning i Kazakstan.
Avsnittet får 4 iskalla betongläktare av 5 möjliga.
Tycker det är bra att han håller emot. Tyder på mognad och förståelse. Som de delvis saknat tidigare. Kanske annorlunda dynamik när inte Robin är med. Det kan lätt gå snabbt i supporterledet. När saker får fäste, oavsett om de är sanna eller inte.
Tycker snarare det tyder på att man är tvingad att vingklippa sig själv mot sin vilja. Men där är vi olika. Jag är inte särskilt rädd eller orolig för att släppa loss lite större krafter, även om jag förstås förstår att det kan gå illa om man lyssnar för mycket på fel delar av populismen. Men sånt löser sig. Finns gott om stabila krafter även utanför kansliet.
Ja, han har helt klart en helt egen typ av humor. Minns när han plockade upp ett antal spelare där de i ett videoavsnitt skulle tävla i att göra Wallenbergare.
Farid, som också var domare, testade samtliga Wallenbergare och delade ut betyg. När avsnittet var slut adderade han att han “aldrig tidigare ätit Wallenbergare”. En bisarr modern klassiker i denna obskyra del av världen.
Förstår det. Men man måste värdera nedsidan också. Som sagt. Farid växer in i sin roll. Och förstår att hans insyn och närhet är kopplad till ett ansvarstagande.
Håller med om att det finns en pragmatisk aspekt här. Det är klart att det är ett strategiskt val. Ytterst få poddare ger en exakt och autentisk representation av sig själv när de pratar inför tusentals lyssnare.
Med det sagt tror jag man kan ta ut svängarna lite mer.
Men nog om det.
Lyssnade på inför-avsnittet inför BP. Det är ganska intressant att det blivit en ny diskussion om Nino igen. Nu menar man att det finns anledning att satsa på Nino igen. Tidigare har man dömt ut honom totalt och att han skulle säljas.
Man märker hur snabbt de svänger efter bara några få lyckade matcher. Podden var självkritisk här.
Jag tycker Nino är helt OK, men han har inte höjden som vi kanske behöver. Att han gjort en eller två bra matcher nu spelar inte så stor roll, OM diskussionen handlar om huruvida vi egentligen behöver få in en spelare av Tokmac-kaliber.
Fallenius, Okkels och Nino är habila spelare. Det kommer gå att skapa värde med dessa. Men ingen har den där extra höjden som riktigt skickliga anfallare har. Och det är väl vad detta lag saknar, om man får peka på en grej. Därför är jag orolig för att det kan bli en svag konverteringsvår, där spelet ser OK ut men poängskörden blir lidande av att vi inte har några spelare med målgaranti i laget (möjligen undantaget Okkels).
Podden är alltid i affekt. Eller… Tony är alltid i affekt. Det finns inget annat tillstånd. Å andra sidan har han självdistans nog för att erkänna att det är hans grej.
Jag registrerade för övrigt en ny felsägning:
Robin: “Man måste kunna ha två tankar i luften samtidigt”
Den tycker jag funkar! Är inte säker på att jag skulle avfärda den som felsägning. Men jag gissar att han menar “huvudet” och inte luften. Och att tankar i luften närmast kommer från bollar i luften…
Noterade i förbifarten när jag lyssnade på införpodden inför cupderbyt att det fanns vissa resonemang och tankar att Ahmed Saeed kanske får starta i och med att Nino är skadad och att Ståhl inte är helt återställd.
Det skulle i sådana fall innebära att man frångår att Fallenius och Okkels går före i kön.
Jag har personligen svårt att se det ske, även om det hade varit väldigt kul att se. Tror inte alls att matchens signifikans ska vara något som håller unga spelare borta på grund av nervositet. Det där luktar projicering lång väg, och är något vi behöver göra upp med i DIF-led.
Tror det är något som tynger ned oss. En manifestation av “rädslan att förlora”, som jag tror är en unik egenskap som vi själva fostrat efter den våldsamma raden av usla derbyresultat. Har aldrig sett en ung spelare i exempelvis AIK vara i närheten av den destruktiva tankegången… Men kan ha fel.
Visst, alla minns vilken uppförsbacke det blev för Theo efter att han givit bort ett derby till Bajen… Men Theo är Theo och Ahmed är Ahmed. Det är fullt möjligt att Ahmed inte alls responderar lika nervöst, och dessutom är han högerytter vilket känns som en tämligen “ofarlig” position där det inte är lika lätt att göra matchavgörande misstag.
Om Ahmed är spelmässigt redo och lika bra som Okkels/Fallenius, då ska han starta.