Året är 2025. Bosse ska återigen snurra igång sin gigantiska silly-tombola. Priske, Siltanen, Kosugi ryktas försvinna. Stor osäkerhet råder även kring spelare som Sawo, Nino, Danielson och Bergvall. Schüller och Ekdal har redan tagit farväl.
Nya spelare kommer att behöva värvas, och i sedvanlig ordning kanske det blir aningen fler än vad som är optimalt. Dels för att utlänningskvoten måste adresseras, men även för att vi fortsatt pricka fel lite väl ofta.
Lista över samtliga spelare som använts under 2025, sorterade efter speltid:
Amel Mujanic - Mittfältare Örgryte (som även AIK vill ha)
Seigo Suetani - Kyoto Sangyo University (löst rykte, provspelade med DIF och fick goda recensioner)
Att vi behöver uppgradera centrallinjen är en sliten klyscha nu. Alla lag vill förmodligen alltid uppgradera sin centrallinje. Som jag ser det finns det en sak som bör vara högre prioriterad: Att minska antalet felaktiga värvningsbeslut.
Där finns den riktiga hävstången. De tyvärr många felaktiga värvningarna (är helt med på att inget lag har 100% träffprocent) ställer till stora problem. De omedelbara sportsliga resultaten blir sämre, och samtidigt bromsas återväxten på samma position. Och till detta kommer att vi bränner enorma mängder pengar på värvningar som allra helst hade kunnat utebli helt.
Man blev riktigt sugen på den här spelaren efter att ha hört DIF-podden. Låter som passnignsfoten som behövs, särskilt om Siltanen lämnar. Tycker om Siltanen, men funderar på hur mycket vi egentligen får ut av honom i dagsläget. Uppenbarligen är det Honkavaaras favoritspelare eftersom att han är opetbar. Tillsammans med Schüller som också aldrig petas när han är hel. Så kan bli en smäll mot Honkavaaras planering att släppa båda.
Blev för övrigt lite orolig över Lindbergs poddutlåtande om Stensson och Hampus på sexan. Det är inte spelare som direkt imponerar på mig… men han har säkert bra koll.
Jag tänker mig att vi i Mujanic får in en annan roll. Lindberg i podden beskriver honom som ganska ettrig, men det som ser ut att sticka ut är passningsfoten.
Wikipedia brukar sällan ha uppdaterade matchsiffror, men om detta stämmer ser det ju ut som en spelare som hittat sin roll och förstått hur egenskaperna ska användas lite senare i karriären.
Mujanic årets bästa spelare i Superettan. Nu blev man inte mindre sugen. Å andra sidan blev även Leach Holm det något år före vi värvade honom, om jag minns rätt.
Kikade lite. Enligt Transfermarkt har Mujanic Total Sports Agency. Verkar vara en cypriotisk(?) agentbyrå som även har Åslund i sitt stall. Där finns även sverigebekantingen Kingsley Sarfo.
Det verkar vara kopplat till en person som heter Nochi Hamasor, som varit i blåsväder (för ett antal år sedan, ska tilläggas).
Man kan ju gissa att de kommer pusha på stenhårt för att få till en kraftig signon. Så jag tror att detta kommer kosta en slant, oavsett hur man vänder och vrider på det.
Nu är visserligen Mujanic äldre. Men detta lär kosta, och inte all
Vad jag vet kommer det inte bli någon ny organisation (än), utan det som är sagt är att nye vdn ska “stötta upp” (gissar styra upp) rekryteringsprocesserna.
Tanken är väl förmodligen att integrera sport och kommersiella sidan hårdare, så att det finns ett helhetstänk kring ekonomin och en tydligare strategi.
Utan omskrivningar och utan att att linda in saker i bubbelplast så betyder detta rimligen att styrelsen insett var Bosse och nuvarande organisation brister (för många kostsamma felträffar) och ska försöka erbjuda ett ramverk som minskar misstagen utan att kränka Bosses enorma frihet.
Hittde en bra tråd om Mujanic insats mot peking i första kvalmatchen. Känns som att det borde hända något med den eventuella transfern under nästa vecka va?
Läser i gangets sillytråd att man är också intresserade av Vukojevic som väl vi ryktades titta på i somras?
Då har vi alltså både Munanic och Vukojevic som åtminstone påstås vara av intresse för både oss och AIK. Kul med rivalitet, även om agenterna huvudsakligen gynnas när det blir budgivningar och huggsexor.
Det känns allt mer ofta som att Bosse har varje bosmanspelare med lite hype på sin sk “radar” under varje fönster. Ena sidan av mig säger att det är logiskt och smart. Bosse är en relationsmänniska, och att han när olika typer av relationer löpande med vad som ibland ser ut som “dussinspelare” är en del av hans game. Det är förmodligen rätt enkelt för en agent att läcka ut att Bosse och spelare XYZ har kontakt, inte minst för att det förmodligen ofta stämmer.
Men en annan del av av mig känner att det måste vara extremt resurskrävande att arbeta på ett sådant sätt. Tänk alla samtal, alla möten, alla frågor… Många gånger kopplade till spelare som endast i nödfall kan bli aktuella för oss.
Med det sagt kan både Mujanic och Vukojevic vara tänkbara “fynd” med svenska pass. Mujanic ser dessutom ut att kunna vara mer än så. På samma tema läser jag att Zeljkovic också är ute och letar klubb. Lär dock hamna i ett allsvenskt mittenlag (vilket vi i praktiken också blev men kanske inte identifierar oss som…) eller i en Europeisk B-liga.
Ser mer och mer gnäll på Gulliksens prestationer i Rapid i sociala medier. Vågar man hoppas på något där? Kanske kan lånas tillbaka till en miljö där han fungerar?
Skulle säga att det är närmare noll procents chans. Dels för att vi har överfullt på hans position (laget är redan felbalanserat där), och dessutom för att vi sannolikt inte har något Europaspel att locka med. Sen vore det förmodligen ett rejält bakslag för honom mentalt att återigen ta ett steg nedåt i sin karriär. Att gå från Bodö Glimt till oss visar visserligen på att han är öppen för att tänka om, men just nu är känslan att han är klar med oss. Han borde helt enkelt kunna
Tycker Gulliksen är tillräckligt bra på två positioner för att ändå kunna passa in i truppbygget. Det förutsätter såklart att Tokmac lämnar… Men du har nog rätt i att det är otänkbart i dagsläget.
Just nu måste vi tänka need to have och inte nice to have. Honkavaara vill ha en mindre och spetsigare trupp. Och truppen i sig vill förmodligen slippa många av de övertalighetsproblem vi haft i år. Både avseenden spelare som konkurrerar om specifika poitioner, och även sett till hela truppbygget. Inte rimligt att vi har så stora pengar på bänk och läktare, som konstaterats i en annan tråd.
Wilhelm Loeper gjorde 12+6 för Helsingborg i Superettan, 27-åringen har utgående kontrakt.
Fostrad i DIF, sen trodde inte klubben på honom och hans karriär gick via mindre klubbar till Helsingborg.
Dags för den förlorade sonen att vända hem?
Tänker att han inte kan vara speciellt dyr, samtidigt som han lär ha en revanschlust att bevisa sig i moderklubben. Om hans personlighet fungerar kanske han accepterar en roll som truppspelare.
Ja, det där talar ju inte direkt för en återkomst. Kanske säger något om Bosse också, som ju plockat in ett antal misslyckade kulturbärare senaste åren. Tänker på Rinne och Stensson främst.
Loeper kanske sitter där med precis den karaktär som klubben behöver… men så fortsätter väl karriären i Polen eller tyska andraligan i stället.
Då kan vi förmodligen stryka denna från listan. Antar att Linus går för maximalt med speltid på en rimlig nivå för att boosta karriären och kanske få en andra allsvensk chans vid succé i superettan.
Ja, som jag sagt tidigare. “Vi får hem en djurgårdare” är kodord för att ingen riktig scouting och utvärderingsprocess skett. Vare sig sportsligt eller personlighetsmässigt. Blir nervös så fort jag hör att vi försöker “få hem” en spelare med DIF-anknytning. Klart det finns undantag… Men bara i närtid:
Rinne
Bergström
Leach Holm
Stensson tror jag kan fungera faktiskt, i en normalbalanserad trupp. Tycker inte han är något större problem, om man bortser från hans korkade röda kort och andra grejer. Upplever dessutom att han är mer ödmjuk och mer genuin än övriga när han pratar om känslorna för klubben.