DIF-podden – diskussioner om avsnitt

Jag tror inte det finns så mycket att utvärdera än. Och förmodligen är det så att mycket av det nya inte har stresstestats än. Så jag kan ha viss förståelse för att man från poddens sida inte låter särskilt kritisk, utan närmast regimlojal försvarare. Kan vara permanent. Kan vara en fas.

Med det sagt.

Jag ser tre saker där det kan komma att smälla till om inte DIF förekommer med skarp kommunikation.

Dels årets ekonomiska resultat. Det känns som att DIF börjar bli väldigt tunga på OH-kostnader. Än så länge har Max inte gjort någon större transfer som kan täcka upp. Här måste Gozzi och Hampus förväntanshantera om det inte ska bli surt när böckerna ska stängas.

Siltanen. Där är det helt tyst. DIF har nekat stora bud. Jag har hört att Siltanen och hans agenter INTE är nöjda med detta. DIF verkar ha is i magen. Samtidigt tror jag att man jättegärna säkrar upp en stor intäkt nu i sommar så att man slipper dundra mot ett rejält minusresultat.

Var är nedskärningarna? Jag läser om att man anställer folk på löpande band, men uppenbarligen har man svårt att låta folk gå. Jag är helt övertygad om att man kan skära i organisationen samtidigt som man låter den växa inom andra områden som ger bättre hävstång.

Sen har jag ytterligare en kommentar: Nya DIF tar verkligen i för kung och fosterland när man säljer in sina värvningar i våra pressreleaser. Hahn är bombastisk och låter långt mycket säkrare på sin sak än vad jag tror är sunt, när han bedömer spelare vi rekryterar. Detta kan i princip enbart slå tillbaka negativt, och fyller inget som helst syfte.

Här kommer ett exempel:

Fotbollschef Maximilian Hahn om Sander Ringberg

– Vi är oerhört glada att kunna välkomna Sander till klubben. Det är en spelare med en unik och framstående dataprofil, vilket har legat till grund för att han har varit ett av våra främsta transfermål. Att ta in en spelare med hans egenskaper var ett självklart beslut för oss.
– I Sander får vi en spelare som kommer bidra med unika förmågor till en redan stark och ambitiös spelargrupp. Han är lite av en schweizisk armékniv på planen, vilket innebär att han kommer kunna spela på samtliga positioner i anfallet och på mittfältet, vare sig det är centralt, på en kant eller defensivt mittfält.

Hahn ser en spelare som har som främsta egenskap att skapa målchanser.
– Utöver att det är en enormt taktisk flexibel spelare, är det en spelare som har som spetsegenskap att skapa högoktaniga målchanser. Han har ett skarpt beslutsfattande i den sista tredjedelen och kombinerar det med en förmåga att accelerera spelet och bryta motståndarnas sista försvarslinje, vilket ger oss en ny dynamik i vårt anfallsspel.
– Vi letar hela tiden efter tillskott som kan höja våra standarder, och att få in Sander i gruppen innebär att vi förstärker våra möjligheter att vinna, samtidigt som vi blir bättre både på och utanför planen. Hans profil, både som spelare och människa, är precis i linje med vart vi är på väg, och vi är väldigt spända på att se hur han kommer prägla vårt lag, avslutar Maximilian.

Hade gärna sett att DIF tonade ned där, och hade gärna sett att DIF-podden berör dessa frågor när de diskuterar nya ledningen. Oavsett hur bra grundarbete man gjort finns det inga garantier för succé när man hämtar spelare från norska tredjeligan. Man behöver liksom inte skriva “högoktaniga målchanser”, det räcker med att skriva “målchanser” eller “lägen”.

2 gillningar

Mycket av det som sker hade kritiserats. Om det skett under Bosse. Spretiga värvningar. Ingen spets. Växande trupp. För stor trupp. Vi får se när fönstret stänger.

3 gillningar

Absolut. Men det kritiserades också mot bakgrund av en extremt etablerad kontext där man kände till alla föreningens svagheter i rekryteringen. Nu är det svårt att peka på samma saker. Dels för att ingen har floppat än, dels för att man inte har gått ut med strategin. Ser gärna att DIF blir mer transparenta där. Vet ej om det är bra att spela med öppna kort, men tycker det är sympatiskt när exempelvis AIK går ut väldigt mycket information kring hur man jobbar och hur man tänker med truppen. Nya DIF kan enkelt trumfa gamla DIF i detta. Bosse och Henke var definitivt inga skickliga kommunikationsstrateger, vilket också gjorde att det blev väldigt många gräsbränder. Fenomenet kommer att reproduceras om inte nya ledningen fattar detta.

1 gillning